-4- Mevrouw VERAART: Voorzitter, hoewel 13 een ongeluksgetal is, vindt een meerderheid van de PvdA-fraktie het een gelukkige omstandigheid dat er een voorstel ligt om aan Plein XIII een stadskantoor tot ontwikkeling te brengen. Dit voorstel kan, wanneer een meerderheid van de raad hiervoor kiest, het eindstation zijn van een jarenlange vaak heftige discussie over hoe het herhuisvestingsvraagstuk het best zou kunnen worden opgelost. Begonnen met een B+-variant Westersingel, via een volledige concentratie variant Zwarteweg, de Jacob Obrechtlaan overgestoken naar Plein XIII. Een route voor een sightseeing in en rondom de binnenstad van Bergen op Zoom. Weinig voorspelbaar, zoals een goede sightseeing moet zijn. Maar zijn er goede argumenten? Is het uit te leggen waarom we ons op dit moment buigen over een voorstel tot realisering van een stadskantoor op Plein XIII. Voorzitter, die goede argumenten zijn er wel degelijk. Ik wil een aantal cruciale wijzigingen in richting voor het oplossen van het herhuisvestings vraagstuk nog kort belichten. De overstap B+ naar V-C, december 1990. Argumenten. Uit berekeningen bleek dat het financieel haalbaar zou kunnen zijn in tegenstelling tot wat eerder werd aangenomen en vanuit het oogpunt van personeel-organisatie een herken baarheid, klantvriendelijkheid naar de burgers de meest optimale oplossing. Westersingel/Zwarteweg. Zoals u weet, voorzitter, nam en neemt de Westersingel een bijzondere plaats in in de harten van de PvdA-fraktieleden en zijn we nooit idolaat geweest van de lokatie Zwarteweg. Het instemmen met een onderzoek naar een volledige concentratie-variant aan de Zwarteweg was ingegeven door: 1. de financiële onhaalbaarheid op grond van toen onderliggende stukken van een volledige concentratie Westersingel, en 2. een veranderde samenstelling in de raad, waardoor het creëren van een draagvlak voor oplossing van de herhuisvesting werd bemoeilijkt. Een zeer groot deel van de PvdA-fraktie heeft destijds haar nek uitgestoken om dit draagvlak zo groot mogelijk te maken. Vandaar het nemen van het zogenaamde dubbel-besluitwaarbij de Westersingel in beeld bleef wanneer operatie Zwarteweg tot mislukken gedoemd zou zijn. De Zwarteweg weg, oversteek Plein XIII. Een oversteek naar een nieuwe betere voorheen niet beschikbare lokatie. Gezien het eerder gezegde over de Zwarteweg een niet al te moeilijke over steek, waarbij het streven in eerste instantie naar een volledige concentra tie nogmaals werd benadrukt. Wil dat zeggen, voorzitter, dat we kritiekloos met wat voor plan dan ook akkoord gaan? Nee, zeker niet. Reeds eerder hebben we toetsingscriteria, randvoorwaarden gesteld om een uitwerkingsplan voor een stadskantoor op Plein XIII al of geen groen licht te geven. Het eerste toetsingscriterium, financieel. Een van de belangrijkste, zo niet het belangrijkste criterium. De jaarlijks op te brengen lasten mogen niet als een molensteen om de nek van de gemeente Bergen op Zoom gaan hangen. De jaarlasten moeten binnen, of nagenoeg binnen, de begrotingsruimte vallen. Dit raadsvoorstel beziend, is het inderdaad op dit moment 14 januari 1993 het geval. Maar voorzitter, wij vinden wel dat 26,6 miljoen, wat staat voor het investeringsbedrag, het maximum moet zijn. Een keiharde bovengrens, waar een toekomstige aannemer zich aan heeft te houden. Aan het college de taak om dit in de onderhandelingen met potentiële aannemers af te dwingen. De huur-verhuurconstructie als financieringsvorm lijkt ons, gezien het financieel voordeel op lange en zelfs korte termijn, een logische en voor de hand liggende keuze. Het tweede toetsingscriterium. Er dient een goede oplossing gevonden te worden voor de af te stoten ge bouwen Kortemeestraat/Westersingel en omgeving. -5- In de commissies is duidelijk geworden dat het reëel is er vanuit te gaan dat dit inderdaad gaat lukken. Het derde criterium, het oude stadhuis mag geen lege doos worden. Het bestuurlijk hart moet in het centrum blijven kloppen. Ook dit is het geval, voorzitter. Raads- en commissievergaderingen blijven hier in de oudbouw gehouden worden. We hopen dat de toezegging in de commissie APPZ, om leden van de raad uit te nodigen tot het gebruik van het oude stadhuis in relatie met het nieuwe stadskantoor met alles wat daarbij hoort, ter inzage leggen van stukken, beveiliging e.d., snel gestalte gegeven zal worden. Dan de parkeernorm, een steeds terugkerend intensief bediscussieerd onder werp bij deze materie. Voorzitter, dit is niet het meest sterke deel van het voorstel vinden wij. Zijn deze 170 plaatsen inderdaad realiseerbaar? Bovendien zijn niet alle parkeerplaatsen gepland op optisch zichtbare plaatsen van het stadskantoor. Doch een goede bewegwijzering, voorzitter, kan dit "nadeel" tenietdoen. Het uitvoeren van een bedrijfsvervoerplan, waar we steeds op hebben aange drongen, wordt ter hand genomen en teruggekoppeld naar de commissie APPZ. Het vijfde criterium. Hoewel de nieuwbouw sober dient te zijn, wel waarborgen voor goed werkkli maat werknemers, logisch werkbare indeling diensten, optimale voorlichting en service aan de burgers. Voorzitter, in de commissie APPZ is hier uitvoerig over gesproken. Er is °.a. toegezegd dat de baliefunktie in de centrale hal wordt bekeken, de toegankelijkheid minder-validen, het personeel intensief betrokken blijft bij de verdere voortgang. Uitgaande van het voorstel en de onderliggende stukken, kan ook dit vijfde toetsingscriterium de toets der kritiek doorstaan. Voorzitter, zoals uit mijn betoog duidelijk wordt, kan een meerderheid van mijn fraktie zich vinden in dit voorstel. Een voorstel tot een sober doel matig gebouw, herkenbaar voor de burgers, uitstekend bereikbaar en waar het goed werken is voor de ambtenaren. Zeker, voor een meerprijs ten opzichte van de huidige kosten, maar toch alleszins verantwoord in het licht van de totale uitgaven van de gemeente voor allerlei andere belangrijke zaken. Er resten mij nog enige vragen en opmerkingen. Op welke termijn denkt het college duidelijkheid te kunnen verschaffen over de financiering van het netwerk automatisering? Heeft het college reeds kontakt gehad, of is het college van plan kontakt te zoeken met het VGZ, om bezwaren/opmerkingen van het VGZ te bespreken? Dan nog een vergeten commissievraag. Zijn er nu kontrakten die er tussen nu en 1996 aflopen? Zo ja, kan er een verlenging van kontrakt voor minder dan de daarvoor gebruikelijke termijn van 5 jaar worden afgesloten? Tot zover, voorzitter. De VOORZITTER: Dank u wel, mevrouw. Dan is het woord aan de heer Van den Kieboom. De heer VAN DEN KIEBOOM: Voorzitter, voor alle duidelijkheid, maar het zal u wel duidelijk zijn, denk ik, spreek ik namens mijn fraktiegenoot de heer Aertssen en mijzelf. Het herhuisvestingsvraagstuk heeft een bewogen voorgeschiedenis, maar dat wist u zelf ook al. Ook voor de PvdA heeft dit vraagstuk een voorgeschie denis. Zoals u weet, is de lokatie Westersingel van stonden aan de lijn geweest voor de PvdA. In de raadsvergadering van december 1990 zelfs nog de ideaallijn genoemd. Daar hadden wij redenen voor. Naast belangrijke stedebouwkundige argumenten is het hoofdargument van meet af aan geweest het kostenplaatje. Voorzitter, voor alle duidelijkheid, ook wij staan een goede huisvesting van onze medewerkers voor. Maar naar onze vaste overtuiging is op basis van

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1993 | | pagina 4