-24-
zieningen, juist ten behoeve in dit geval van de wijken en de buurten.
De opmerking over de uitbreiding van het verkoopvloeroppervlak, daar moeten
we kennis van nemen. We moeten toch vooral vaststellen dat het hier gaat om
een nota over de detailhandel in de dagelijkse artikelen, zeg maar. Dat is
voor de binnenstad een beperkt aantal vierkante meters. Twee supermarkten en
nog wat klein spul. In de evaluatienota van het ontwikkelingsplan voor de
binnenstad hebben we moeten vaststellen dat er een dreiging is, een tendens
is om die dagelijkse verzorgende artikelen uit de binnenstad te zien ver
dwijnen. Dat zou dan een echt zorgelijke ontwikkeling zijn. We moeten wel
proberen om het aantal vierkante meters in die branche specifiek voor de
binnenstad in stand te houden.
Over de perifere detailhandel, voorzitter, daarvoor hebben we een aparte no
ta vastgesteld een aantal jaren geleden. We hebben er in de structuurschets
een opmerking over gemaakt. Die opmerking zal leiden tot een nadere be
handeling en evaluatie van die vroegere notitie. Het staat ook in het stuk
dat de perifere detailhandel opnieuw apart onderwerp van discussie wordt.
De opmerking van de heer Franken kan, denk ik, aansluiten bij een passage in
het stuk over de Antwerpsestraatweg. Maar zeker als de ontwikkelingen in de
wijk Borgvliet aanleiding geven tot integrale structuurvisies, dan is het,
denk ik, voor de handliggend om dit soort zaken mee te nemen. Je kan nog zo
planmatig willen werken als wij thans willen, ontwikkelingen in zo'n wijk
die zich onverwacht aandienen en aankondigen -en dat is thans het geval-
kunnen het noodzakelijk maken om daarop in te spelen. Dus ik denk dat we de
toezegging, om daar aandacht voor te hebben bij het studeren naar de
toekomst van die wijk, gemakkelijk kunnen doen.
De VOORZITTER: Dank u wel. Dames en heren, wenst u in tweede termijn nog het
woord te voeren over dit punt?
De heer VAN DER KALLEN: Voorzitter, heel kort. De portefeuillehouder slaakte
een verzuchting na de lange commissiebehandeling van, was dat altijd maar
zo. Ik ondersteun hem in die zin dat ik dan ook hoop dat hij altijd zo
opereerde als in die commissie. Hij toonde zich namelijk ontvankelijk voor
de gebruikte argumenten. Soms vechten collegeleden als leeuwen voor een
voorstel, dat ik echt denk van, een beetje buigen kan wel eens aardige
effekten opleveren en dit beetje buigen, levert een heel goed effekt op.
Derhalve sluit ik mij deels aan bij de verzuchting, maar ik heb ook het
verzoek aan de wethouder om zich altijd zo ontvankelijk op te stellen.
De heer BOLSIUS: Daar kan ik mij helemaal bij aansluiten, voorzitter.
De VOORZITTER: Dank u zeer. Het lijkt mij dat we inmiddels ver van het
onderwerp zijn beland. Het gaat om de Structuurnota Detailhandel Wijk- en
Buurtcentra. Ik stel vast dat u geen behandeling in tweede termijn voor het
overige wenst en dat u overeenkomstig het voorstel wenst te besluiten.
Voorstel inzake uitwerking Structuurschets.
Nr. SOB/24
De heer MULLER: Voorzitter, ik wou de heer Bolsius nazeggen, waarin hij zou
souffleren, het is een prima nota, gezien de voorbereiding. Maar ja, hij is
even weg, dus ik zal het zelf zeggen.
Mevrouw DEMMERS: Ik zal het doorgeven, mijnheer Muller.
De heer MULLER: Voorzitter, het is inderdaad een prima nota. Wij hebben
enige tijd geleden de structuurschets vastgesteld. Ook daar was de CDA-
-25-
fraktie al enthousiast over de beschrijving, die daar over de positie van
Bergen op Zoom heeft plaatsgevonden. Thans krijgen wij een uitwerkings
notitie, een soort draaiboek. Ook daar gaat ons enthousiasme naar uit.
Eén rimpeltje, voorzitter, en dat is het volgende. In onze fraktievergade-
ring heeft de rest van onze fraktie, op de heer Franken en mij na, moeten
geloven dat het een goede nota was. We hebben moeten praten als Brugman om
dit voor elkaar te krijgen. Dat lag in het feit dat de rest van onze fraktie
deze nota, die toch een langere uitwerking heeft, niet heeft gekregen en
die kortelings voor de commissievergadering pas ter inzage is gelegd.
Voorzitter, wij zouden het toch op prijs stellen als deze structuurnota
alsnog aan alle raadsleden ter beschikking wordt gesteld, vooral omdat het
in de toekomst nog van belang kan zijn. U zou mij kunnen tegenwerpen van,
wij sturen toch niet alle nota's naar de raadsleden, ook om papier te
sparen. Ik kan me daar ook iets bij voorstellen. Nota's, met name bestem
mingsplannen die een wat langere looptijd en inzage-termijn hebben, daarvan
zou u de leden van de raad, middels een briefje, op de hoogte kunnen stellen
dat die ter inzage liggen. Maar iets, wat zo kort ter inzage ligt ter be
sluitvorming, zouden wij allen graag in bezit willen krijgen.
Voorzitter, voor het overige, wij vinden het een goede nota.
De VOORZITTER: Ik kan u nu onmiddellijk geruststellen. Wij hebben afgelopen
dinsdag besloten aan uw verzoek te voldoen.
De heer VAN DE WATER: Voorzitter, nog even terugkomend op agendapunt 4,
waarover ik toch mijn bezorgdheid uitgesproken heb. Ik heb niet tegen het
voorstel gestemd. Ik ben het toch eens met de ongerustheid die de heer Van
der Kallen heeft met betrekking tot de afstand burger/politiek.
Uw uiteenzetting over het feit dat regiobesturen ook goede beslissingen
kunnen nemen. Ik twijfel daar niet aan. Maar hebben ze dan ook direkt
betrekking op de lokaties. Dat is de vorm van mijn bezorgdheid. Tegenstemmen
heb ik niet gedaan, omdat in deze stuctuurschets ook weer ingegaan wordt op
de herstructurering, de herindeling van de gemeenten. Ik vind deze manier
van schrijven met betrekking tot herindeling gewoon wat vriendelijker, ook
naar andere gemeenten toe. Er wordt duidelijk in gesteld dat hierin de
mogelijkheid bestaat om in overleg met enz.. Terwijl in agendapunt 4 eigen
lijk keihard van bovenaf opgelegd wordt en men daarmee instemt. Vandaar dat
ik mijn bezorgdheid daarvoor uitgesproken heb en niet tegenstem, omdat ik
wil instemmen met deze van goede kwaliteit zijnde uitwerking van de struc
tuurschets.
Ik heb in de commissie ruimtelijke ordening nog een opmerking gemaakt met
betrekking tot de aanduiding lokatie Kijk-in-de-PotIk heb de toezegging in
de commissie gekregen dat men de tekst zou wijzigen in plaats van Kijk-in-
de-Pot, omdat daar heel nadrukkelijk gesproken wordt over de indeling van
Kijk-in-de-Pot met alle facetten die we hier in de raad besproken hebben,
maar die op andere lokaties uitgevoerd zouden worden.
Wat betreft de toezegging van die tekstwijziging, ik zou het op prijs
stellen dat Kijk-in-de-Pot gewijzigd zou worden in Binnenschelde en omge
ving. Ik denk dat we dan veel meer recht doen aan deze nota. Dat was het,
voorzitter.
De heer VAN DEN OUDEN: Voorzitter een jaar geleden hebben wij de uitgangs
punten van de structuurschets onderschreven. Die structuurschets had een
zodanig abstractieniveau dat het raadsbreed werd ondersteund. Dat was en dat
is nog steeds een belangrijk gegeven.
Over de richting die Bergen op Zoom op moet gaan, is er geen verschil van
mening. Wel zal er natuurlijk verschil van mening komen als de details aan
de orde komen, ieder vanuit een eigen invalshoek, maar dat is een logische
zaak.