- 24 - De eerste is, zo staat het in het stuk: leraren hebben toch een stok achter de deur nodig. Dan vraag ik me af of dat een taak is van de gemeente. Moeten de leraren een stok achter de deur houden. Misschien wel, maar moet de gemeente dat doen. Ik denk dat dat geen gemeentelijke taak is. Het tweede argument was: leraren moeten het normaal gaan vinden dat muziekonder wijs gestructureerd gegeven wordt. Daar ben ik het helemaal mee eens, maar is dat een gemeentelijke taak. Als dit een argument is om de consulent hier in Bergen op Zoom te houden, dan zeg ik nee. Het derde argument was: het is zaak dat het geven van muziekonderwijs een vast gegeven wordt en blijft. Dat is het al, het staat op het programma van iedere basisschool en het zal er in de toekomst ook niet afgehaald worden. Dus als argument om de muziekconsulent te handhaven geldt dit argument in ieder geval niet. Driemaal nee dus op argumenten. Driemaal zeggen nee het is geen gemeentelijke taak meer. Toch vindt het college dat we door moeten gaan met een muziekconsu lent. Het onderwijs heeft een eigen verantwoordelijkheid. Die verantwoordelijkheid is ondersteund in een aanzet door de gemeente, maar dat mag niet een constante onder steuning zijn. Dat behoort het ook niet te zijn. Het onderwijs dient zich wat dat betreft zelf te ondersteunen, er zelf op uit te gaan, zelf informatie te vergaren en te zorgen dat er goed onderwijs gegeven wordt. Mijn fractie heeft de indruk dat er argumenten gezocht worden om een organisatie in stand te houdenDat is toch,denk ik,nooit een goede reden. Het college vindt dat de consulent gehand haafd moet blijven, de VVD-fractie is die mening niet toegedaan en zal die ook in de toekomst niet toegedaan zijn. Vandaar dat wij nu tegen subsidiëring zijn van een muziekconsulent en in de toekomst ook. De heer DEKKERS, wethouder: Het is natuurlijk aardig van de heer Janssen om ele menten uit de notitie te pakken. Het was reëler geweest als de heer Janssen had gekeken naar de redenen en de uitgangspunten die gekozen wórden om met name de muziekconsulent in Bergen op Zoom te handhaven. Hij heeft terecht aangegeven dat wij in Bergen op Zoom een 4-jarige AMV hadden die we met het invoeren van een consulent algemene muziekale basisvorming hebben teruggebracht naar 3 jaarder halve een besparing bij al die mensen die hun kinderen naar de AMV willen sturen. Een belangrijk element is omdat alle kinderen, dat. staat in het eerste stuk, van de basisschool kennismaken met zoveel mogelijk facetten van het muziekonderwijs. Omdat wij van mening zijn dat die eerste kennismaking niet beperkt mag blijven tot die kinderen die toevallig door hun ouders of verzorgers worden opgegeven voor de lessen AMV bij de Gemeentelijke Muziek- en Balletschool. Vervolgens^ maken daarvan zowel kinderen van het l.o.m. het M.L.K. als het basisonderwijs gebruik hiervan. Uit het staatje van scholen dat bij de stukken is gevoegd blijkt dat deze muziekconsulent ook zijn ingang heeft gevonden in de Islamitische school El Feth en als we allemaal weten dat iets tot verbroedering of samenspel kan leiden, dan is dat de muziek. Ook vanuit die gezichtshoek moet er derhalve waarde worden toegekend aan het handhaven van de AMBV. Tenslotte staat heel dui delijk in het stuk dat, en dan kan je het grappig vertellen dat een leraar een stok achter de deur nodig heeft, het noodzakelijk is om voortdurend leerkrachten in het basisonderwijs vanwege wisseling van groepen, het oprichten van nieuwe groepen bij groeischolen enige begeleiding te geven in het verzorgen van de mu zieklessen, wat niet het sterkste onderdeel is van een vooropleiding als zij voor de klas komen te staan. Vervolgens is heel duidelijk uit het stuk merkbaar dat de consulent een fulltime functie heeft, maar als je dat vertaalt het een urentaak is van 26 uur en er. 19 scholen op dit lijstje staan, dan laat zich uittellen dat het een heel zware klus is. Dat is de reden waarom wij zeggen we handhaven het op het huidige niveau, we voegen er mets aan toe maar de man, dat blijkt ook uit het stuk, heeft er zijn handen meer dan aan volden voor dat bedrag krijgen wij in ieder geval in Bergen op Zoom de situatie dat kinderen allemaal kennismaken met de muziek en daarna ouders zowel als kinderen een ver dere keuze óp die weg kunnen bepalen. Wij achten het uit dat oogpu venswaardige zaak. - 25 - Deheer JANSSEN: Jazeker. Het argument van het college, verwoord door de wet houder is, op deze manier maken alle kinderen kennis met muziek. Dat klopt, maar in de bepalingen van het basisonderwijs staat dat ieder kind met muziek kennis moet kunnen maken. Het is dus geen taak die de gemeente aan een school moet opleggen, die legt het rijk aan een school op. Of de gemeente Bergen op Zoom of Roosendaal of Deventer of Utrecht nu wel of niet een consulent aan— stèlttdat maakt niet uit, ieder kind komt met muziek in aanrakingDus dit argument kan geen argument zijn ter ondersteuning van de consulent in Bergen op Zoom. Een tweede punt, de wethouder haalt aan dat op El Feth muziekonderwijs gegeven wordt en we weten toch allen, zegt hij, dat muziek verbroedert. Ik vind dit een onjuist zoeken van argumenten, Nu gaan we het minderhedenargument toepassen op iets waarvan wij vinden dat het niet van toepassing is. Ook op El Feth moe- tan leerkrachten staan die weten wat onderwijs is, die weten dus ook wat muziek onderwijs is. Dat sluit meteen aan bij mijn laatste argument. U zegt, we weten met zijn allen dat het niet het sterkste onderdeel is van de opleiding. Natuur lijk, dat hebben wij met zijn allen regelmatig kunnen constateren, maar betekent dat dan dat vervolgens er een gemeentelijke taak ligt. Dan ligt er ook een taak, dat is in de commissie naar voren gebracht, bij het onderwijs geven op sportge bied. Ook daar klaagt men over. Dan liggen er een heleboel taken. Als ik me een uitspraak van de minister herinner van enige jaren geleden toen hij zei taalonderwijs is niet goed. Moeten we dan ook het taalonderwijs via de gemeente gaan begeleiden. Nee, het onderwijs zelf dient dit soort dingen te kunnen doen, zeker nadat een aantal jaren er begeleiding is geweest van een consulent, die dat werk overigens erg goed gedaan heeft. Er moet gewoon een streep achter ge zet worden. Daar pleiten we voor. De heer BOLSIUS* De argumenten van de heer Janssen en de reactie namens het college leiden ertoe dat de fractie van D'66 zich volledig achter het stand punt van de VVD-fractie kan scharen. Wij zijn verder van mening dat het argument van de El Fethschool er met de haren bijgehaald is, want de wethouder heeft het over verbroedering.Tussen wie, tussen de consulent en de leerlingen dan zeker. Wij vermogen niet in te zien wat voor soort verbroedering er tijdens die muzieklessen op die school tot stand kan komen. Dót zij kennis moeten maken met de muziek, de argumenten daarvoor heeft de heer Janssen ruimschoots gegeven. Ook wij zijn dus tegen dit voorstel. De heer WITHAGEN- De CDA-fractie steunt het college in zijn opvattingen zoals in de notitie neergelegd en wij zijn het dus niet eens met de VVD. We hebben er ook een beetle moeite mee dat we de discussie op dit moment voeren, zoals we die voeren, namelijk bij de start van dit project hebben een aantal factoren die vanavond genoemd zijn een rol gespeeld, maar het meest essentiele was dat wii hier in Bergen op Zoom een niveau van muziekonderwijs wensten, bestaande uit drie elementen. Een element de Gemeentelijke Muziek- en Balletschool en de cursussen die daar plaatsvinden. Wij wensten een AMV op de scholen van 3 jaar, daar hebben we een jaar afgehaald en we wensten een algemeen consulentenpakket naar de gewone leerkrachten van de basisschool voor elke jongen en meisje van de basisschoolDat waren drie elementen wat wij met zijn allen wensten. We hebben dat ingezet en de mening van de CDA-fractie is dat, alhoewel de VVD in Rocr-hmiwingen met dit punt gekomen is en er nu een aparte notitie e gemene yan een drietrapsraket ligt, het een slechte politiek zou over dit ene één element uit een duidelijke visie van drie punten zijn om nu Ik denk dat we dan de zaak scheef trekken want dan komen te gaan zi nrobleem te staan. Het gaat hier nogmaals niet om het feit we voor een nieuw Probleem x generaal zijn taak in muzikaal onderwijs of een leerkracht van toendertijd een andere kwaliteit daarvoor, een niet voldoet, maar nu op moeten passen dat we nu incidenteel hogere kwaliteit. óer^ waarbij we een deel van een project afbouwen ineens met een besluit moeten komen w** j

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1993 | | pagina 36