a -4- geschreven en zullen nog geschreven worden. Schaalvergroting is het toverwoord, waarmee onze regio het komende millen nium in kan gaan. Wij staan voor de nodige problemen, die aangepakt moeten worden, zoals de grensoverschrijdende milieuvervuiling, de kwetsbare positie van West-Brabant tussen de twee wereldhavens, het wegvallen van de econo mische grenzen en de steeds toenemende concurrentie etc. etc.. Daarnaast zal de gemeente steeds meer taken moeten gaan uitvoeren door de decentralisatie van de rijksoverheid. Het aanpakken van de problemen brengt met zich mee dat er keuzes gemaakt moeten worden. Een aanzet daartoe is o.a. gegeven door het Masterplan, welke in grote lijnen ook door Groen Links is onderschreven. Natuurlijk moet het plan nog verder uitgewerkt worden, maar het geeft ons inziens goed de richting aan van de ontwikkeling van onze regio in de toekomst. De sturing van deze ontwikkeling kan het beste plaatsvinden in een krachtige en vitale regio. Om te komen tot een dergelijke regio is gemeentelijke herindeling de eerste stap. Groen Links heeft ten aanzien van de gemeentelijke herindeling de volgende uitgangspunten: Wij zijn niet tegen herindeling van gemeenten. Het is ons inziens onvermij delijk. Een grote slagvaardigheid en kwalitatief sterk bestuur en ambtelijk apparaat zijn nodig om de belangen van de natuur, milieu en landschap naast de economische belangen veilig te stellen. Daarbij is het van belang dat dit alles helder en duidelijk is voor de inwoners van de nieuwe gemeenten. Alleen door vitale gemeenten kan er een vitaal regionaal bestuur ontstaan. Een bestuur, dat direkt gekozen moet zijn. Wat ons betreft, neemt het bestuur ook de taken van de huidige provincie over in de toekomst. Een vitale gemeente hoeft niet per se een grootschalige gemeente te zijn. Kwantiteit heeft niets te maken met de kwaliteit. De nieuwe gemeente moet, wat ons betreft, uit enige logica ontstaan. Vanuit deze uitgangspunten ben ik gekomen bij de notitie van het college. Groen Links is het met de inhoud van deze notitie dus ook met het standpunt van Bergen op Zoom, zoals beschreven in punt VII, eens. Het samengaan van Bergen op Zoom en Halsteren is een logische stap. Beide gemeenten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en hebben elkaar ook nodig. Bergen op Zoom om te kunnen voldoen aan haar taak als centrumgemeente en om een op lossing te vinden voor haar ruimteproblemen en Halsteren om haar basistaken uit te kunnen voeren. Voorzitterin Halsteren komt verzet tegen de voorstellen van de commissie Schampers op gang. Het belangrijkste argument van de tegenstanders is dat Halsteren haar eigenheid en basisvoorzieningen zal verliezen. Wij staan op het standpunt dat dit nu juist niet het doel is van de gemeentelijke her indeling. Integendeel, ons inziens draagt de herindeling er juist toe bij dat de voorzieningen in stand worden gehouden. De heer LINSSEN: Voorzitter, zoals ook in de commissie APPZ reeds verwoord, ondersteunt lijst Linssen uw notitie van harte. Ook wij zijn namelijk de mening toegedaan dat de commissie Schampers in zijn advies, voor wat betreft Bergen op Zoom, verder had mogen gaan. Wij steunen het standpunt van het college, Bergen op Zoom uit te breiden met Halsteren en stukjes van Woens- drecht, Wouw en Steenbergen, dan ook van ganser harte. Om inderdaad tot een slagvaardig bestuur van de nieuw te vormen regio te komen, is lijst Linssen dan ook een voorstander van een verdergaande samenvoeging van gemeenten dan voorgesteld door de commissie Schampers. Vandaar onze volle instemming met uw notitie. De heer VAN DE WATER: Voorzitter, van de fraktie van GB/S wat minder enthousiasme. Wij vinden toch wel dat het college van Bergen op Zoom vrij fors op deze notitie ingaat. Wij vinden het eigenlijk te voorbarig om nu al -5- dergelijke grote uitspraken te doen. Herindeling op zich kan een goede zaak zijn. Maar de manier waarop het nu gebeurt. We denken dan. toch aan de ge meente Halsteren, waarvan wij vinden dat het toch een gemeente is die zichzelf heel goed bedruipt en een voorbeeld is voor andere gemeenten. Om dan op een botte manier te zeggen, Halsteren moet maar bij Bergen op Zoom komen, en we denken dan ook even aan de uitlatingen van ons collega-raadslid de heer Janssen. Op dit moment zeggen wij, we zien het nut van een herindeling in, maar de manier waarop het college ook met betrekking tot de kontakten met het stadsgewest wil kijken om een zo groot mogelijke regio tot stand te laten komen, daarvan zijn wij van mening -en dat geldt dan zeker voor plaatselijke groeperingen- dat dat zeker niet de afstand in het bestuur tussen de burger en de politiek bevordert. Voorzitter, wij kunnen instemmen, maar het enthousiasme, wat hier door veel partijen naar voren gebracht wordt, delen wij op dit moment niet. Mevrouw DEMMERS: Voorzitter, de notitie, zoals we die ontvangen hebben, was in eerste instantie een heel prettige manier om in heel kort verband nog eens een keer het totaal overzicht te krijgen van hetgene wat op verschil lende niveaus beslist was. Het standpunt van Bergen op Zoom, zoals aangegeven staat op punt VII, heeft onze volledige instemming. Opschaling van gemeenten tot een vitaal niveau. We hebben dat ook in de commissie APPZ aangegeven, waarbij voor ons een heel belangrijk punt is dat er zoveel mogelijk gestreefd moet worden naar plaatsen met full-time bestuurders, waardoor de opschaling zo rond de 20.000/24.000 in een minimum niveau zit. Opgaan naar regiovorming, waarbij we het voorstel van het college om in dezen zich niet alleen te beperken tot het streekgewest maar daar ook het stadsgewest Breda bij te betrekken, ook dat heeft onze steun. De mogelijkheid, die genoemd is in de commissie in Roosendaal, om, als daartoe het verzoek komt, die regio aan te melden tot een proefregio, daarvan hebben we ook al aangegeven dat dat onze steun heeft Overigens begrijp ik niet helemaal het probleem van het CDA, omdat, zoals in de commissie APPZ reeds aangegeven was, ook in het dagelijks bestuur van het gewest deze mogelijkheid reeds aangekaart was. Dus dat kwam niet als een soort donderslag bij heldere hemel ineens in Roosendaal om de hoek kijken. Dat het streven moet zijn bij de regio's naar een gekozen bestuur, dat is duidelijk. Ook dat staat in de notitie en dat is iets waar we mettertijd zeker naar moeten streven. Dat dat niet iets is wat direkt kan, is zo. Je zult met een wat geleide schaal naar dit soort structuren toe moeten. Kortom, voorzitter, wij wensen u ontzettend veel succes in de gesprekken met GS. Onze steun heeft u. Ook al weten we dat we weliswaar niet naar het landelijk maar weliswaar naar de provincie een stuk missiewerk moeten gaan verrichten, maar dat zullen we zeker doen. De heer VAN DEN KIEBOOM: Voorzitter, mijn fraktie heeft op eerdere momenten aangegeven voorstander te zijn van bestuurlijk krachtige en vitale gemeenten in West-Brabant. Dit is te meer van groot belang om de toekomstige ontwik kelingen van West-Brabant in die richting te kunnen sturen, die wij als regio voorstaan. Voorzitter, op dit moment vinden in het kader van de reorganisatie binnen lands bestuur diverse ontwikkelingen plaats en passeren evenzovele opties de revue. Natuurlijk moeten we geen kostbare tijd verloren laten gaan. Aan de andere kant moet vastgesteld beleid en uitontwikkelde visies bij implemen tatie een kans krijgen. Voorkomen dient te worden dat door een opeensta peling van visies en uitgangspunten, ontwikkeld vanuit verschillende bestuurslagen, verstarring optreedt. Voorzitter, terug naar uw voorstel. Complimenten voor de heldere en duide lijke wijze waarop u de plaats van onze gemeente met haar taken en funkties

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1993 | | pagina 117