-30- gezegd hebben voorafgaand aan de beantwoording van de diverse sprekers. Alvorens ik dat doe, voorzitter, een derde vooropmerking. Dat is dat er nu niet een nieuw onderzoek plaatsvindt. Ik zou het niet juist vinden als de raad die misvatting had. Wat plaatsvindt, er zijn projekten ingediend. En wij vragen aan de indieners van de projekten, met onze kanttekeningen daarbij en die leggen wij u voor, dat lijkt ons op die en die manier interessant, we spreken zelfs over randvoorwaarden, wilt u met die rand voorwaarden in de hand nu ons konkreet laten zien wat er van uw ingediende plannen dan gerealiseerd kan worden, tegen welke prijs en wat de effekten daarvan zijn. Dan is er niet sprake van een nieuw onderzoek, dan is er niet sprake van vooruitschuiven, zoals vanavond iemand zei, dan is er sprake van proberen te realiseren en tot uitwerking te komen van oorspronkelijke in gediende plannen. Die op het moment, dat ze werden ingediend, ook niet konkreet waren in die zin dat je er alleen maar ja tegen kon zeggen en dat het dan gerealiseerd was. Voorzitter, de volgorde van de sprekers. De heer Franken van het CDA wees nog eens op de unanieme steun van het CDA in de keuze die gemaakt is bij de totstandkoming van het bestemmingsplan. Hij stelde vervolgens een vraag, waarvan hij volgens mij hoogstpersoonlijk het antwoord al had gegeven. Hij zei namelijk, als deze projekten nu op tafel zouden komen in een definitieve versie -hij sprak trouwens ook over een unieke lokatie- moeten we dan geen discussie hebben over de toeristische invulling van dit gebied. En eerder zei hij, als dit sportcluster de invul ling is dan is de lokatie Binnenschelde de juiste keuze en hij heeft daaraan ook het woord kwaliteit verbonden. Dus ik denk dat hij in die zin zichzelf beantwoord heeft. Waar wij ook op dit moment, maar ook hieraan voorafgaand, niet of nauwelijks hebben gesproken over andere invullingen voor deze lokatie, lijkt dit nu de invulling voor die lokatie te zijn, die de meer waarde oplevert waar we het over hebben. En dan kan ik natuurlijk de heer Franken nooit het recht ontzeggen -en ik ben zelf ook nieuwsgierig naar wat er uitkomt- om te zeggen, ik wil die definitieve plannen zien om te kunnen beoordelen of dat het nou is wat wij daarbij hebben gezocht, toen we spraken over het bestemmingsplan en over de bestemming van deze lokatie. Als de heer Franken dan zegt, dan hebben wij op dit moment nog niet gespro ken over de sluiting van zwembad Gageldonk, dan heeft hij uiteraard gelijk. Vervolgens informeerde hij naar nadere konkrete afspraken, waarvan sprake is in het besluit onder 2. Wij hebben zo snel mogelijk, nadat het voorstel er was, en we hebben daar in de commissie ook over verteld, een afspraak kunnen maken met degenen, die de "no cure, no pay" oplossing aan Gageldonk aan het bekijken waren. Daar is nu de eerste schriftelijke reaktie op. Die heb ik vandaag voor het eerst gezien en die wil het college bestuderen om te zien of dat het antwoord is op de vragen, die we in het raadsvoorstel stellen. Ik heb u in eerdere termijnen gezegd dat, zo gauw we denken dat we aan 2 de beste invulling kunnen geven, we u dat zullen melden. Met andere woorden, ik kan u op dit moment niet precies afgerond zeggen, dat is de opdracht die de deur uitgaat en onder die voorwaarden. We hebben een eerste reaktie binnen. We hopen daar op zo kort mogelijke termijn een beslissing op te kunnen nemen, of dat hetgene is wat we willen. Dat alles, en dat ben ik eens met de heer Franken, om tijdverlies te voorkomen. Dat is natuurlijk ook een thema waar ik later nog uiteraard op terugkom als ik het heb over het voorgestelde besluit 2. De heer Van de Water sprak over het volgen van eerder ingezet beleid. Daar hoef ik op zich weinig aan toe te voegen. Mevrouw Demmers vroeg zich af of dit voorstel nou werkelijk richtinggevend was. Dan vraag ik mij eigenlijk af of mevrouw Demmers het voorstel en de stukken die daarbij zitten tot zich heeft laten doordringen. Ik denk het wel, maar ze stelt toch die vraag. -31- Wie dit voorstel leest, en overigens wordt dat vanavond ook bevestigd door het overgrote deel van de raad, ziet dat dit voorstel op diverse manieren spreekt over de meerwaarde die de lokatie Binnenschelde heeft. Dat is het richtinggevende wat erin zit en het wordt door praktisch niemand bestreden, behalve door de redenering van de heer Van den Ouden, dat het te groot schalig zou zijn. Maar op zich is de keuze die wordt aangegeven duidelijk richtinggevend in het hele verhaal. Mevrouw Demmers wees vervolgens op de funktie die dit projekt zou kunnen hebben als motor voor verdere ontwikkelingen. Daarin kan het college volledig met haar meegaan. Ze stelt nog aan de orde de bereikbaarheid voor velen. Ik heb daar in mijn reaktie op de funktie die dit projekt kan hebben voor Bergenaren en niet-Bergenaren, denk ik, al even op gewezen. In feite heb ik ook, waar zij vroeg om een eenduidig signaal naar buiten, haar bijgevallen door, voordat ik iedereen ging beantwoorden, daar nog eens overduidelijk op in te gaan, dat het prettig is als de raad daar tamelijk eenduidig een uitspraak over doet. Vervolgens is er een amendement aan de orde gekomen, ingediend door de frakties van D66 en GB/S. De eerste 3 concept-besluiten, die zij daarin voorstellen, maar dat zal niemand verbazen, roepen geen enkel probleem op, maar bij 4 beginnen de problemen aan de orde te komen. En waarom? Omdat in het voorstel, wat het college doet, enerzijds initiatiefnemers van de Binnenschelde wordt gevraagd om voor 1 september hun plannen ingediend te hebben en anderzijds -en ik heb daar net nog enige toelichting op gegeven- of van degene, die de "no cure, no pay" aanbieding voor de lokatie Gageldonk heeft gedaan, een voorstel verwacht kan worden over private exploitatie. In het concept-voorstel 4, wat in het amendement wordt voorgesteld, worden de zaken wel naar achteren geschoven, omdat het gevolg van het besluit van het collegevoorstel is dat we over 6 maanden van beide lokaties de gevraagde zaken aan de orde hebben en in het voorstel van het amendement pas, wanneer het cluster aan de Binnenschelde niet mogelijk is, onderzocht moet worden of er een A/B-variant aan de Binnenschelde gerealiseerd kan worden. Ik ben bang dat we nu allerlei zaken aan het door elkaar halen zijn. Aan de Binnenschelde, de initiatiefnemers daarvan. Gageldonk, eventueel degenen, die daar de "no cure, no pay" aanbieding hebben gedaan. Het lijkt mij tamelijk verwarrend om op dit moment voorstellen van Gageldonk over te slaan naar Binnenschelde en die dan, wat hier gevraagd wordt, te gaan zitten onderzoeken op dit moment. Ik denk dat dat niet tot de verduidelijking kan bijdragen en ook verwarrende besluitvorming is. Vervolgens wordt er dan in het amendement in het concept-besluit 5 voorge steld, als 3 en 4 in dit voorstel, door de indieners gedaan, niet zou kun nen, in te stemmen met een onderzoek inzake een private exploitatie van Gageldonk. Dat is waar ik net op doelde. Dat is een verschuiving. Dat zou dan later optreden dan wanneer het voorstel van het college gevolgd wordt. Daarom wijst het college dit voorstel af. Aan 6 zijn we helemaal nog niet toe. Het lijkt mij weinig zinvol om dat nu te gaan zeggen, waar je met heel andere dingen bezig bent. Het lijkt mij een besluit wat weinig handen en voeten heeft. Dat moeten we later maar beoordelen als we plannen aan de orde hebben. De heer Van den Ouden, consistent, heeft nog eens gewezen op de grootscha ligheid van dit plan. Hij vindt het te grootschalig, dat heeft hij eerder aangekondigd. Vandaar dat hij tegen besluit 1 is, en 2 wel kan volgen. Hij wees daarbij -en ik ga daar niet te lang op in, omdat we het al eerder besproken hebben- op eventuele automobiliteit. Dat mag allemaal waar zijn. Het is natuurlijk wel zo dat, door te zeggen dat je tegen automobiliteit bent, je de rekreant nog niet thuis hebt gehouden. Dus als je ervan uitgaat dat er mensen zijn die rekreatie willen zoeken en dat ze daarvoor moeten reizen, dan zul je je af moeten vragen als overheid wat de beste manier is

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1993 | | pagina 59