-20- We hebben echter wel een essentiële vraag op dit moment. Staat de centrale organisatie volledig achter het jongste voorstel, zodat het na de commissie financiën overeind is blijven staan? Hier wilde ik het voorlopig in eerste termijn bij laten. Mevrouw VERAART: Voorzitter, vaak is een bespreking van een agendapunt tijdens de raadsvergadering een reproduktie van de commissoriale behande ling, hoewel dat bij het vorige agendapunt ook niet was. Je kan veel van dit agendapunt zeggen, maar zeker niet dat tijdens de com^ missie welzijn vorige week dinsdag, vorige week donderdag commissie finan ciën en nu er niets is veranderd. Integendeel. Wel is er sprake, vinden wij, van wat flinke tempowisselingen voor wat betreft de bijstellingen van het oorspronkelijk collegevoorstel. Heel snel na de commissie welzijn en heel traag na de commissie financiën, zodat we nu pas het definitieve voorstel onder ogen hebben gekregen. Tijdens de commissie welzijn heeft de PvdA-fraktie een voorstel gedaan om etc dreigende impasse tussen de gemeente en de instellingen te doorbreken, door uit te gaan van het beschikbaar stellen van een bedrag in plaats van ecn percentage. En om van jaar tot jaar te bekijken wat financieel mogelijk is om eventuele uitbreiding te financieren in nauw overleg met de instellingen. Meer vrijheid van besteding van het bedrag, zodat het bijvoorbeeld mogelijk zou zijn om een groepsgrootte van 18 naar 16 te brengen. De financiële buffer van 15.000,-, die ook al in het eerste college voorstel zat, te gebruiken om de moeilijke jaren 1994 en 1995 door te komen zonder oormerking. n Een ondergrens voor de prestatie van het aantal peuterdagdelen te nemen,^dic in het gezamenlijk voorstel genoemd zijn. Dus uit te gaan van de reele cijfers van nu, in plaats van de fictieve BOA-cijfers. En daar tegenover een garantie vanuit de instellingen dat er na 1996 geen sprake zou zijn van boventallig personeel. Voorzitter, het voorstel beziende, doet het de PvdA-fraktie deugd dat nage noeg al deze elementen hierin zijn terug te vinden. Terecht is naar aanleiding van bespreking van het eerste vernieuwde voorstel in de commissie financiën rekening gehouden met de loonontwikkeling. e bepalingen over wachtgeldclaims moeten voldoende druk op de ketel zetten om boventalligheid van personeel te vermijden. Voorzitter, het zag er niet naar uit, het is ook moeilijk zichtbaar, maar dc portefeuillehouder heeft met twee open oren geluisterd in beidecommissies om tot een aanvaardbaar voorstel te komen. Aanvaardbaar hopelijk ook voor alle instellingen. De financiering van het bedrag van 235.000,— is een lappendeken van bij elkaar geschraapte posten, die grotendeels wel en soms nog niet in de ge meentebegroting zitten en o.a. in de begroting van SKW. Om het gat tussen de 156.000,- en de 235.000,- te dichten, is er sprake van een vestzak-broekzak-konstruktie met nogal wat gaten, waarbij SKW er niet zonder kleerscheuren vanaf komt. Het verminderde subsidiebedrag aan SKW komt via hier, inkomsten van peuterspeelzalen, niet helemaal terug bij SKW omdat in dit voorstel terecht uitgegaan wordt van een reeel te maken aantal peuterdagdelen. Begrijpelijke pijn, vinden wij, bij SKW, maar daar tegenover staat dat de gemeente de buffer van 15.000— voor haar rekening neemt zonder oormerking en de loonstijging in de jaren '95 en 96 garan (^00£"t Al mét al vinden wij het redelijk om met dit voorstel met de partijen aan tafel te gaan zitten om te komen tot dat doel, waardoor de kruitdamp soms wat op de achtergrond lijkt geraakt, het doel om te komen tot een Profes sionele organisatie peuterspeelzaalwerk, die een goede kwaliteit lever mc volgens CAO betaald personeel en waarbij de toegankelijkheid gewaarborgd kan zijn.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1993 | | pagina 184