-24- zieningen, juist ten behoeve in dit geval van de wijken en de buurten. De opmerking over de uitbreiding van het verkoopvloeroppervlak, daar moeten we kennis van nemen. We moeten toch vooral vaststellen dat het hier gaat om een nota over de detailhandel in de dagelijkse artikelen, zeg maar. Dat is voor de binnenstad een beperkt aantal vierkante meters. Twee supermarkten en nog wat klein spul. In de evaluatienota van het ontwikkelingsplan voor de binnenstad hebben we moeten vaststellen dat er een dreiging is, een tendens is om die dagelijkse verzorgende artikelen uit de binnenstad te zien ver dwijnen. Dat zou dan een echt zorgelijke ontwikkeling zijn. We moeten wel proberen om het aantal vierkante meters in die branche specifiek voor de binnenstad in stand te houden. Over de perifere detailhandel, voorzitter, daarvoor hebben we een aparte no ta vastgesteld een aantal jaren geleden. We hebben er in de structuurschets een opmerking over gemaakt. Die opmerking zal leiden tot een nadere be handeling en evaluatie van die vroegere notitie. Het staat ook in het stuk dat de perifere detailhandel opnieuw apart onderwerp van discussie wordt. De opmerking van de heer Franken kan, denk ik, aansluiten bij een passage in het stuk over de Antwerpsestraatweg. Maar zeker als de ontwikkelingen in de wijk Borgvliet aanleiding geven tot integrale structuurvisies, dan is het, denk ik, voor de handliggend om dit soort zaken mee te nemen. Je kan nog zo planmatig willen werken als wij thans willen, ontwikkelingen in zo'n wijk die zich onverwacht aandienen en aankondigen -en dat is thans het geval- kunnen het noodzakelijk maken om daarop in te spelen. Dus ik denk dat we de toezegging, om daar aandacht voor te hebben bij het studeren naar de toekomst van die wijk, gemakkelijk kunnen doen. De VOORZITTER: Dank u wel. Dames en heren, wenst u in tweede termijn nog het woord te voeren over dit punt? De heer VAN DER KALLEN: Voorzitter, heel kort. De portefeuillehouder slaakte een verzuchting na de lange commissiebehandeling van, was dat altijd maar zo. Ik ondersteun hem in die zin dat ik dan ook hoop dat hij altijd zo opereerde als in die commissie. Hij toonde zich namelijk ontvankelijk voor de gebruikte argumenten. Soms vechten collegeleden als leeuwen voor een voorstel, dat ik echt denk van, een beetje buigen kan wel eens aardige effekten opleveren en dit beetje buigen, levert een heel goed effekt op. Derhalve sluit ik mij deels aan bij de verzuchting, maar ik heb ook het verzoek aan de wethouder om zich altijd zo ontvankelijk op te stellen. De heer BOLSIUS: Daar kan ik mij helemaal bij aansluiten, voorzitter. De VOORZITTER: Dank u zeer. Het lijkt mij dat we inmiddels ver van het onderwerp zijn beland. Het gaat om de Structuurnota Detailhandel Wijk- en Buurtcentra. Ik stel vast dat u geen behandeling in tweede termijn voor het overige wenst en dat u overeenkomstig het voorstel wenst te besluiten. Voorstel inzake uitwerking Structuurschets. Nr. SOB/24 De heer MULLER: Voorzitter, ik wou de heer Bolsius nazeggen, waarin hij zou souffleren, het is een prima nota, gezien de voorbereiding. Maar ja, hij is even weg, dus ik zal het zelf zeggen. Mevrouw DEMMERS: Ik zal het doorgeven, mijnheer Muller. De heer MULLER: Voorzitter, het is inderdaad een prima nota. Wij hebben enige tijd geleden de structuurschets vastgesteld. Ook daar was de CDA- -25- fraktie al enthousiast over de beschrijving, die daar over de positie van Bergen op Zoom heeft plaatsgevonden. Thans krijgen wij een uitwerkings notitie, een soort draaiboek. Ook daar gaat ons enthousiasme naar uit. Eén rimpeltje, voorzitter, en dat is het volgende. In onze fraktievergade- ring heeft de rest van onze fraktie, op de heer Franken en mij na, moeten geloven dat het een goede nota was. We hebben moeten praten als Brugman om dit voor elkaar te krijgen. Dat lag in het feit dat de rest van onze fraktie deze nota, die toch een langere uitwerking heeft, niet heeft gekregen en die kortelings voor de commissievergadering pas ter inzage is gelegd. Voorzitter, wij zouden het toch op prijs stellen als deze structuurnota alsnog aan alle raadsleden ter beschikking wordt gesteld, vooral omdat het in de toekomst nog van belang kan zijn. U zou mij kunnen tegenwerpen van, wij sturen toch niet alle nota's naar de raadsleden, ook om papier te sparen. Ik kan me daar ook iets bij voorstellen. Nota's, met name bestem mingsplannen die een wat langere looptijd en inzage-termijn hebben, daarvan zou u de leden van de raad, middels een briefje, op de hoogte kunnen stellen dat die ter inzage liggen. Maar iets, wat zo kort ter inzage ligt ter be sluitvorming, zouden wij allen graag in bezit willen krijgen. Voorzitter, voor het overige, wij vinden het een goede nota. De VOORZITTER: Ik kan u nu onmiddellijk geruststellen. Wij hebben afgelopen dinsdag besloten aan uw verzoek te voldoen. De heer VAN DE WATER: Voorzitter, nog even terugkomend op agendapunt 4, waarover ik toch mijn bezorgdheid uitgesproken heb. Ik heb niet tegen het voorstel gestemd. Ik ben het toch eens met de ongerustheid die de heer Van der Kallen heeft met betrekking tot de afstand burger/politiek. Uw uiteenzetting over het feit dat regiobesturen ook goede beslissingen kunnen nemen. Ik twijfel daar niet aan. Maar hebben ze dan ook direkt betrekking op de lokaties. Dat is de vorm van mijn bezorgdheid. Tegenstemmen heb ik niet gedaan, omdat in deze stuctuurschets ook weer ingegaan wordt op de herstructurering, de herindeling van de gemeenten. Ik vind deze manier van schrijven met betrekking tot herindeling gewoon wat vriendelijker, ook naar andere gemeenten toe. Er wordt duidelijk in gesteld dat hierin de mogelijkheid bestaat om in overleg met enz.. Terwijl in agendapunt 4 eigen lijk keihard van bovenaf opgelegd wordt en men daarmee instemt. Vandaar dat ik mijn bezorgdheid daarvoor uitgesproken heb en niet tegenstem, omdat ik wil instemmen met deze van goede kwaliteit zijnde uitwerking van de struc tuurschets. Ik heb in de commissie ruimtelijke ordening nog een opmerking gemaakt met betrekking tot de aanduiding lokatie Kijk-in-de-PotIk heb de toezegging in de commissie gekregen dat men de tekst zou wijzigen in plaats van Kijk-in- de-Pot, omdat daar heel nadrukkelijk gesproken wordt over de indeling van Kijk-in-de-Pot met alle facetten die we hier in de raad besproken hebben, maar die op andere lokaties uitgevoerd zouden worden. Wat betreft de toezegging van die tekstwijziging, ik zou het op prijs stellen dat Kijk-in-de-Pot gewijzigd zou worden in Binnenschelde en omge ving. Ik denk dat we dan veel meer recht doen aan deze nota. Dat was het, voorzitter. De heer VAN DEN OUDEN: Voorzitter een jaar geleden hebben wij de uitgangs punten van de structuurschets onderschreven. Die structuurschets had een zodanig abstractieniveau dat het raadsbreed werd ondersteund. Dat was en dat is nog steeds een belangrijk gegeven. Over de richting die Bergen op Zoom op moet gaan, is er geen verschil van mening. Wel zal er natuurlijk verschil van mening komen als de details aan de orde komen, ieder vanuit een eigen invalshoek, maar dat is een logische zaak.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1993 | | pagina 127