I
-41-
voor de middelen beschikbaar wil stellen en nogmaals op basis van echt
uitgebreide harde cijfers conclusies wil trekken.
De heer SMITS: Voorzitter, de heer M. Franken sprak in zijn tweede termijn
ook over de twee-compartimentenbak. De wethouder heeft in zijn eerste ter
mijn gezegd, als we die gaan vervangen, dan gaan we investeringen, die we
nog maar net gedaan hebben, wegpoetsen en dat is onverantwoord op dit
moment. Ik ben dezelfde mening toegedaan als de heer Franken dat dat een
kwestie van rekenen is. Als je tot de conclusie komt dat je de verkeerde weg
ingeslagen bent, dan moet je zo reëel zijn om te zeggen, we kappen ermee, we
doen het in de andere richting.
Typerend daarvoor is, en in de commissie heb ik dat ook gezegd, dat een van
de argumenten, die ik destijds aangevoerd heb om toch eens goed te kijken
naar die twee-compartimentenbak of we dat wel zo moesten doen, was dat om de
14 dagen ophalen van het GFT niet tot de mogelijkheden behoorde, dat zou bij
de wet verboden zijn. Ik heb toen ook verteld in de commissie, wat schetst
mijn verbazing, in Den Helder wordt dat wel gedaan. Daar wordt dat gewoon in
de folder medegedeeld. Daar komen ze om de 14 dagen de ene keer GFT ophalen,
de andere keer grofvuil en dat kan met dezelfde wagen. Dan hebben we de dure
twee-compartimentenwagen, waar allerlei problemen aan kleven, niet nodig.
Dan argumenteert de wethouder nog dat de prijzen in de toekomst toch zullen
gaan stijgen, als we gaan verbranden. Dat is ons bekend. Dat rekensommetje
wordt ons regelmatig voorgehouden. Maar waar het vandaag om gaat, dat is om
die prijsverschillen, die uit dit stuk blijken, uit de verkeerde
berekeningen die zijn gemaakt, de verkeerde inschattingen. Daar valt de VVD
en met ons ook andere frakties over.
De wethouder heeft letterlijk gezegd dat er inderdaad logistieke fouten zijn
gemaakt. Dat is dus het punt waar het om draait. Dan richt ik mij naar de
prijzen, die in Halsteren en Wouw zijn gemaakt. Die heb ik in eerste termijn
gevraagd en bij interruptie wilde ik wat nadere toelichting. Hij gaf in
ieder geval niet met zekerheid aan dat die logistieke fouten, die ook in het
kontrakt voor Wouw terecht zijn gekomen, voor 100% gedekt worden. Als dat
niet zo zou zijn, dan komt het erop neer dat de burgers van Bergen op Zoom
een deel van de ophaalkosten van Wouw en Halsteren gaan betalen. Daar heb ik
uiteraard niet zoveel zin in.
De heer BAKX, wethouder: Voorzitter, een aantal van u zegt, kijk nog eens
goed naar die systeemkeuze. Sommigen gaan zover dat ze zeggen, verlaat die
keuze en een ander nuanceert het en zegt, probeer er creatief mee om te
gaan. Dat laatste staan wij zeer zeker voor. Maar het systeem als zodanig
kunnen wij, denk ik, op dit moment niet in heroverweging nemen.
We hebben opgemerkt dat ook door het andere systeem, want daar hebben we 2
minicontainers voor nodig en daar zijn ook meer handelingen voor nodig, het
tot die kostenuitbreiding heeft geleid. Niet alleen de duo-bak is er verant
woordelijk voor, maar ook de extra minicontainerdie nodig was in het
andere systeem. Dus het zijn beide zaken die tot de verhoging van de kosten
component hebben geleid.
Mevrouw Demmers, ik heb u toegezegd dat ik nog eens nader over het compost
zal spreken. Dat is een toezegging van onze kant, dat hoeft geen probleem te
zijn.
De kostenstruktuur nabuurgemeenten. We hebben het nog eens exact laten uit
rekenen. Op dit moment zijn de inzamelkosten per aansluiting in de gemeente
Bergen op Zoom 79,43. De kosten per aansluiting in Wouw 74,69 en wij
vragen 75,In de gemeente Halsteren zijn de kosten per aansluiting
75,74, gecalculeerd 79, Dus mijnheer Smits, ik kan u tevredenstellen,
we draaien niet voor de kosten op in Wouw en Halsteren, maar nagenoeg bud
ge tt air -neut raai