-22- En met het verschil tussen de toegekende vaste subsidie van 236.000,-- en de subsidie op grond van het aantal peuterspeeldagdelen van 157.000, lijkt ook dit voorstel weer voor nadere discussie in aanmerking te komen. Mijn fraktie vindt, en heeft dat ook al in onze bijdrage aan de voorjaars nota naar voren gebracht, dat bezuiniging op het totale SKW-plaatje mogelijk is en zal dan ook het bedrag van 80.000,wat nu door SKW moet worden opgehoest in het kader van deze reorganisatie, als een terecht onderdeel van de totale bezuinigingsoperatie op het SKW beschouwen. In feite gaan we dus nog steeds akkoord met het derde voorstel wat ons per brief in de commissie financiën is uitgereikt. De heer VAN OPDORP: Voorzitter, zoals wij in de commissie welzijn ook al voor het collegevoorstel zijn geweest, willen wij nu ook voor besluit II, zoals het nu voor ons ligt, het collegevoorstel volgen. Wij voorzien geen financiële problemen en vinden het een goede dekking. De heer WITHAGEN: Voorzitter, het is jammer dat de heer Van der Kallen er even niet is, anders zou hij kunnen horen hoe wij voor zijn en hij weer tegen. Wij zitten weer in het traditionele patroon. Voorzitter, de CDA-fraktie wil over de voorgeschiedenis en over de aktuele geschiedenis van dit voorstel zo kort mogelijk zijn. Wij denken dat wij met zijn allen in een heel moeilijk proces zitten, waarbij we, naar mijn be scheiden mening, bepaalde groeibewegingen, die in het verleden hebben plaatsgehad, hebben moeten corrigeren. Wij denken dat in het huidige beleid het niet anders kan dat hier particu lier initiatief de schouders onder zet in volle verantwoordelijkheid, met alle daarbij te nemen verantwoordelijkheden. Wij kunnen ons voor 100% vinden in het besluit II, wat gezien de notitie van 23 juni nog extra aan ons is uitgereikt. Die zeven punten met Romeinse cijfers -ik hoop dat ik helder en duidelijk ben- zouden wij als CDA willen zien als piketpalen. Wij zouden het college willen vragen om op basis van die zeven richtinggevende uitspraken met het particulier initiatief tot een oplossing te komen. In de commissie financiën mochten wij getuige zijn van een situatie dat na een uur schorsing er een overeenstemming leek. Ik besef door de brieven die ik mocht lezen dat er allemaal weer wat ruimte is. Wij zouden toch bij ons voorstel willen blijven. College, u heeft zelf die zeven Romeinse punten op volgorde gezet, zoudt u dat willen beschouwen als richtinggevende opdracht aan uw college tot uitwerking. De heer DEKKERS, wethouder: Voorzitter, de peuterspeelzalen en een centrale organisatie. De heer Janssen is begonnen met de opmerking dat het een lange geschiedenis is. Dat is het zeker. Vervolgens heeft hij aangegeven dat de VVD-fraktie, gezien het feit dat dit stuk, en of we dan praten over besluit I als je dat zo noemen mag, wat aan het oorspronkelijke voorstel WE/9 hangt, of het besluit II, dat vandaag bij de raadsleden is aangereikt, in beide gevallen aan de uitvoerende organisatie de mogelijkheid geeft om inkomens afhankelijke ouderbijdragen in te voeren, en is voorzien dat voor een periode van 2 jaar eventueel een beroep kan worden gedaan op een te creëren buffer van 15.000,-- per jaar, er sprake is van een open eind financie ring. Voorzitter, in feite is met het bedrag van 235.000,afgerond geen sprake van een open eind financiering. Er kan slechts een bijstelling plaatsvinden, zoals in het stuk ook is aangegeven op basis van loonontwikkeling in de jaren '95 en '96. Wat er voor de jaren '97 en volgende gebeurt, zal later onderwerp van bespreking zijn. Dan de situatie van de keuze voor de woorden, kan terugbetaling plaats vinden?

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1993 | | pagina 186