een electrocar door een electrocar wordt vervangen, maar het
werkelijke voorstel is anders. Er wordt namelijk een electro
car vervangen door een benzineauto. Dat zijn de karren die in
de binnenstad de hele dag rondrijden t.b.v. het legen van de
bakken en andere kleine reinigingswerkzaamheden. We denken dat
het zeer ongewenst is zowel gezien vanuit de geluidsoverlast
als vanuit het standpunt van stankoverlast om in de binnenstad
te gaan rijden met benzineauto's in plaats van met de electro
car die zo goed bevalt. Het betekent ook dat een electrocar
waarvan de financiële afschrijving is vastgesteld op 10 jaar
vervangen wordt door een benzineauto waarvan de afschrijving
is vastgesteld op 5 jaar. De huidige electrocar heeft zelfs 14
jaar gefunctioneerd. Waar we nu op overschakelen is in plaats
van iets aan te schaffen wat na 14 jaar bij het afval terecht
komt iets aan te schaffen wat voor de eerste keer bij het
afval terechtkomt en als het dan weer opgevolgd wordt door een
benzineauto gebeurt hetzelfde nog een keerEr is dus ook een
verdubbeling van de afvalproblematiek. Wij hebben ernstig
bezwaar tegen dit voorstel en willen toch graag dat het in
heroverweging genomen wordt. Als dat niet gebeurt dan zullen
wij moeten volstaan met het vragen van aantekening bij dit
besluit.
De heer VAN DER KALLEN: Naar aanleiding van het betoog van de
heer Muller het volgende. Nu het voor een begrotingswijziging
toch wel een heel uitgebreid betoog was dacht ik, nu kan ik
ook wel mijn duit in het zakje doen. Als het over containers
gaat dan zijn dit bakken. Het metrosysteem kent verschillende
uitvoeringen.
De VOORZITTER: Zouden we dat niet een keer in de commissie
behandelen. Laten we dan afspreken dat u nu over de begro
tingswijziging spreekt en dat we de inhoudelijke beschouwingen
over allerlei systemen die misschien nog beter zijn, een keer
in de commissie houden.
De heer VAN DER KALLENBetekent dat dan ook datook al nemen
we de begrotingswijziging nu aan, het niet eerder tot uitvoe
ring komt alvorens het besproken is in de commissie. Het gaat
echt over een ander systeem, wat ook metro heet.
De VOORZITTER: Ik hoor graag wat de haast met dit voorstel is
of dat wij eerst nog, nu het abusievelijk niet in de commissie
is geweest, dit eerst in de commissie bespreken.
De heer VAN DE KIEBOOM, wethouder: De opmerking van de heer
Muller ten aanzien van de systematiek daarvan kan ik zeggen
dat ik denk dat hij daar gelijk in heeft. De weg zoals die nu
gevolgd is is fout. Ik denk dat ik wat dat betreft afspreeK
dat het in het vervolg volgens de regels zoals die daarvoor
bestaan dient te lopen. Dan steelt de heer Muller naar aanlei"
ding van deze begrotingswijziging een paar vragen. Ik denk
de oorzaak daarvan is dat het in de commissie niet als c°n"
creet agendapunt aan de orde is geweest. Ik moet overige"
zeggen dat naar aanleiding van vragen van de BSD-fractie en
80
beantwoording daarvan het wel zijdelings ter sprake is gekomen
in de commissie, in de informatieve sfeer. Dat neemt nogmaals
niet weg dat de weg die bij deze begrotingswijziging is bewan
deld niet de juiste is. Wat gebeurt er met de betonnen cocons
zoals die nu in de binnenstad staan. A. is er behoefte elders
in de stad om in de tijdelijke sfeer daar aan capaciteitsver-
groting te doen, B. een aantal is afgeschreven. De containers
zoals die nu geplaatst zullen gaan worden, mits de leverancier
bijtijds kan leveren, is een achttal containers alleen in de
binnenstad op enkele plaatsen en op de Bergse Plaat bij de
gestapelde woningen. Het is misschien goed dat in de komende
commissievergadering over dit systeem, metrosysteem is de
eigenlijke benaming van het systeem, we hebben gekozen voor
ondergrondse containers van een andere fabrikant dan de fabri
kant die de ondergrondse container in de Penstraat heeft
geleverd, en het aantal voordelen die in de commissie zijde
lings zijn genoemd, nog eens te spreken en wat de voor- en
nadelen zijn. Ten aanzien van het eventueel ophouden van een
beslissing over deze begrotingswijziging denk ik, gezien de
wat langere levertijd van een week of 6 a 7dat dit niet tot
echt grote rampen zal leiden. Als u de bedoeling heeft om
geïnformeerd te worden over dit systeem, maar verder accoord
kan gaan met de begrotingswijziging, zou ik ervoor willen
pleiten om nu alvast accoord te gaan met deze wijziging en
zodra de fabrikant kan leveren, dan ook kan plaatsvinden.
Ten aanzien van de heer Dieten het volgende. Ik moet u zeggen
dat ik geen echte techneut ben, maar ik heb me laten informe
ren dat een benzinevoertuig meer capaciteit kan leveren dan
een electrocar. Om praktische redenen is voor een benzinevoer
tuig gekozen. U hebt gelijk dat het niet direct vanuit milieu-
oogpunt een absolute bijdrage levert, maar het is een keuze
maken tussen wat biedt de kar aan mogelijkheden en hoe kunnen
we toch op een zinvolle manier het milieu dienen.
De heer MULLER: De begrotingswijziging op zich is accoord. Dat
wij in de commissie daar verder uitgebreid over te spreken
komen is primawant we moeten er wel voor waken dat we n1®*-
van het ene systeem op het andere overgaan. Als ik dan de
wethouder hoor zeggen die zijn afgeschreven, terwijl we nog
maar twee jaar bezig zijn, dan krijg ik al de kriebels. Ik
vind dat we de kosten echt in de hand moeten houden om de
tarieven niet overdreven te laten stijgen. Dat is een wezen
lijke zorg van onze fractie.
De heer VAN DER KALLEN: Twee punten. Allereerst begrotingswij
ziging 24. Ik heb liever in plaats van containers buizen, want
ik denk dat ook qua handling om ermee te werken de containers
in de Penstraat potentieel gevaarlijk zijn in handling. Een
buizensysteem waarbij de buizen onder druk geleegd worden zou
wat betreft arbeidsomstandigheden en veiligheid voor de omge
ving aanzienlijk beter zijn.
De VOORZITTER: Ik denk niet dat we dit binnen dit krediet voor
elkaar krijgen.
81