- 10 - Wel zijn wij van mening dat de Bergenaren zich steeds meer op de fiets moeten concentreren en het in de maak zijnde fietsplan, meer bewaking, meer fietsklemmen en ook hoop ik goede veilige fietsroutes heeft onze volle aandacht en uiteraard ook onze steun. De locaties voor parkeren. Wij blijven van mening en wij worden daarin door de onderliggende stukken gesterkt, dat niet de parkeerdruk op het Past. Joorenplein rust maar juist op de zijde van het St. Josephplein. Tijdens de commissieRuimtelijke Ordening is door de heer Muller van het CDA aangegeven dat hij de locatie St. Josephplein onderzocht wenst te zien op technische en financiële haalbaarheid. Hedenavond wordt dit nog eens herhaald. Het zal duidelijk zijn dat de D'66 fractie met onze voorkeur voor het St. Josephplein zich daarin zou kunnen vinden.Wat wij echter vanavond niet meer mogen vernemen, maar wat cruciaal is voor het tweesporenbeleid is de bereidheid om als je ontdekt dat realisatie van een parkeergarage onder het St. Josephplein op korte termijn wel haalbaar is, de volgorde St. Josephplein Past. Joorenplein om te draaien. Naar onze mening komt dan namelijk het Past. Joorenplein niet meer aan bod, omdat Plein XIII dan een veel logischer aanvulling vormt voor de essentieel dan nog aanwe zige parkeerbehoefte. Tijdens de commissie heeft D'66 zich toen bereid verklaard een eventuele wijziging, verscherping met deze strekking te wil len ondersteunen. Dat was, mijnheer Aertssen, de reden voor mijnheer Bolsius van de fractie D'66 om en denk even aan het bekende win-win principe voor het voorbereidingsbesluit te adviseren. Dus geen historische fout, die maakt de P.v.d.A. die nog steeds voor een parkeergarage is, of het nu kleiner is of groter, ze stemmen in met een parkeergarage op het Past. Joorenplein. Dat is tenslotte ook een partij met een historie en naar wij hopen na vanavond ook nog'met een toekomst. De heer AERTSSEN: Legt u mij nu eens uit, want het is mij volstrekt ondui delijk, waarom dan de heer Bolsius op de betreffende avond in de commissie toch voor herziening van het bestemmingsplan was en toch voor een parkeer garage van 450 plaatsen op het Past. Joorenplein.Dat was heel duidelijk. Ik heb het in mijn mildheid nog aangeduid als een vergissing. U zegt, er is sprake geweest van een vooropgezet plan. Legt u mij dat dan eens even uit, want ik begrijp er niets van. Duidelijkheid zou ik graag willen krijgen. mevrouw DEMMERS: Die duidelijkheid heb ik u net al gegeven. Ik ben bang dat u weer eens voor de zoveelste keer niet luistert. Ik heb u aangegeven dat omdat door de CDA duidelijkheid ging ontstaan, tenminste voor ons duidelijk heid aanwezig was, om door draaiing van het voorstel inderdaad de mogelijkheid te creëren dat het St. Josephplein eerst aan de orde zou komen en dan pas het Past. Joorenplein dat dat de reden was omdat als we die winst zouden kun nen boeken en ik weet niet of u ooit van het win-win principe in de economie hebt gehoord of in onderhandelingen, maar dat zou voor ons een reden kunnen zijn omdat we ervan overtuigd zijn dat het St. Josephplein een betere locatie is, dat we dan iets toe moeten geven ten opzichte van het Past. Joorenplein. Dat was de reden om voor het voorbereidingsbesluit te adviseren. Nu blijkt uit - mag ik even uitspreken mijnheer Aertssen want het is mijn eerste termijn en niet de uwe - het verhaal van het CDA dat zij die move niet willen maken. Dat betekent dat voor ons de kwestie afgesloten wordt en dat wij tegen het voorbereidingsbesluit stemmen. De heer AERTSSEN: Bij interruptie De VOORZITTER: Mijnheer Aertssen, u heeft al een keer geïnterrumpeerd. U krijgt nog een tweede termijn. Mevrouw DEMMERS: Echter nu we vanavond, en dan nogmaals voor de heer Aertssen, een behoorlijk afgezwakt voorstel horen, moet ik u meedelen dat de D'66 fractie dus zo niet accoord kan gaan met het nemen van een voor bereidingsbesluit voor het Past. Joorenplein en dat wij uit het voorstel -11- SOB/18 de alinea's ten aanzien van het Past. Joorenplein niet zullen onder schrijven. Onze visie is kort en duidelijk samengevat, parkeeruitbreiding is gezien de regiofunctie noodzaak. Probeer deze uitbreiding te beperken door onder andere goede fietsvoorzieningen en een goed openbaar vervoers beleid. En dan de nog noodzakelijke uitbreiding want die is er, onder het St. Josephplein, bereikbaar vanaf de centrumring. Herijk dan je parkeer behoefte met het meenemen van de ontstane 170 parkeerplaatsen die gaan ontstaan bij de bouw van het nieuwe stadskantoor op Plein XIII. Als dan nog blijkt dat er nog behoefte is dan daar je parkeren uitbreiden en ga dan naar parkeergarage nummer 2 toe op Plein XIII en het op het Past. Jooren plein. De heer VAN DER KALLEN: Je wordt er bijna stil van, al dat geschreeuw over historisch. Wat hier in de raad gebeurt is bij mij nog nooit als historisch overgekomen. Men heeft een veel te grote dunk van zichzelf. Als ik naar de plannen kijk dan denk ik bij mezelf, was het maar zo als de heer Muller zegt dat het CDA oog heeft voor de ontwikkeling in onze omge ving, want die zitten niet stil, zei het CDA. De ontwikkelingen zitten zeker niet stil. Als men heel simpel de omgeving eens echt zou volgen, dan bedoel ik bijv. welke epistels onze nationale regering produceert met betrekking tot de mobiliteitszaken maar ook met betrekking tot het milieu. Zeer recent zijn de normen voor benzeen in de lucht aangescherpt. Die leiden ertoe dat men eigenlijk geen verkeer meer kan hebben waar huizen staan. Tijdelijk, heeft men gezegd, zullen we een normoverschrijding in binnensteden toestaan. Als je dan naast dat mooie verhaal kijkt wat er gebeurt met de luchtkwaliteit in casu benzeen in parkeergarages, dan kan je tot geen enkele andere conclu sie komen dan dat sowieso parkeergarages volstrekte idioterie is, omdathet volstrekt niet kan dat mensen daar, hetzij langer, hetzij korter, verblijven. Toch is men voornemens om nog parkeergarages te bouwen. Dat men die dingen in het verleden heeft gebouwd, toen wist men klaarblijkelijk niet beter met be trekking tot het effect van bijv. benzeen op de gezondheid van de mens.Maar nu weet men wel beter. Als men in toenemende mate rapporten produceert waar uit duidelijk blijkt dat parkeergarages niet kunnen omdat de luchtkwaliteit niet op een niveau is te brengen dat gezond is voor mensen die daar korter of langer in verblijven, dan denk ik dat parkeergarages gewoon niet kunnen. Dat maakt voor mij de discussie heel makkelijk. Het Past. Joorenplein, daar had ik in het verleden geen principiële bezwaren tegen maar wel het praktische bezwaar in de zin van "het is niet nodig", want hoe men het ook wendt of keert om voor parkeerproblemen van slechts enkele uren in de week dure in~ vesteringen te plegen, dat komt mij heel merkwaardig over. Dan komt mij het zeker merkwaardig over en dat leidt mij tot een vraag aan het CDA die sprak van parkeergarages die kostendekkend moeten zijn, de kosten mogen zeker niet afgewenteld worden. Dat leidt mij naar de vraag, wat gebeurt er nu als de vraag minder is dan men denkt Gaat dan de prijs omhoog om nog minder ge bruik te krijgen Hoe lost men dan uiteindelijk een gecreëerd financieel probleem op. Ik denk dat het dan toch bij de burger terechtkomt en ik denk dat het onverstandig is. Ik hoor graag van het CDA wat hun variant is als in een Darkeergarage die gebouwd is het aantal geschatte bezettingen niet gehaald wordu Het PastJoorenplein - nee. Onder de Stenen Tuin 7 In het ver- leden heb ik mij al een aantal malen daar ten felste tegen verzet. Buite alles wat je erover kunt zeggen, over verkeerstechnisch enz. staan daar bomen. Ik denk dat die bomen absoluut het loodje leggen op ^moment dat men een parkeergarage gaat bouwen, want dan moet men de &rondwaterspiege als het een ondergrondse garage wordt met 6 tot 7 meter orische dat dan de bomen het loodje leggen. Ik sluit ook met uit J^oris bouwwerken dan plotseling wel eens ontzetting««chipse n kunnen gaa vertonen waar we typisch niet op hadden men een onder mate teleurgesteld als ik op pag. 4 van agendapunt 26 lees da°nüe zoek wil starten naar een parkeergarage onder de Stenen Tuin en dat

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1993 | | pagina 87