-10-
plezierige wandelroute meer is naar de binnenstad, wat nu wel het geval is.
b. Het oude stadhuis wordt visueel, en ik denk dat dat een belangrijk stede
bouwkundig aspekt is, aantrekkelijk verbonden met het nieuwe stadhuis. Want
ons oude maar trouwe stadhuis verdient een beter lot dan bestuurlijke leeg
stand. Voor velen is tenslotte aldaar de eerste stap gezet naar een soms
zelfs gelukkige toekomst. Het was en is het strijdtoneel van politieke
meningsverschillen en ook soms een toonbeeld van eensgezindheid. D66 nodigt
uw college uit om de komende tijd mede te gebruiken om in de toekomst dit
waarachtig niet onwaardige verleden anderszins vorm te geven. Voor een
stadsbestuur, dat van een kerkelijk verleden een hedendaags schouwtoneel
maakte, moet dit toch geen onmogelijke opgave zijn. Het voorstel van de VVD
in deze, gesteund overigens door de CDA-fraktie, om dat samen met een com
missie ad hoe uit de raad te doen, ondersteunen wij uiteraard volledig.
Dat het zoeken naar een goede nieuwe bestemming voor de andere leegkomende
gebouwen aan de Westersingel/Steenbergsestraat en de Kortemeestraat
mijnheer Janssen, voor de fraktie van D66 onverbrekelijk verbonden is aan de
stap tot nieuwbouw, dat hebben wij in de funktionele commissie reeds bepleit
en is reeds door uw college toegezegd.
Op het oog en met name kijkend naar het meerjarenbeeld gaan wij met dit plan
tot het topje van ons financiële kunnen. Op het oog, omdat naast de voor ons
liggende cijfers in het vervolgtrajekt zeker nog financiële risico's liggen
besloten.
De D66-fraktie heeft zich bij de door ons positieve financiële beoordeling
evenwel ook laten leiden door onze stellige overtuiging dat met de volledige
concentratie-variant meer efficiencyvoordelen zijn te behalen dan nu wordt
aangenomen.
Er resten ons ten aanzien van de financiële onderbouwing nog enkele punten
van kritiek.
Ten eerste. Het ontbreken van de financiële dekking voor het netwerk auto
matisering en de keuken.
Ten tweede. De gekozen financiële dekking voor de kantine uit de post nieuw
beleid. Weliswaar al besloten, maar had niet onze instemming.
D66 is van mening dat beide posten onverbrekelijk verbonden zijn met de te
behalen efficiencyvoordelen, waarbij wij tevens de door ons gewenste dekking
hebben aangegeven. Heel belangrijk in het vervolgtrajekt zal zijn de wijze
waarop het projekt op kosten wordt gestuurd. De reeds in de commissies aan
gegeven wijze van aanbesteding, het zogenaamde contract-management, is een
goede aanzet daartoe. In de commissie heeft u reeds tot onze tevredenheid
aangegeven dat u, ook uw college, in deze richting denkt en naar wij nu
vernomen hebben, ook het CDA.
Het genoemde sturen op kosten is van uitermate groot belang bij een derge
lijk projekt. Wel duidelijk moge zijn dat dit op zich geen garantie vormt
dat hierdoor zomaar ook een passende huisvesting wordt gerealiseerd.
Weliswaar heeft de raad van tevoren het ambitieniveau vastgesteld, maar
tijdens het ontwerp-proces moet de hierbij behorende kwaliteit wel worden
waargemaakt
Wanneer gedurende het bouwproces de participanten niet professioneel worden
aangestuurd, dan eindigen wij met een gebouw van low budgetkwaliteit voor
een high budgetprijs. Wij vinden deze benadering werkbaar en vele discussies
vermijdende, want om nu demonstratief te stellen, in 1993 reeds voor een te
gaan bouwen gebouw tot en met de periode van 1996 een bedrag taakstellend
van 26,7 miljoen, dat is niet onze keuze. Want op dat moment ga je voorbij
aan in die periode niet te beïnvloeden faktoren als eventuele BTW-wijzi-
gingen, indexgegevensinflatiecijfers etc.. Als je hieraan voorbijgaat dan
kan het gevolg wel eens zijn een slecht gebouwd gebouw met daaruit voort
vloeiende hoge onderhoudskosten. Zie de lijst van vele posten die gezamen
lijk de boekwaarde vormen van de Kortemeestraat. Voor u allen duidelijk. Dan
-11-
zijn we veel verder van huis, want dat zijn de kosten die we jaarlijks
terugvinden op onze begroting.
Tijdens de commissievergaderingen en ook weer in deze raad zijn opmerkingen
gemaakt over de capaciteit van het gebouw. Naast de nu reeds aanwezige
reserve van 300 m2 en eventueel over 10 jaar, indien nodig, nog eens 400 m2
als we het verhuurcontract zouden beëindigen, zijn er voor degenen, die wel
eens bestuurlijk de gemeentegrenzen overschrijden, twee aktiviteiten te
signaleren. Te weten, gemeentelijke herindeling en regiovorming.
D66 vraagt zich eerder af hoe de inrichting van het gebouw zodanig flexibel
kan worden gemaakt, dat in de door enkelen geschetste toekomst van het jaar,
ik heb al 2020 gehoord, een deel van het gebouw als kantoorruimte aan
derden kan worden verhuurd, dan dat wij ons afvragen of er eventueel op dit
moment nog 300.000,in de kapitaalslasten extra zou moeten worden uit
gegeven. Dat zou zeker onze instemming niet hebben.
Het gewijzigde financiële voorstel, zoals we dat vanavond mochten ontvangen,
voorzitter, uitgaande van de huur/verhuurconstructie heeft onze instemming.
Waarbij wij echter het antwoord op de vraag van de heer A. Franken zeker
tegemoet zien.
De inspraak. Voorzitter, door het ambtelijk apparaat zo prijzenswaardig
intensief bij het overleg te betrekken, denken wij dat in ieder geval het
gebouw hun gebouw wordt. Wij hopen dat gedurende de bouwfase dit proces
zeker gestand gedaan zal worden.
Bij een dergelijke historische mijlpaal in Bergen op Zoom heb ik toch wel
een beetje behoefte om nog even beschouwend terug te kijken hoe wij als
raad, maar ook als partijen tot dit nu te nemen besluit zijn gekomen.
Onze eigen rol als voorstander, zelfs voorvechter van de lokatie Wester
singel, die weliswaar niet de volledige concentratie-variant inhield, maar
met 17 miljoen een goedkoper maar goed, redelijk, mag u van ons verwachten,
alternatief was. Helaas, zo bleek alras, was hier geen blijvende politieke
meerderheid voor te vinden. Zelfs toen geen steun van de heren Aertssen en
Van den Kieboom. Die toen nog van mening waren dat er eerst toch nog een
onderzoek naar de volledige concentratie-variant elders moest plaatsvinden.
Dus einde lokatie Westersingel. Het vechten tegen windmolens is niet onze
politieke pragmatische instelling, dus eindigde ik mijn betoog in de raads-
behandeling van 20 december 1990 met de opmerking met betrekking tot de
lokatie, en ik citeer: D66 is van mening dat ook hier weer waarschijnlijk
een maagdelijke oplossing wel eens noodzakelijk zal blijken te zijn. Zo ware
het ook.
Het CDA en de VVD zijn in hun opstelling uiterst consequent geweest. Ze
waren vurig voorstander van de Zwarteweg en nu Plein XIII. Ach, voorzitter,
in ieder geval is de lokatie Zwarteweg slechts een weg te ver, maar vanuit
de nieuwe lokatie gelukkig nog zichtbaar.
Dan last but not least de BSD. Mevrouw Veraart van de PvdA zei reeds met
vooruitziende blik in 1990, en ik citeer: Voorzitter, voor wat betreft het
dwalen tussen lokaties is de BSD een grote reputatie aan het opbouwen. En we
kunnen maar een ding constateren, de BSD heeft die voorspelling meer dan
waargemaakt. Wij zijn van mening dat wij onze waardering moeten uitspreken
voor het bestuurlijk vooruitzien en politieke sturing van de heer Van der
Kallen. Want door zijn overigens door mevrouw Veraart en anderen dest,ijds
als dwaling bestempelde standpunt, om vooral niet op de Westersingel te gaan
zitten, zijn wij nu met meerderheid op Plein XIII aangeland. Een goed voor
beeld van regeren is vooruitzien. Of is het misschien zo- en ik kan het mij
toch haast niet voorstellen van zo'n raspoliticus als de heer Van der
Kallen- dat deze eindoplossing niet de bedoeling is geweest? We zullen het
direkt ongetwijfeld van hemzelf horen.
Voorzitter en college, succes met de bouw. Onze steun krijgt u.
De VOORZITTER: Dank u wel, mevrouw. Het woord is aan de heer Van den Ouden.