- 26 - terwijl we de andere elementen niet aanpassen. Het zou kunnen zijn dat we dade lijk met reparatie de AMV weer naar 4 jaar terug moeten brengen enz. en dat we burgers op hogere kosten jagen. De heer JANSSEN: Heeft het CDA dan, op het moment dat zij enkele jaren geleden besloten hebben om de consulent aan te stellen, gedacht dat in alle eeuwigheid van toepassing zou moeten blijven of dat er ook een streep achter gezet moet worden. Het onderwijs is toch en dat moet u weten, behoorlijk zelfredzaam als het gaat om een aantal zaken, zeker als ze daar enige tijd begeleiding bij gehad hebben. De heer WITHAGEN: De CDA-fractié heeft in de commissie uitdrukkelijk gezegd wat wij erover dachten. Wij denken dat er op termijn best een verandering in de positie van het muziekonderwijs in deze stad zou kunnen plaatsvinden. Als wij actuele ontwikkelingen volgen zit er hier en daar best een wat scheve ver houding in het cultuurpakkèt. Wat dat betreft willen wij niet star vasthouden tot in eeuwigheid, zoals de heer Janssen zei, aan een bepaald subsidiebeleid, maar dan moet het wel bekeken worden in zijn totaliteit en niet vanuit één facet. De heer VAN DER KALLEN: Ik wilde er ook op reageren. Ik onderschrijf dat ele ment van het betoog van de heer Bolsius waarin hij stelt dat El Feth er met de haren bij wordt gesleept. Voor de rest onderschrijf ik volledig, maar dan ook volledig, het betoog van de heer Withagen. Ik wil één reactie ook nog geven, mogelijk is het een verspreking, maar de heer Jsnssen sprak over het aanschaffen van een muziekconsulent, die wordt aangesteld. We praten over mensen en die schaf fein we toch echt niet aan. Dat geeft wel een element in de discussie aan waarbij ik denk dat er lichtvaardig over mensen wordt gesproken. De heer DEKKERS, wethouder: Kennelijk heeft de beantwoording in eerste termijn het een en ander losgemaakt. Ik vind, .dat wil ik toch gezegd hebben, dat wanneer de raad van mening is, althans enkele sprekers, dat ik El Feth er met de haren heb bijgesleept en de wijze waarop sommige raadsleden daarop reageren, dat ik^ daar weinig waardering voor heb. Ik heb El Feth genoemd om aan te geven dat dit een nieuwe school is zoals De Kreek een nieuwe school is, zoals Lodeijke; een nieuwe school is, waar nieuwe groepen starten, kinderen die van elders komen en veelal met leerkrachten in aanraking komen die het hele programma De heer JANSSEN: Ikxmaak 'hierv-bezwaar tegen, heeft in uw eerste termijn gezegd muziek verbroedert.U heeft daar duidelijk bedoeld naar de signatuur te kijken van El Feth. De heer DEKKERSj wethouder: Ik kom daar nog op terug, mijnheer Janssen. Wacht u rustig even af. u k Dat heb ik willen aangeven. Het was wellicht voor de duidelijkheid beter Se" weest dat ik die andere in opbouw zijnde scholen ook maar had genoemd. Welnu, dat heb ik dan bij deze gecorrigeerd als-ik in eerste termijn onvolledig ben ge weest. Als ik aangeef dat muziek verbroedert, dan heb ik niet bedoeld dat de- leerkracht een goede relatie opbouwt, de leerkracht in dit geval als ik de heer Bolsius goed begrepen heb, in de vorm van de muziekconsulent, want de mu ziekconsulent geeft geen les aan leerlingen, maar de muziekconsulent begeleidt de leerkrachten en iedereen van ons weet dat je via de muziek tot goed samen spel in de samenleving kunt komen. Wij hopen daar vruchten van de plukken. Wij hebben er nadrukkelijk bij aangestipt dat, hoewel nog minimaalook lee lingen van niet-Nederlandse afkomst thans dé weg naar de muziekschool hebbe gevonden en deelnemen aan AMV en instrumentaal onderwijs. Ais dat de vruchten fijn van het instandhouden van een AMBV-consulent, als dat mede de vruchten ziin dan denk ik dat daar waardevolle elementen in zitten waar we waarde aan toe moeten kennen en dan heb ik geen waardering voor de wijze waarop men mij - 27 - in de mond tracht te leggen over het feit dat ik een school in ontwikkeling mede heb genoemd in dit kader. De heer BOLSIUS: Het gebrek aan waardering is wederzijds. Ik heb geen enkele waardering voor het feit dat de heer Dekkers met zo'n voorbeeld van.een school komt waarbij wij uitdrukkelijk hebben gesteld in de betogen en met name de heer Janssen is daar uitvoerig op ingegaan, dat het toeleiden tot de muziek school niet per definitie behoeft via het voorwaardenscheppen van die muzieke consulent. Dat behoort tot de taak van de school. Daarbij is het noemen van geen enkele school veel beter, maar dat heeft u inmiddels gecorrigeerd. De heer DEKKERS, wethouder: Ik heb aangegeven waarom wij de consulent muzikale vorming in Bergen op Zoom hebben ingevoerd. Als er dan gezegd wordt wij laten het op sportgebied ook afweten dan heb ik de heer Janssen gezegd dat de gemeente raad van Bergen op Zoom tot nu toe het nog steeds tot zijn taak rekent om een derde van de schoolleerlingen van de basisscholen aan zwemonderwijs te laten deelnemen wat de gemeente ook bekostigd en wat dat betreft is de relatie Alge mene Muzikale Basisvorming en activiteiten op sportgebied derhalve ook onjuist. Ik neem er kennis van dat kennelijk twee fracties tegen dit voorstel zijn, waarvan akte. Ik hoop dat de raad niettemin in de toekomst ook naar het belang van de kinderen wil kijken. De heer BOLSIUS: Voor die laatste opmerking heeft mijn fractie dus ook geen enkele waardering. DeiVAN DE WATER: Met die laatste opmerking hebben wij toch ook wel moeite. De VOORZITTER* Dan, dames en heren, lijkt me dat we de discussie op dit moment kunnen afsluiten. Het stuk zal verder, denk ik door u als kennisgeving worden aangenomen. We ontkomen er niet aan om daar bij de behandeling van de begroting nog over te spreken. t_ De heer WITHAGEN*Ik wil kort zijn. Namens mijn fractie deel ik mede dat wij dit punt voor kennisgeving aannemen zoals het hier vermeld staat maar ons de vriiheid voorbehouden om, wanneer wij m deze raad over met al te lange tijd hoop ik de sociaal culturele situatie in deze stad bespreken, terug te komen op de positionering van het cultureel centrum De Botte Hommel. De heer BOLSIUS* In de afgelopen jaren heeft de fractie van D'66 regelmatig grote vraagtekens gezet bij het functioneren van de Botte Hommel. Dan nu ineens voor het ifar 1993 een plan van aanpak. Een plan van aanpak wat er notabene nog structureel uitziet ook. Het is wel wat laat, maar wij zijn van mening dat inieder geval het jaar 1993 gerekend mag worden tot het jaar van de twijfel in hèt'-beoohdèien van de Botte Hommel. Juist door dit plan van .aanpak, ondanks het feit dat het plan onvoldoende gekwantificeerd want 25 jongerenxtee- net leit dat nee pi t Ran op anerlei wijzen, variërend van een ex cursie tot het behalen van een diploma, maar wij nemen aan dat dit het begin cursie tot he kwantificering. De begroting die eraan ten grondslag is van een wa vraagtekens hebben, omdat bij een ligt waar wij vwr fJO.000, exploitatielasteri dalen ten op- toename van de en de begroting is wat te optimistisch voor- zichte van de voorgaande jaren.stelt miJn gesteld of we z J met uat meer waardering naar datgene wat men daar van fractie vast d J ligt tenminste een visie aan ten grondslag, plan is m 1993 mogen kijken, wmen vragen iSj zoals de heer Wat wij wel ui ru totaal bekijken van dev sociaal culturele activi- Withagen al wees naar het to _n de eepste plaats over de 3/4 Jaar teiten, er z® ®r komt en we kijken hoe die cijfers gehaald zijn, ook van 1993 een evaluatie komt e tellen dat het zelf nog aanleiding geeft begrotingstechnisch. Ik kan m tsrapportage indirect en dan als bijliggende tot het verwerken in t afrekening van een subsidie betreft die informatie omdat het tenslotte een aixcr.^ 6

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1993 | | pagina 37