- 30 - oud papiergeen afval. Dat wij het in het verleden door onze welvaart regelmatig in de container hebben gekiept is wat anders, maar daar heeft het vroeger ook niet thuisgehoordalleen door onze welvaart konden wij dat toen doen. Nu hebben we andere inzichten. Het is duidelijk, oud papier is een basisgrondstof voor de papier- en kartonindustrie.Als we het daar over eens zijn, dat papier een grondstof is, dan heeft die grondstof een handelswaarde. Als we van deze stelling uitgaan, dan is de volgende stap dat het bedrijfsleven, zoals dat gebruikelijk is, zelf voor de aanvoer van zijn grondstof moet zorgen. Zij moeten dat regelen. Daar lijkt het niet erg op. Nu wil ik even naar het NMP, het NMP Dat zijn bekende begrippen inmiddels in dit land. Daarin staat, wat u terecht aanhaalt in uw eerste zin, dat het streven in Nederland is om een groter aandeel vanhet papier in te zamelen om het een andere weg op te sturen dan naar de afvalberg. Dat is prachtig. Dat staat er in. Daar zijn we het dan ook volledig mee eens. Maar er staat ook in het NMP+ dat het beleidsgericht is om de verantwoordelijkheid van de afvalstroom bij de producent te gaan leggen. De vorige minister van Milieu zaken en ook de huidige doen hun uiterste best om die afvalstroom te reguleren U kent de verhalen in de krant en in de pers en in allerlei vakbladen waar gesproken wordt over de convenanten die hij wil sluiten of aan het onder handelen is, over de stroom van het blik, over de stroom vanhet glas, over de stroom van de afgewerkte olie. Alleen blijkt in diezelfde discussie dat de convenanten om de papierstroom te reguleren erg moeizaam van de grond komen. Wat de diepere oorzaken daarvan zijn, daar kunnen we dan over discussiëren. Ik heb daar verschillende papieren over van de Stichting milieudefensie die daar een nogal scherpe visie over formuleert hoe dat komt. Om het heel duidelijk en scherp te stellen: het ophalen van oud-papier, het sorteren, het persen, dat kost geld. Dat moet betaald worden. Mensen die het ophalen, mensen die het sorteren en persen, die moeten betaald worden. Alleen de VVD-fractie is de overtuiging toegedaan dat in deze de verkeerde betaalt. Het is op dit moment zo dat AO miljoen dat is al overschreden, het neigt al naar de 50 miljoen bij de nieuwe getallen die op tafel liggen, die de gemeenten betalen aan het inzamelen van oud papier. Terug naar de eerste visie die ik op tafel heb gelegd dat het een basisgrondstof is en dat de industrie zelf voor de aanvoer van zijn grondstof zou moeten zorgen dan staat dit in een vreemd daglicht. Dan wil ik nu graag naar het voorstel zelf. Ik heb net iets gezegd over het NMP, over de convenanten met de diverse bedrijfstakken en ook al opgemerkt dat een convenant met de papierverwerkende industrie moeizaam van de grond komt. Dat is de reden dat de VAOP gestart is en verzoekt om daar lid van de worden (Vereniging van Aanbieders van Oud Papier) Daar is stevig over gediscussieerd in de commissie, maar ik moet er toch op wijzen dat van die discussie niets in het raadsvoorstel staat. Het raads voorstel handelt alleen maar over het ophalen van het oud papier, het ver groten van de opbrengst. Daar hebben wij niets tegen, daar zijn wij helemaal voor, maar wij vinden het maar een half voorstel want het ophalen is dus kennelijk geregeld, maar de afzet daar vinden wij niets over terug. Er is over gediscussieerd, daar zijn visies over. Er was zelfs een vrij unanieme visie in de commissie, maar er staat niets in het voorstel. Het is dus maar een half voorstel, van de rest weten wij van horen zeggen en dat is een moeilijk punt om daar een beleid op los te laten. Waar komt het dan op neer als we de organisatie bekijken. Wat gaan we doen We gaan investeren in papierbakken. We gaan investeren in een container- chassis. We bouwen een inzamelstructuur op met een aantal formatieplaatsen die erbij horen. We leggen ons daarbij muurvast ten aanzien van het ver haal dat ik eerder opdiste over het NMP, de weg die de minister inslaat om met de bedrijfstakken de zaken van de afvoer te regelen. Als wij dus dit systeem vast gaan leggen, dan doorkruisen we eigenlijk deze gang van zaken. Het voorstel is twee keer terugverwezen naar de commissie en voor namelijk vanwege de slechte financiële onderbouwing. - 31 - Er is toen gezegd er zijn helemaal geen offertes bij om II en III door het bedrijfsleven te kunnen laten uitvoeren. Die werden ons in januari beloofd. In februari waren ze nog niet erbij. Toen heeft de com missie Financiën het terugverwezen. In maart vinden wij een offerte van een transportfirma uit Bergen op Zoom en die is gedateerd februari. Dus conclusie in januari was hij er niet. Als je dan die offerte van fe bruari leest dan is dat een beetje mosterd na de maaltijd, maar dan wordt er wel gezegd op een vraag van mij hoe komt dat nu: ja, wij hebben zoveel relaties met deze firma dat we die prijs in januari al lang wisten, we hebbenhet alleen voor u nog even vast willen leggen. Ik heb het in de commissie ook gezegd, ik denk dat we zo niet met het bedrijfsleven om moeten gaan. Wij gaan geen offertes aanvragen met een uitgestreken gezicht om vervolgens alleen maar van plan te zijn de mensen in de commissie een antwoord te geven. Ik denk dat daar een vraag naar een offerte niet voor bedoeld is. Bovendien getuigt dit al van een onjuiste instelling ten aan zien van het aanvragen van offertes. De raad heeft bij herhaling gezegd bij zulke zaken, we zijn niet tevreden met één offerte, we moeten er meerdere hebben. Het is dus niet juist als de hele financiële afhandeling gebaseerd wordt op die ene offerte of die ene firma die in Bergen op Zoom daarbij in de picture is gezet. Het is dus duidelijk, wij zijn niet enthousiast over de wijze waarop deze financiële onderbouwing tot stand is gekomen. Wij zijn niet enthousiast over een offerte van oude jongens onder elkaar. De eerste ronde bleek er een tekort te zijn van f. 22000,- toen de februari-offerte op tafel kwam toen bleek het f 18000,- te zijn Wat de waarde van die getallen is laat ik in het midden, maar op zich is het al vreemd dat dat op deze wijze met die tussenliggende offerte zo snel kan veranderen. Als we bekijken wat we nu aan het doen zijn, dan komt het erop neer dat wij een nieuw nutsbedrijf aanhet opzetten zijn. We hebben nog maar enkele ja ren geleden de andere bedrijven afgestoten en het gaat nu weer dezelfde kant op. Gezien de onzorgvuldigheid van de voorbereiding, ik heb het al gememo reerd van de scholen en verenigingen die slecht geïnformeerd zijn, gezien de vele onduidelijkheden in de financiële afhandeling wat de offertes betreft, gezien de beleidsinspanning in het NMP ten aanzien van de afvalconvenanten en de intentie van de VAOP waar ik al eerder over sprak en gezien het feit dat volgens mijn fractie de verkeerde in deze betaald, is mijn fractie niet enthousiast over dit voorstel en om het scherper te stellen, we zijn dus tegen stichten van een nieuw milieubedrijf door de gemeente met werk wat anderen in deze stad ook kunnen doen- De heer BAKX, wethouderDe heer Van der Kallen begon eigenlijk als eerste met het voorstel door het stellen van een tweetal vragen "naar aanleiding van zijn brief die was binnengekomen. Het was toch jammer dat de heer van der Kallen de commissievergadering over dit onderdeel niet heeft meegemaakt en dan bedoel ik de commissievergadering hier ter plaatse, want toen heb ik een en andermaal gezegd dat juist het contract met de VAOP elk moment afgesloten kon worden, alleen de netto prijs die er dan overbleef voor toebetalen die zou dan juist deze week bekend worden er van uitgaande dat de VAOP tot een accoord kon komen. Dat was in ieder geval op de commissie vergadering niet bekend. Afgelopen week is dat bekend geworden en is men tot overeenstemming gekomen dat per 1 april een groothandel het oud-papier in ontvangst neemt. Dat is dus een contract tussen de VAOP en de groot handel. Dat betekent dat het Streekgewest een contract afsluit met de VAOP die dan tegen de gestelde prijs, zoals nu verwoord in het nieuwe voorstel, de zaken afneemt. Dan moet er eenprijs toebetaald worden van 2 ct. zoals m het voorstel staat aangegeven en op dit moment, u heeft dat ook in de aan vullende informatie gezien, moet er in de huidige structuur 7 ct. worden toebetaald. Dus het effect van de VAOP in deze werkt. Waarom hebben wij Kragge 2 weggelaten Het was bij de inzameling ook op dat monent zo dat er verschillends varianten mogelijk waren. Je kon vanaf een centraal punt bijv. Kragge ,2 de zaken overslaan en dat zou dan het plaatje gedeeltelijk

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1993 | | pagina 97