-18-
zeven verdiepingen zou moeten gaan. Het is een afweging die nog niet gemaakt
is
De tweede is dat je uiteraard over de kosten, die zo'n vergrote constructie
met zich brengt, ook op korte termijn niet al te veel zekerheid hebt en je
moet wel 300.000,als totale investering extra weten te dekken.
Het advies van de commissie was om de definitieve beslissing daarover zo
lang mogelijk uit te stellen. Een advies wat ik uit die commissie heb willen
overnemen. Ik herhaal bij deze nog eens de twee varianten waarover wel
overeenstemming bereikt moet worden. Te weten, de stedebouwkundige variant
met betrekking tot de bouwhoogte en de andere, ben je bereid gedurende die
periode de kapitaalslasten mee te nemen.
Door verschillende uwer is erop gewezen dat, voor wat betreft dit gebouw en
trouwens ook voor de andere gebouwen, een waardige bestemming gevonden moet
worden. In de commissie ruimtelijke ordening is daarover gesproken, ook nog
in de commissie algemene zaken. Er bestaat tussen u en ons geen enkel ver
schil van mening dat er inderdaad een goede en waardige bestemming voor
gevonden moet worden, dan wel dat er voor het gebied aan de Westersingel/
Steenbergsestraat een goed stedebouwkundig plan moet worden ontworpen.
Ten aanzien van het toekomstig gebruik van dit gebouw nodig ik u gaarne uit
om inderdaad een commissie ad hoe te vormen om het gebruik van dit gebouw in
de toekomst te regelen.
Ik kom nu bij de onderscheiden vragen.
Met betrekking tot artikel 4 over de feitelijke levering, de baten, de
lasten en het risico. De heer A. Franken heeft daar ook naar gevraagd in de
commissie. De beginselafspraak, die met de PTT gemaakt is, dat na betaling
door de gemeente van de koopsom er huurpenningen voor dat deel, wat door de
PTT gebruikt gaat worden, tegenover staan. We hebben in beginsel afspraken
gemaakt om te kiezen uit een tweetal variabelen, namelijk dat de PTT voor
een deel, ook tijdens de verbouw, op de huidige lokatie blijft zitten, dan
wel na afweging van alle belangen toch kiest om gedurende een half jaar naar
de Zwarteweg te gaan om daar in een tweetal noodbehuizingen te gaan zitten.
Die definitieve keuze is nog niet gemaakt, zodat op dit moment eigenlijk
niet veel meer dan de hoofdafspraak is mee te delen, dat er voor het gebruik
van vierkante meters feitelijk betaald moet gaan worden.
Met name hoe een en ander in het uitvoeringsschema is in te passen en bij
voorbeeld of toch een rain of meer constante toegankelijkheid voor het
publiek te garanderen is, zijn nog punten van nadere afweging. Maar ik hoop
dat u tevreden bent met de beantwoording van deze vraag in hoofdzaak.
Over het taakstellend budget is door verschillende uwer gesproken. Ik kan
mij voorstellen dat de heer Stuart daar aanstonds ook nog iets van zou
willen zeggen.
In de commissie heb ik daarvan gezegd, dat het college bereid is om het
taakstellend budget heden 14 januari 1993 als zodanig te accepteren en dat
wij met elkaar van gedachten zouden moeten willen wisselen over consequen
ties, die een inflatie nu eenmaal op de kostenonwikkeling met zich kan
brengen, die de loon- en prijsontwikkeling op dit projekt kan hebben.
Wij moeten deze slag om de arm, als u er kwaad tegenaan wilt kijken, wel
maken, om in ieder geval een basis van overleg voor de toekomst met u te
garanderen.
Natuurlijk hoopt het college met u dat de inflatie de komende jaren, wat mij
betreft, nul zal zijn. Al kan ik in de allerverste verte de economische
consequenties van zo'n uitspraak ook niet overzien, omdat ik ook niet weet
hoe de Nederlandse gulden dan in de Europese slang terechtkomt of niet.
Ik vind dat we elkaar ten aanzien van het initiële bedrag, als dat om andere
dan die redenen overschreden zou worden, aan moeten kunnen spreken. Maar op
dit soort van buitenaf komende faktoren, vind ik dat er een basis van
gesprek moet kunnen zijn.
-19-
Ik mag aannemen dat de heer Stuart wel op de parkeernormen en de parkeer-
problematiek wil ingaan. De eerste stappen om tot een bedrijfsvervoerplan te
komen, zijn juist dezer dagen gezet. Uiteraard zullen we de commissie van de
ontwikkelingen op de hoogte houden.
Dan kijk ik naar da binnenkant van het gebouw. Er is door verschillende
frakties, mevrouw Veraart heeft er in ieder geval ook over gesproken, aan
dacht gevraagd voor de funktie van een centrale hal.
Met betrekking tot de wenselijkheid van zo'n ontmoetingspunt tussen de ge
meentelijke ambtelijke diensten en het publiek bestaat tussen ons geen enkel
verschil van mening. Ik heb in de commissie toegezegd om de praktische
uitvoerbaarheid daarvan te toetsen, daar ook met de ambtenaren over te spre
ken en daarbij zeker de positieve resultaten, die daar in Breda mee geboekt
zijn, te betrekken. Ik heb daar in de commissie, en ik herhaal dat bij deze,
een opmerking gemaakt, dat het ambtelijk apparaat van Breda aanmerkelijk
groter is dan dat van Bergen op Zoom, zodat een dergelijke funktie vanuit
een dienst of afdeling gemakkelijker, vanwege de omvang van dat apparaat,
uitgevoerd kan worden, dan bij de omvang van het gemeentelijk apparaat zoals
wij dat hebben.
In dat laatste geval hoeft het niet te betekenen dat je die funktie niet op
de begane grond zou kunnen aktiveren en realiseren. Dan zou dat een heel
goede tweede oplossing kunnen zijn. Ik ben het met u eens dat het met name
voor de ontmoeting, de bejegening van het publiek buitengewoon doelmatig kan
zijn.
Niet alleen met de VGZ, maar ook met de andere gebruikers van gebouwen in de
direkte omgeving zullen we, als de raad vanavond ons een positief besluit
meegeeft, op de kortst mogelijke termijn kontakt opnemen om de consequenties
van dat besluit met de toekomstige buren door te nemen. En met name ook,
wanneer het proces wat verder is, de mate van overlast zoveel mogelijk te
beperken, of maatregelen te nemen dat die overlast beperkt gaat worden.
In de commissie heb ik met betrekking tot de huurcontracten voor de huidige
gebouwen medegedeeld dat het langstlopend vijf jaren-contract loopt tot 1
maart 1996. De andere contracten zijn op kortere termijn opzegbaar. Akties
zullen worden ondernomen om tot feitelijke opzegging van de huur te komen,
wanneer u een positief besluit genomen heeft en de uitwerking van de plan
ning in onderscheiden fasen dusdanig duidelijk is dat met een acceptabele
zekerheid een bepaalde datum van het gereedkomen van het gebouw kan worden
genoemd. Bij mijn weten, maken de huidige huurcontracten een dergelijke
flexibele datum mogelijk.
Het bouwproces is in het algemeen heel goed te plannen, dat is ook bij de
totstandkoming van het politiebureau gebleken. Die planning is eigenlijk tot
op de dag nauwkeurig gelukt en ik zie geen feitelijke reden waarom dat hier
dan niet zou kunnen.
Mijnheer Van den Kieboom, wij hebben van uw standpunt kennis genomen. We
betreuren het uiteraard dat onze argumenten, die in de voordracht van b en w
te vinden zijn, u niet tot een ander standpunt hebben kunnen brengen.
Ik denk dat ik inmiddels, zij het dat ik hem daarbij niet met name genoemd
heb, de vragen van de heer Janssen meegenomen heb. De commissie ad hoe,
daarvan heb ik gezegd dat dat akkoord is. Uiteraard zullen we de commissies
niet alleen betrekken bij de efficiencywinst, maar wanneer het hele proces
zodanig gepland zal zijn, dat bekend is wanneer welke beslissingen genomen
worden op het terrein van het feitelijk bouwen, op het terrein van de ont
wikkeling van het parkeren e.d., zullen de commissies ingeschakeld worden.
Ik kan mij ook voorstellen, maar daar moeten wij in het college nog eens
over spreken, om een centrale commissie te benoemen, waarin, onder toezen
ding van afschriften naar de andere raadsleden, alle informatie terecht
komt. Dat is een keuze die je moet maken, of je dat of centraal wilt doen of