stel zoals u het nu hier presenteert. Daarmee is wat ons betreft alles gezegd. lijk van Halsteren en Bergen op Zoom loopt, dwars door natuur en recreatiegebied, heeft in onze visie grote nadelen. We hebbendatin de commissie ook uiteengezet.Het college spreekt in haar voorstel terecht over de toekomstige uitbreiding van woongebied in het kader van de gemeentelijke herindeling. Wi] denken dan dat een autosnelweg vlak langs een gemeentelijke conglomeratiewant daarvan is straks sprake te alien txjd vermeden moet worden. Het college spreekt .haar over de hoge prioriteit voor toerisme en recreatie. Wij de£ken dat een autosnelweg dwars door een natuur- en "^at^-eg 7nals de Heide, Dassenberg, Boschlust en Vrederust te alien tijde moet worden vermeden. D'66 denkt dat A^ter naar de kortste verbinding tussen Dinteloord en de A58 ter hoogte^ van de Wouwse Tol, een weg die verder, ^verwijderd van de bebouwde kom en de zog. Moerstraatse variant. Het feit dat deze variant destijds niet bij de tracekeuze is bf^rokken aeweest het zog. bundelingsbeleid van de rijksoverheid, achten wij hier onjuist. Bundeling is een middel, bedoeld om de aanslag op de leefbaarheid zoveel mogelijk te beperken. Het mag echter nooit een doel op zichzelf zijn. Wij vinden een weg vlak langs toekomstig woongebied en door b°sseri aantasting van de leefbaarheid. De bundeling zoals Rl3ksJate^ staat die hier voorstelt richt, denken wij, meer schade aan dan met bundeling beoogt wordt te voorkomen zijn wij van mening dat de zog. Moerstraatse variant onderzocht dient te worden. De autosnelweg die straks wordt aangelegd zal zo 100 jaar mee moeten. Wij vinden de vertraging waarop het college zich beroept afgezet tegen 100 jaar niet L geen argument om dit onderzoek te laten eiqenlijk niet eerder een definitieve tracekeuze maken dan voordat de Moerstraatse variant is onderzocht. Oaartoe wille wij een amendement indienen dat ik voor de vergadering aan allen heb uitgereikt. De VOORZITTER: U heeft een amendement ontvangen. Ik zal het toch voor de goede orde, opdat andere toehoorders hore daar in staat, voorlezen. De raad van de gemeente Bergen op Zoom, in vergadering bij op 24 mei 1995, heeft kennis genomen van het voorstel van® zoals verwoord in SOB/41 betreffende de reactie op de traj nota/MER A4/A16; -VïnWde9studie naar een trajectkeuze is voorbijgegaan aan de zogenaamde Moerstraatse Variant, te weten deJ^^J-Toord; binding tussen Wouwse Tol en de aansluiting bij Dmtel - daardoor een inhoudelijke afweging tussen de nu gekozen variant H32A en de Moerstraatse Variant niet mogelijk besluit het college van B&W op te dragen 16 als reactie op voornoemde trajectnota op te nemen, dat het traject-keuze onderzoek met de Moerstraatse Variant moet worden uitgebreid, alvorens een definitieve keuze gemaakt kan worden en gaat over tot de orde van de dag Getekend door mevrouw Kammeijer, de heer Bolsius en de heer Boogaart.Voldoende ondertekend en maakt dus onderdeel uit van de beraadslagingen. De heer DIETEN: Uit de milieu-effect rapportage en de traject nota blijkt een aantal zaken die wat de fractie van Groen Links betreft erg negatief uitpakt. Ten eerste blijkt dat de totale vervoersstromen op de A16 en A4 zullen toenemen, de totale vervoerskilometers zullen toenemen als de A4 wordt aangelegd als autoweg of autosnelweg, dus ondanks het feit of misschien wel dankzij het feit dat er een kortere, veiligere en snellere verbinding tot stand komt zal er sprake zijn van een extra aanzuigende werking op verkeerskilometersDat, is een ontwikkeling die haaks staat op zowel het officiële rijks beleid als een ontwikkeling die haaks staat op het standpunt van Groen Links over wat wenselijk is. Daarom vinden wij het zeer ongewenst dat een ontwikkeling tot autoweg of autosnelweg aan de orde is.Het blijkt ook dat alle varianten, dus niet alleen de H32A variant maar alle varianten die te maken hebben met autoweg of autosnelweg, in het totale overzicht van mi lieuvriendelijkheid de milieuonvriendelijkste variant Z(pa zijn. Dat is voor ons natuurlijk iets wat erg zwaar weegt. Wij hebben ons de vraag gesteld of er compenserende argumenten zijn, waardoor in een afwegen van voor- en nadelen het voor ons toch te overwegen zou zijn met een dergelijke overweging in te stemmen. De strekking van het aanleggen van de A4 is niet om Bergen op Zoom een verbinding te geven met Rotterdam of met Antwerpen, maar is om Rotterdam een verbinding te geven met Antwerpen en daarmee de A16 ook voor een groot deel te ontlasten. Dat betekent dus dat er, vanuit de positie gerede neerd van Bergen op Zoom, er eigenlijk een vergelijkbare situatie als met de hoge snelheidslijn is. Hij komt wel langs je deur, er zijn wel nadelen aan maar de voordelen heb je niet. Het is kortom een verkeersriool dat stinkt, maar dat verder weinig voordelen heeft. Er zijn mensen die zeggen riolen zijn een noodzakelijk kwaad, maar dan is onze opvatting wel dat je ze dicht moet maken zodat de stank er niet uit kan en dat je ook niet meer riolen moet maken dan je nodig hebt om het benodigde afval te vervoeren. De voorgestelde zaken geven ook geen enkele aanzet tot het verder terugdringen van het autoverkeer. Er is natuurlijk wel een probleem en dat is het probleem Halsteren. Wij vinden het zeer ongewenst dat de bevolking van Halsteren, zeker in het licht van onze toekomstige gemeentegenoten, zo'n overlast hebben van het verkeer dat door Halsteren gaat. Daarom vinden wij wel dat er gewerkt zou moeten worden aan een omleiding om de kom van Halsteren. Als we dan gaan kijken welke varianten daarbij aan de orde zijn, dan is wat dat betreft de meest milieuvriendelijke variant de westelijke omleiding om Halste ren. Als dat gekoppeld wordt aan het verkeersonvriendelijker 17

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 143