-6-
wat nu de kosten zijn van de personeelsvoorziening koffie en thee en wat du
in de toekomst zal zijn en dat dat niet bij de stukken ter inzage heel:
gelegen.
Dat is niet direkt uit de offerte te halen. Dat was mij ook niet duidelijk
Ik heb in april gevraagd daar een keurig overzicht van te maken. Dat heet.
de heer Bolsius nu voor zich liggen. Ik zal zorgen dat de commissieled!!
APPZ dat ook zo snel mogelijk krijgen. Dan zult u zien in dat overzicht dat
in 1994 -de heer Bolsius kan dat nu checken en ik hoop dat de anderen data
aannemen- de koffie- en theevoorziening, inclusief de personele voorzienig
die daarvoor nodig was, en werklunches 223.000kostten.
Omdat het jaar 1995 wat gecompliceerd is omdat dat driekwart jaar het een a
een kwart jaar het andere is, kunnen we het beste van 1994 naar 1996 kijken,
wat dan de structurele lasten zijn. Als u dat bekijkt, dan ziet u dat dt
totale lasten 197.000,worden. Ik rond even af naar hele duizendesl
guldens. Dus per saldo gaan de kosten, die we voor deze personele voorzie
ning treffen, met 26.000,-- achteruit. Het wordt dus niet duurder.
Waar zit dat nu in? Want het is natuurlijk vreemd om aan de raad wel ti
vragen in het kader van Nieuw Beleid 1995 en 1996 en het aanbestedingsvoor-I
deel 112.500,— beschikbaar te stellen. Dan denk je, Nieuw Beleid dan Ml
er ook meer bij. Ik begrijp dat de heer Smits dat bij Facilitaire Zakei
heeft geïnformeerd. Het blijkt namelijk dat er in 1994 tot het moment dat»!
overgaan, vanuit de dienst FAZA ongeveer 150.000,wordt ingezet voor
personele lasten, serveersters en bodes, voor de koffie- en theevoorzieninj,
zoals die nu is.
In het nieuwe plaatsingsplan van FAZA worden die mensen op een ander!
manier ingezet. Ik ben er nog niet helemaal uit, hoe dat dan precies is.
Ik heb een eerste indicatie gehoord, dat bijvoorbeeld voor de registratie ei
dossiervorming extra menskracht nodig is en dat er voor de telefoon extra
menskracht nodig is. Binnen FAZA zijn de arbeidskrachten verschoven. Daar
door lijkt het dat het totaal duurder is. Maar de personeelsvoorziening U
in het voorstel, wat hier ligt, niet duurder geworden. Alleen zijn er binnei
FAZA op een andere manier taken verschoven. Dat wordt op dit moment verdei
uitgezocht. Ik zal graag in een volgende vergadering APPZ met u daarover van
gedachten wisselen en u in ieder geval daar inzicht in verstrekken, want «e
moeten met elkaar weten waar we op een gegeven moment aan toe zijn.
Nu zegt u, faceer dit voorstel, maar u kunt zelf op basis van het overziet
wat u via "financiën heeft gehad, zien dat er geen meerkosten zijn. U zie
dat het zelfs 26.000,goedkoper is.
Ik zou er bij u voor willen pleiten om akkoord te gaan met het afsluiten
dit kontrakt, zodat we verder kunnen. De grondstoffen van de lunches worden
doorberekend. De koffie en thee zijn gratis. Alleen kapitaallasten en Per'
soneelslasten van het verzorgen van de lunches worden niet doorberekend.
Op het moment dat u, en dat is in de orde van grootte van 40.000,"
schrapt uit dit plaatje, omdat u zegt van, de taakstelling moet ongevee'
157.000,— zijn, dan kom je -uitgaande van zo'n 175 lunches per dag en
ongeveer 230 werkdagen- op zo'n 40.000 lunches en moet je elke lunch ge®1"'
deld 1 gulden duurder maken dan nu het geval is.
Dat kunt u besluiten, maar dan gaat u wel ten opzichte van de huid^
personeelsvoorziening, die al 26.000,— goedkoper wordt, een aanzienlik
bezuiniging waarmaken door die voorziening duurder te maken. toe
Gezien de feiten die hier voorliggen, denk ik niet dat daar aanleiding
is" t
Tegen die achtergrond zegt het college met deze toelichting, het wordt Die
duurder. We zien geen aanleiding om meer kosten te gaan berekenen. Als u
anders wilt, neemt u dat dan mee in het kader van de bespreking iD
Voorjaarsnota. Want dat is dan een afweging om van een bepaalde voorzien^'
-7-
die er is en die iets kost, te zeggen, wij vinden dat dat voordeliger moet,
of betrekt u het bij de evaluatie die in de loop van volgend jaar komt.
Dan kom ik bij een opmerking van de heer Dieten, voor wat betreft catering
in eigen beheer.
Zoals ik al eerder heb toegelicht, daar is bewust van afgezien in het kader
van "schoenmaker blijf bij je leest". Wij hebben daar de kennis niet voor in
huis. Het is niet onze core-business. Bij de evaluatie zullen we het
betrekken, mochten er overwegingen zijn van zeer zwaarwichtige redenen.
Dan wat het Werkvoorzieningsschap betreft.
Toen we begonnen met uitzoeken wie we de catering zouden toevertrouwen, is
aan het Werkvoorzieningsschap geen offerte gevraagd, omdat er namelijk op
dat moment sprake van was dat 2 van onze medewerkers mee zouden gaan naar
het bedrijf dat we de opdracht zouden geven. Dat was een van de voorwaarden
waaraan voldaan moets worden.
Het Werkvoorzieningsschap neemt geen medewerkers van andere organisaties
over. Dus op dat moment viel het Werkvoorzieningsschap als kandidaat af.
Later bij het plaatsingsplan van FAZA hebben die mensen voor een andere
funktie geopteerd. Op dat moment is er niet meer heroverwogen om toch nog
naar het Werkvoorzieningsschap te kijken, omdat we al dermate ver in
onderhandelingen waren met op dat moment 2 resterende bedrijven. Dan wordt
het moeilijk om weer helemaal opnieuw te beginnen en alles ter discussie te
stellen.
Het punt is nu dat we zeggen, volgend jaar vindt er een evaluatie plaats. Ik
denk dat op dat moment de afweging aan de orde is of wij er wel of niet het
Werkvoorzieningsschap bij betrekken. Nu is het zo dat er deze week kontakt
is geweest naar aanleiding van de discussie in de commissie financiën. WVS
kan op dit moment nog niet zeggen of ze er wel of geen belangstelling voor
heeft, omdat ze na wil gaan of er sprake is van voor de eigen medewerkers
acceptabele werkplaatsen. Het is toch een bepaalde categorie medewerkers
waarvoor de keuken geschikt moet zijn. Dat kan niet op korte termijn bekeken
worden.
Het voorstel is, nu doorgaan met het raadsvoorstel wat er ligt, en WVS
volgend jaar bij de evaluatie betrekken.
De opmerking van de heer Van der Kallen. Hoe ga je nu met het Werkvoorzie
ningsschap om en in hoeverre is dat al dan niet concurrentie-vervalsend.
Ik denk dat we ons dat op elk moment als wij een beroep doen op mensen van
het Werkvoorzieningsschap moeten afvragen. We hechten er met elkaar aan om
mensen, die geestelijk of lichamelijk gehandicapt zijn, een passende plaats
in onze samenleving te geven. Daarom vinden wij het als overheid verantwoord
om daar een bijdrage aan te leveren.
Je zult elke keer weer moeten bekijken welk type arbeidsplaats er is. Ook
als dit een bedrijfsmatige aktiviteit van het Werkvoorzieningsschap is,
kijken of daar niet op een andere manier versluiering van kosten plaats
vindt, waardoor je in feite niet alleen in wat je in werkkracht tekort komt
bijdraagt, maar dat er ook op andere manieren vertekening van de bedragen
inzit en je dus in feite oneigenlijk aan het subsidiëren bent.
0p dit moment is dat niet aan de orde. Volgend jaar bekijken we dat. Dan
zullen we het voorstel van de offerte, als die er is, kritisch bekijken of
daar niet een verdringing van de markt plaatsvindt op oneigenlijke gronden.
Dan de vraag van de heer Aertssen wat de Max Havelaar-koffie betreft. Wij
gebruiken op dit moment nog steeds Max Havelaar-koffie en de cateraar is te
kennen gegeven dat hij of zij in de toekomst Max Havelaar koffie zal moeten
aankopen om daarmee de automaten en kannen te vullen.
Dames en heren, ik dacht dat ik alle opmerkingen in eerste termijn heb
beantwoord. Dan is het woord aan de heer Bolsius.
De heer BOLSIUS: Voorzitter, ik wil inderdaad graag in tweede termijn het