-5- Bergen in de verbouwde Stoelemat. d. Afstoting van 't Swaentje. Zowel het gebouw als het achterterrein lenen zich bij uitstek voor ontwikkelingen in het kader van stadsvernieuwing. Wij laten hier de ligging erg zwaar meetellen. Te denken valt concreet aan woonvoorzieningen voor ouderen. e. Herzien van het ruimtebeslag van De Botte Hommel op de Blokstallen zou dan noodzakelijk zijn (dit mede in het kader van b.). Voorzitter het is de vaste overtuiging van de CDA-fraktie om beide sporen integraal te ontwikkelen, zodat meerdere doelen tegelijkertijd goed kunnen worden gediend. Afsluitend en recapitulerend: Privatisering kan slechts betekenen privatisering met als beperking alleen de bestemmingsplanbepalingen. Privatisering met enige andere eis brengt de gemeente in een afhankelijkheid van derden, die niet wenselijk is. Tevens is het heel goed te denken dat evenementen in een geprivatiseerde Stoelemat al snel worden gereduceerd tot de uit oogpunt van baten aantrekkelijke evenementen. De CDA-fraktie heeft ten opzichte van dit verschijnsel leergeld betaald. De positie van de brede evenementenzaal is volgens de CDA-fraktie te essen tieel voor de gemeente Bergen op Zoom om te privatiseren. Sluitstuk in het rijtje voorzieningen als Maagd, Markiezenhof, wijkhuizen sociaal-cultureel, inclusief De Botte Hommel en de eventuele ontwikkelingen bij Binnenschelde en Kijk-in-de-Pot Stadsontwikkeling perspektief bij de Stoelemat, inclusief aanpassing daarvan binnen de voorschriften, gecombineerd met de concentratievariant sociaal- cultureel werk in de binnenstad, waardoor 't Swaentje vrijkomt voor ontwik kelingen o.a. ouderenvoorziening, is erg aantrekkelijk. Door het in positie laten van de Stoelemat en een uitdrukkelijke koppeling naar sociaal-culturele aktiviteiten menen wij dat een zeer gevaarlijke concurrentiesituatie tussen schouwburg, Markiezenhof en Stoelemat niet ontstaat. Deze concurrentiesituatie is niet alleen belangrijk om te vermijden voor de financiering van de Stoelemat, maar evenzeer essentieel te vermijden voor de financiering van De Maagd en Markiezenhof. Het "stoer klinkende" voor lief nemen van het verlies bij privatisering betekent eigenlijk een forse afschrijving op jaarbasis, waar we niets, en ik herhaal, niets voor terugkrijgen. Is dat plan dan nog verstandig. De CDA-fraktie is ervan overtuigd dat door de ontwikkeling van het 2-sporen- beleid de varianten zo dicht financieel bij elkaar kunnen komen, dat we de kloof van dat forse bedrag dichten en dus feitelijk over gelijkwaardige varianten kunnen spreken. Het verschil is dan dat we bij niet privatiseren alle kansen in eigen hand houden. Ik noem ze nog even: - Op termijn geen evenementenprobleem. - Recreatieve en culturele en sociaal-culturele mogelijkheden blijven opti maal - Toekomstige ontwikkelingen aan bijvoorbeeld Binnenschelde en Kijk-in-de- Pot worden opengelaten. - Exploitatie zou geprivatiseerd kunnen worden. - Als laatste noem ik de stadsontwikkelingsvoordelen. Voorzitter, privatisering en je verlies nemen klinkt wel stoer, maar is in de ogen van de CDA-fraktie op basis van reële argumenten niet verstandig. Concreet betekent dit dat wij hopen dat er een meerderheid gevonden kan worden in deze raad, die uw college wil opdragen deze integrale aanpak ter hand te nemen onder voortdurende terugkoppeling naar deze raad. Voorzitter, voor het geval dat deze raad uitdrukkelijk kiest voor de priva tiseringsvariant, een opmerking vanuit onze fraktie. - Als privatisering de keuze wordt van deze raad, dan zouden wij graag uw college een nieuwe, daar los van staande, opdracht willen geven tot onder-

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1993 | | pagina 169