- 34 - verder geoptimaliseerd kunnen worden zodat we inderdaad ook de doelstellingen halen. Daar was het voor bedoeld. Daarom kom ik als laatste op het amende ment van de heer Van Es namens Gemeentebelangen/Stadspartij. Daar heb ik toch enige moeite mee omdat u zegt op dit moment een prijs voor te stellen die ct hoger ligt. Ik zei u al, die prijs fluctueert nogal eens. Waar wij met het Streekgewest afspraken over willen maken is dat we willen komen, maar dat kan nog niet zo ver worden vastgelegd, op een nettoprijs voor de verenigingen van 5 ct. Waarom hebben wij dat met nadruk gedaan. Omdat er bij het Streekgewest in de verschillende gemeenten verschillende prijzen worden gehanteerd die uiteenlopen van 1 ct. tot 10 ct. Wij hebben ook daar overeenstemming over bereikt dat dat 5 ct. zou moeten zijn voor het hele Streekgewest. Daar gaan we dus zeker op terugkomen om te bezien of we de zaak operationeel kunnen maken. U heeft van ons de toezegging dat we per 1 april de zaak tot een dubbeltje willen opvoeren. Maar om nj te stellen 3 ct. boven de huidige prijs Als de prijs morgen 8 ct. of 9 ct. wordt, dan wordt die 11, 12 enz. Ik neig er toch naar om op dit moment te stellen wij trekken de prijs op tot 10 ct. om niet in de val te lopen dat we dan de drie maanden, want dan zou het financieel plaatje waarin we nu hebben beredeneerd dat het f. 3000,- extra per maand komt, wederom onder druk komen te staan. De heer VAN DER KALLEN: Ik vind het treurig dat de wethouder niet echt in is gegaan op mijn brief. Veertien dagen geleden krijg je als raadslid een stuk en daarin wordt gesproken over kosten afzet van Kragge 2. Twee dagen geleden ervaar ik dat de verantwoordelijke ambtenaar die de Kragge onder zijn beheer heeft, eigenlijk moet zeggen vandaag heeft mij pas de vraag van Bergen op Zoom bereikt. Kort en goed, de raad is op een verkeerd been gezet resp. is een stuk voorgehouden wat niet is afgecheckt met de instanties die wel dege lijk in dat stuk naar voren komen. De wethouder doet het vandaag weer, want dan spreekt hij over de VAOP en dan zegt hij de gewesten hebben zich aange sloten. Voor mij heeft het gewest zich pas aangesloten als er in een ge westelijke commissie over is gesproken en in de gewestraad een besluit is genomen. Ik heb daar nog niets van gemerkt in het gewest. Noch heb ik ook maar van enig ander gewest gelezen in een openbaar stuk dat ze dat zouden hebben gedaan. Even later zegt de wethouder dat hij afspraken wil maken met de gewesten. Ik heb hetidee dat wij continue op verkeerde benen, worden ge zet, dat we continue stukken voor ons krijgen die niet voldragen zijn, dat we continue uitspraken krijgen van de portefeuillehouder die niet weet waar hij over praat. Misschien is deze papiermarkt wel te hectisch voor deze por tefeuillehouder. We worden gewoon beduveld. Niet alleen door deze portefeuille houder en ik wil ook nog niet zeggen opzettelijk, maar het effect is het wel. Als ik luister naar de heer Smits, dan zeg ik, hij heeft groot gelijk. Want wat zitten we nu eigenlijk te doen. We zitten in een subsidiespiraal. Hoe meer subsidie we geven, hoe meer oud papier wordt aangeboden en hoe meer de heren oud-papier verbruikers in de fauteuil komen om allerlei eisen op te leggen. Er is nog steeds een gat tussen wat zij krijgen als tegemoet koming resp. het gat wat de stortkosten zijn. Ik heb het idee dat alles uit de kast wordt gehaald om de overheid steeds maar meer uit te lokken tot sub sidiëring Het ligt ook zo lekker voor de hand. Het is natuurlijk heel milieu vriendelijk als we zeggen ik zamel oud papier in en daar gebeurt iets nuttigs mee. Maar het feit is dat in Europa in toenemendemate oud papier wordt ver brand. Een feit is dat er gewoon een marktoverschot is, waar we geen weg mee weten. Dan denken we wel dat wij op papier een milieuprobleem helpen oplossen, geheel of gedeeltelijk, maar in feite doen we dat niet en genereren we alleen maar allerlei ingewikkelde subsidiestromen die alsmaar ondoor zichtiger worden en voor de raad eigenlijk onnavolgbaar worden, alle goede bedoelingen ten spijt. Dan spelen er nog elementen in mee van verenigingen en scholen die een inkomstenbron hebben gekregen en die uit het oogpunt van plaatselijke politiek het ondersteunen waard zijn, maar dan gaan we dat eigenlijk doen met een oneigenlijk middel. - 35 - In die zin kom ik dan bij de heer Van Es als hij zegt, ja maar als dat nu zakt dan moeten die centen blijvenDat maakt toch onderdeel uit van deze discussie. Ik mis in deze stukken de werkelijkheid. Ik ben dan ook genèigd op grote onderdelen het betoog van deheer Smits te volgen. Aangezien ik helemaal niet weet wat ik allemaal wel of niet moet geloven van de woorden van de portefeuillehouder ben ik geneigd om tegen te stemmen. Ik vind het nog steeds een onvoldragen stuk, ik hoor de portefeuillehouder dingen zeg gen waarvan ik weet dat hij die nog niet waar gemaakt heeft, misschien wel wil waarmaken, dat is zeer lovenswardig maar nog niet waargemaakt heeft. Ik denk dan ook dat wij hier een voorbarige discussie voeren. Ik denk dat als er afspraken moeten worden gemaakt ©m gezamenlijk als Brabantse gewesten met de VAOP zaken te doen respectievelijk via de VAOP zaken te doen, je die afspraken eerst eens goed moet maken zodat we werkelijk weten welke afspraken zijn gemaakt, zodat we werkelijk weten welke consequenties ons boven het hoofd hangen en daarbij dan betrekken wat doen we in een markt. We ver storen een markt. Als ik dan het betoog van de heer Smits pak met het nuts bedrijf je wst we aan het creëren zijn, dan zag ik ja maar voor welk nut en voor wie. Dan is het betoog prachtig als je dat op het milieu schuift, dat is heel mooi en het klinkt heel aannemelijk, maar ik heb inderdaad het idee dat het nu vooral ligt bij de papiersector die klaarblijkelijk goed gebruik maakt van het milieudenken bij de overheid. Ze denken die overheid denkt niet echt goed door en we plukken die overheid maar eens goed een behoorlijk stuk je kaal. Dan krijgen we dit soort discussies van allemaal goedbedoelende raadsleden met een goed doel, daarover geen enkele twijfel. Het doel en het oogmerk waarmee het gebeurt is goed. Ik denk dat de uitkomst wel eens het tegenovergestelde kan zijn van wat we bedoelen. De heer VAN ES: Ik denk dat vanavond een aantal oudpapierhandelaren met rode oortjes naar de BRTO zitten te luisteren om te kijken welk oor ze de gemeente Bergen op Zoom nu weer eens een keer kunnen aannaaien. Tenminste als ik de betogen van de heren Smits en Van der Kallen hoor. Ik denk dat als een klein schakeltje in het hele verhaal het niet zo erg belangrijkis wat wij daar besluiten. Ik denk dat we bezig zijn met het opzetten van een systeem en als dat nog niet helemaal voldragen is moet ik zeggen dat ik er een derge- lijk belang aan hecht dat ik bereid ben de risico's te accepteren als de wet houder mij vertelt dat er contacten zijn, dat er nu een vaste prijs is tot op zekere hoogte, waarvan ik dan zou willen weten tot hoe lang die vast is. Het lijkt mij niet zo heel erg lang. Maar in ieder geval dat de financiële risico's wat meer controleerbaar zijn, afgezien van de vraag of je werke lijk alles ophaalt wat je denkt op te halen. Ik denk dat wij toch dit voor stel kunnen blijven steunen zoals het nu voor ons ligt. Even ten aanzien van het amendement. Het is natuurlijk zo dat er een klein financieel risico inzit voor de gemeente. Anderzijds is het zo dat wij ge steld hebben in ons voorstel dat wij 5 ct. gaan betalen. Die 7 ct. die op het ogenblik aan de oudpapierhandel betaald moet worden plus de 3 ct. geeft een dubbeltje. Dat kan snel wijzigen, dan wordt het weer 2 ct., 1 ct. in^ diezelfde spiraal. Ik denk dat als we hier dat amendement zo aannemen, mis schien kunnen we daar dan nog aan toevoegen dat we er een boveaprijs op leggen misschien van 12 ct. of 13 ct., d.w.z. als het daar komt dan houden we er werkkelijk mee op want dat wordt teveel van het goede. Dat kost dan de gemeente op kwartaalbasis f. 3500,- Ik denk dat binnen dit hele stramien met alle financiële onzekerheden die er toch aan dit voorstel kleven, dat toch ook geen onoverkomelijke zaak zou kunnen zijn. De heer M.J.M. FRANKEN: In tweede termijn het volgende. Door een aantal fracties wordt de bezorgdheid uitgesproken dat die 7 ct. dl®wld d|f ten betalen om het papier op te halen weieens omhoog kan gaan. Ik denk er twee middelen zijn om dat te voorkomen. We hebben namel^kSorteren houder zei, een contract met een oudpapierhandelaar die gaat transpo

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1993 | | pagina 99