-6- wat nu de kosten zijn van de personeelsvoorziening koffie en thee en wat du in de toekomst zal zijn en dat dat niet bij de stukken ter inzage heel: gelegen. Dat is niet direkt uit de offerte te halen. Dat was mij ook niet duidelijk Ik heb in april gevraagd daar een keurig overzicht van te maken. Dat heet. de heer Bolsius nu voor zich liggen. Ik zal zorgen dat de commissieled!! APPZ dat ook zo snel mogelijk krijgen. Dan zult u zien in dat overzicht dat in 1994 -de heer Bolsius kan dat nu checken en ik hoop dat de anderen data aannemen- de koffie- en theevoorziening, inclusief de personele voorzienig die daarvoor nodig was, en werklunches 223.000kostten. Omdat het jaar 1995 wat gecompliceerd is omdat dat driekwart jaar het een a een kwart jaar het andere is, kunnen we het beste van 1994 naar 1996 kijken, wat dan de structurele lasten zijn. Als u dat bekijkt, dan ziet u dat dt totale lasten 197.000,worden. Ik rond even af naar hele duizendesl guldens. Dus per saldo gaan de kosten, die we voor deze personele voorzie ning treffen, met 26.000,-- achteruit. Het wordt dus niet duurder. Waar zit dat nu in? Want het is natuurlijk vreemd om aan de raad wel ti vragen in het kader van Nieuw Beleid 1995 en 1996 en het aanbestedingsvoor-I deel 112.500,— beschikbaar te stellen. Dan denk je, Nieuw Beleid dan Ml er ook meer bij. Ik begrijp dat de heer Smits dat bij Facilitaire Zakei heeft geïnformeerd. Het blijkt namelijk dat er in 1994 tot het moment dat»! overgaan, vanuit de dienst FAZA ongeveer 150.000,wordt ingezet voor personele lasten, serveersters en bodes, voor de koffie- en theevoorzieninj, zoals die nu is. In het nieuwe plaatsingsplan van FAZA worden die mensen op een ander! manier ingezet. Ik ben er nog niet helemaal uit, hoe dat dan precies is. Ik heb een eerste indicatie gehoord, dat bijvoorbeeld voor de registratie ei dossiervorming extra menskracht nodig is en dat er voor de telefoon extra menskracht nodig is. Binnen FAZA zijn de arbeidskrachten verschoven. Daar door lijkt het dat het totaal duurder is. Maar de personeelsvoorziening U in het voorstel, wat hier ligt, niet duurder geworden. Alleen zijn er binnei FAZA op een andere manier taken verschoven. Dat wordt op dit moment verdei uitgezocht. Ik zal graag in een volgende vergadering APPZ met u daarover van gedachten wisselen en u in ieder geval daar inzicht in verstrekken, want «e moeten met elkaar weten waar we op een gegeven moment aan toe zijn. Nu zegt u, faceer dit voorstel, maar u kunt zelf op basis van het overziet wat u via "financiën heeft gehad, zien dat er geen meerkosten zijn. U zie dat het zelfs 26.000,goedkoper is. Ik zou er bij u voor willen pleiten om akkoord te gaan met het afsluiten dit kontrakt, zodat we verder kunnen. De grondstoffen van de lunches worden doorberekend. De koffie en thee zijn gratis. Alleen kapitaallasten en Per' soneelslasten van het verzorgen van de lunches worden niet doorberekend. Op het moment dat u, en dat is in de orde van grootte van 40.000," schrapt uit dit plaatje, omdat u zegt van, de taakstelling moet ongevee' 157.000,— zijn, dan kom je -uitgaande van zo'n 175 lunches per dag en ongeveer 230 werkdagen- op zo'n 40.000 lunches en moet je elke lunch ge®1"' deld 1 gulden duurder maken dan nu het geval is. Dat kunt u besluiten, maar dan gaat u wel ten opzichte van de huid^ personeelsvoorziening, die al 26.000,— goedkoper wordt, een aanzienlik bezuiniging waarmaken door die voorziening duurder te maken. toe Gezien de feiten die hier voorliggen, denk ik niet dat daar aanleiding is" t Tegen die achtergrond zegt het college met deze toelichting, het wordt Die duurder. We zien geen aanleiding om meer kosten te gaan berekenen. Als u anders wilt, neemt u dat dan mee in het kader van de bespreking iD Voorjaarsnota. Want dat is dan een afweging om van een bepaalde voorzien^' -7- die er is en die iets kost, te zeggen, wij vinden dat dat voordeliger moet, of betrekt u het bij de evaluatie die in de loop van volgend jaar komt. Dan kom ik bij een opmerking van de heer Dieten, voor wat betreft catering in eigen beheer. Zoals ik al eerder heb toegelicht, daar is bewust van afgezien in het kader van "schoenmaker blijf bij je leest". Wij hebben daar de kennis niet voor in huis. Het is niet onze core-business. Bij de evaluatie zullen we het betrekken, mochten er overwegingen zijn van zeer zwaarwichtige redenen. Dan wat het Werkvoorzieningsschap betreft. Toen we begonnen met uitzoeken wie we de catering zouden toevertrouwen, is aan het Werkvoorzieningsschap geen offerte gevraagd, omdat er namelijk op dat moment sprake van was dat 2 van onze medewerkers mee zouden gaan naar het bedrijf dat we de opdracht zouden geven. Dat was een van de voorwaarden waaraan voldaan moets worden. Het Werkvoorzieningsschap neemt geen medewerkers van andere organisaties over. Dus op dat moment viel het Werkvoorzieningsschap als kandidaat af. Later bij het plaatsingsplan van FAZA hebben die mensen voor een andere funktie geopteerd. Op dat moment is er niet meer heroverwogen om toch nog naar het Werkvoorzieningsschap te kijken, omdat we al dermate ver in onderhandelingen waren met op dat moment 2 resterende bedrijven. Dan wordt het moeilijk om weer helemaal opnieuw te beginnen en alles ter discussie te stellen. Het punt is nu dat we zeggen, volgend jaar vindt er een evaluatie plaats. Ik denk dat op dat moment de afweging aan de orde is of wij er wel of niet het Werkvoorzieningsschap bij betrekken. Nu is het zo dat er deze week kontakt is geweest naar aanleiding van de discussie in de commissie financiën. WVS kan op dit moment nog niet zeggen of ze er wel of geen belangstelling voor heeft, omdat ze na wil gaan of er sprake is van voor de eigen medewerkers acceptabele werkplaatsen. Het is toch een bepaalde categorie medewerkers waarvoor de keuken geschikt moet zijn. Dat kan niet op korte termijn bekeken worden. Het voorstel is, nu doorgaan met het raadsvoorstel wat er ligt, en WVS volgend jaar bij de evaluatie betrekken. De opmerking van de heer Van der Kallen. Hoe ga je nu met het Werkvoorzie ningsschap om en in hoeverre is dat al dan niet concurrentie-vervalsend. Ik denk dat we ons dat op elk moment als wij een beroep doen op mensen van het Werkvoorzieningsschap moeten afvragen. We hechten er met elkaar aan om mensen, die geestelijk of lichamelijk gehandicapt zijn, een passende plaats in onze samenleving te geven. Daarom vinden wij het als overheid verantwoord om daar een bijdrage aan te leveren. Je zult elke keer weer moeten bekijken welk type arbeidsplaats er is. Ook als dit een bedrijfsmatige aktiviteit van het Werkvoorzieningsschap is, kijken of daar niet op een andere manier versluiering van kosten plaats vindt, waardoor je in feite niet alleen in wat je in werkkracht tekort komt bijdraagt, maar dat er ook op andere manieren vertekening van de bedragen inzit en je dus in feite oneigenlijk aan het subsidiëren bent. 0p dit moment is dat niet aan de orde. Volgend jaar bekijken we dat. Dan zullen we het voorstel van de offerte, als die er is, kritisch bekijken of daar niet een verdringing van de markt plaatsvindt op oneigenlijke gronden. Dan de vraag van de heer Aertssen wat de Max Havelaar-koffie betreft. Wij gebruiken op dit moment nog steeds Max Havelaar-koffie en de cateraar is te kennen gegeven dat hij of zij in de toekomst Max Havelaar koffie zal moeten aankopen om daarmee de automaten en kannen te vullen. Dames en heren, ik dacht dat ik alle opmerkingen in eerste termijn heb beantwoord. Dan is het woord aan de heer Bolsius. De heer BOLSIUS: Voorzitter, ik wil inderdaad graag in tweede termijn het

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 114