-30- wel een terecht beroep op zijn portemonnee wordt gedaan. Ik ben zeer teleur gesteld in de wijze waarop dit in het verleden is geraamd. Ik denk dat. als we toen de kennis hadden van nu, we op een fors aantal zaken andere stand punten hadden ingenomen. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. De BSD doet hier niet meer aan mee. We zullen dan ook tegen dit voorstel stemmen. Mevrouw DEMMERS: Voorzitter, ook al zou je dat van een milieupartij als D66, want dat zij we toch van oorsprong, misschien niet verwachten, moet ik helaas toch in grote lijnen zelfs meegaan met het verhaal van de BSD. Als ik naar de nota kijk, zoals die hier ligt, dan zie ik, het is een eva luatie, want zo wordt het in het voorstel genoemd. Als ik hetover een evaluatie heb dan suggereert dat een terugblik en misschien wel bijstelling, als dat allemaal nodig zou mogen blijken. Ik zie dit niet als een evaluatie, maar als een tussenrapportage, die schreeuwt om bijstelling, niet alleen financieel maar ook in het beleid. Als we dat niet doen, dan komen we misschien nooit meer aan die evaluatie toe, of het wordt een financieel echec en daar zitten we geen van allen in deze tijd op te wachten. De oorspronkelijke doelstelling, scheiden bij de bron, is, denk ik, op zich een van de beste milieudoelstellingen die je jezelf kunt stellen. Maar helaas, als we dan gaan kijken naar het resultaat, dan moeten we toch met zijn allen constateren dat we op een heel vreemde manier en op basis van vervelende cijfers onze beslissing hebben genomen. Eerst wordt er gesuggereerd, gescheiden inzameling leidt tot eventueel goedkopere of lagere tarieven. Nu blijkt dat dat niet het geval is. Integen deel, de kosten gaan omhoog. Dat betekent op basis van de tolerantie op milieugebied een heel groot probleem. De burger wil best meer betalen, als de doelstelling daarvoor duidelijk is en als dat op dat moment ook op die manier naar voren wordt gebracht. Echter suggereren dat iets goedkoper is, het dan presenteren, dan constateren dat het helaas duurder wordt, dat betekent dat, bij de volgende vraag op alles wat milieugebied betreft, men ontzettend veel vraagtekens gaat stellen. Dat betreur ik in dit geval bij uitstek. Problemen waren er als we naar de cijfers kijken. Er is gewerkt met ver keerde rekeneenhedenNiet misschien de schuld van de dienst hier, maai vanuit het streekgewest aangereikt. Er zijn consequenties voor de logistiek, doordat we weliswaar heel genereus hebben gezegd met zijn allen waar wij medeschuldig aan waren, nee, laten we iedereen laten kiezen wat voor bak we doen. Vervolgens is nu een probleem gerezen, wat misschien toch wat ingeschat had kunnen worden, dat doordat er een logistiek probleem ontstaat er veel meer uren nodig zijn. En er is een toename van grofvuil. Daarnaast zitten er nog een paar onduidelijkheden. Wij hebben compost, wat gebeurt daarmee? De wethouder heeft in de commissie op die vraag van ons aangegeven dat het verkocht wordt en dat er kontrakten zijn afgesloten. Niet gezegd is, in welke mate wordt het inderdaad op dit moment verkocht? In welke mate zijn kontrakten afgesloten? In welke mate is dat een financiële terugkomst in onze commerciële situatie, zoals we dat op die manier ook kunnen bekijken. Dan nog een paar vragen. Als ik de wandelgangen beluister, en dat is best vervelend soms, maar soms hoor je nog eens wat, en ik hoop echt dat de wethouder direkt zegt van, dat is echt niet zo, dan heb ik vernomen dat in Roosendaal en in Bergen op Zoom met een verschillend systeem gewerkt wordt. Dat betekent dat we dus qua uitwisseling van wagens inderdaad^ een groot probleem zouden krijgen, dus kostenverhoging. Kostenverhoging die vermeden had kunnen worden door uitstekend binnen het streekgewest een aantal afstem-

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1993 | | pagina 194