-2- Voorzitter, wij komen als fraktie tot de conclusie dat de investering, die thans wordt voorgesteld, een investering is die naar onze smaak juist is en binnen die contouren past. Ook komen wij tot de stedebouwkundige randvoor waarden. Daarvan zeggen wij dat die passen binnen datgene wat in juni 1991 is afgesproken. Dat geldt zowel voor de stedebouwkundige aspekten als voor de parkeervoorzieningen die daar getroffen moeten worden. Een ander punt is, en ik denk dat ik dat hier niet onbesproken kan laten, dat het college-programma 1990-1994 uitdrukkelijk een datum heeft genoemd, waarop het stadskantoor gerealiseerd zou moeten zijn, met name 1-1-1993. Thans zijn wij 14 dagen over die datum heen en wij nemen thans een beslissing om, als alles goed gaat, eind 1995/begin 1996 het nieuwe stads kantoor op Plein XIII te realiseren. De voorgeschiedenis hoef ik hier niet te herhalen, die is eenieder bekend. Maar het onderhandelingsaspektwat een rol heeft gespeeld en wat in juni 1991 in de besluitvorming is terecht gekomen, is daar mede debet aan geweest. Voorzitter, voor dat onderhandelingsresultaat, wat u met de PTT heeft bereikt, onze complimenten. Wij denken inderdaad dat het kantoor, zoals dat gaat verrijzen zoals wij op de tekeningen hebben gezien, een zeer gebruiks vriendelijk kantoor gaat worden, zowel voor het personeel als voor de burgers van onze stad. Het is een eenvoudig, doelmatig en efficiënt kantoor. Aan de andere kant is het een gebruiksvriendelijk kantoor, het is uitnodi gend voor de burgerij. In de commissie is een paar keer de term "gelijke kwaliteit aan het politie bureau" gezegd. Maar toen ik vandaag de krant opensloeg, dacht ik, hé gelijke kwaliteit aan het politiebureau, dat mag wat ons betreft wel wat steviger in elkaar zitten. Voorzitter, het is duidelijk. Wij zetten thans vanavond wederom een stap. Wij denken dat die stap ten opzichte van het personeel gerechtvaardigd is. Wij hebben ook waardering voor de betrokkenheid die het personeel in zijn algemeenheid heeft getoond. Een van de facetten, die in de commissievergadering aan de orde is gekomen, is het feit dat deze raad op de hoogte gesteld wil blijven worden van de ontwikkelingen. Met nadruk vraag ik dat. Ik denk dat het goed is dat uw college daar vanavond alsnog een toezegging in doet om de funktionele commissies omtrent de ontwikkelingen van aanbesteding -maar dat woord mag ik niet meer noemen- dus omtrent de verdere ontwikkelingen op de hoogte blijft houden. Voorzitter, dan een aantal opmerkingen, die tijdens de commissievergade ringen een uitdrukkelijke rol hebben gespeeld. Ten eerste de uitbreidingsmogelijkheden van het gebouw. Daar is veel over gezegd. U heeft, denk ik, terecht aangegeven dat wij thans niet aan kunnen geven hoe de omvang van ons gemeentelijk apparaat over on geveer 15 jaar er uit gaat zien. Uitstel om die reden is dan ook niet wenselijk. Wij wensen dan ook thans een beslissing te nemen op basis van de formatie zoals wij die nu kennen. Wij zien in het ontwerp dat u 300 m2 kan toorruimte in reserve heeft om eventuele eventualiteiten op te vangen. Aan de andere kant, voorzitter, is er aan de orde gekomen, en met name heeft u dat als een suggestie in het midden gelegd, een mogelijke uitbreiding in de hoogte om er een verdieping op te zetten. Dat zou in de investerings sfeer bedrag X kosten. Wij hebben begrepen dat het in de sfeer van de kapi taalslasten ongeveer 300.000,— zou gaan bedragen. Voorzitter, dan komt de vraag aan de orde, moet je dat inderdaad gaan doen? Want hoe groot die organisatie in de toekomst gaat worden, weten wij thans niet en dat blijft koffiedik kijken. Toch zijn er een aantal momenten, die eraan zitten te komen, om toch eens naar die uitbreiding te kijken. Als het waar is dat die 300.000,— extra kapitaalslasten eraan zitten te komen, dan is dat misschien een slechte in- -3- vestering. Aan de andere kant zou ik u de suggestie mee willen geven, wij hebben een tweetal momenten, die er nog aan zitten te komen, dat is: a. het in bestek gereed maken en b. de aanbesteding of de gunning van het gebouw. Misschien zijn dat tijdstippen, voorzitter, om die uitbreiding in zijn besluitvorming toch nog eens te herijken. Voorzitter, de voorgenomen investering van 26,7 miljoen. Ook een hot item geweest in met name de gecombineerde vergadering. Wij constateren dat die 26,7 miljoen thans een volledige dekking heeft in het plaatje. Wij, als CDA-fraktie, hechten eraan om te zeggen, en wij zijn niet de enige daarin, dat dat een taakstellend budget is, wat ons betreft. Daarom verdient het naar onze smaak ook aanbeveling om binnen de richtlijnen van de EEG eens te kijken naar een zodanige werkmethode, of zoals D66 het heeft genoemd contract-management, dat de bouwsom wordt vastgelegd, met andere woorden het risico wordt uitgekocht en het meerwerk wordt voorkomen. Voorzitter, ook wat dat betreft, wensen wij als fraktie, maar ik neem aan de hele raad, op de hoogte gehouden te worden. Een ander item, wat ter sprake is gekomen, is het tussentijds gebruik van het PTT-kantoorCruciaal op dat moment is de overdracht en het moment van betaling van de gemeente aan de PTT. Daarom is het, denk ik, goed dat op artikel 4, zoals het in de overeenkomst met de PPT is vastgelegd, nog eens een nadere toelichting komt. Wij achten het logisch, dat indien het moment komt dat wij betalen, dat de huur van de PTT ook ontvangen wordt. Maar dan komt de vraag om de hoek kijken. Wat is de ingangsdatum? Wat is de huur in de tussentijd van de bouw? Voor wie komen de kosten die gemaakt moeten worden om de PTT te kunnen laten funktioneren tijdens die bouw? Voorzitter, nog een ander punt, wat de aandacht heeft gekregen in alle commissies, en ik denk dat dat een terecht aandachtspunt is, is, wat doen wij bij de bestaande gebouwen die thans door het gemeentebestuur in gebruik zijn? Voorzitter, er is verschillende keren genoemd de zogenaamde naadloze over gang. Dat betekent dat op het moment dat wij het nieuwe stadskantoor in gebruik nemen, er op dat moment al een nieuwe ruimtelijke en funktionele invulling moet zijn voor die gebouwen die vrijkomen. Ook begrotingstechnisch is dat zeker gewenst. Ook dat is een aandachtspunt waarvan deze raad op de hoogte gesteld wil blijven. Een punt, wat de VVD-fraktie heeft aangevoerd, is dat met name de politieke frakties in deze raad betrokken willen blijven bij de invulling van dit gebouw. Zoals het er thans uitziet, zal hier een representatieve funktie en de raad in blijven funktioneren. Aan de andere kant heeft de politiek daar ook wensen toe gedaan. Ik denk dat het goed is om een soort commissie ad hoe uit deze raad te vormen, die de invulling van dat hele gebeuren meehelpt gestalte te geven. Daarom ondersteunen wij de suggestie, door de VVD gedaan, van harte. Voorzitter, voordat u het woord verleent aan mijn collega A. Franken denk ik dat wij, zoals reeds gezegd, akkoord kunnen gaan met de besluitvorming. Wij hopen dat vanaf nu de vaart erin blijft, zodat we eind 1995/begin 1996 een stadskantoor hebben op Plein XIII. Ik hoop dat er in deze raad, als de voortekenen ons niet bedriegen, een meerderheid is om de besluitvorming reeds thans te nemen. De heer A. FRANKEN: Voorzitter, ik kan heel kort zijn inzake de financie ring. Wij stemmen in met de voorstellen die vanmiddag in de commissie finan ciën zijn voorgelegd. Te weten, 21,8 miljoen op basis van huur-verhuurcon- structie in combinatie met de voorgestelde egalisatiemethode en dan nog 4,9 miljoen op basis van traditionele financiering. Voorzitter, ik heb echter nog een vraag. Als we over een aantal jaren gaan kopen, tegen welke waarde wordt er dan eigenlijk verkocht?

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1993 | | pagina 3