-24- 5. dat, indien zowel 3 als 4 niet mogelijk is en wij van mening zijn dat een zwembad in Bergen op Zoom tot de basisvoorzieningen behoort, in te stemmen met een onderzoek inzake een private exploitatie van Gageldonk, gericht op de modellen A/B en C, nadat vooraf nadere konkrete afspraken gemaakt zijn; 6. indien private exploitatie van Gageldonk niet valt te realiseren, het huidige zwembad aan te passen aan de nieuwe normen en te exploiteren op de huidige wijze. en gaat over tot de orde van de dag. U heeft inmiddels allemaal een exemplaar gekregen. Het amendement is onder tekend door mevrouw Demmers, mevrouw Van Male, de heer Van Opdorp, de heer Van de Water, de heer Jouvenaz en de heer Van Es. Dames en heren, ik stel u voor het amendement in uw besluitvorming te be trekken. Het woord is aan de heer Van den Ouden. De heer VAK DEK OUDEK: Voorzitter, in bijlage 1 van het voorstel staat dat het bestemmingsplan Bergen op Zoom Zuid-West unaniem door de gemeenteraad is vastgesteld. Dat is onjuist. Enkele partijen, waaronder Groen Links, hebben tegen het onderdeel Kijk-in-de-Pot gestemd. Wij stemmen tegen dat onderdeel, omdat er in het bestemmingsplan ruimte werd gelaten voor, in onze visie, grootschalige ontwikkeling van de toeristisch-rekreatieve funkties. Groen Links is voor een ontwikkeling die bijdraagt aan de leefbaarheid van deze stad. Wij zijn van mening dat grootschalige voorzieningen nadelig voor deze leefbaarheid en het woonklimaat zijn. Wat dit bijvoorbeeld betekent voor de automobiliteit wordt beschreven in bijlage 2. Over enkele jaren zal de Markiezaatsweg al overbelast zijn en dan moet er al gezocht worden naar een andere ontsluitingsmogelijkheid. Dit zal de nodige nadelen voor het milieu met zich meebrengen. Het moge duidelijk zijn, en dat heb ik in de commissie ook al duidelijk gezegd, wij zijn tegen verdere uitwerking van de plannen. Wij zullen dus tegen punt 1 van het besluit stemmen. Wat zwembad Gageldonk betreft, dat voorziet als stedelijke voorziening in een grote behoefte. Daarbij hebben het zwembad en de sporthal op die lokatie een positieve uitstraling op de wijk en de lokatie is uitstekend voor ieder een bereikbaar. Groen Links is van mening dat Gageldonk moet blijven be staan. Wat ons betreft wordt er nu al de keuze voor de huidige lokatie gemaakt. Wij staan in principe niet afwijzend tegenover privatisering van Gageldonk. Voor ons is handhaving van de voorziening het belangrijkste. Daarom stemmen wij dan ook in met punt 2. van dit besluit. De heer LIMSSEW: Voorzitter, was de keuze voor wat betreft de lokatie Gageldonk of Binnenschelde al zeer moeilijk en bijna niet te maken, de be richtgeving, zoals die gisteren via de media tot ons kwam, maakte het alle maal nog wat ingewikkelder. Belang van rekreaktie in de regio West-Brabant beperkt. Hoe moeten we dat afzetten tegen de door ons gewenste ontwikkeling op toeristisch-rekreatief gebied. Worden de investeerders nu afgeschrikt? Is het projekt aan de Binnenschelde nog wel haalbaar? Allemaal vragen, voorzitter, waarop we in de komende tijd antwoord dienen te krijgen. Vandaar dat het onderzoek, zoals u het in het voorstel aan ons voorlegt, in de ogen van mijn fraktie vanzelfsprekend met inachtname van deze recente ontwikkeling zelfs nog indringender noodzakelijk is en uit sluitsel dient te geven op alle vragen, die zich nu weer verder voordoen. Het voorstel gaat uit van ontwikkelingen aan de Binnenschelde, maar laat ons inziens Gageldonk niet helemaal los. Dat willen wij ook niet. Gezien dus de laatste ontwikkelingen lijkt dat ons ook niet raadzaam. Gedegen onderzoek naar de Binnenschelde, gekoppeld aan een onderzoek naar alle maar dan ook -25- alle mogelijkheden die Gageldonk ons biedt, is dan ook voor ons een ver eiste. Mevrouw VERAART: Voorzitter, hoewel het raadsvoorstel de titel heeft meege kregen Richtinggevende lokatiekeuze sport- en vrijetijdscentrum, mevrouw Demmers had het er ook al over, voorziet het raadsbesluit in te stemmen met nader onderzoek, zowel van het Binnenscheldeprojekt als Gageldonk. De vlag dekt de lading niet, maar de lading, het openhouden van twee opties op dit moment, kan onze goedkeuring wegdragen. Hoewel het niet mijn gewoonte is om te herhalen wat in de commissies is ge zegd, zal ik nu kort dit wel doen, omdat het precies aangeeft hoe we tegen de zaken aankijken en waarom we het raadsbesluit steunen. Het college heeft twee argumenten waarom de Binnenschelde zo'n goede plaats is voor een clusterprojektMeerwaarde in economisch opzicht, uitstralings- effekt naar de binnenstaden totale realisering van het clusterprojekt is mogelijk, in tegenstelling tot de lokatie Gageldonk. De benadering van het probleem door het college is vergelijking van de mogelijkheden van een clusterprojekt Binnenschelde met mogelijkheden van een vergelijkbaar clus terprojekt Gageldonk. Voorzitter, de benadering zal ons inziens moeten zijn, een keuze uit reno vering, aanpassen van zwemaccommodatie Gageldonk aan de eisen van deze tijd, of meewerken aan het ontwikkelen van een clusterprojekt inclusief zwem- voorziening aan de Binnenschelde. Je spreekt dan wel over andersoortige voorzieningen, dus verschillende wegingsfaktoren. Maar er moet niet getracht worden op gekunstelde wijze het een met het ander vergelijkbaar te maken door een cluster aan de Binnenschelde te projekteren op Gageldonk en tot de konklusie te komen dat dit niet goed mogelijk is. De vraagstelling wordt dan, weegt de meerwaarde van lokatie Binnenschelde in toeristisch-rekreatief economisch opzicht op tegen de gevolgen van sluiting Gageldonk in brede zin, inclusief de mogelijkheden tot renovering aanpassen en in brede zin alle direkte en indirekte gevolgen van de sluiting. Dus het verplaatsen van je zwemvoorziening, sluiten van je buitenbad, spreiding exploitatiemogelijkheden van sportvoorzieningen elders in de stad, kwaliteit in relatie tot toegankelijkheid, tarifering van de nieuwe voorziening. Voorzitter, helaas is deze afweging op dit moment nog niet te maken. De rapporten van beide lokaties zijn in ongeveer driekwart jaar nauwelijks aangeroerd. De cijfers in alle rapporten worden als gegevenheden geaccep teerd. Er is niets aan toegevoegd, hoewel het in de commissies nadrukkelijk is gevraagd. Dit raadsvoorstel, voorzitter, had ook een halfjaar geleden op de banken kunnen liggen. Dan hadden we nu knopen kunnen doorhakken. Voorzitter, de PvdA is voor een toeristisch-rekreatieve ontwikkeling van het Binnenscheldegebied. Wij hebben de TROP-nota onderschreven, het bestemmings plan goedgekeurd, maar dat wil echter niet zeggen dat er hoe dan ook een clusterprojekt dient te komen, andere invullingen zijn ook mogelijk. En het wil al helemaal niet zeggen dat je als gemeente daarin mee participeert en zonder verdere goede overdenking een uitstekend funktionerend zwembad in clusief een goed buitenbad opgeeft om die zwemvoorziening aan de Binnen schelde te projekteren. Daar komt meer voor kijken. Duidelijkheid in de politiek is belangrijk. Snelheid, waar kan, maar het moet niet ten koste gaan van de zorgvuldigheid. Afsluitend, voorzitter, nog twee opmerkingen. In besluit 1 staat een datum genoemd van 1 september 1993, waarop de plannen aangeboden dienen te zijn. De PvdA-fraktie gaat er vanuit, dat deze datum ook voor besluit 2 geldt en kan dit alsnog dan in de tekst worden opgenomen. Voorzitter, reeds eerder hebben we gevraagd om gegevens van het aanpassen van zwembad Gageldonk aan de eisen van deze tijd in gemeentelijk beheer.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1993 | | pagina 56