schrifturen is aangehaaldDe milieuaspecten zullen ook in het kader van
e Wet Ruimtelijke Ordening, zo die al groter is dan het huidige gebruik
dacht zaimkrijgen°rden'Ik W61 degeliJk rüim de a^n-
In de verschillende mededelingen die ons bereikt hebben wordt gezegd dat
hihh We' ZWare laSt °m de nek van de ëemeente gaat komen. Wij
hebben ais CDA-fractie altijd gemeend dat het produkt parkeren in zijn
totaliteit een kostendekkend produkt zal moeten zijn. Er kan naar onze
smaak dan ook geen sprake zijn van de mogelijkheid dat ontstane tekorten
afgewenteld worden op een belastingverhoging voor de burgers. Dat stand
punt handhaven wij nog steeds en ik hoop en verwacht ook uw college,
ot slot heb ik er toch behoefte aan om iets te zeggen over de huis aan
huisfolder van de BKB met als slogan"Als u nu eens een ramp voorkomt".
it pamflet speelt zichtbaar in óp de rampenbestrijdingscampagnes die
momenteel plaatsvinden in het land en ook in onze gemeente. Deze campagne
beoogt de inwoners voor te lichten als zich daadwerkelijk een ramp voor
doet op grote schaal met mogelijke gewonden en/of doden waarvan de gevolgen
met zijn te overzien. Zo'n ramp vergelijken met de bouw van een parkeer
garage vind ik op zijn zachtst gezegd ongepast.
Nu de twee stukken toch door elkaar behandeld gaan worden een paar opmerkingen.
Ten eerste de locatie-invulling naast het pand van Vroom en Dreesman.
In de commissie heb ik daar mijn zorgen over uitgesproken, over het op
rekken van het kernwinkelapparaat. Ik heb die zorg nog steeds. Aan de andere
kant realiseer ik mij terdege dat het voorstel zoals het thans voor ons
ligt een aanmerkelijke verbetering is van het fungerende bestemmingsplan
dan dat er was. Om die reden zal ik mij niet verzetten en ik denk ook dat
het economisch beter invulbaar is met het voorstel zoals dat er thans ligt,
alhoewel ik wonen op dat gebied aantrekkelijker had gevonden.
De afkoopregeling gebaseerd op artikel 258 van de gemeentelijke bouwver
ordening zoals u die voorstelt in de voortgangsnotitie daarmee kunnen wij
accoord gaan, ook met de uitwerking die moet geschieden door het college van
burgemeester en wethouders. Wij vinden het volstrekt juist dat u de invoering
daarvan in overleg met onze duostad Roosendaal regelt.
Dan komt er bij mij altijd een glimlach bij de mogelijkheden van het city-
marketing team. Ik hoop dat de wethouder van economische zaken mij daar wat
wegwijs in gaat maken en vertelt hoe hij het denkt aan te pakken om dat city-
marketing team handen en voeten te geven om tot verbetering van de winkel
kwaliteit in onze gemeente te komen.
Tot zover mijn eerste termijn.
De heer AERTSSEN: Ik zal toch eerst agendapunt 3 afwerken voordat ik aan
agendapunt 26 ga beginnen, maar het loopt wel in elkaar over tot uw gerust
stelling.
III van agendapunt 3 handelt over de bestemmingsplanwijziging Oude Wouwse-
baan. Dat is wat ons betreft accoord.
I is het punt waar de heer Muller net mee eindigde, het terrein naast V&D.
U vraagt daar een voorbereidingsbesluit voor te nemen. Wij plaatsen daarbij
dezelfde kanttekeningen als het CDA. Wij zijn beducht voor een verdere uit
breiding van het winkelapparaat voor meer vierkante meters vloeroppervlak
en wij zijn ook bevreesd dathet liggen aan het eind van een kernwinkelappa
raat de overige delen van de binnenstad niet ten gunste zal komen. Maar
niettemin, de bestemming zoals die nu voorligt is in ieder geval beter dan
de bestemming zoals die er eerst lag en dat kon betekenen een volledige
verwinkelijking van het hele gebied.
II is de herziening van het bestemmingsplan Stationsstraat en omgeving met
het doel om een parkeergarage met circa 450 parkeerplaatsen op te richten.
In juni 1992 heeft deze raad een koers uitgezet voor een aantal ontwikke
lingen en de discussie spitste zich toen toe op de mobiliteit en dan met
5
name de rol van de auto in het binnenstadsverkeerDe Partij van de
Arbeid heeft toen nogmaals duidelijk gemaakt dat het automisbruik zoals
wij dat dan noemen in de binnenstad, dat wil zeggen binnen de centrum-
ring moet worden uitgebannen. De Partij van de Arbeid verzet zich dan ook
niet tegen het ontwikkelen van noodzakelijke parkeerlocaties aan of buiten
de centrumring indien wordt voldaan aan een aantal voorwaarden. De belang
rijkste, ik herhaal het nog maar eens, zijn het bereiken van een belang
rijke kwaliteitsverbetering van het verblijf in de binnenstad en dat be
tekent dus met name het terugdringen van de auto en ten tweede het aan
sluiten bij het landelijk beleid om de automobiliteit terug te dringen
en tegelijk andere vervoerswijzen te bevorderen. Dit wil onder andere
zeggen geen uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen. In concreto be
tekent dat voor dit voorstel dat wij vasthouden aan de opvattingen zoals
die zijn neergelegd in ons amendement van juni 1992. Die opvattingen waren
het aantal parkeerplaatsen maximaal 300 a 350; exacte invulling afhanke
lijk van gewenste hoogwaardige stedebouwkundige en functionele invulling
en de parkeerterreinen Korenmarkt en Achter de Koevoet opheffen en herbe-
stemmen. Geen van deze voorwaarden vinden wij terug in de onderliggende
stukken, zodat het ernaar uitziet dat wij dit voorstel niet kunnen steunen.
Naar aanleiding van langdurig en luid applaus op de tribune zegt de
voorzitter het volgende.
De VOORZITTER: Dames en heren, zou ik u mogen verzoeken u te onthouden van
uw instemming of afkeuring, dan kan de raad vergaderen op de manier zoals
datbehoort. Ik heb u gezegd, dat als _u behoefte heeft aan
onderling kontakt dat buiten deze zaal mogelijk is. Als u behoefte heeft
aan kontakt met een gekozene is dat op dit moment wat niet mogelijk,' maar
morgen kunt u ze allemaal weer op straat zien lopen. Laten we dat met
elkaar afspreken, dan hebben wij in voldoende mate van uw aan
wezigheid en van de rede van uw aanwezigheid kennisgenomen.
Ik heb al gezegd, u bent hier telkenmale van harte welkom,
maar dan zou het ook zo moeten zijn dat de_vergadering gewoon doorgang kan
vinden. De heer Aertssen was uitgesproken
De heer AERTSSEN: Misschien volgt er nog meer applaus, maar daar zat ik
dus niet op te wachten.
De VOORZITTER: Maar dat zal toch uw doel niet zijn geweest, én normaal komt
applaus, dunkt mij, na afloop.
De heer AERTSSEN: Het kan ook nog anders klinken, wie weet. Ik zal eerst
mijn verhaal afmaken en dan de balans opmaken.
Ik was gebleven bij hoe ons standpunt uiteindelijk zou kunnen uitvallen
en ik wilde gaan zeggen dat tot mijn grote verbazing in de commissie Ruimte
lijke Ordening bleek dat D'66 dit voorstel thans wel zou kunnen steunen.
Ik hoop vanavond en ik kijk nu naar links dat er sprake is van een historische
vergissing en dat D'66 vanavond zal zeggen en bevestigen dat het inderdaad
een vergissing was.
Ik ga nu over naar agendapunt 26 en dan ontkom ik er niet aan om toch eerst
even aan te snijden het onderwerp Stenen Tuin. Er is een verzoek van het
CDA en in de commissie was mij dat niet helemaal duidelijk, wellicht ge
steund door de VVD en D'66 om het onderzoek naar een garage onder de Parade
naar voren te halen. De Partij van de Arbeid is weliswaar sowieso tegen een
onderzoek, maar dat ontneemt ons niet het recht om de zorgvuldigheid en de
politieke duidelijkeheid omtrent dit verzoek aan de orde te stellen.
Mijn fractie vindt het toch tamelijk lichtvaardig om thans reeds aan te_
dringen op een onderzoek voor een garage onder de Parade,/St. Josephplem
of alleen onder de Parade of alleen onder het St. Josephplem. Dat is mij
ook niet helemaal duidelijk.
B W heeft op basis van een onderzoek al twee keer aangegeven dat eers
het Past. Joorenplein ontwikkeld moet worden, dat daarna de effecten ge-