-20-
We hebben echter wel een essentiële vraag op dit moment. Staat de centrale
organisatie volledig achter het jongste voorstel, zodat het na de commissie
financiën overeind is blijven staan?
Hier wilde ik het voorlopig in eerste termijn bij laten.
Mevrouw VERAART: Voorzitter, vaak is een bespreking van een agendapunt
tijdens de raadsvergadering een reproduktie van de commissoriale behande
ling, hoewel dat bij het vorige agendapunt ook niet was.
Je kan veel van dit agendapunt zeggen, maar zeker niet dat tijdens de com^
missie welzijn vorige week dinsdag, vorige week donderdag commissie finan
ciën en nu er niets is veranderd. Integendeel.
Wel is er sprake, vinden wij, van wat flinke tempowisselingen voor wat
betreft de bijstellingen van het oorspronkelijk collegevoorstel. Heel snel
na de commissie welzijn en heel traag na de commissie financiën, zodat we nu
pas het definitieve voorstel onder ogen hebben gekregen.
Tijdens de commissie welzijn heeft de PvdA-fraktie een voorstel gedaan om etc
dreigende impasse tussen de gemeente en de instellingen te doorbreken, door
uit te gaan van het beschikbaar stellen van een bedrag in plaats van ecn
percentage. En om van jaar tot jaar te bekijken wat financieel mogelijk is
om eventuele uitbreiding te financieren in nauw overleg met de instellingen.
Meer vrijheid van besteding van het bedrag, zodat het bijvoorbeeld mogelijk
zou zijn om een groepsgrootte van 18 naar 16 te brengen.
De financiële buffer van 15.000,-, die ook al in het eerste college
voorstel zat, te gebruiken om de moeilijke jaren 1994 en 1995 door te komen
zonder oormerking. n
Een ondergrens voor de prestatie van het aantal peuterdagdelen te nemen,^dic
in het gezamenlijk voorstel genoemd zijn. Dus uit te gaan van de reele
cijfers van nu, in plaats van de fictieve BOA-cijfers. En daar tegenover een
garantie vanuit de instellingen dat er na 1996 geen sprake zou zijn van
boventallig personeel.
Voorzitter, het voorstel beziende, doet het de PvdA-fraktie deugd dat nage
noeg al deze elementen hierin zijn terug te vinden.
Terecht is naar aanleiding van bespreking van het eerste vernieuwde voorstel
in de commissie financiën rekening gehouden met de loonontwikkeling. e
bepalingen over wachtgeldclaims moeten voldoende druk op de ketel zetten om
boventalligheid van personeel te vermijden.
Voorzitter, het zag er niet naar uit, het is ook moeilijk zichtbaar, maar dc
portefeuillehouder heeft met twee open oren geluisterd in beidecommissies
om tot een aanvaardbaar voorstel te komen. Aanvaardbaar hopelijk ook voor
alle instellingen.
De financiering van het bedrag van 235.000,— is een lappendeken van bij
elkaar geschraapte posten, die grotendeels wel en soms nog niet in de ge
meentebegroting zitten en o.a. in de begroting van SKW.
Om het gat tussen de 156.000,- en de 235.000,- te dichten, is er
sprake van een vestzak-broekzak-konstruktie met nogal wat gaten, waarbij SKW
er niet zonder kleerscheuren vanaf komt. Het verminderde subsidiebedrag aan
SKW komt via hier, inkomsten van peuterspeelzalen, niet helemaal terug bij
SKW omdat in dit voorstel terecht uitgegaan wordt van een reeel te maken
aantal peuterdagdelen. Begrijpelijke pijn, vinden wij, bij SKW, maar daar
tegenover staat dat de gemeente de buffer van 15.000— voor haar rekening
neemt zonder oormerking en de loonstijging in de jaren '95 en 96 garan
(^00£"t
Al mét al vinden wij het redelijk om met dit voorstel met de partijen aan
tafel te gaan zitten om te komen tot dat doel, waardoor de kruitdamp soms
wat op de achtergrond lijkt geraakt, het doel om te komen tot een Profes
sionele organisatie peuterspeelzaalwerk, die een goede kwaliteit lever mc
volgens CAO betaald personeel en waarbij de toegankelijkheid gewaarborgd kan
zijn.