- 24 -
De eerste is, zo staat het in het stuk: leraren hebben toch een stok achter
de deur nodig. Dan vraag ik me af of dat een taak is van de gemeente. Moeten
de leraren een stok achter de deur houden. Misschien wel, maar moet de gemeente
dat doen. Ik denk dat dat geen gemeentelijke taak is.
Het tweede argument was: leraren moeten het normaal gaan vinden dat muziekonder
wijs gestructureerd gegeven wordt. Daar ben ik het helemaal mee eens, maar is
dat een gemeentelijke taak. Als dit een argument is om de consulent hier in
Bergen op Zoom te houden, dan zeg ik nee.
Het derde argument was: het is zaak dat het geven van muziekonderwijs een vast
gegeven wordt en blijft.
Dat is het al, het staat op het programma van iedere basisschool en het zal er
in de toekomst ook niet afgehaald worden. Dus als argument om de muziekconsulent
te handhaven geldt dit argument in ieder geval niet.
Driemaal nee dus op argumenten. Driemaal zeggen nee het is geen gemeentelijke
taak meer. Toch vindt het college dat we door moeten gaan met een muziekconsu
lent.
Het onderwijs heeft een eigen verantwoordelijkheid. Die verantwoordelijkheid is
ondersteund in een aanzet door de gemeente, maar dat mag niet een constante onder
steuning zijn. Dat behoort het ook niet te zijn. Het onderwijs dient zich wat dat
betreft zelf te ondersteunen, er zelf op uit te gaan, zelf informatie te vergaren
en te zorgen dat er goed onderwijs gegeven wordt. Mijn fractie heeft de indruk
dat er argumenten gezocht worden om een organisatie in stand te houdenDat is
toch,denk ik,nooit een goede reden. Het college vindt dat de consulent gehand
haafd moet blijven, de VVD-fractie is die mening niet toegedaan en zal die ook
in de toekomst niet toegedaan zijn. Vandaar dat wij nu tegen subsidiëring zijn
van een muziekconsulent en in de toekomst ook.
De heer DEKKERS, wethouder: Het is natuurlijk aardig van de heer Janssen om ele
menten uit de notitie te pakken. Het was reëler geweest als de heer Janssen had
gekeken naar de redenen en de uitgangspunten die gekozen wórden om met name de
muziekconsulent in Bergen op Zoom te handhaven. Hij heeft terecht aangegeven dat
wij in Bergen op Zoom een 4-jarige AMV hadden die we met het invoeren van een
consulent algemene muziekale basisvorming hebben teruggebracht naar 3 jaarder
halve een besparing bij al die mensen die hun kinderen naar de AMV willen sturen.
Een belangrijk element is omdat alle kinderen, dat. staat in het eerste stuk, van
de basisschool kennismaken met zoveel mogelijk facetten van het muziekonderwijs.
Omdat wij van mening zijn dat die eerste kennismaking niet beperkt mag blijven
tot die kinderen die toevallig door hun ouders of verzorgers worden opgegeven
voor de lessen AMV bij de Gemeentelijke Muziek- en Balletschool. Vervolgens^
maken daarvan zowel kinderen van het l.o.m. het M.L.K. als het basisonderwijs
gebruik hiervan. Uit het staatje van scholen dat bij de stukken is gevoegd
blijkt dat deze muziekconsulent ook zijn ingang heeft gevonden in de Islamitische
school El Feth en als we allemaal weten dat iets tot verbroedering of samenspel
kan leiden, dan is dat de muziek. Ook vanuit die gezichtshoek moet er derhalve
waarde worden toegekend aan het handhaven van de AMBV. Tenslotte staat heel dui
delijk in het stuk dat, en dan kan je het grappig vertellen dat een leraar een
stok achter de deur nodig heeft, het noodzakelijk is om voortdurend leerkrachten
in het basisonderwijs vanwege wisseling van groepen, het oprichten van nieuwe
groepen bij groeischolen enige begeleiding te geven in het verzorgen van de mu
zieklessen, wat niet het sterkste onderdeel is van een vooropleiding als zij
voor de klas komen te staan. Vervolgens is heel duidelijk uit het stuk merkbaar
dat de consulent een fulltime functie heeft, maar als je dat vertaalt het een
urentaak is van 26 uur en er. 19 scholen op dit lijstje staan, dan laat zich
uittellen dat het een heel zware klus is. Dat is de reden waarom wij zeggen
we handhaven het op het huidige niveau, we voegen er mets aan toe maar de man,
dat blijkt ook uit het stuk, heeft er zijn handen meer dan aan volden voor dat
bedrag krijgen wij in ieder geval in Bergen op Zoom de situatie dat kinderen
allemaal kennismaken met de muziek en daarna ouders zowel als kinderen een ver
dere keuze óp die weg kunnen bepalen. Wij achten het uit dat oogpu
venswaardige zaak.
- 25 -
Deheer JANSSEN: Jazeker. Het argument van het college, verwoord door de wet
houder is, op deze manier maken alle kinderen kennis met muziek. Dat klopt,
maar in de bepalingen van het basisonderwijs staat dat ieder kind met muziek
kennis moet kunnen maken. Het is dus geen taak die de gemeente aan een school
moet opleggen, die legt het rijk aan een school op. Of de gemeente Bergen op
Zoom of Roosendaal of Deventer of Utrecht nu wel of niet een consulent aan—
stèlttdat maakt niet uit, ieder kind komt met muziek in aanrakingDus dit
argument kan geen argument zijn ter ondersteuning van de consulent in Bergen
op Zoom.
Een tweede punt, de wethouder haalt aan dat op El Feth muziekonderwijs gegeven
wordt en we weten toch allen, zegt hij, dat muziek verbroedert. Ik vind dit
een onjuist zoeken van argumenten, Nu gaan we het minderhedenargument toepassen
op iets waarvan wij vinden dat het niet van toepassing is. Ook op El Feth moe-
tan leerkrachten staan die weten wat onderwijs is, die weten dus ook wat muziek
onderwijs is. Dat sluit meteen aan bij mijn laatste argument. U zegt, we weten
met zijn allen dat het niet het sterkste onderdeel is van de opleiding. Natuur
lijk, dat hebben wij met zijn allen regelmatig kunnen constateren, maar betekent
dat dan dat vervolgens er een gemeentelijke taak ligt. Dan ligt er ook een taak,
dat is in de commissie naar voren gebracht, bij het onderwijs geven op sportge
bied. Ook daar klaagt men over. Dan liggen er een heleboel taken. Als ik me
een uitspraak van de minister herinner van enige jaren geleden toen hij zei
taalonderwijs is niet goed. Moeten we dan ook het taalonderwijs via de gemeente
gaan begeleiden. Nee, het onderwijs zelf dient dit soort dingen te kunnen doen,
zeker nadat een aantal jaren er begeleiding is geweest van een consulent, die
dat werk overigens erg goed gedaan heeft. Er moet gewoon een streep achter ge
zet worden. Daar pleiten we voor.
De heer BOLSIUS* De argumenten van de heer Janssen en de reactie namens het
college leiden ertoe dat de fractie van D'66 zich volledig achter het stand
punt van de VVD-fractie kan scharen. Wij zijn verder van mening dat het argument
van de El Fethschool er met de haren bijgehaald is, want de wethouder heeft
het over verbroedering.Tussen wie, tussen de consulent en de leerlingen dan
zeker. Wij vermogen niet in te zien wat voor soort verbroedering er tijdens die
muzieklessen op die school tot stand kan komen. Dót zij kennis moeten maken met
de muziek, de argumenten daarvoor heeft de heer Janssen ruimschoots gegeven.
Ook wij zijn dus tegen dit voorstel.
De heer WITHAGEN- De CDA-fractie steunt het college in zijn opvattingen zoals
in de notitie neergelegd en wij zijn het dus niet eens met de VVD. We hebben
er ook een beetle moeite mee dat we de discussie op dit moment voeren, zoals
we die voeren, namelijk bij de start van dit project hebben een aantal factoren
die vanavond genoemd zijn een rol gespeeld, maar het meest essentiele was dat
wii hier in Bergen op Zoom een niveau van muziekonderwijs wensten, bestaande
uit drie elementen. Een element de Gemeentelijke Muziek- en Balletschool en de
cursussen die daar plaatsvinden. Wij wensten een AMV op de scholen van 3 jaar,
daar hebben we een jaar afgehaald en we wensten een algemeen consulentenpakket
naar de gewone leerkrachten van de basisschool voor elke jongen en meisje van
de basisschoolDat waren drie elementen wat wij met zijn allen wensten. We
hebben dat ingezet en de mening van de CDA-fractie is dat, alhoewel de VVD in
Rocr-hmiwingen met dit punt gekomen is en er nu een aparte notitie
e gemene yan een drietrapsraket ligt, het een slechte politiek zou
over dit ene één element uit een duidelijke visie van drie punten
zijn om nu Ik denk dat we dan de zaak scheef trekken want dan komen
te gaan zi nrobleem te staan. Het gaat hier nogmaals niet om het feit
we voor een nieuw Probleem x generaal zijn taak in muzikaal onderwijs
of een leerkracht van toendertijd een andere kwaliteit daarvoor, een
niet voldoet, maar nu op moeten passen dat we nu incidenteel
hogere kwaliteit. óer^ waarbij we een deel van een project afbouwen
ineens met een besluit moeten komen w** j