- 16 - Het voorstel gaat er vanuit dat er ong. 1000 ton meer wordt ingezameld via de papierbakken, maar het kan ook zijn dat de verenigingen meer gaan ophalen want ze krijgen nu meer geld voor het oud papier en dus wordt het aantrekke lijker om via die weg oud papier in te zamelen. Is die aanname reëel van die 1000 ton nu maar ook in de toekomst Het rekenvoorbeeld heeft ook gezegd dat de gemeente nu 0,5 ct. krijgt voor het papier. Dat voordeeltje hebt u doorbe rekend voor de volledig 2100 ton, maar als de papierprijs zakt dan kan het best zo zijn dat er geld bij moet. Elke cent die we erop toeleggen kost dus inder daad f. 21000,- Dan, u zei het net bij de eerste aankondiging al, is er streekgewestelijk iets afgesproken of we inderdaad het papier gaan afzetten bij de VAOP of bij de papierindustrie. Ik heb begrepen dat het hele streekgewest bij de VAOP is. Het enige is en dat heb ik niet van de wethouder vernomen of dan de prijs die nu in het voorstel zit ook dezelfde is die de VAOP ons gaat betalen of moeten wij aan de VAOP eventueel bijbetalen. Het tweede financiële aspect is het ophalen. Wij gaan nu een aantal investeringen doen en wij gaan een man extra aantrekken om dat papier op te halen. Er moet nog blijken of inderdaad de hoeveelheid oud papier die investeringen en die extra man rendabel maken. Is het dan niet wijs om eerst maar eens met een con tract te beginnen met een particulier, zodanig dat we kunnen zeggen afhanke lijk van de behoefte gaan we particulier minder of meer belasten om het op te halen. Als dan inderdaad blijkt dat daar een fulltime functie aan vast zit tot in lengte van jaren, dus niet voor één jaar, maar dat je zegt dat is structureel nodig, dan kun je alsnog die beslissing nemen. In de commissie is ook gevraagd wat in feite die particulier kost. Toen was men het antwoord daarop schuldig. De wethouder zegt nu in zijn vooraankondiging dat het f. 28,- kost, is dat per uur in het voordeel van de particulier of in het voordeel van de gemeente De heer BAKX, wethouder: Even bij interruptie. F. 28,- is een voordeel voor de gemeente per uur. De heer M.J.M. FRANKEN: Dat zou ik dan graag eerst eens op papier willen zien, want het is natuurlijk altijd moeilijk om dat zo a la minute mee te nemen. We hadden dat graag in de commissie vernomen. De CDA-fractie is inderdaad beducht voor het nu maken van kosten als je toch wat twijfels hebt over de toekomst. Is het inderdaad zo dat die ttOOO ton inge zameld wordt en krijgen we dadelijk niet een verschuiving van de hoeveelheid papier, wordt het niet minder doordat de burger inderdaad selêctiever reclame consumeert waardoor er ook minder afval is in die branche. We vragen ons af of we niet eerst de zaken nog eens gewoon moeten overwegen en goed heroverwegen, voordat we tot deze structurele uitzetting van de gemeentebegroting beslissen. De heer VAN DER KALLEN: Bij de commissievergadering was ik een voorstemmer, althans mijn fractie een voorstemmer. Er was één duidelijke opposant, de heer Smits. Na afloop van die commissievergadering dacht ik, nou dat wordt inderdaad een heel verhaal van mijnheer Smits, daar moet je je eens goed op voorbereiden. Ik ben er dus nog eens ingedoken om de woorden van de heer Smits te gaan weer leggen. Dat zou nog wel lukken. Maar toen ik er echt indookkwamen bij mij toch een heleboel vraagtekens naar voren. Zodanig zelfs dat ik bij mezelf dacht, dit is eigenlijk een heel slecht voorstel. Ik heb het idee dat in het verhaal, in de notitie die eraan ten grondslag ligt, gewoon naar een bepaalde conclusie wordt toegepraat. Als je de inzamelresultaten bekijkt van Bergen op Zoom, dan steken die af bij de rest van de omgeving, de andere gemeenten. Bergen op Zoom haalt slechts 24 kilo per inwoner op. Als je dat vergelijkt met Ossendrecht, waar notabene de bejaarden de inzamelaars zijn, dan komen die aan 70 kilogram per jaar per inwoner. Woensdrecht/Hoogerheidewaar er één club is die fanatiek inzamelt, komt aan 45 kilogram per inwoner. Maar er is nog een belangrijk ver schil tussen wat men ophaalt en hoe men ophaalt. Als je op gaat halen volgens het door de gemeente voorgestelde systeem en ik heb mijn oor eens te luisteren gelegd bij de papierhandel, dan blijkt dat dat papier van een volstrekt andere kwaliteit is dan wanneer het papier wordt opgehaald door verenigingen. - 17 - Bij verenigingen wordt papier selectief aangebracht, het zijn hele bewuste aanbrengers. Als er bakken in de gemeente staan waarin papier gestort kan worden, dan kan er ook wat anders gestort worden en dan daalt de prijs van het papier oftewel de afzetmogelijkheid want op een bepaald moment is het geen papier meer maar afval, aanzienlijk. Als je een studie maakt van de re sultaten van gemeentes, dan blijkfen bij grote gemeentes dit allemaal niet zo positief te zijn. Bij grote gemeentes zitten paralèilen met vandalisme en onze containers zijn niet echt helemaal af te sluiten, want er kan ook iets anders in dan papier. De praktijk is er gaan ook andere dingen m dan papier. Sommige mensen gebruiken ze als afvalbak. Dat betekent dat de papierhandel er echt niet-Meeroop".zittfee 'wachten. Als je het op die manier benadert, dan zeg je en hoe gaathet dan straks met de verenigingen, want de verenigingen leveren nu rechtstreeks aan de papierhandel. Dan blijkt uit het stuk niet goed duide lijk hoe de verenigingen gaan inzamelen. Dan wil ik graag weten van het col lege gaan we inzamelen met dichte of met open containers. Want de huidige, meesthllgebruikte diohteicontainers daar staat de vulploeg, de dames en heren die de bereidheid hebben om voor de club een paar .centjes te verdienen die hard nodig zijn mede omdat de lotto/toto dadelijk wegvalt, lekker droog. die zijn dus enthousiast want als het eens een keer regent staan zij droog. Als dat een open container wordt en die indruk heb ik, dan staan zij ni® WOT,dfc alleen niet droog en dan daalt het enthousiasme om erin te staan, maar dan wordt het papier ook nog nat en ook de vochtigheid van het papier is bepalend of er sowieso wel interesse is voor de markt. Dat zijn toch elementen die mij ten op zichte van het totale plaatje een andere kijk geven. Allereerst zeg ik, waarom wordt in Bergen op Zoom zo weinig opgehaald. Zou het met logischer zijn als we dat particulier initiatief, die enthousiaste mensen die voor verenigingen en clubs en scholen dat doen, meer mogelijkheden bieden, zodanig dat ook zij de resultaten kunnen halen zoals ze die m andere plaatsen halen. Ik kan mij niet echt voorstellen dat er zoveel minder papier m Bergen op Zoom per inwoner in omloop zou zijn dan in Ossendrecht, want dat beschikt over een groot buiten gebied en kenmerkend voor buitengebieden is dat daar niet de reclamerommel wordt bezorgd die bij ons wel in de bus wordt gegooid. Ik heb zojuist een aantal elementen genoemd, waarvan ik zeg, dit voorstel is onvoldragen. Om een voorbeeld te noemen De heer DEKKERS, wethouder; Zou ik eens even mogen aftasten. Ik heb ter vervanging van mijn collega Bakx die commissie voorgezeten. Als ik de vragen hoor van de heer Franken en de heer Van der Kallen, dan heb ik bijna de indruk dat er toch heel wat eebeurd moet zijn tussen dê commissievergadering en heden en hen ik bij"""ging aan de voorzitter te vragen of hij. degenen die hef uu -ooo.fi vraeen of zij überhaypt van mening zijn d"at°rer vanavond beslotenkan worden. We zitten nu commissiewerk te doen. De heer VAN DER KALLEN; Ik wou mijn eindbetoog eindigenmet een maand uitstel te vragen want er zijn echt elementen waarvan Ik duidelijk andere antwoorden verwacht Mijnheer Franken had het over een daling van de papierprijs, maar verwacht, m j echte stijging van de papierprijs komt en dat stel je eens voor dat bakken komt omdat het 10c de kilo opbrengt, er sowieso geen papier meer dat nu Dat zijn vragen die ik da „isschien „iet de opbrengst. Dat'zijrjallemaal elementen waarvan ik zeg, ik denk dat daar goede antwoorden op moeten komen. Om een voorbeeld te geven - i_ I?on Kallen als u van plan bent een ordevoorstel te ZnZ"ofdafdan?emaar dan moet u met meer dan één zijn,zoals u weet. De heer VAN DER KALLEN; Ik -^~ht "e^" te komen, zodat een aantal vraagtekens gezet, zodat tot een ook de heer Franken heeft duiaenj gedegen beantwoording gekomen kan worden.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1993 | | pagina 32