I -41- voor de middelen beschikbaar wil stellen en nogmaals op basis van echt uitgebreide harde cijfers conclusies wil trekken. De heer SMITS: Voorzitter, de heer M. Franken sprak in zijn tweede termijn ook over de twee-compartimentenbak. De wethouder heeft in zijn eerste ter mijn gezegd, als we die gaan vervangen, dan gaan we investeringen, die we nog maar net gedaan hebben, wegpoetsen en dat is onverantwoord op dit moment. Ik ben dezelfde mening toegedaan als de heer Franken dat dat een kwestie van rekenen is. Als je tot de conclusie komt dat je de verkeerde weg ingeslagen bent, dan moet je zo reëel zijn om te zeggen, we kappen ermee, we doen het in de andere richting. Typerend daarvoor is, en in de commissie heb ik dat ook gezegd, dat een van de argumenten, die ik destijds aangevoerd heb om toch eens goed te kijken naar die twee-compartimentenbak of we dat wel zo moesten doen, was dat om de 14 dagen ophalen van het GFT niet tot de mogelijkheden behoorde, dat zou bij de wet verboden zijn. Ik heb toen ook verteld in de commissie, wat schetst mijn verbazing, in Den Helder wordt dat wel gedaan. Daar wordt dat gewoon in de folder medegedeeld. Daar komen ze om de 14 dagen de ene keer GFT ophalen, de andere keer grofvuil en dat kan met dezelfde wagen. Dan hebben we de dure twee-compartimentenwagen, waar allerlei problemen aan kleven, niet nodig. Dan argumenteert de wethouder nog dat de prijzen in de toekomst toch zullen gaan stijgen, als we gaan verbranden. Dat is ons bekend. Dat rekensommetje wordt ons regelmatig voorgehouden. Maar waar het vandaag om gaat, dat is om die prijsverschillen, die uit dit stuk blijken, uit de verkeerde berekeningen die zijn gemaakt, de verkeerde inschattingen. Daar valt de VVD en met ons ook andere frakties over. De wethouder heeft letterlijk gezegd dat er inderdaad logistieke fouten zijn gemaakt. Dat is dus het punt waar het om draait. Dan richt ik mij naar de prijzen, die in Halsteren en Wouw zijn gemaakt. Die heb ik in eerste termijn gevraagd en bij interruptie wilde ik wat nadere toelichting. Hij gaf in ieder geval niet met zekerheid aan dat die logistieke fouten, die ook in het kontrakt voor Wouw terecht zijn gekomen, voor 100% gedekt worden. Als dat niet zo zou zijn, dan komt het erop neer dat de burgers van Bergen op Zoom een deel van de ophaalkosten van Wouw en Halsteren gaan betalen. Daar heb ik uiteraard niet zoveel zin in. De heer BAKX, wethouder: Voorzitter, een aantal van u zegt, kijk nog eens goed naar die systeemkeuze. Sommigen gaan zover dat ze zeggen, verlaat die keuze en een ander nuanceert het en zegt, probeer er creatief mee om te gaan. Dat laatste staan wij zeer zeker voor. Maar het systeem als zodanig kunnen wij, denk ik, op dit moment niet in heroverweging nemen. We hebben opgemerkt dat ook door het andere systeem, want daar hebben we 2 minicontainers voor nodig en daar zijn ook meer handelingen voor nodig, het tot die kostenuitbreiding heeft geleid. Niet alleen de duo-bak is er verant woordelijk voor, maar ook de extra minicontainerdie nodig was in het andere systeem. Dus het zijn beide zaken die tot de verhoging van de kosten component hebben geleid. Mevrouw Demmers, ik heb u toegezegd dat ik nog eens nader over het compost zal spreken. Dat is een toezegging van onze kant, dat hoeft geen probleem te zijn. De kostenstruktuur nabuurgemeenten. We hebben het nog eens exact laten uit rekenen. Op dit moment zijn de inzamelkosten per aansluiting in de gemeente Bergen op Zoom 79,43. De kosten per aansluiting in Wouw 74,69 en wij vragen 75,In de gemeente Halsteren zijn de kosten per aansluiting 75,74, gecalculeerd 79, Dus mijnheer Smits, ik kan u tevredenstellen, we draaien niet voor de kosten op in Wouw en Halsteren, maar nagenoeg bud ge tt air -neut raai

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1993 | | pagina 205