-58-
afval, maar ook van bedrijfsafvalstoffen. Zoals u weet, voorzitter, is dat
qua wetgeving een heel ander soort. De bedrijfsafvalstoffenafvoer is een
zaak die het bedrijfsleven zelf aangaat. Zij moeten zelf zorgen dat op de
juiste wijze via de milieuwetten de afvoer van hun afval plaatsvindt.
Wat ons nu opvalt, is dat er de laatste tijd bij een aantal politici en
bestuurders de neiging ontstaat om een nieuw nutsbedrijf op te zetten. Je
ziet dat langzaam groeien en ook dit is, naar onze mening, een exponent
ervan. Agendapunt 18, nu niet doorgegaan, maar ook daar hadden we tendensen
kunnen vinden. Ik wijs u ook nog eens op het verhaal in het streekgewest
over het composteren, dat ook al die richting op neigt.
Voorzitter, de VVD-fraktie is daar niet voor. Want als u dat bedrijfsafval
op deze wijze ook op gaat halen, dan komt u daarmee op het gebied van de
markt. De markt heeft dat in het verleden ook altijd gedaan. Wij zien de zin
daar niet van in om daar op te gaan schieten.
Wij zijn ook nog een keer geattendeerd op de stortprijs, de storttarieven
tussen het bedrijfsafval en het huishoudelijk afval. Al met al brengt dat er
ons toe om niet voor dit voorstel te zijn, als dat gedeelte bedrijfsafval
daarin opgenomen blijft.
De heer BAKX, wethouder: Voorzitter, wij hebben, zoals de heer Franken al
memoreerde, een aantal maanden geleden een soortgelijk voorstel gehad met
een overeenkomst met de gemeente Halsteren. Daar lag aan ten grondslag, en
dat is denk ik voor de raad een bekend feit, dat wij in streekgewestelijk
verband, hebben afgesproken dat de twee centrumgemeenten met name zouden
kijken of zij de afvalstromen zo zouden kunnen organiseren dat daar ook
andere gemeenten profijt van zouden kunnen hebben. In feite is het parti
culier bedrijfsleven op dat moment ook ingeschakeld geworden en staat het
iedere gemeente vrij om bij wie dan ook aan te sluiten of het zelf te
organiseren.
Tot nu toe is dit de tweede gemeente die dit oppakt. Mogelijkerwijs kan er
voor Bergen op Zoom nog een of twee gemeenten volgen. Dat betekent dat wij
in onze capaciteit, zoals wij die hadden ingeschat, natuurlijk op een
gegeven moment tot uitbreiding zouden moeten overgaan. We hebben daar voor
afgesproken dat we dat tegen kostendekkende tarieven moeten doen. Met
Roosendaal en het streekgewest is afgesproken dat we dat voor een periode
van 8 jaren moeten doen, en daar ligt het antwoord op uw vraag, waarop je
redelijkerwijs zaken kunt afschrijven en ook redelijkerwijs kontrakten kunt
sluiten. Vandaar die 8 jaar, waarvoor is gekozen. Er zal dus best wel eens
een keer een stuk capacitiet over of tekort zijn, maar dat kan, zoals er op
dit moment vrij flexibel mee wordt omgegaan, als we tekort komen, onmiddel
lijk van derden worden ingezet. Ons hoofd reiniging is er zeer handig in om
in ieder geval de capaciteit te benutten die er voor nodig is. Ik denk dat
er op dat vlak zeker geen problemen te verwachten zijn.
De heer Smits trekt eigenlijk de lijn verder. Hij zegt, moeten we er nu niet
voor uitkijken dat er een soort nutsbedrijfje gaat ontstaan. We hebben nu
een afdeling reiniging, die door de wetgeving een aantal zaken is gaan
moeten oppakken. Denk maar eens aan het begrip afvalstoffen, die we nu al in
10 verschillende zaken moeten onderscheiden.
Denk aan het klein chemisch afval, en dat soort zaken zal toch op een
adequate manier moeten worden opgepakt en moeten worden afgevoerd c.q.
worden verwerkt. U haalt daar speciaal het stuk met de bedrijfsafval
stoffen uit. Dat is inderdaad het verschil met de gemeente Halsteren. De
gemeente Wouw stond er op dat er 50 rolcontainers ook in dit kontrakt zouden
kunnen meelopen, omdat Wouw dat op dit moment ook doet. Wij hebben gezegd,
daar hebben wij op zich geen problemen mee, als u dat wilt. Het is voor ons
geen must om dat per se niet te willen, want u wilt het op deze manier
organiseren. Het betekent wel, en daar wil ik u wel op wijzen, dat er bij
-59-
het storten op Kragge 2 een omslag wordt toegepast, zodat je voor dat
bedrijfsafval ook dat hogere tarief bepaalt. Als de gemeente het op
haalt, wordt er een bepaalde omslag gerekend, die je dan ook moet opgeven,
zodat bedrijfsafvalstoffen, wie ze ook inzamelt, die prijs er ook voor
betaalt, die toevallig dan wat duurder is dan het particuliere afval.
Dus de gemeente Wouw heeft er op gestaan die 50 rolcontainers ook in dit
kontrakt op te nemen. Wij hebben daar geen bezwaren tegen gehad. Ik kan me
voorstellen dat de gemeente Wouw daar geen aparte regeling voor wil treffen.
Als u zegt, dat onderdeel zien wij niet zitten, dan denk ik dat ik daar maar
kennis van moet nemen.
De VOORZITTER: Dames en heren, wie van u in tweede termijn?
De heer SMITS: Voorzitter, de afspraak van die centrumgemeente om te komen
tot het organiseren van de afvalstromen is bij ons bekend. Ik heb dan de
neiging om even naar het oude woningbedrijf te wijzen, want daar hebben wij
in het verleden ook regelmatig geklaagd over de twee-pettenstruktuurU weet
dat nog wel, want dat is nog maar kort geleden dat we daar afstand van
hebben gedaan. Aan de ene kant de regelgeving en aan de andere kant de daad
werkelijke uitvoering. Bij regelmaat heb ik toen gezegd, de gemeente moet
niet zelf de dakgoot repareren. Wij proeven hier precies hetzelfde. Wij zijn
weer een nutsbedrijf aan het opbouwen. Dat de afvalstromen georganiseerd
moeten worden is duidelijk, maar de vraag komt dan boven, wie doet de daad
werkelijke uitvoering? Wij proeven dat steeds meer de uitvoering bij de
gemeente komt te liggen. Zo schuift dat langzamerhand op en groeien we uit
tot een groot nutsbedrijf. We hebben grote bezwaren tegen de concurrentie
positie, die de gemeente in dezen heeft. Want de wethouder praat dan over
een neutrale financiering, hij moet daarmee uitkomen. Ja, dan ben je
natuurlijk altijd al een stapje voor.
Dan dat verhaal over dat verwerken, die omslagregeling van het verschil in
de storttarieven. Dat moet me dan maar eens een keertje goed uitgelegd
worden. Want als ik een transport uit Wouw heb en ik kom bij de Kragge en ik
zeg, de helft op die laadbak is van een particulier en de andere helft is
van een bedrijf, wilt u even twee aanslagen maken. Ik kan dat niet goed
rijmen. Dat probleem schep je als je zelf de regelgever bent en zelf de
uitvoerder.
Voorzitter, daar zijn wij niet voor. Als dit gehandhaafd blijft, dan zijn
wij tegen dit voorstel.
De VOORZITTER: Andere leden van de raad? Dan is het woord aan wethouder
Bakx.
De heer BAKX, wethouder: Jammer, mijnheer Smits. Ik zou u toch eens uit
willen nodigen een keer mee te rijden om bij Kragge-2 precies te zien hoe
dat in zijn werk gaat. Maar inderdaad, per wagen wordt er elke keer aange
geven en zal men die splitsing moeten maken, dat moet men ook aantonen. Maar
afgezien daarvan, u heeft principieel bezwaren tegen die bedrijfsafvalstof-
fen. In onze eigen stad hebben wij het bijna tot 0 gereduceerd. Er zijn er
nog maar enkele die van onze diensten gebruik maken. Wij hebben er geen
principieel punt van willen maken in dit geval. U heeft het over de twee-
pettenstruktuur. Dat is niet helemaal waar, want het is natuurlijk een
overgedragen taak met betrekking tot dit onderdeel naar het streekgewest.
De heer SMITS: Voorzitter, of je nu twee Bergse petten opzet of een pet van
Bergen op Zoom en een pet van Wouw. Het zijn twee petten.
De heer BAKX, wethouder: Maar de uitvoering doen wij. De regelgeving is u