een electrocar door een electrocar wordt vervangen, maar het werkelijke voorstel is anders. Er wordt namelijk een electro car vervangen door een benzineauto. Dat zijn de karren die in de binnenstad de hele dag rondrijden t.b.v. het legen van de bakken en andere kleine reinigingswerkzaamheden. We denken dat het zeer ongewenst is zowel gezien vanuit de geluidsoverlast als vanuit het standpunt van stankoverlast om in de binnenstad te gaan rijden met benzineauto's in plaats van met de electro car die zo goed bevalt. Het betekent ook dat een electrocar waarvan de financiële afschrijving is vastgesteld op 10 jaar vervangen wordt door een benzineauto waarvan de afschrijving is vastgesteld op 5 jaar. De huidige electrocar heeft zelfs 14 jaar gefunctioneerd. Waar we nu op overschakelen is in plaats van iets aan te schaffen wat na 14 jaar bij het afval terecht komt iets aan te schaffen wat voor de eerste keer bij het afval terechtkomt en als het dan weer opgevolgd wordt door een benzineauto gebeurt hetzelfde nog een keerEr is dus ook een verdubbeling van de afvalproblematiek. Wij hebben ernstig bezwaar tegen dit voorstel en willen toch graag dat het in heroverweging genomen wordt. Als dat niet gebeurt dan zullen wij moeten volstaan met het vragen van aantekening bij dit besluit. De heer VAN DER KALLEN: Naar aanleiding van het betoog van de heer Muller het volgende. Nu het voor een begrotingswijziging toch wel een heel uitgebreid betoog was dacht ik, nu kan ik ook wel mijn duit in het zakje doen. Als het over containers gaat dan zijn dit bakken. Het metrosysteem kent verschillende uitvoeringen. De VOORZITTER: Zouden we dat niet een keer in de commissie behandelen. Laten we dan afspreken dat u nu over de begro tingswijziging spreekt en dat we de inhoudelijke beschouwingen over allerlei systemen die misschien nog beter zijn, een keer in de commissie houden. De heer VAN DER KALLENBetekent dat dan ook datook al nemen we de begrotingswijziging nu aan, het niet eerder tot uitvoe ring komt alvorens het besproken is in de commissie. Het gaat echt over een ander systeem, wat ook metro heet. De VOORZITTER: Ik hoor graag wat de haast met dit voorstel is of dat wij eerst nog, nu het abusievelijk niet in de commissie is geweest, dit eerst in de commissie bespreken. De heer VAN DE KIEBOOM, wethouder: De opmerking van de heer Muller ten aanzien van de systematiek daarvan kan ik zeggen dat ik denk dat hij daar gelijk in heeft. De weg zoals die nu gevolgd is is fout. Ik denk dat ik wat dat betreft afspreeK dat het in het vervolg volgens de regels zoals die daarvoor bestaan dient te lopen. Dan steelt de heer Muller naar aanlei" ding van deze begrotingswijziging een paar vragen. Ik denk de oorzaak daarvan is dat het in de commissie niet als c°n" creet agendapunt aan de orde is geweest. Ik moet overige" zeggen dat naar aanleiding van vragen van de BSD-fractie en 80 beantwoording daarvan het wel zijdelings ter sprake is gekomen in de commissie, in de informatieve sfeer. Dat neemt nogmaals niet weg dat de weg die bij deze begrotingswijziging is bewan deld niet de juiste is. Wat gebeurt er met de betonnen cocons zoals die nu in de binnenstad staan. A. is er behoefte elders in de stad om in de tijdelijke sfeer daar aan capaciteitsver- groting te doen, B. een aantal is afgeschreven. De containers zoals die nu geplaatst zullen gaan worden, mits de leverancier bijtijds kan leveren, is een achttal containers alleen in de binnenstad op enkele plaatsen en op de Bergse Plaat bij de gestapelde woningen. Het is misschien goed dat in de komende commissievergadering over dit systeem, metrosysteem is de eigenlijke benaming van het systeem, we hebben gekozen voor ondergrondse containers van een andere fabrikant dan de fabri kant die de ondergrondse container in de Penstraat heeft geleverd, en het aantal voordelen die in de commissie zijde lings zijn genoemd, nog eens te spreken en wat de voor- en nadelen zijn. Ten aanzien van het eventueel ophouden van een beslissing over deze begrotingswijziging denk ik, gezien de wat langere levertijd van een week of 6 a 7dat dit niet tot echt grote rampen zal leiden. Als u de bedoeling heeft om geïnformeerd te worden over dit systeem, maar verder accoord kan gaan met de begrotingswijziging, zou ik ervoor willen pleiten om nu alvast accoord te gaan met deze wijziging en zodra de fabrikant kan leveren, dan ook kan plaatsvinden. Ten aanzien van de heer Dieten het volgende. Ik moet u zeggen dat ik geen echte techneut ben, maar ik heb me laten informe ren dat een benzinevoertuig meer capaciteit kan leveren dan een electrocar. Om praktische redenen is voor een benzinevoer tuig gekozen. U hebt gelijk dat het niet direct vanuit milieu- oogpunt een absolute bijdrage levert, maar het is een keuze maken tussen wat biedt de kar aan mogelijkheden en hoe kunnen we toch op een zinvolle manier het milieu dienen. De heer MULLER: De begrotingswijziging op zich is accoord. Dat wij in de commissie daar verder uitgebreid over te spreken komen is primawant we moeten er wel voor waken dat we n1®*- van het ene systeem op het andere overgaan. Als ik dan de wethouder hoor zeggen die zijn afgeschreven, terwijl we nog maar twee jaar bezig zijn, dan krijg ik al de kriebels. Ik vind dat we de kosten echt in de hand moeten houden om de tarieven niet overdreven te laten stijgen. Dat is een wezen lijke zorg van onze fractie. De heer VAN DER KALLEN: Twee punten. Allereerst begrotingswij ziging 24. Ik heb liever in plaats van containers buizen, want ik denk dat ook qua handling om ermee te werken de containers in de Penstraat potentieel gevaarlijk zijn in handling. Een buizensysteem waarbij de buizen onder druk geleegd worden zou wat betreft arbeidsomstandigheden en veiligheid voor de omge ving aanzienlijk beter zijn. De VOORZITTER: Ik denk niet dat we dit binnen dit krediet voor elkaar krijgen. 81

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 106