- 6 -
modatie°daar nodlfiT T S°ed kUnt Z6ggen of een Parkeeracco-
denk dat dat oat fint' J€ de Zaak paS.g0ed in beeld hengen.
zo'n onderzoek is dan V3n groot belanS is- Thans reeds starten met
ook financieel n f «^verantwoordzowel inhoudelijk maar vooral
een afwfi^n! h Tractie verwacht dan eigenlijk ook van het college
n afwijzing, gebaseerd op de argumentatie die ik zonet zeseven heb
omdat dat ook de argumentatie van het college steeds is gewfest?
de parkeerbalans e^d lk motivatie van het CDA ten aanzien van
eisenlUkvllTtJL Verwachten bezwaren nu niet echt sterk vind,
ïk vinrt hJhI llcbb °f een rol te laten spelen in deze discussie.
zorgvuldigheid wat dat betreft in het geding is. Het lijkt
P b W2 een zlS2agbeleid aan het voeren zijn. De Parade is dan weer
el en dan weer niet in beeld geweest. Het beleid voor de ontwikkeling
binnenstad heeft duidelijk aangegeven op een bepaald moment, daar kiezen
wij voor. Er was wat dat betreft een rechtse koers, maar ik moet constateren
dat de koers meermalen veranderd is en dat we nu weer aansturen op primair
een on erzoe.< naar de Stenen Tuin en wellicht ook, dat is gesuggereerd in
de commissie, het eerst ontwikkelen van een locatie Stenen Tuin.
Ik zou wat dat betreft duidelijkheid willen hebben welke partij in de
raad er hoe over denkt.
Nu kom ik terug op de punten zoals die ook in agendapunt 26 verder genoemd
zijn en die wel degelijk van belang zijn. Dat gaai. in de eerste plaats over de
afkoopregeling. Het college stelt voor een afkoopregeling in te stellen
en ik heb in de commissie gevraagd of de normering, het vaststellen van de
bedragen die daarmee gepaard gaan aan de raad gehouden kunnen worden.
Ik wilde dat verzoek hier vanavond nogmaals naar voren brengen.
Een andere vraag is de fiscalisering van de parkeerboetes, daar is steeds
sprake van geweest en daar vinden wij op dit moment niets van terug.
Wanneer gaat dat plaatsvinden
Nog een opmerking over de Fortuinstraat. In de commissie is daar ook uitge
breid over gesproken. Ik denk dat we toch niet echt tevreden kunnen zijn
over de wijze waarop nu de proef plaatsvindt. Wij pleiten er dan ook voor om
op praktische en simpele wijze de fietsers te weten uit dit gedeelte Fortuin
straat op de vrijdagavond en de zaterdagmiddag.
Dan nog een enkel punt over de parkeertarieven. Onze fractie kan zich vinden
in het idee om de parkeertarieven te verhogen. Onze partij heeft ook al in
1992 tijdens de Algemene Beschouwingen daarop aangedrongen, met name dan voor
de locaties Grote Markt en Lindenbaan. Het komt er kennelijk aan. Het gaat
niet erg snel vinden wij, maar het past prima binnen de tendens om de tarieven
inderdaad te verhogen. Wij vinden het ook een goede zaak dat afstemming met
Roosendaal gaat plaatsvinden. Alleen de vraag is nu wanneer vindt echt de
verhoging van de parkeertarieven plaats.
Dan nog iets over de afkoopregeling. De inkomsten uit deze afkoopregeling
vormen samen met de inkomsten uit het parkeren een belangrijke financierings
bron voor de aanleg van parkeervoorzieningen en sturen van de gewenste auto
mobiliteit. Ook daarop wil ik straks nog even terugkomen op het sturen naar
die mobiliteit om over het voorstel voor het openbaar vervoer nog met een
nader voorstel te komen.
Dat was het voor de eerste termijn.
De heer JANSSEN: Er zijn diverse punten bij die agendapunt die besproken dienen
te worden. Het eerste punt wat ik even aan de orde wil stellen en wat u
als agendapunt III onder 3 hebt geschaard is de herziening van het bestemmings
plan Oude Wouwsebaan. De VVD-fractie kan daarmee accoord gaan.
Belangrijkste punt vanavond is natuurlijk de parkeergarage.
- 7 -
Voorgangers van mij hebben het al gezegd, de historie in deze is belangrijk.
Een historie die verder gaat dan het ontwikkelingsplan binnenstad, maar die
in het stuk wat we vanavond bespreken daar wel begint. Het ontwikkelingsplan
binnenstad heeft een visie geschetst van onze stad die op het moment dat het
plan uitkwam er niet altijd even rooskleurig uitzag. In dat plan werden di
verse stappen voorzien die de toekomst zouden moeten verbeteren. Stap voor
stap hebben wij die weg nu afgelegd. Niet altijd even snel en lang niet
altijd snel genoeg naar de wens van de VVD-fractie, maar helaas dat ging
niet altijd anders. Vanavond een heel belangrijke stap, althans die stap zou
gemaakt kunnen worden.Dat betreft dan een zeer belangrijk item, een onder
deel van het totaal, het parkeergebeuren. Een logische stap nadat er al het
nodige is gerealiseerd. Aandacht besteden aan de parkeerproblematiek.
Onderzoeken, een fenomeen wat in iedere gemeente regelmatig voorkomt de
laatste tijd, die nodig zijn om juiste besluiten te nemen. Eén onderzoek
heeft uitgewezen dat het parkeren in Bergen op Zoom niet altijd even best
gebeurt, dat er te weinig parkeerplaatsen zijn, dat er problemen zijn met
het afwikkelen van het verkeer en dat er oplossingen gevonden moeten worden.
Iedereen die Bergen op Zoom goed kent had eigenlijk dat onderzoek niet echt
nodig, maar kon op zijn blote voeten wel aanvoelen dat het nodig was. Nu
reeds nodig is, is beter vertaald. Nu al zijn er op diverse plaatsen pro
blemen, op diverse momenten problemen. We zitten eigenlijk met een te beperkt
parkeerregime als we kijken naar de verzorgingsfunctie van onze stad. Zeker
wanneer je kijkt naar de toekomst, als je tenminste serieus behept bent met
de toekomst van onze stad dan denk je en zie je dat de verzorgingsfunctie
niet al te optimaal is en zeker uitgebreid moet worden. Dat vindt de VVD-
fractie en gelukkig, heb ik reeds vernomen vanavond maar ook in de commissies
meerdere fracties met ons. Dan is het nodig om die uitbreiding zo snel moge
lijk ter hand te nemen. Wanneer je het draagvlak van onze gemeente wilt ver
groten dan dien je een kernwinkelapparaat op te bouwen dat aantrekkelijk is
en dat voldoende reikwijdte heeft. Dat doe je dan niet alleen voor je eigen
stad maar ook voor de regio. Je eigen stad die dat elan moet hebben voor
zijn eigen inwoners maar ook voor de regiobewoners. NU, de Bergenaar vindt
dat niet altijd de juiste optie, maar toch diezelfde Bergenaar maakt gebruik
van de regiofunctie van onze stad, want alleen dankzij die regiofunctie
kan Bergen op Zoom aan zijn eigen inwoners bieden wat het nu biedt en kan
het misschien in de toekomst meer bieden. Daarvoor is naar de mening van de
VVD-fractie uitbreiding van de parkeermogelijkheden nodig en dan in de vorm
zoals die vanavond voorstaat namelijk zo geconcentreerd mogelijk in de vorm
van een parkeergarage. Dat is de juiste en eigenlijk enige weg. Daarmee ver
kort je de looplijnen, daarmee maak je autobewegingen zo beperkt mogelijk.
Dan het volume waar je aan moet denken. Er is al het nodige gezegd over aan
tallen. De CDA noemde het getal van 500 zoals dat aanvankelijk in het ont
wikkelingsplan binnenstad stond. Het onderzoek zegt A50. Goed, het zal iets
meer of iets minder kunnen zijn, maar het moet wanneer je denkt aan een par
keergarage iets zijn wat past binnen de kosten die je denkt te maken maar
zeer zeker ook binnen de vormgeving die je aan het gebouw wilt geven. De
architectuur van het gebouw is een zeer belangrijk gegeven. Niet alleen om
dat het niet een lelijk gebouw mag worden, omdat lelijke gebouwen nu eenmaal
niet mooi zijn, maar het mag ook geen lelijk gebouw worden omdat het eigen
lijk een visitekaartje is voor onze binnenstad. De kop van het winkelgebeuren
dient een mooi architectonisch verantwoord plan te zijn. Niet een grijs of
grauw gebouw, maar iets dat uitnodigend is. Dan de plaats. De enige logische
plaats op dit moment is het Past. Joorenplein, aan de ring, zo dicht moge
lijk bij het centrum. Om dit onderwerp af te ronden: de VVD-fractie denkt
aan de toekomst van onze stad en als je aan de toekomst van een stad denkt
dan denk je aan een parkeergarage. Dat niet iedereen daarmee accoord is, is
duidelijk. Dit land kent de vorm van een democratie. Vanavond in de raa
trachten wij aan die democratie vorm te geven. Niet iedereen hoeft dezel