-16-
De heer DIETEN: Voorzitter, Groen Links vraagt aantekening tegen ii
voorstel, omdat wij van mening zijn dat grond van de gemeente niet verkoel;
dient te worden.
De VOORZITTER: Dames en heren, dan is met de aantekening van Groen Linki
conform besloten.
11. Verkoop van het pand Oude Moerstraatsebaan 130 aan J. Dekkers.
Nr. SOB/33.
De heer DIETEN: Voorzitter, Groen Links vraagt aantekening met dezelfi
argumentatie als bij het vorige agendapunt.
De VOORZITTER: Dan is met de aantekening van Groen Links conform besloten,
12. Overdracht GSG "Schelde College" en Thomas MAVO.
Nr. WE/14.
De VOORZITTER: Dames en heren, ik begrijp dat er een verzoek om schorsing ii
zodat vanuit de gecombineerde commissie, die zojuist vergaderd heeft, terug*
gekoppeld kan worden naar de frakties.
Ik schors de vergadering tot 21.00 uur.
Aldus schorst de VOORZITTER de vergadering om 20.52 uur.
De VOORZITTER heropent de vergadering om 21.00 uur.
De VOORZITTER: Dames en heren, de vergadering is heropend.
Wie van u mag ik over dit onderwerp het woord geven?
De heer FRANKEN: Voorzitter, we staan vandaag eigenlijk aan het eind van i
lang proces wat in 1992 is ingezet. Een principe-beslissing hebben we al
26 januari 1995 genomen, maar daar zaten nog een aantal mitsen en maren ai
o.a. dat er volledige duidelijkheid moest komen op financieel gebied, zoi
materieel, personeel, reserves als onderhoud.
Voorzitter, het moet ons toch van het hart dat u de raad ontzettend li
informeert, als we de gang van zaken bekijken. In maart 1994 hebben
eigenlijk de inzet gedaan met de besluitvorming. Als er dan in de commissi'
financiën niet de vereiste financiële zaken voorhanden zijn, terwijl we
eigenlijk vandaag over moeten beslissen, dan staan we vandaag met de
tegen de muur. 27 April, terwijl we allemaal weten dat 1 mei in de fusie
fatale datum is om het personeel te herbenoemen.
had dat toch kunnen voorkomen. Want ook al is er in oktober een wijzigi®!
opgetreden in het aantal deelnemende partijen, een aantal financiële
hadden wel degelijk al voorbereid kunnen worden en u had vanaf oktober
deze mutaties kunnen werken.
Toch hebt u de weg gekozen om pas vandaag de financiële zaken van de
accountants met de balansen aan de commissie te presenteren. We kunn
natuurlijk nota's schrijven en allerlei notities maken over informatief
strekking naar de raad, maar als dan de praktijk zo is, dan keurt
fraktie dat ten volle af.
Dan naar het voorstel zelf. We hebben de financiële zaken bekeken °P
gebied van materieel, personeel en ook in de onderhoudssfeer. Nu is
niet los van elkaar te zien, want in 1996 gaan we naar de lump-sum finaf
ring, dus we praten maar over een paar jaar tussen gedeeltelijk een sf
ding van materieel en personeel. Toch maken wij ons zorgen over de flD
ciële toestand. Niet alleen voor de scholen in Bergen op Zoom, maar at i>
ook gebouwen die in andere gemeenten staan.
-17-
We zijn dan ook blij dat via de berichtgeving vanmiddag de nabuurgemeenten
Woensdrecht en Tholen bij een eventueel tekort willen meedelen in dat
verlies. Wij weten nog niet hoe dat gaat doorwerken in de overschrijdings
regeling, want er is wel degelijk op dat moment sprake van dat er een over
heidsorgaan bijdraagt aan de financiering van onderwijs. Dus zijn ons de
consequenties voor het bijzonder onderwijs en de doorbetaling daarvan niet
duidelijk. Ik denk dat dat wel degelijk nog een aandachtspunt is.
De liquidatiebalans moet nog opgesteld worden en dat is pas 31-07-1995.
Als je dat gaat bekijken, en de financiële gegevens, die vandaag voorhanden
waren, geven dat aan, dan zie je dat dat met de nodige zorgvuldigheid moet
gebeuren. Want als je op 31-12-1993, 31-12-1994 en 31-7-1995 de vermogens
positie bekijkt van de scholen, dan zitten daar toch opmerkelijke verschui
vingen in. Ik denk dat het wel degelijk goed is om bij de accountants na te
gaan of de gelden, die uit rijksfinanciering zijn verworven en in reserves
zijn gestopt, ook bij de overdracht meegaan naar de gemeente.
Gelden die uit ouderbijdragen of anderszins zijn opgebracht, horen in de
stichting fondsen. Ik denk dat dat wel degelijk zorgvuldig moet gebeuren,
want anders kan het zijn dat de ene reserve op een andere plaats terechtkomt
dan waar die eigenlijk zou moeten terechtkomen.
Wij zijn blij met de toelichting van de VB-accountants, op het risico,
materieel gezien en vanuit de onderhoudssfeerLaten we nu eens 10 jaar
vooruit kijken en met die getallen kan ik uit de voeten en dan weet ik waar
we over praten. Wat er daarna gebeurt, dat is koffiedik kijken. Ik weet ook
niet hoe de leerlingenstroom zich in die tijden zal voltrekken.
Een van de financiële knelpunten is het onderhoud van o.a. de Lage Meren.
Daar zijn berekeningen op losgelaten en dan komt men financieel sterk in de
min uit. We weten ook dat die school voor een heel groot deel verhuurd wordt
aan de MTS Antonie Keldermans. De huurpenningen moeten ook gebruikt worden
om dat gebouw in stand te houden. Toch staat er ook in de verklaring van de
VB-accountants dat de huurpenningen ook gebruikt kunnen worden om de
personele kant van de zaak op te lossen. Als we de huurpenningen van een
gebouw ook gaan inzetten voor personeel, dan denk ik dat de verwevenheid
tussen personele uitgaven en materiële uitgaven niet meer helder is.
Ik wil er dus op aandringen dat die huurpenningen besteed worden aan onder
houd en niet aan personele zaken.
Als we op 1 augustus van start kunnen gaan met het Schelde College en we
weten dat er inderdaad een aantal zorgen zijn in financieel opzicht, dan
denk ik dat het college de opdracht moet krijgen om de financiële admini
stratie zodanig in te richten dat het volstrekt duidelijk is waar het geld
blijft. Personeel en materieel gezien, maar ook de personele en materiële
uitgaven op de diverse nevenvestigingen. We hebben te maken met de hoofd
vestiging te Bergen op Zoom. We hebben te maken met een nevenvestiging in
Woensdrecht en Tholen. Wil je duidelijk voor ogen krijgen welke kosten er op
bepaalde nevenvestigingen gemaakt zijn, dan moet de boekhouding zodanig
ingericht zijn dat dat glashelder uit de boekhouding blijkt, ook de onder-
houdsreserves
Als nu ICS constateert dat er een geweldig tekort is in de onderhoudssfeer
dan denk ik dat het college de opdracht mee moet krijgen, zorg ervoor dat de
administratie en de onderhoudsreserveringen glashelder in beeld gebracht
worden, zodat als er tekorten zijn, dat die ook aanwijsbaar zijn en beheers
baar blijven.
Voorzitter, de CDA-fraktie wil in eerste instantie die zorgen uitspreken.
Naar aanleiding van de behandeling in de commissie het volgende. Ik heb
zojuist nog gezegd dat er een inventarisreserve was van 820.000,die ik
niet terug vond in de balans. Ik wil daar toch de aandacht voor vragen, want
*3 nadere bestudering van de stukken staat er glashelder dat wel degelijk
at bedrag gereserveerd is en dat komt niet terug in de balansoverzichten.