iJdJecten^LVLr t0t "d Va" dS ra3d 18 UOrden benoemd directelijk of giften of eaven bpfnnfd b^rsoon onder of voorwendsel dan ook enige De inhoud van de zuiveringsbelofte is de volgende: gitten of gavenbeloofdof gegeven heb. Ik beloof dat ik om iets ho=e*naamd of b®ze bebrekklnS te doen of te laten van niemand hoegenaamd enige belofte of geschenken aannemen zal, directelijk of indirectelijk. zoudt u mij willen nazeggen: "dat verklaar en beloof ik." Mevrouw SCHIJVEN: Dat verklaar en beloof ik. De VOORZITTER: Uw ambtsbelofte heeft de volgende inhoud: "Ik beloof trouw aan de grondwet en aan de wetten des rijks en dat ik de belangen der gemeente Bergen op Zoom met al mijn vermogen zal voorstaan en bevorderen." Zoudt u mij andermaal willen nazeggen: "dat beloof ik." Mevrouw SCHIJVEN: Dat beloof ik. De VOORZITTER: Mevrouw, dan staat u op dit moment niets meer in de weg om uw werkzaamheden in deze raad aan te vangen. Ik wens u met uw komst hier veel geluk, veel wijsheid en succes op uw weg en ik verzoek u plaats te nemen aan de linkerzijde van de deugd van uw fractie de heer Bolsius, zodat hij weer in het midden zit. 3. foorstel tot het nemen van een voorbereidingsbesluit voor een perceel aan de Arn. Asselbergsstraathet terrein Pastoor Joorenplein en een perceel aan de Oude Wouwsebaan. (Nr. SOB/5) 26. Voorstel inzake voortgang parkeermaatregelen binnenstad. (Nr. SOB/18) De VOORZITTER: De heer Van der Kallen heeft nog een brief geschreven die u op uw plaatsen heeft aangetroffen in verband met de zaak over het oud papier. Ik zou u willen voorstellen de brief en het daarin vervatte voor stel van orde te behandelen als we op het punt zijn aangekomen. Als de heer Van der Kallen daarmee kan instemmen is zo besloten. Dan thans de punten 3 en 26 van de agenda. Zou ik u mogen voorstellen dat we dat fractiegewijs en naar omvang van de fractie behandelen. De heer MULLER: Het is prettig te vernemen dat u de agendapunten 3 en 26 samen heeft gevoegd. Ze liggen ook in eikaars verlengde. Vanavond zet de raad de formele stap om tot realisering van de parkeer voorziening op het Past. Joorenplein te komen. Met nadruk zeg ik formele stap, omdat uitvoering gegeven wordt aan eerder geformuleerde uitgangs punten voortkomende uit het Beleidsplan 1987. In juli 1991 en in juni 1992 zijn de stappen gezet en richtinggevende be sluiten genomen om op het Past. Joorenplein een parkeeraccommodatie te realiseren. De doelstellingen van het beleidsplan 1987 staan voor onze fractie nog helder overeind. Wij wensen dat ons kernwinkelapparaat een kloppend economisch hart is en blijft en daar waar nodig het verbetert. De ontwikkelingen in onze nabije omgeving liggen niet stil en het midden- en kleinbedrijf is een vitaal onderdeel van dat broodnodige economische draagvlak. Dat het parkeerbeleid een niet onbelangrijk deel van dit be leid vormt spreekt voor zich. Zowel de kwantiteit, een tekort van 500 plaatsen sinds het begin van de 80-er jaren als de kwaliteit hebben in de discussies een belangrijke rol gespeeld. Er zijn belangrijke onderzoekingen gedaan naar het parkeergedrag en consumentenenquêtes. Bereikbaarheid, loop afstanden waren belangrijke ingrediënten in die discussies. Om die reden zijn wij toendertijd akkoord gegaan met realisering van een parkeergarage op het Past. Joorenplein van ongeveer 500 plaatsen, d.w.z. dit moet mogelijk zijn. - 3 - Wij hebben ons gerealiseerd dat het Past. Joorenplein een vitale plaats inneemt in het stadsbeeld. Daarom de zorg dat de architectonische vorm geving, het esthetische en stedebouwkundige karakter hoogwaardige kwali teit moet hebben. De 450 parkeerplaatsen zijn voor ons niet heilig, eerder een richtgetal waarbij een benedenwaartse bijstelling juist omwille van die kwaliteit naar onze smaak bespreekbaar is en blijft. Evenals u hechten wij belang aan de invulling daar ter plaatse. Doorredenerend vanuit die eerder gevoerde discussies en onze standpuntbepaling in deze is het conse quent om deze planologische stap thans te zetten en vanavond met het be sluit accoord te gaan. De stedebouwkundige randvoorwaarden alsmede het nadere programma van eisen zijn naar onze mening duidelijk en niet te de taillistisch vanwege de ontwerpvrijheid die daar moet plaatsvinden. Uit het uiteindelijke ontwerp zal blijken of dat de toets des kritiek kan doorstaan. Dan de relatie met agendapunt 26. In uw voortgangsnotitie d.d. 26 maart ligt een koppeling met het St. Josephplein/Stenen Tuin. Zoals eerder door mij verwoord zullen wij de planologische stap ten aanzien van het Past. Joorenplein maken. Maar in uw voortgangsnotitie wenst u het ruimtelijke verkeerskundig onderzoek en het financieel onderzoek pas uit te voeren in 1995. Wij als CDA-fractie zijn nieuwsgierig wat de mogelijkheden zijn op dat gebied om de realiteitswaarde van ontwikkeling van het St. Josephplein en de Stenen Tuin te kunnen inschatten. Vandaar dat wij met klem aan uw college verzoeken om dit onderzoek naar voren te halen. Dat zijn dan de mogelijkheden c.q. de onmogelijkheden op het ruimtelijk terrein. Dat moet inzicht geven in de bouwtechnische voorzieningen, het moet inzicht geven in de verkeerskundige aspecten en het moet een globaal inzicht geven in de benodigde financiële investeringen. Wij zijn ons ervan bewust dat op exploitatie-technisch gebied dit niet mogelijk is omdat er een volgorde ter realisering aan ten grondslag ligt. Wij beogen met dit voorstel op korte termijn voldoende inzicht te krijgen zoals ik al gezegd heb in de realiteitswaarde van de locatie St. Joseph plein/Stenen Tuin. Wij vinden dat wij dat inzicht nodig hebben, omdat op korte termijn - naar wij verwachten - discussies ook in deze raad gaan plaatsvinden over compensatie van parkeerplaatsen die eventueel zullen moeten verdwijnen in de toekomst. Met name wil ik dan hier noemen de proef die momenteel plaatsvindt in het kader van de Fortuinstraat. Ik heb meerdere malen betoogd, ook in deze raad, dat wij waarde hechten aan de verkeersbalans zoals die zich tussen het oostelijk gedeelte van de stad en het westelijk gedeelte van de stad voordoet. Als de proef uitwijst dat de Fortuinstraat een andere functie zal krijgen, daarmee de bereikbaarheid van de Grote Markt ook anders wordt, dan vinden wij dat willen wij de parkeerbalans in evenwicht houden compensatiemogelijk heden op termijn voorhanden moeten zijn. Vandaar dat voorstel. In het stuk van agendapunt 26 is het niet in een amendement te gieten want daarin besluiten wij meer om kennis te nemen van de voortgangs notitie. Ik zou tevreden zijn als het college de toezegging doet dat zij evenals wij nieuwsgierig zijn naar de mogelijkheden van die locatie en dat zij volgende maand in de commissie met een opzet komen hoe zij denken dat te realiseren. Het is duidelijk en de zaal zit er vol van dat er tegenstanders zijn van het beleid zoals de gemeente dat denkt uit te voeren. De noodzaak van de parkeervoorzieningen hebben de gemeente, het Bewonerskomitee Binnenstad en omwonenden niet nader tot elkaar gebracht. Daarom denk ik dat het goed is dat we thans moeten concluderen dat de meningen uiteenliggen maar dat de stap die vanavond, naar ik verwacht, in meerderheid door deze raad ge nomen gaat worden, het genium biedt voor hen om in het kader van de Wet Ruimtelijke Ordening de bezwaren te formaliseren en te wegen. In dat kader zou ik ook nog wil noemen de milieuaspecten zoals die in verschillende

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1993 | | pagina 83