-18- zeven verdiepingen zou moeten gaan. Het is een afweging die nog niet gemaakt is De tweede is dat je uiteraard over de kosten, die zo'n vergrote constructie met zich brengt, ook op korte termijn niet al te veel zekerheid hebt en je moet wel 300.000,als totale investering extra weten te dekken. Het advies van de commissie was om de definitieve beslissing daarover zo lang mogelijk uit te stellen. Een advies wat ik uit die commissie heb willen overnemen. Ik herhaal bij deze nog eens de twee varianten waarover wel overeenstemming bereikt moet worden. Te weten, de stedebouwkundige variant met betrekking tot de bouwhoogte en de andere, ben je bereid gedurende die periode de kapitaalslasten mee te nemen. Door verschillende uwer is erop gewezen dat, voor wat betreft dit gebouw en trouwens ook voor de andere gebouwen, een waardige bestemming gevonden moet worden. In de commissie ruimtelijke ordening is daarover gesproken, ook nog in de commissie algemene zaken. Er bestaat tussen u en ons geen enkel ver schil van mening dat er inderdaad een goede en waardige bestemming voor gevonden moet worden, dan wel dat er voor het gebied aan de Westersingel/ Steenbergsestraat een goed stedebouwkundig plan moet worden ontworpen. Ten aanzien van het toekomstig gebruik van dit gebouw nodig ik u gaarne uit om inderdaad een commissie ad hoe te vormen om het gebruik van dit gebouw in de toekomst te regelen. Ik kom nu bij de onderscheiden vragen. Met betrekking tot artikel 4 over de feitelijke levering, de baten, de lasten en het risico. De heer A. Franken heeft daar ook naar gevraagd in de commissie. De beginselafspraak, die met de PTT gemaakt is, dat na betaling door de gemeente van de koopsom er huurpenningen voor dat deel, wat door de PTT gebruikt gaat worden, tegenover staan. We hebben in beginsel afspraken gemaakt om te kiezen uit een tweetal variabelen, namelijk dat de PTT voor een deel, ook tijdens de verbouw, op de huidige lokatie blijft zitten, dan wel na afweging van alle belangen toch kiest om gedurende een half jaar naar de Zwarteweg te gaan om daar in een tweetal noodbehuizingen te gaan zitten. Die definitieve keuze is nog niet gemaakt, zodat op dit moment eigenlijk niet veel meer dan de hoofdafspraak is mee te delen, dat er voor het gebruik van vierkante meters feitelijk betaald moet gaan worden. Met name hoe een en ander in het uitvoeringsschema is in te passen en bij voorbeeld of toch een rain of meer constante toegankelijkheid voor het publiek te garanderen is, zijn nog punten van nadere afweging. Maar ik hoop dat u tevreden bent met de beantwoording van deze vraag in hoofdzaak. Over het taakstellend budget is door verschillende uwer gesproken. Ik kan mij voorstellen dat de heer Stuart daar aanstonds ook nog iets van zou willen zeggen. In de commissie heb ik daarvan gezegd, dat het college bereid is om het taakstellend budget heden 14 januari 1993 als zodanig te accepteren en dat wij met elkaar van gedachten zouden moeten willen wisselen over consequen ties, die een inflatie nu eenmaal op de kostenonwikkeling met zich kan brengen, die de loon- en prijsontwikkeling op dit projekt kan hebben. Wij moeten deze slag om de arm, als u er kwaad tegenaan wilt kijken, wel maken, om in ieder geval een basis van overleg voor de toekomst met u te garanderen. Natuurlijk hoopt het college met u dat de inflatie de komende jaren, wat mij betreft, nul zal zijn. Al kan ik in de allerverste verte de economische consequenties van zo'n uitspraak ook niet overzien, omdat ik ook niet weet hoe de Nederlandse gulden dan in de Europese slang terechtkomt of niet. Ik vind dat we elkaar ten aanzien van het initiële bedrag, als dat om andere dan die redenen overschreden zou worden, aan moeten kunnen spreken. Maar op dit soort van buitenaf komende faktoren, vind ik dat er een basis van gesprek moet kunnen zijn. -19- Ik mag aannemen dat de heer Stuart wel op de parkeernormen en de parkeer- problematiek wil ingaan. De eerste stappen om tot een bedrijfsvervoerplan te komen, zijn juist dezer dagen gezet. Uiteraard zullen we de commissie van de ontwikkelingen op de hoogte houden. Dan kijk ik naar da binnenkant van het gebouw. Er is door verschillende frakties, mevrouw Veraart heeft er in ieder geval ook over gesproken, aan dacht gevraagd voor de funktie van een centrale hal. Met betrekking tot de wenselijkheid van zo'n ontmoetingspunt tussen de ge meentelijke ambtelijke diensten en het publiek bestaat tussen ons geen enkel verschil van mening. Ik heb in de commissie toegezegd om de praktische uitvoerbaarheid daarvan te toetsen, daar ook met de ambtenaren over te spre ken en daarbij zeker de positieve resultaten, die daar in Breda mee geboekt zijn, te betrekken. Ik heb daar in de commissie, en ik herhaal dat bij deze, een opmerking gemaakt, dat het ambtelijk apparaat van Breda aanmerkelijk groter is dan dat van Bergen op Zoom, zodat een dergelijke funktie vanuit een dienst of afdeling gemakkelijker, vanwege de omvang van dat apparaat, uitgevoerd kan worden, dan bij de omvang van het gemeentelijk apparaat zoals wij dat hebben. In dat laatste geval hoeft het niet te betekenen dat je die funktie niet op de begane grond zou kunnen aktiveren en realiseren. Dan zou dat een heel goede tweede oplossing kunnen zijn. Ik ben het met u eens dat het met name voor de ontmoeting, de bejegening van het publiek buitengewoon doelmatig kan zijn. Niet alleen met de VGZ, maar ook met de andere gebruikers van gebouwen in de direkte omgeving zullen we, als de raad vanavond ons een positief besluit meegeeft, op de kortst mogelijke termijn kontakt opnemen om de consequenties van dat besluit met de toekomstige buren door te nemen. En met name ook, wanneer het proces wat verder is, de mate van overlast zoveel mogelijk te beperken, of maatregelen te nemen dat die overlast beperkt gaat worden. In de commissie heb ik met betrekking tot de huurcontracten voor de huidige gebouwen medegedeeld dat het langstlopend vijf jaren-contract loopt tot 1 maart 1996. De andere contracten zijn op kortere termijn opzegbaar. Akties zullen worden ondernomen om tot feitelijke opzegging van de huur te komen, wanneer u een positief besluit genomen heeft en de uitwerking van de plan ning in onderscheiden fasen dusdanig duidelijk is dat met een acceptabele zekerheid een bepaalde datum van het gereedkomen van het gebouw kan worden genoemd. Bij mijn weten, maken de huidige huurcontracten een dergelijke flexibele datum mogelijk. Het bouwproces is in het algemeen heel goed te plannen, dat is ook bij de totstandkoming van het politiebureau gebleken. Die planning is eigenlijk tot op de dag nauwkeurig gelukt en ik zie geen feitelijke reden waarom dat hier dan niet zou kunnen. Mijnheer Van den Kieboom, wij hebben van uw standpunt kennis genomen. We betreuren het uiteraard dat onze argumenten, die in de voordracht van b en w te vinden zijn, u niet tot een ander standpunt hebben kunnen brengen. Ik denk dat ik inmiddels, zij het dat ik hem daarbij niet met name genoemd heb, de vragen van de heer Janssen meegenomen heb. De commissie ad hoe, daarvan heb ik gezegd dat dat akkoord is. Uiteraard zullen we de commissies niet alleen betrekken bij de efficiencywinst, maar wanneer het hele proces zodanig gepland zal zijn, dat bekend is wanneer welke beslissingen genomen worden op het terrein van het feitelijk bouwen, op het terrein van de ont wikkeling van het parkeren e.d., zullen de commissies ingeschakeld worden. Ik kan mij ook voorstellen, maar daar moeten wij in het college nog eens over spreken, om een centrale commissie te benoemen, waarin, onder toezen ding van afschriften naar de andere raadsleden, alle informatie terecht komt. Dat is een keuze die je moet maken, of je dat of centraal wilt doen of

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1993 | | pagina 11