- 6 - modatie°daar nodlfiT T S°ed kUnt Z6ggen of een Parkeeracco- denk dat dat oat fint' J€ de Zaak paS.g0ed in beeld hengen. zo'n onderzoek is dan V3n groot belanS is- Thans reeds starten met ook financieel n f «^verantwoordzowel inhoudelijk maar vooral een afwfi^n! h Tractie verwacht dan eigenlijk ook van het college n afwijzing, gebaseerd op de argumentatie die ik zonet zeseven heb omdat dat ook de argumentatie van het college steeds is gewfest? de parkeerbalans e^d lk motivatie van het CDA ten aanzien van eisenlUkvllTtJL Verwachten bezwaren nu niet echt sterk vind, ïk vinrt hJhI llcbb °f een rol te laten spelen in deze discussie. zorgvuldigheid wat dat betreft in het geding is. Het lijkt P b W2 een zlS2agbeleid aan het voeren zijn. De Parade is dan weer el en dan weer niet in beeld geweest. Het beleid voor de ontwikkeling binnenstad heeft duidelijk aangegeven op een bepaald moment, daar kiezen wij voor. Er was wat dat betreft een rechtse koers, maar ik moet constateren dat de koers meermalen veranderd is en dat we nu weer aansturen op primair een on erzoe.< naar de Stenen Tuin en wellicht ook, dat is gesuggereerd in de commissie, het eerst ontwikkelen van een locatie Stenen Tuin. Ik zou wat dat betreft duidelijkheid willen hebben welke partij in de raad er hoe over denkt. Nu kom ik terug op de punten zoals die ook in agendapunt 26 verder genoemd zijn en die wel degelijk van belang zijn. Dat gaai. in de eerste plaats over de afkoopregeling. Het college stelt voor een afkoopregeling in te stellen en ik heb in de commissie gevraagd of de normering, het vaststellen van de bedragen die daarmee gepaard gaan aan de raad gehouden kunnen worden. Ik wilde dat verzoek hier vanavond nogmaals naar voren brengen. Een andere vraag is de fiscalisering van de parkeerboetes, daar is steeds sprake van geweest en daar vinden wij op dit moment niets van terug. Wanneer gaat dat plaatsvinden Nog een opmerking over de Fortuinstraat. In de commissie is daar ook uitge breid over gesproken. Ik denk dat we toch niet echt tevreden kunnen zijn over de wijze waarop nu de proef plaatsvindt. Wij pleiten er dan ook voor om op praktische en simpele wijze de fietsers te weten uit dit gedeelte Fortuin straat op de vrijdagavond en de zaterdagmiddag. Dan nog een enkel punt over de parkeertarieven. Onze fractie kan zich vinden in het idee om de parkeertarieven te verhogen. Onze partij heeft ook al in 1992 tijdens de Algemene Beschouwingen daarop aangedrongen, met name dan voor de locaties Grote Markt en Lindenbaan. Het komt er kennelijk aan. Het gaat niet erg snel vinden wij, maar het past prima binnen de tendens om de tarieven inderdaad te verhogen. Wij vinden het ook een goede zaak dat afstemming met Roosendaal gaat plaatsvinden. Alleen de vraag is nu wanneer vindt echt de verhoging van de parkeertarieven plaats. Dan nog iets over de afkoopregeling. De inkomsten uit deze afkoopregeling vormen samen met de inkomsten uit het parkeren een belangrijke financierings bron voor de aanleg van parkeervoorzieningen en sturen van de gewenste auto mobiliteit. Ook daarop wil ik straks nog even terugkomen op het sturen naar die mobiliteit om over het voorstel voor het openbaar vervoer nog met een nader voorstel te komen. Dat was het voor de eerste termijn. De heer JANSSEN: Er zijn diverse punten bij die agendapunt die besproken dienen te worden. Het eerste punt wat ik even aan de orde wil stellen en wat u als agendapunt III onder 3 hebt geschaard is de herziening van het bestemmings plan Oude Wouwsebaan. De VVD-fractie kan daarmee accoord gaan. Belangrijkste punt vanavond is natuurlijk de parkeergarage. - 7 - Voorgangers van mij hebben het al gezegd, de historie in deze is belangrijk. Een historie die verder gaat dan het ontwikkelingsplan binnenstad, maar die in het stuk wat we vanavond bespreken daar wel begint. Het ontwikkelingsplan binnenstad heeft een visie geschetst van onze stad die op het moment dat het plan uitkwam er niet altijd even rooskleurig uitzag. In dat plan werden di verse stappen voorzien die de toekomst zouden moeten verbeteren. Stap voor stap hebben wij die weg nu afgelegd. Niet altijd even snel en lang niet altijd snel genoeg naar de wens van de VVD-fractie, maar helaas dat ging niet altijd anders. Vanavond een heel belangrijke stap, althans die stap zou gemaakt kunnen worden.Dat betreft dan een zeer belangrijk item, een onder deel van het totaal, het parkeergebeuren. Een logische stap nadat er al het nodige is gerealiseerd. Aandacht besteden aan de parkeerproblematiek. Onderzoeken, een fenomeen wat in iedere gemeente regelmatig voorkomt de laatste tijd, die nodig zijn om juiste besluiten te nemen. Eén onderzoek heeft uitgewezen dat het parkeren in Bergen op Zoom niet altijd even best gebeurt, dat er te weinig parkeerplaatsen zijn, dat er problemen zijn met het afwikkelen van het verkeer en dat er oplossingen gevonden moeten worden. Iedereen die Bergen op Zoom goed kent had eigenlijk dat onderzoek niet echt nodig, maar kon op zijn blote voeten wel aanvoelen dat het nodig was. Nu reeds nodig is, is beter vertaald. Nu al zijn er op diverse plaatsen pro blemen, op diverse momenten problemen. We zitten eigenlijk met een te beperkt parkeerregime als we kijken naar de verzorgingsfunctie van onze stad. Zeker wanneer je kijkt naar de toekomst, als je tenminste serieus behept bent met de toekomst van onze stad dan denk je en zie je dat de verzorgingsfunctie niet al te optimaal is en zeker uitgebreid moet worden. Dat vindt de VVD- fractie en gelukkig, heb ik reeds vernomen vanavond maar ook in de commissies meerdere fracties met ons. Dan is het nodig om die uitbreiding zo snel moge lijk ter hand te nemen. Wanneer je het draagvlak van onze gemeente wilt ver groten dan dien je een kernwinkelapparaat op te bouwen dat aantrekkelijk is en dat voldoende reikwijdte heeft. Dat doe je dan niet alleen voor je eigen stad maar ook voor de regio. Je eigen stad die dat elan moet hebben voor zijn eigen inwoners maar ook voor de regiobewoners. NU, de Bergenaar vindt dat niet altijd de juiste optie, maar toch diezelfde Bergenaar maakt gebruik van de regiofunctie van onze stad, want alleen dankzij die regiofunctie kan Bergen op Zoom aan zijn eigen inwoners bieden wat het nu biedt en kan het misschien in de toekomst meer bieden. Daarvoor is naar de mening van de VVD-fractie uitbreiding van de parkeermogelijkheden nodig en dan in de vorm zoals die vanavond voorstaat namelijk zo geconcentreerd mogelijk in de vorm van een parkeergarage. Dat is de juiste en eigenlijk enige weg. Daarmee ver kort je de looplijnen, daarmee maak je autobewegingen zo beperkt mogelijk. Dan het volume waar je aan moet denken. Er is al het nodige gezegd over aan tallen. De CDA noemde het getal van 500 zoals dat aanvankelijk in het ont wikkelingsplan binnenstad stond. Het onderzoek zegt A50. Goed, het zal iets meer of iets minder kunnen zijn, maar het moet wanneer je denkt aan een par keergarage iets zijn wat past binnen de kosten die je denkt te maken maar zeer zeker ook binnen de vormgeving die je aan het gebouw wilt geven. De architectuur van het gebouw is een zeer belangrijk gegeven. Niet alleen om dat het niet een lelijk gebouw mag worden, omdat lelijke gebouwen nu eenmaal niet mooi zijn, maar het mag ook geen lelijk gebouw worden omdat het eigen lijk een visitekaartje is voor onze binnenstad. De kop van het winkelgebeuren dient een mooi architectonisch verantwoord plan te zijn. Niet een grijs of grauw gebouw, maar iets dat uitnodigend is. Dan de plaats. De enige logische plaats op dit moment is het Past. Joorenplein, aan de ring, zo dicht moge lijk bij het centrum. Om dit onderwerp af te ronden: de VVD-fractie denkt aan de toekomst van onze stad en als je aan de toekomst van een stad denkt dan denk je aan een parkeergarage. Dat niet iedereen daarmee accoord is, is duidelijk. Dit land kent de vorm van een democratie. Vanavond in de raa trachten wij aan die democratie vorm te geven. Niet iedereen hoeft dezel

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1993 | | pagina 85