De heer VAN DER KALLEN: Ik wil het toch even gezegd hebben. Dan iets over de electrocar. Een electrocar is ter plekke milieuvriendelijker in de stad, maar de totale optelsom van milieuonvriendelijkheid, de winning van elektriciteit is vrij milieuonvriendelijk, bekijkend zou ik nog zo zeker niet weten of een electrocar milieuvriendelijker is dan een efficiënte en nieuwe benzinemotor. De VOORZITTER: Ik wil eerst punt 24 afwikkelen en dan kom ik bij 25. De heer VAN LINDEN: Over 24 heb ik een suggestie. Ik hoor dat mijn buurman te rechter zijde een aantal andere voorwerpen voor op straat bedacht heeft, buizen en andersoortige dingen die in de grond kunnen. Ik stel voor om al die verschillende modellen aan te schaffen, als dat zoveel kost als hier staat dan hebben we een koopje, want dan kunnen we er een low budget kunstroute van maken en kan wethouder Demmers er de toeris tisch recreatieve ontwikkeling verder mee steunen. De VOORZITTER: Afrondend begrotingswijziging 24. Ik constateer dat er een afspraak is gemaakt dat er in de commissie over gesproken zal worden en concludeer dat met 24 wordt ingestemd. Dan kom ik bij begrotingswijziging 25 en kom ik eerst in tweede termijn bij de heer Dieten. De heer DIETEN: Ik moet even op twee personen reageren. Eerst maar even op de portefeuillehouder. Ik vind de beantwoording wat mager, moet ik zeggen. Het gaat alleen maar over de capa citeit, terwijl de problematiek van geluidsoverlast en uit stoot van stoffen in de binnenstad helemaal niet wordt behan deld. Ook wordt niet behandeld dat hier twee keer sprake is van een autowrak dat wij afdanken in plaats van bij een elec trocar maar één keer een wrak afdanken. Dat in de richting van de portefeuillehouder. In de richting van de heer Van der Kallen dit. Hij blinkt wel vaker uit als het over milieuonderwerpen gaat om onpraktische en theoretische beschouwingen te houden. Ik kan me herinneren dat hij bijv. vond dat wat betreft de Kragge die helemaal niet afgedekt behoefte te worden en dat we die maar lekker moesten laten uitlogen in de komende eeuwen. Dat soort zaken. Ook hier maakt hij dezelfde praktische en theoretische opmerking. Wat is er aan de hand in de binnenstad met die wagentjes. Die wagentjes rijden een stukje, trekken op, stoppen etc. Bij een electrocar heeft dat geen enkel negatieve uitstoot in de binnenstad, daar gaat het om, niet om het macro-milieuaspect, weinig geluidsoverlast, geen uitstoot, terwijl bij een benzi neauto die telkens een stukje rijdt, stationair draait, de motor afzet en weer start, dit gewoon rampzalig is voor het verblijfsklimaat en woonklimaat in de binnenstad. Daarom nogmaals mijn vurige wens om dit voorstel in heroverweging te nemen De heer VAN DE KIEBOOM: Misschien zou een trapauto inderdaad maximaal milieuvriendelijk zijn. Het blijkt uit de betogen 82 van zowel de heer Van der Kallen als de heer Dieten<*at er vanuit milieuoogpunt er verschillend over gedacht wordt.Ik heb aangegeven, mijnheer Dieten, wat het probleem zou zign als wig zouden kiezen voor een electrocar die in het gebruik dan milieuvriendelijker zou zijn, maar beperkingen oplegt aanzien van capaciteit. U vraagt het college dit m heroverwe- aing te nemen. Ik denk dat dit niet verstandig zou zign, dan komen we terug op de keuze die u nastreeft van een milieu vriendelijk vervoermiddel, maar dan zitten wig met het pro bleem dat het minder capaciteit heeft. Ik denk dus niet dat het zinvol is. De VOORZITTER: Ik begrijp dat wat deze begrotingswijziging betreft de heer Dieten tegen het voorstel is en dat de andere leden van de raad met het voorstel kunnen instemmen. 26 De heer WITHAGEN: Dat is een herstructureringssituatie. Mijn vraag is nadrukkelijk of dit aangepast is aan hetgeen wig gisteren besloten hebben. Anders moeten we de volgende keer weer herschikken. Mevrouw DEMMERS, wethouder: Als u goed kijkt staat er geen bedrag achter en sowieso vervalt dit punt van de agenda, want het was onderdeel van het raadsbesluit en derhalve op deze manier aangenomen en niet via een begrotingswijziging. De VOORZITTER: Agendapunt 21 post 26 vervalt en wij conclude ren dat u verder met de andere posten kunt instemmen. Voorstel wordt dg volgende stukken voor kennisgevingaante nemen a. Goedgekeurde raadsbesluiten en besluiten van burgemeester en wethouders. b. Diverse stukken betreffende het Streekgewest Westelijk Noord-Brabant c. Besluiten van burgemeester en wethouders inzake het stellen van zekerheid voor hypothecaire leningen voor financiering van te kopen woningen voor zelfbewoning. d. Besluiten van burgemeester en wethouders inzake het stellen van zekerheid voor hypothecaire leningen voor financiering van te kopen bestaande woningen voor zelfbewoning. e. Krachtens delegatie door of namens burgemeester en wethou ders genomen besluiten. f. Krachtens mandaat door of namens burgemeester en wethouders genomen besluiten. Uitspraak Voorzitter Raad van State d.d. 19 januari 1995 inzake bezwaar en beroep tegen voorbereidmgsbesluit oranje buurt. 83

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 107