- 12 - onderzoek inzicht dient te verschaffen in de ruimtelijke verkeerskundige en financiële aspecten. Waar zijn dan de bouwkundige aspecten- Juist de bouwkundige aspecten kunnen bij de beoordeling of daar sowieso wel een parkeergarage mogelijk is wel eens de doorslag geven als zou blijken dat de verlaging van de grondwaterspiegel ernstig gevaar zou kunnen opleveren voor de Gertrudiskerk, of dat de verlaging van de grondwaterspiegel ern stig gevaar zou kunnen opleveren voor de overlevingskansen van de bomen die ik ook monumentaal acht. En, dat is een heel minuscuul punt maar in mijn psychologie toch ook belangrijk, ik denk dat een parkeergarage waar en dat is dan het historisch aspect, een dodenakker rust, niet gepast is. Ik laat de doden liever rusten dan ze op te ruimen voor een parkeergarage. Met betrekking tot agendapunt 3 ga ik accoord met besluit I betreffende de Arn. Asselbergsstraat, ga ik accoord met betrekking tot een: perceel aan de Oude Wouwsebaan en wijs ik een parkeergarage aan het Past. Joorenplein af. Ik wijs ook, dat zal duidelijk zijn, op gezondheidstechnische redenen een parkeergarage af onder het St. Josephplein. Nog even naar agendapunt 26 wat we tegelijkertijd behandelen. Daar wordt gesproken over tariefverhogingen. Ik ben in principe voor tariefsverho gingen mits zij niet van nul naar iets gaan voor Plein XIII. Ik ben ab soluut tegen het instellen van een parkeertarief op Plein XIII, want juist Plein XIII voorkomt parkeren in de binnenstad en dat moet voor de mensen aantrekkelijk blijven. Ik heb het reeds eerder geopperd, ik zou graag zien dat men het parkeren op Plein XIII aantrekkelijker maakte door het laten rijden, desnoods, van een pendelbusje. Dan met betrekking tot de mogelijkheden van het city-marketing team. Ik heb ook in de commissie Economische Zaken daar al eerder naar verwezen. Ik wil nadrukkelijk verwijzen naar hoe Breda het oppakt. Niet alleen om de daar gevolgde systematiek, maar ook om het gegeven dat de gecombineerde banken en de Kamer van Koophandel aan dat city-marketing verhaal daar een bijdrage leveren. Ik denk dat dat toch ook voor de ontwikkeling van het centrum van Bergen op Zoom van belang kan zijn. Tot slot een puntje van kritiek op de VVD. Die kijkt naar de toekomst en denkt dan aan een parkeergarage. Als ik aan de toekomst denk, dan denk ik aan alles behalve aan een parkeergarage. Ik denk aan een levende stad, ik denk aan een gezonde stad en ik denk allereerst aan een stad voor haar bewoners en niet aan een stad voor alles wat daar omheen zit. De bewoners dienen voor deze raad op de eerste plaats te komen. Dat is de toekomst die ik voor Bergen op Zoom wens en daarin past helaas voor de VVD geen parkeer garage. De V00RZITTEB: Dames en heren van de publieke tribune, ik wou u mededelen dat er voor üeköffie in de gang'te verkrijgen is en voor de liefhebbers thee en dat u datgene wat er ingebracht wordt via luidsprekers aldaar ook kunt horen. Het is wat lastig om iedereen in de zaal te bedienen, maar u mist niets van het debat .Ik denk dat het in- en uitgaan ook met de nodige rust gepaard kan gaan. De heer VAN DEN OUDEN: Toen in 1992 in deze raad gesproken werd over het par- keeronderzoek 1991 heeft Groen Links de uitkomst van dit onderzoek anders geïnterpreteerd dan de meerderheid van deze raad. Wij kwamen toen tot de conclusie dat een parkeergarage op het Past. Joorenplein volstrekt onnodig is. Wij vinden nog steeds dat er sprake is van een relatief kwantitatief probleem. Zelfs tijdens de piekuren is het aantal beschikbare plaatsen^ nog niet volledig bezet. Van de 168 uur per week zijn er slechts drie a vier uren waarop het aantal bezette plaatsen met meer dan 85% wordt over schreden. Er is geen dringende noodzaak voor een drastische uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen. De parkeerdrukte die tijdens de piekuren ontstaat kan goed opgevangen worden door Plein XIII en zeer zeker als het aantal parkeerplaatsen daar nog uitgebreid gaat worden. Groen fl,inks vindt i - 13 - dat er nog genoeg mogelijkheden zijn om te parkeren rondom het centrum. Zo is de parkeerruimte bij-kantoren op vrijdagavond en zaterdagmiddag onbenut. Een parkeergarage op het Past. Joorenplein zal de leefbaarheid in de omgeving ernstig aantasten, vooral door de uitstoot van giftige stoffen. Daarbij komt dat door het bouwen van een parkeergarage het auto gebruik gestimuleerd wordt en dat is in tegenspraak met een milieuvriende lijk beleid.Groen Links wil het autogebruik terugdringen, zeker in het kwets bare milieu van de binnenstad. Wij zijn dan ook tegen de uitbreiding van een herziening van het bestemmingsplan voor het Past. Joorenplein, wij zijn dus tegen het realiseren van een parkeergarage op het Past. Joorenplein. Ten aanzien van agendapunt 26 hebben wij de volgende opmerkingen. Weer die realisering van de parkeergarage op het Past. Joorenplein, waarbij drie elementen worden genoemd die een bepalende rol spelen. Wij vinden het vreemd dat de milieu-aspecten niet genoemd worden. Wat zijn nu de gevolgen voor het milieu en de leefbaarheid op deze locatie. In verschillende publi- katies wordt bijvoorbeeld melding gemaakt van het feit dat er zeer veel ben zeen voorkomt in de lucht in de omgeving van parkeergarages. Benzeen dat, dat heeft de heer Van der Kallen ook al gezegd, schade kan toebrengen aan de gezondheid van mensen en waar ook de overheid recentelijk de norm voor heeft verhoogd. De heer VAN DER KALLEN: U bedoelt verlaagd. De heer VAN DEN OUDEN: Ja, de eisen verhoogd. Het te hoge gehalte zal scha delijk zijn voor het milieu en de volksgezondheid. Voor de locatie van het Past. Joorenplein, waaromheen nogal wat mensen wonen en werken, kan dit dus nogal wat gevolgen hebben. Dan heb ik het nog niet over de nadelen die het subverkeer met zich meebrengt. Wij vinden dan ook dat die milieu aspecten zeer zeker een bepalende rol moeten spelen bij de huidige plannen. Voor de financiering is een voorwaarde dat de tarieven voorhet parkeren verhoogd worden. Tevens is belangrijk dat de zeer slechte resultaten van de garage aan de Lindenbaan worden verbeterd. Het is natuurlijk vreemd een nieuwe parkeergarage te willen, terwijl de enige die er nu is op accep tabele afstand van het centrum, met grote verliezen werkt. Wij zijn tegen de verhoging van de parkeertarieven omdat o.a. daarmee de exploitatie van de toekomstige parkeergarage ophet Past. Joorenplein betaald gaat worden. Dit terwijl in de Lindenbaangarage bijna altijd wel een plek te vinden is. Hoe moet het overigens met de zeer slechte exploitatie van de Lindenbaan, hoe moet die verbeterd worden De garage aan het Past. Joorenplein zal slechts voor enkele uren per week voldoende bezet zijn. Dit heeft natuurlijk gevolgen voor de exploitatie en voor de financiën en dat gaat de gemeente^ en dus de Bergse bevolking veel geld kosten. In die zin sluit ik me aan bij de vraag van de heer Van der Kallen aan de heer Muller, als die neergaande spiraal zich doorzet, hoe moet het dan gefinancierd gaan worden. Ik denk dat dan inderdaad de belastingen omhoog zullen moeten gaan. Wij zijn tegen onderzoek naar de realisering van een derde Parkeergarage op de locatie Stenen Tuin/St. Josephplein. Onze bezwaren zijn hetzelfde als voor de locatie od het Past Joorenplein. Daarbij is de Stenen Tuin nog veel moeilijker be- reikbaar en zal nog grotere gevolgen hebben voor de Jbben6 i^princ ipe^een W Wa^betref^de'aanpassingen en de regeling van het verstrekken van parkeer- vergunningen hebben wij geen enkel probleem. De heer LINSSEN: Evenals in de commissie wilde "^"Tjj'^^j^raJportage behandelen zoals hij in onze ogen is bedoeld namelijk als tusse pp^ voor wat betreft de uitvoering van een al eerder door deze besluit.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1993 | | pagina 88