-28- Als de oud-papierprijzen weer wat aantrekken kunnen we tenminste stellen dat die f. 55000,- behouden blijft voor de uitkering aan verenigingen op enigerlei wijze. Het is natuurlijk niet zo dat als de 1100 ton ineens 400 ton wordt dat we zeggen ga maar die f. 55.000,- uitkeren, maar mocht het zo zijn dat we van 1100 ton naar 900 ton gaan, dan moeten we toch zeggen dan krijgen jullie geen 5 ct. maar dan krijgen jullie 6 ct. Dat is geen voorstel op dit ogenblik maar toch een ding om in overweging te nemen voor de toekomst. De VOORZITTER:Dióor de heer Van Es en andere leden van zijn fractie is een amendement ingediend met de volgende inhoud: Het amendement betekent toevoeging van een IVe besluit en heeft de volgende inhoud: De Raad van de Gemeente Bergen op Zoom in vergadering bijeen oo 25 maart 1993 besluit aan het Besluit van het Raadsstuk S0B/14 toe te voegen: IV De subsidie aan verenigingenscholen en andere subsidiabele inzamelers van oud papier, tot het ogenblik van invoering van de, in dit besluit vast- i'~ gestelde maatregelen, vast te stellen op 3 cent boven de prijs,dié -aanude öudpapierhandel imoetrworden betaald, f en gaat over tot de orde van de dag. Ondertekend door de fractie van Gemeentebelangen/Stadspartij, in voldoende mate ondertekend en maakt deel uit van uw beraadslagingen. De heer M.J.M. FRANKEN: Dit voorstel heeft al een hele papieren geschiedenis achter de rug en heel wat papier gekost om vanavond hopelijk aangenomen te worden, alhoewel het geen schoonheidsprijs verdient qua behandeling en ook niet qua informatieverstrekking. Een voorstel met diverse kanten. Aller eerst is er de milieuzijde en naar de mening van de CDA-fractie de belang rijkstekant van de zaak.Probeer die grondstoffen te hergebruiken die zich daarvoor lenen en probeer de groeiende afvalberg die we met zijn allen pro- ducerenkleiner te maken. Daar gaat het eigenlijk om. Welnu, als de hoeveel heid gehaald wordt zoals die hier in dit voorstel verwoord staat, nl. 2100 ton, dan is dat een pluspunt voor het milieu. In vergelijking met wat we nu ophalen is dat bijna een verdubbeling. Het zou een grote stap zijn in de richting van het milieubewust omgaan met het milieu. Een tweede aspect en vaak niet onbelangrijk, is de financiële kant van de zaak. Over deze zijde zijn vele vragen geweest en er zijn nog een paar vragen die nog niet be antwoord zijn. Voor de inzameling in Bergen op Zoom via de papierbakken, de papiercontainers is de CDA-fractie accoord, hoewel het geen goedkoop systeem wordt. Een behoorlijke investering gekoppeld aan een extra per soneelslid is een forse uitgave voor de gemeente Bergen op Zoom. De vragen die er nog zijn zijn: is er al een contract met de VAOP en het Streekgewest Zo ja, wat zijn dan de netto kosten en we hebben net in het voorstel wat we aan het begin van de vergadering uitgereikt hebben gekregen kunnen zien dat het aanvankelijk tekort van 1 ct. inmiddels 2 ct. is, maar dat is nog steeds gebaseerd op een offerte van de VAOP gedateerd 18-8-1992 en een offerte is natuurlijk nog geen contract. Een tweede vraag is, als die prijs flexibel is, afhankelijk van de markt, dan is de vraag hoe flexibel. Ik kan me voorstellen dat je toch een prijs voor een bepaalde periode afspreekt en dan pas na drie maanden of een half jaar eigenlijk pas prijswijzigingen toestaat. Is de afname door de VAOP contractueel vastgelegd of zijn er alleen nog maar voorlopige afspraken.We kunnen natuurlijk gaan verzamelen, maar als het dan op een hoop blijft liggen hebben we er natuurlijk nog niets aan. In het voorstel zoals dat er nu ligt stond in eerste instantie kosten voor inzameling en vervoer naar Kragge 2. In het voorstel van vandaag is Kragge 2 wijselijk of misschien bewust achterwege gelaten. De vraag is dus, is er een ander inzamelpunt in beeld. Zo ja, dan horen wij dat graag. Ook het Streekgewest zou kosten in rekening kunnen brengen als inderdaad Kragge 2 een locatie blijft waar het depot gevestigd wordt. Als dat zo is, zijn die kosten dan meegenomen in het voorstel zoals dat vandaag op tafel ligt. - 29 - Het derde aspect is het inzamelingssyteem. Het systeem via de verenigingen en scholen zoals we dat nu kennen werkt goed en dit moet minstens gehand haafd blijven en als het kan uitgebreid worden. Niet alleen is het een niet onbelangrijke bron van inkomsten voor de verenigingen, maar er gaat ook een voorbeeldfunctie van uit voor de jeugd op de scholen en in de sportver enigingen. Als we de jeugd via zo'n systeem kunnenlaten meewerken aan het selectief gebruik van grondstoffen, dat is dat een niet onbelangrijk aspect. De CDA-fractie is blij met uw overgangsvoorstel om tijdelijk 3 ct. extra te betalen om de inzameling lonend te houden totdat het nieuwe systeem operationeel is. In het voorstel staat dat deze tijdelijke maatregel drie maanden gaat duren. In het gewijzigde voorstel staat al drie a vier maanden. De vraag is gaat die in op 1 april of eerder Zo ja, dan denk ik dat het ook goed is als u in het voorstel 14a niet alleen spreekt over een termijn, maar ook duidelijk aangeeft op welk moment deze termijn moet ingaan. Naast de financiële vragen die ik zojuist gesteld heb, zou ik namens de CDA-fractie nog willen vragen of het mogelijk is de reclamesticker, om het zo maar te noemen, nadrukkelijker onder de aandacht van de bevolking te brengen. Is een huis aan huis verspreiding van beide stickers, zowel de dubbel oranje als de groen/oranje niet mogelijk, net zoals wij dat gedaan hebben met de folder "Als de sirene gaat". Ik neem aan dat het amendement van Gemeentebelangen/Stadspartij dadelijk door de wethouder beantwoord gaat worden. In eerste instantie denk ik dat wij accoord kunnen gaan met het naadloos overgaan van de tijdelijke maatregelen en het nieuwe voorstel om 5 ct. netto aan de verenigingen te betalen. Ik heb wat vragen over de toe voeging dat het netto 3 ct. is, want in het tijdelijke voorstel staat dat we eigenlijk van 7 ct. naar een dubbeltje gaan en als we dan zeggen 3 ct. dan zou dat betekenen dat we al automatisch uitgaan van het gegeven dat het 7 ct. gaat kosten om het op te halen. Die berichten zijn bij mij nog niet bekend De heer B0LSIUS: Het grote voordeel vanhet voorstel van het college is dat een systeem van ophalen in stand wordt gehouden wat ons lief is. Het is niet alleen een kwestie van veel papier bijelkaar halen maar ook een kwestie van een educatieve waarde ten aanzien van het omgaan- met het'milieu. Wij hebben dan ook geen enkel probleemmet het voorstel zoals dat door Ge meentebelangen/Stadspartij is ingediend. Integendeel. Het voorkomt een vacuum in de tijd gezien. Voor wat betreft de rol van de gemeente hebben wij wel in de commissie een kritische vraagstelling naar voren gebracht en ik denk dat dat ook nu vanavond terecht is. Waarom de gemeente deze rol toebedacht, waar in de markt mensen en materiaal beschikbaar zijn om deze rol uit te voeren, een variabele kostencalculatie tot de mogelijkheden behoort en wij denken een oneigenlijke taak van de gemeente erbij komt. Met name dat laatste aspect zouden wij graag in eerste termijn naar voren willen brengen. De heer SMITS: We hebben drie commissievergaderingen over dit onderwerp ge discussieerd. In de allereerste vergadering heb ik namens mijn fractie kun nen zeggen dat wij voor punt 1 waren. We zijn nu een paar commissies verder twee raadsvergaderingen verder en ik moet u helaas melden dat de fractie van de VVD ook niet meer voor 1 is. Hoe komt dat Er staat een systeem van inzamelen op de rol dat van oudsher door scholen en verenigingen werd gedaan. Zij hebben dus veruit de oudste rechten op dit gebied. Nu blijkt, na een telefonische rondgang, dat de meeste verenigingen totaal niets weten van het voorstel. Alles wat bekend is geworden is via de krant gekomen en daar hebben zij het mee moeten doen. Dan wordt er even daarna in de krant mel ding gemaakt van een keertje 5 ct. en nu is er weer een verhaal van 3 ct. omdat dieprijs alsmaar fluctueert. Ik vind dat je zo niet met die vereni gingen om kunt gaan, daar is een Bergs spreekwoord voor "Ze doen maar een^ dotje" Daar voelen wij niets voor. In de eerste commissievergadering heb ik geprobeerd een principe-uitspraak te krijgen of ieder geval op tafel te leggen over de visie op oud papier. Naar de visie van de VVD-fractie is

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1993 | | pagina 96