-58- afval, maar ook van bedrijfsafvalstoffen. Zoals u weet, voorzitter, is dat qua wetgeving een heel ander soort. De bedrijfsafvalstoffenafvoer is een zaak die het bedrijfsleven zelf aangaat. Zij moeten zelf zorgen dat op de juiste wijze via de milieuwetten de afvoer van hun afval plaatsvindt. Wat ons nu opvalt, is dat er de laatste tijd bij een aantal politici en bestuurders de neiging ontstaat om een nieuw nutsbedrijf op te zetten. Je ziet dat langzaam groeien en ook dit is, naar onze mening, een exponent ervan. Agendapunt 18, nu niet doorgegaan, maar ook daar hadden we tendensen kunnen vinden. Ik wijs u ook nog eens op het verhaal in het streekgewest over het composteren, dat ook al die richting op neigt. Voorzitter, de VVD-fraktie is daar niet voor. Want als u dat bedrijfsafval op deze wijze ook op gaat halen, dan komt u daarmee op het gebied van de markt. De markt heeft dat in het verleden ook altijd gedaan. Wij zien de zin daar niet van in om daar op te gaan schieten. Wij zijn ook nog een keer geattendeerd op de stortprijs, de storttarieven tussen het bedrijfsafval en het huishoudelijk afval. Al met al brengt dat er ons toe om niet voor dit voorstel te zijn, als dat gedeelte bedrijfsafval daarin opgenomen blijft. De heer BAKX, wethouder: Voorzitter, wij hebben, zoals de heer Franken al memoreerde, een aantal maanden geleden een soortgelijk voorstel gehad met een overeenkomst met de gemeente Halsteren. Daar lag aan ten grondslag, en dat is denk ik voor de raad een bekend feit, dat wij in streekgewestelijk verband, hebben afgesproken dat de twee centrumgemeenten met name zouden kijken of zij de afvalstromen zo zouden kunnen organiseren dat daar ook andere gemeenten profijt van zouden kunnen hebben. In feite is het parti culier bedrijfsleven op dat moment ook ingeschakeld geworden en staat het iedere gemeente vrij om bij wie dan ook aan te sluiten of het zelf te organiseren. Tot nu toe is dit de tweede gemeente die dit oppakt. Mogelijkerwijs kan er voor Bergen op Zoom nog een of twee gemeenten volgen. Dat betekent dat wij in onze capaciteit, zoals wij die hadden ingeschat, natuurlijk op een gegeven moment tot uitbreiding zouden moeten overgaan. We hebben daar voor afgesproken dat we dat tegen kostendekkende tarieven moeten doen. Met Roosendaal en het streekgewest is afgesproken dat we dat voor een periode van 8 jaren moeten doen, en daar ligt het antwoord op uw vraag, waarop je redelijkerwijs zaken kunt afschrijven en ook redelijkerwijs kontrakten kunt sluiten. Vandaar die 8 jaar, waarvoor is gekozen. Er zal dus best wel eens een keer een stuk capacitiet over of tekort zijn, maar dat kan, zoals er op dit moment vrij flexibel mee wordt omgegaan, als we tekort komen, onmiddel lijk van derden worden ingezet. Ons hoofd reiniging is er zeer handig in om in ieder geval de capaciteit te benutten die er voor nodig is. Ik denk dat er op dat vlak zeker geen problemen te verwachten zijn. De heer Smits trekt eigenlijk de lijn verder. Hij zegt, moeten we er nu niet voor uitkijken dat er een soort nutsbedrijfje gaat ontstaan. We hebben nu een afdeling reiniging, die door de wetgeving een aantal zaken is gaan moeten oppakken. Denk maar eens aan het begrip afvalstoffen, die we nu al in 10 verschillende zaken moeten onderscheiden. Denk aan het klein chemisch afval, en dat soort zaken zal toch op een adequate manier moeten worden opgepakt en moeten worden afgevoerd c.q. worden verwerkt. U haalt daar speciaal het stuk met de bedrijfsafval stoffen uit. Dat is inderdaad het verschil met de gemeente Halsteren. De gemeente Wouw stond er op dat er 50 rolcontainers ook in dit kontrakt zouden kunnen meelopen, omdat Wouw dat op dit moment ook doet. Wij hebben gezegd, daar hebben wij op zich geen problemen mee, als u dat wilt. Het is voor ons geen must om dat per se niet te willen, want u wilt het op deze manier organiseren. Het betekent wel, en daar wil ik u wel op wijzen, dat er bij -59- het storten op Kragge 2 een omslag wordt toegepast, zodat je voor dat bedrijfsafval ook dat hogere tarief bepaalt. Als de gemeente het op haalt, wordt er een bepaalde omslag gerekend, die je dan ook moet opgeven, zodat bedrijfsafvalstoffen, wie ze ook inzamelt, die prijs er ook voor betaalt, die toevallig dan wat duurder is dan het particuliere afval. Dus de gemeente Wouw heeft er op gestaan die 50 rolcontainers ook in dit kontrakt op te nemen. Wij hebben daar geen bezwaren tegen gehad. Ik kan me voorstellen dat de gemeente Wouw daar geen aparte regeling voor wil treffen. Als u zegt, dat onderdeel zien wij niet zitten, dan denk ik dat ik daar maar kennis van moet nemen. De VOORZITTER: Dames en heren, wie van u in tweede termijn? De heer SMITS: Voorzitter, de afspraak van die centrumgemeente om te komen tot het organiseren van de afvalstromen is bij ons bekend. Ik heb dan de neiging om even naar het oude woningbedrijf te wijzen, want daar hebben wij in het verleden ook regelmatig geklaagd over de twee-pettenstruktuurU weet dat nog wel, want dat is nog maar kort geleden dat we daar afstand van hebben gedaan. Aan de ene kant de regelgeving en aan de andere kant de daad werkelijke uitvoering. Bij regelmaat heb ik toen gezegd, de gemeente moet niet zelf de dakgoot repareren. Wij proeven hier precies hetzelfde. Wij zijn weer een nutsbedrijf aan het opbouwen. Dat de afvalstromen georganiseerd moeten worden is duidelijk, maar de vraag komt dan boven, wie doet de daad werkelijke uitvoering? Wij proeven dat steeds meer de uitvoering bij de gemeente komt te liggen. Zo schuift dat langzamerhand op en groeien we uit tot een groot nutsbedrijf. We hebben grote bezwaren tegen de concurrentie positie, die de gemeente in dezen heeft. Want de wethouder praat dan over een neutrale financiering, hij moet daarmee uitkomen. Ja, dan ben je natuurlijk altijd al een stapje voor. Dan dat verhaal over dat verwerken, die omslagregeling van het verschil in de storttarieven. Dat moet me dan maar eens een keertje goed uitgelegd worden. Want als ik een transport uit Wouw heb en ik kom bij de Kragge en ik zeg, de helft op die laadbak is van een particulier en de andere helft is van een bedrijf, wilt u even twee aanslagen maken. Ik kan dat niet goed rijmen. Dat probleem schep je als je zelf de regelgever bent en zelf de uitvoerder. Voorzitter, daar zijn wij niet voor. Als dit gehandhaafd blijft, dan zijn wij tegen dit voorstel. De VOORZITTER: Andere leden van de raad? Dan is het woord aan wethouder Bakx. De heer BAKX, wethouder: Jammer, mijnheer Smits. Ik zou u toch eens uit willen nodigen een keer mee te rijden om bij Kragge-2 precies te zien hoe dat in zijn werk gaat. Maar inderdaad, per wagen wordt er elke keer aange geven en zal men die splitsing moeten maken, dat moet men ook aantonen. Maar afgezien daarvan, u heeft principieel bezwaren tegen die bedrijfsafvalstof- fen. In onze eigen stad hebben wij het bijna tot 0 gereduceerd. Er zijn er nog maar enkele die van onze diensten gebruik maken. Wij hebben er geen principieel punt van willen maken in dit geval. U heeft het over de twee- pettenstruktuur. Dat is niet helemaal waar, want het is natuurlijk een overgedragen taak met betrekking tot dit onderdeel naar het streekgewest. De heer SMITS: Voorzitter, of je nu twee Bergse petten opzet of een pet van Bergen op Zoom en een pet van Wouw. Het zijn twee petten. De heer BAKX, wethouder: Maar de uitvoering doen wij. De regelgeving is u

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1993 | | pagina 73