-36- beinvloeden, omdat nu eenmaal voor deze struktuur is gekozen. Dat betekent richting afvalverbranding dat de prijzen nog behoorlijk zullen gaan stijgen. Mevrouw Demmers zegt, er zijn problemen met de logistiek, de grofvuil- toename, hoe zit het met de compost, het verschillend systeem met Roosen daal, de kostentarieven van de nabuurgemeenten. Allereerst de kostendekking van de tarieven van de nabuurgemeenten. Ook in de nota zijn we daarop ingegaan. Ook in het streekgewest zijn een aantal gemeenten die op dit moment al rond de 300,zitten, o.a. Roosendaal. Wij hebben inderdaad een ander systeem dan Roosendaal. Maar u moet begrijpen, wij hebben twee gecompartimenteerde wagens. De overige wagens blijven gewoon uitwisselbaar ook met Roosendaal, over en weer wordt daar gebruik van gemaakt. Dat we voor het systeem van de duo-bak hebben gekozen, wil niet zeggen dat er dan geen uitwisseling plaats kan vinden, want zelfs met een gecompartimenteerde wagen kunnen we ook nog het oude systeem doen. Het compost. U weet dat wij het vuil overdragen richting streekgewest. Het streekgewest heeft op dit moment kontrakten met nabij gelegen tuinderijen, die een bepaalde hoeveelheid afnemen. Ik weet niet exact wat de hoeveelheden daarvan zijn. Daar zijn afspraken over gemaakt. Ik wil daar zeker in de commissie nog eens nader op terugkomen. We maken natuurlijk geen compost om vervolgens te storten. Daar zijn ook door de andere gemeenten eisen voor gesteld. De logistiek. Dat is duidelijk een inschattingsfout geweest. De heer M. Franken heeft daar ook nog eens nadrukkelijk op gewezen. Als je kijkt naar het aantal handelingen, het dus per uur inzamelen van het afval van de mini- containers. Dat had men ingeschat op 270. Uit de praktijk blijkt dat dat er een stuk minder zijn geworden, ongeveer 200. Men zit ook met wachttijden op de Kragge en dat soort zaken. Het blijkt duidelijk dat we daar de cijfers hebben moeten bijstellen. De heer M. Franken zegt ook nog, eigenlijk zou je nog eens nadrukkelijk naar het huidige systeem moeten kijken, of dat niet de helling op kan, en dan met name naar de duo-bakken. Dan zeg ik, nee, dat kunnen we op dit moment onmogelijk doen. U weet, we zitten met een hoop problematische aansluitingen. In de binnenstad kun je het niet waarmaken om 2 containers te plaatsen. Daar hebben we al de grootste moeite om 1 container gesleten te krijgen. Zou je daar nu de duo- bak niet voor hebben dan zou het echt problematisch zijn. Verder zou je dan de investeringen, die je daar al voor hebt gedaan, zoals bijvoorbeeld de compartimentenwagen, in feite tenietdoen. Dan heeft u het over het aantal uren per week dat de wagens in gebruik zijn. Daar heb ik in de commissie al over gezegd dat ik daar nadrukkelijk naar wil kijken, of we dat op een of andere manier niet verder kunnen benutten. U heeft in de stukken kunnen lezen dat dat 26 uur per week zou zijn. Ik moet u heel eerlijk zeggen dat dat mij ook wat weinig voorkomt. Dus ik wil er best naar kijken of we dat bij een volgende rapportage wat beter in beeld kunnen krijgen. Uw partijgenoot P. Franken zegt uiteindelijk tegen dit voorstel te zijn. Hij vindt de 2-compartimentenwagen een overbodige investering, want we kunnen het gewoon met het oude systeem afdoen, door daar GFT voor in te zamelen. Dan zeg ik, dat kan dus niet, want als we naar de 20.000 aansluitingen kij ken, is het voor een derde deel heel problematisch om daar 2 bakken voor te leveren. Daar is nu net de duo-bak een uitkomst voor gebleken. De heer Smits had het over een aantal zaken, waarvan hij zegt, dat had u kunnen weten, zoals de uitbreidingsplannen, de grofvuiltoename, de systeem keuze. En het is toch wel interessant wat de VVD nu oppert, die zegt, eigen lijk zou dit nu al een voorbode kunnen zijn om de zaken op termijn te moeten gaan privatiseren, want u haalt het gemeentelijk woningbedrijf erbij. Ik trek dan maar voor u even de conclusie, dan zouden we over een aantal jaren

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1993 | | pagina 200