- 12 -
onderzoek inzicht dient te verschaffen in de ruimtelijke verkeerskundige
en financiële aspecten. Waar zijn dan de bouwkundige aspecten- Juist
de bouwkundige aspecten kunnen bij de beoordeling of daar sowieso wel een
parkeergarage mogelijk is wel eens de doorslag geven als zou blijken dat
de verlaging van de grondwaterspiegel ernstig gevaar zou kunnen opleveren
voor de Gertrudiskerk, of dat de verlaging van de grondwaterspiegel ern
stig gevaar zou kunnen opleveren voor de overlevingskansen van de bomen
die ik ook monumentaal acht. En, dat is een heel minuscuul punt maar in
mijn psychologie toch ook belangrijk, ik denk dat een parkeergarage waar
en dat is dan het historisch aspect, een dodenakker rust, niet gepast is.
Ik laat de doden liever rusten dan ze op te ruimen voor een parkeergarage.
Met betrekking tot agendapunt 3 ga ik accoord met besluit I betreffende
de Arn. Asselbergsstraat, ga ik accoord met betrekking tot een: perceel aan
de Oude Wouwsebaan en wijs ik een parkeergarage aan het Past. Joorenplein
af. Ik wijs ook, dat zal duidelijk zijn, op gezondheidstechnische redenen
een parkeergarage af onder het St. Josephplein.
Nog even naar agendapunt 26 wat we tegelijkertijd behandelen. Daar wordt
gesproken over tariefverhogingen. Ik ben in principe voor tariefsverho
gingen mits zij niet van nul naar iets gaan voor Plein XIII. Ik ben ab
soluut tegen het instellen van een parkeertarief op Plein XIII, want juist
Plein XIII voorkomt parkeren in de binnenstad en dat moet voor de mensen
aantrekkelijk blijven. Ik heb het reeds eerder geopperd, ik zou graag zien
dat men het parkeren op Plein XIII aantrekkelijker maakte door het laten
rijden, desnoods, van een pendelbusje.
Dan met betrekking tot de mogelijkheden van het city-marketing team. Ik
heb ook in de commissie Economische Zaken daar al eerder naar verwezen.
Ik wil nadrukkelijk verwijzen naar hoe Breda het oppakt. Niet alleen om
de daar gevolgde systematiek, maar ook om het gegeven dat de gecombineerde
banken en de Kamer van Koophandel aan dat city-marketing verhaal daar een
bijdrage leveren. Ik denk dat dat toch ook voor de ontwikkeling van het
centrum van Bergen op Zoom van belang kan zijn.
Tot slot een puntje van kritiek op de VVD. Die kijkt naar de toekomst en
denkt dan aan een parkeergarage. Als ik aan de toekomst denk, dan denk ik
aan alles behalve aan een parkeergarage. Ik denk aan een levende stad, ik
denk aan een gezonde stad en ik denk allereerst aan een stad voor haar
bewoners en niet aan een stad voor alles wat daar omheen zit. De bewoners
dienen voor deze raad op de eerste plaats te komen. Dat is de toekomst die
ik voor Bergen op Zoom wens en daarin past helaas voor de VVD geen parkeer
garage.
De V00RZITTEB: Dames en heren van de publieke tribune, ik wou u mededelen
dat er voor üeköffie in de gang'te verkrijgen is en voor de liefhebbers
thee en dat u datgene wat er ingebracht wordt via luidsprekers aldaar ook
kunt horen. Het is wat lastig om iedereen in de zaal te bedienen, maar u
mist niets van het debat .Ik denk dat het in- en uitgaan ook met de nodige
rust gepaard kan gaan.
De heer VAN DEN OUDEN: Toen in 1992 in deze raad gesproken werd over het par-
keeronderzoek 1991 heeft Groen Links de uitkomst van dit onderzoek anders
geïnterpreteerd dan de meerderheid van deze raad. Wij kwamen toen tot de
conclusie dat een parkeergarage op het Past. Joorenplein volstrekt onnodig
is. Wij vinden nog steeds dat er sprake is van een relatief kwantitatief
probleem. Zelfs tijdens de piekuren is het aantal beschikbare plaatsen^
nog niet volledig bezet. Van de 168 uur per week zijn er slechts drie a
vier uren waarop het aantal bezette plaatsen met meer dan 85% wordt over
schreden. Er is geen dringende noodzaak voor een drastische uitbreiding
van het aantal parkeerplaatsen. De parkeerdrukte die tijdens de piekuren
ontstaat kan goed opgevangen worden door Plein XIII en zeer zeker als het
aantal parkeerplaatsen daar nog uitgebreid gaat worden. Groen fl,inks vindt
i
- 13 -
dat er nog genoeg mogelijkheden zijn om te parkeren rondom het centrum.
Zo is de parkeerruimte bij-kantoren op vrijdagavond en zaterdagmiddag
onbenut. Een parkeergarage op het Past. Joorenplein zal de leefbaarheid
in de omgeving ernstig aantasten, vooral door de uitstoot van giftige
stoffen. Daarbij komt dat door het bouwen van een parkeergarage het auto
gebruik gestimuleerd wordt en dat is in tegenspraak met een milieuvriende
lijk beleid.Groen Links wil het autogebruik terugdringen, zeker in het kwets
bare milieu van de binnenstad. Wij zijn dan ook tegen de uitbreiding van een
herziening van het bestemmingsplan voor het Past. Joorenplein, wij zijn dus
tegen het realiseren van een parkeergarage op het Past. Joorenplein.
Ten aanzien van agendapunt 26 hebben wij de volgende opmerkingen.
Weer die realisering van de parkeergarage op het Past. Joorenplein, waarbij
drie elementen worden genoemd die een bepalende rol spelen. Wij vinden het
vreemd dat de milieu-aspecten niet genoemd worden. Wat zijn nu de gevolgen
voor het milieu en de leefbaarheid op deze locatie. In verschillende publi-
katies wordt bijvoorbeeld melding gemaakt van het feit dat er zeer veel ben
zeen voorkomt in de lucht in de omgeving van parkeergarages. Benzeen dat,
dat heeft de heer Van der Kallen ook al gezegd, schade kan toebrengen aan
de gezondheid van mensen en waar ook de overheid recentelijk de norm voor
heeft verhoogd.
De heer VAN DER KALLEN: U bedoelt verlaagd.
De heer VAN DEN OUDEN: Ja, de eisen verhoogd. Het te hoge gehalte zal scha
delijk zijn voor het milieu en de volksgezondheid. Voor de locatie van het
Past. Joorenplein, waaromheen nogal wat mensen wonen en werken, kan dit
dus nogal wat gevolgen hebben. Dan heb ik het nog niet over de nadelen
die het subverkeer met zich meebrengt. Wij vinden dan ook dat die milieu
aspecten zeer zeker een bepalende rol moeten spelen bij de huidige plannen.
Voor de financiering is een voorwaarde dat de tarieven voorhet parkeren
verhoogd worden. Tevens is belangrijk dat de zeer slechte resultaten van
de garage aan de Lindenbaan worden verbeterd. Het is natuurlijk vreemd een
nieuwe parkeergarage te willen, terwijl de enige die er nu is op accep
tabele afstand van het centrum, met grote verliezen werkt. Wij zijn tegen
de verhoging van de parkeertarieven omdat o.a. daarmee de exploitatie van
de toekomstige parkeergarage ophet Past. Joorenplein betaald gaat worden.
Dit terwijl in de Lindenbaangarage bijna altijd wel een plek te vinden is.
Hoe moet het overigens met de zeer slechte exploitatie van de Lindenbaan,
hoe moet die verbeterd worden De garage aan het Past. Joorenplein zal
slechts voor enkele uren per week voldoende bezet zijn. Dit heeft natuurlijk
gevolgen voor de exploitatie en voor de financiën en dat gaat de gemeente^
en dus de Bergse bevolking veel geld kosten. In die zin sluit ik me aan bij
de vraag van de heer Van der Kallen aan de heer Muller, als die neergaande
spiraal zich doorzet, hoe moet het dan gefinancierd gaan worden. Ik denk
dat dan inderdaad de belastingen omhoog zullen moeten gaan. Wij zijn tegen
onderzoek naar de realisering van een derde Parkeergarage op de locatie
Stenen Tuin/St. Josephplein. Onze bezwaren zijn hetzelfde als voor de locatie
od het Past Joorenplein. Daarbij is de Stenen Tuin nog veel moeilijker be-
reikbaar en zal nog grotere gevolgen hebben voor de Jbben6
i^princ ipe^een W
Wa^betref^de'aanpassingen en de regeling van het verstrekken van parkeer-
vergunningen hebben wij geen enkel probleem.
De heer LINSSEN: Evenals in de commissie wilde "^"Tjj'^^j^raJportage
behandelen zoals hij in onze ogen is bedoeld namelijk als tusse pp^
voor wat betreft de uitvoering van een al eerder door deze
besluit.