a
-4-
geschreven en zullen nog geschreven worden.
Schaalvergroting is het toverwoord, waarmee onze regio het komende millen
nium in kan gaan. Wij staan voor de nodige problemen, die aangepakt moeten
worden, zoals de grensoverschrijdende milieuvervuiling, de kwetsbare positie
van West-Brabant tussen de twee wereldhavens, het wegvallen van de econo
mische grenzen en de steeds toenemende concurrentie etc. etc.. Daarnaast zal
de gemeente steeds meer taken moeten gaan uitvoeren door de decentralisatie
van de rijksoverheid.
Het aanpakken van de problemen brengt met zich mee dat er keuzes gemaakt
moeten worden. Een aanzet daartoe is o.a. gegeven door het Masterplan, welke
in grote lijnen ook door Groen Links is onderschreven. Natuurlijk moet het
plan nog verder uitgewerkt worden, maar het geeft ons inziens goed de
richting aan van de ontwikkeling van onze regio in de toekomst. De sturing
van deze ontwikkeling kan het beste plaatsvinden in een krachtige en vitale
regio. Om te komen tot een dergelijke regio is gemeentelijke herindeling de
eerste stap.
Groen Links heeft ten aanzien van de gemeentelijke herindeling de volgende
uitgangspunten:
Wij zijn niet tegen herindeling van gemeenten. Het is ons inziens onvermij
delijk. Een grote slagvaardigheid en kwalitatief sterk bestuur en ambtelijk
apparaat zijn nodig om de belangen van de natuur, milieu en landschap naast
de economische belangen veilig te stellen. Daarbij is het van belang dat dit
alles helder en duidelijk is voor de inwoners van de nieuwe gemeenten.
Alleen door vitale gemeenten kan er een vitaal regionaal bestuur ontstaan.
Een bestuur, dat direkt gekozen moet zijn. Wat ons betreft, neemt het
bestuur ook de taken van de huidige provincie over in de toekomst.
Een vitale gemeente hoeft niet per se een grootschalige gemeente te zijn.
Kwantiteit heeft niets te maken met de kwaliteit. De nieuwe gemeente moet,
wat ons betreft, uit enige logica ontstaan.
Vanuit deze uitgangspunten ben ik gekomen bij de notitie van het college.
Groen Links is het met de inhoud van deze notitie dus ook met het standpunt
van Bergen op Zoom, zoals beschreven in punt VII, eens. Het samengaan van
Bergen op Zoom en Halsteren is een logische stap. Beide gemeenten zijn
onlosmakelijk met elkaar verbonden en hebben elkaar ook nodig. Bergen op
Zoom om te kunnen voldoen aan haar taak als centrumgemeente en om een op
lossing te vinden voor haar ruimteproblemen en Halsteren om haar basistaken
uit te kunnen voeren.
Voorzitterin Halsteren komt verzet tegen de voorstellen van de commissie
Schampers op gang. Het belangrijkste argument van de tegenstanders is dat
Halsteren haar eigenheid en basisvoorzieningen zal verliezen. Wij staan op
het standpunt dat dit nu juist niet het doel is van de gemeentelijke her
indeling. Integendeel, ons inziens draagt de herindeling er juist toe bij
dat de voorzieningen in stand worden gehouden.
De heer LINSSEN: Voorzitter, zoals ook in de commissie APPZ reeds verwoord,
ondersteunt lijst Linssen uw notitie van harte. Ook wij zijn namelijk de
mening toegedaan dat de commissie Schampers in zijn advies, voor wat betreft
Bergen op Zoom, verder had mogen gaan. Wij steunen het standpunt van het
college, Bergen op Zoom uit te breiden met Halsteren en stukjes van Woens-
drecht, Wouw en Steenbergen, dan ook van ganser harte. Om inderdaad tot een
slagvaardig bestuur van de nieuw te vormen regio te komen, is lijst Linssen
dan ook een voorstander van een verdergaande samenvoeging van gemeenten dan
voorgesteld door de commissie Schampers. Vandaar onze volle instemming met
uw notitie.
De heer VAN DE WATER: Voorzitter, van de fraktie van GB/S wat minder
enthousiasme. Wij vinden toch wel dat het college van Bergen op Zoom vrij
fors op deze notitie ingaat. Wij vinden het eigenlijk te voorbarig om nu al
-5-
dergelijke grote uitspraken te doen. Herindeling op zich kan een goede zaak
zijn. Maar de manier waarop het nu gebeurt. We denken dan. toch aan de ge
meente Halsteren, waarvan wij vinden dat het toch een gemeente is die
zichzelf heel goed bedruipt en een voorbeeld is voor andere gemeenten. Om
dan op een botte manier te zeggen, Halsteren moet maar bij Bergen op Zoom
komen, en we denken dan ook even aan de uitlatingen van ons collega-raadslid
de heer Janssen. Op dit moment zeggen wij, we zien het nut van een
herindeling in, maar de manier waarop het college ook met betrekking tot de
kontakten met het stadsgewest wil kijken om een zo groot mogelijke regio tot
stand te laten komen, daarvan zijn wij van mening -en dat geldt dan zeker
voor plaatselijke groeperingen- dat dat zeker niet de afstand in het bestuur
tussen de burger en de politiek bevordert.
Voorzitter, wij kunnen instemmen, maar het enthousiasme, wat hier door veel
partijen naar voren gebracht wordt, delen wij op dit moment niet.
Mevrouw DEMMERS: Voorzitter, de notitie, zoals we die ontvangen hebben, was
in eerste instantie een heel prettige manier om in heel kort verband nog
eens een keer het totaal overzicht te krijgen van hetgene wat op verschil
lende niveaus beslist was.
Het standpunt van Bergen op Zoom, zoals aangegeven staat op punt VII, heeft
onze volledige instemming. Opschaling van gemeenten tot een vitaal niveau.
We hebben dat ook in de commissie APPZ aangegeven, waarbij voor ons een heel
belangrijk punt is dat er zoveel mogelijk gestreefd moet worden naar
plaatsen met full-time bestuurders, waardoor de opschaling zo rond de
20.000/24.000 in een minimum niveau zit. Opgaan naar regiovorming, waarbij
we het voorstel van het college om in dezen zich niet alleen te beperken tot
het streekgewest maar daar ook het stadsgewest Breda bij te betrekken, ook
dat heeft onze steun. De mogelijkheid, die genoemd is in de commissie in
Roosendaal, om, als daartoe het verzoek komt, die regio aan te melden tot
een proefregio, daarvan hebben we ook al aangegeven dat dat onze steun
heeft
Overigens begrijp ik niet helemaal het probleem van het CDA, omdat, zoals in
de commissie APPZ reeds aangegeven was, ook in het dagelijks bestuur van het
gewest deze mogelijkheid reeds aangekaart was. Dus dat kwam niet als een
soort donderslag bij heldere hemel ineens in Roosendaal om de hoek kijken.
Dat het streven moet zijn bij de regio's naar een gekozen bestuur, dat is
duidelijk. Ook dat staat in de notitie en dat is iets waar we mettertijd
zeker naar moeten streven. Dat dat niet iets is wat direkt kan, is zo. Je
zult met een wat geleide schaal naar dit soort structuren toe moeten.
Kortom, voorzitter, wij wensen u ontzettend veel succes in de gesprekken met
GS. Onze steun heeft u. Ook al weten we dat we weliswaar niet naar het
landelijk maar weliswaar naar de provincie een stuk missiewerk moeten gaan
verrichten, maar dat zullen we zeker doen.
De heer VAN DEN KIEBOOM: Voorzitter, mijn fraktie heeft op eerdere momenten
aangegeven voorstander te zijn van bestuurlijk krachtige en vitale gemeenten
in West-Brabant. Dit is te meer van groot belang om de toekomstige ontwik
kelingen van West-Brabant in die richting te kunnen sturen, die wij als
regio voorstaan.
Voorzitter, op dit moment vinden in het kader van de reorganisatie binnen
lands bestuur diverse ontwikkelingen plaats en passeren evenzovele opties de
revue. Natuurlijk moeten we geen kostbare tijd verloren laten gaan. Aan de
andere kant moet vastgesteld beleid en uitontwikkelde visies bij implemen
tatie een kans krijgen. Voorkomen dient te worden dat door een opeensta
peling van visies en uitgangspunten, ontwikkeld vanuit verschillende
bestuurslagen, verstarring optreedt.
Voorzitter, terug naar uw voorstel. Complimenten voor de heldere en duide
lijke wijze waarop u de plaats van onze gemeente met haar taken en funkties