u voor de vergadering een moment te schorsen, zodat de leden van de com
missie met de gemeentesecretaris in staat zijn de ingezonden bescheiden te
onderzoeken.
Aldus schorst de VOORZITTER de vergadering om 19.35 uur.
De VOORZITTER heropent de vergadering om 19.40 uur.
De VOORTZITTER: Dames en heren, de vergadering is heropend. Het woord is aan
mevrouw Van Dort-van IJsseldijk.
Mevrouw VAN DORT: Voorzitter, de commissie heeft de geloofsbrieven onder
zocht. Gebleken is dat door de heer Boogaart aan alle in de gemeentewet
gestelde eisen wordt voldaan. De commissie adviseert dan ook tot toelating
als lid van deze gemeenteraad.
De VOORZITTER: Mag ik de raad in overweging geven dat advies over te nemen?
Waartoe u wilt besluiten, dan is aldus besloten, onder dankzegging aan de
commissie voor het verrichte werk.
3. Aanwijzing tot duo-burgerlid ter vervanging raadslid.
Nr. BD-BeZ/21.
De VOORZITTER: Het zal u opgevallen zijn dat daar de naam van mevrouw Van
Dort niet goed is geschreven. Daar ontbreekt het woord van. Als u dat wilt
aanvullen, mag ik aannemen dat u met de inhoud van het voorstel geen pro
blemen hebt. Zo is aldus besloten.
4- Notitie inzake gemeentelijke herindeling in Westelijk Noord-Brabant.
Nr. BD-BeZ/17.
De heer M. FRANKEN: Voorzitter, de CDA-fraktie wil als eerste opmerken bij
dit agendapunt dat het een duidelijk en helder stuk is en dat het een conse
quente lijn vertoont met de brief van 15 oktober 1992, die gericht was aan
het Adviescollege Gemeentelijke Herindeling. In die brief geeft u de
economische planologische positie weer van Bergen op Zoom en geeft u nadere
toelichting op de centrumfunktie van deze stad.
De Contourennota, die daaraan vooraf ging, geeft ook duidelijk aan wat de
uitgangspunten van het rijk zijn bij de gemeentelijke herindeling, namelijk
het oplossen van knelpunten op basis van objektieve gegevens. Deze knel
punten kunnen van bestuurlijke, sociaal-geografische, financiële of
ruimtelijke aard zijn. Deze overwegingen van algemene aard zijn ook van
toepassing op de lokatie Bergen op Zoom.
De voornaamste punten, die hierbij genoemd worden, wil ik hier nog eens
herhalen, omdat die de kern vormen van het antwoord op de vraag, waarom
gemeentelijke herindeling.
Bergen op Zoom heeft een centrumfunktie met tal van hoogwaardige maar vaak
ook dure voorzieningen, zoals het Markiezenhof, de stadsschouwburg, een
historische kern en een winkelvoorziening op niveau. Deze voorzieningen
kosten geld en daarvoor moet er een solide draagvlak zijn.
Bergen op Zoom heeft ook volgens het streekgewest van Noord-Brabant een
centrumpositie met de hoogst mogelijke groeiklasse, namelijk 5. Daarbij
geeft het bestuur van de provincie duidelijk aan dat Bergen op Zoom een
regionale taak heeft. Een regionale taak op het gebied van de woningbouw,
het realiseren van voldoende werkgelegenheid en op het gebied van toerisme
en rekreatie.
Bergen op Zoom moet op haar eigen grondgebied voldoende ruimte hebben om
haar taken als centrumgemeente naar behoren uit te voeren.
-3-
Deze taak, om de trekkersrol als regionaal centrum te vervullen, kan alleen
ingevuld worden als de gemeente beschikt over voldoende ruimte om woningen
en bedrijven en andere aktiviteiten te kunnen invullen naast voldoende
financiële middelen.
De CDA-fraktie hecht eraan om hier nog eens duidelijk te onderstrepen dat
de woningbouw geconcentreerd moet worden in de steden van deze regio, ten
einde het landelijk gebied intact te houden en het landschap te beschermen.
Deze scheiding in taken voor de diverse lokaties in het mooie West-Brabant
is naar onze mening de kern om te komen tot uitbreiding van het grondgebied
van Bergen op Zoom. Ook het Masterplan onderschrijft de rol van Bergen op
Zoom als een kwalitatief hoogwaardig wooncentrum, waarbij de stad een even
wichtig voorzieningenniveau moet hebben, dat een voldoende financieel draag
vlak moet hebben.
Deze funktie kan Bergen op Zoom alleen maar vervullen, voorlopig de eerst
komende 25 jaar, als haar gebied wordt uitgebreid. Gezien de economische
maar ook maatschappelijke verwevenheid met Halsteren lijkt de aanbeveling
van de commissie Schampers even duidelijk als voor de hand liggend.
De CDA-fraktie ondersteunt dan ook volledig het standpunt van uw college,
verwoord onder VII op blz. 8 van dit agendapunt, waarbij zij opmerkt dat het
wellicht beter is om het aantal gemeenten in West-Brabant nog verder terug
te dringen dan in het advies is vermeld. Deze herindeling moet namelijk op
de toekomst gericht zijn en minstens weer voor 25 jaar een oplossing bie
den.
Toch hecht de CDA-fraktie eraan om een paar kritische kanttekeningen te
plaatsen bij nr. 3 op blz. 7: de harmonisatie van de funktionele gebieds
indelingen, ofte wel gaat het streekgewest al of niet een vrijage aan met
het stadsgewest Breda, en zo ja, hoe innig wordt deze relatie en wat wordt
het eindplaatje?
De CDA-fraktie vindt dat het wereldkundig maken van het voornemen van de
aanmelding als mogelijk proefprojekt (ik formuleer het, denk ik, heel voor
zichtig in deze zaak) nu wel op een vreemd tijdstip is gebeurd en in een
vreemde omgeving.
Een dergelijk verstrekkend voornemen zou toch eigenlijk in een commissie of
in het streekgewest zelf geopenbaard moeten worden?
Een gecombineerde vergadering van APPZ van Bergen op Zoom en Roosendaal is
toch eigenlijk niet het geëigende politieke platform voor een kwestie die
het hele gewest aangaat?
Voorzitter, de CDA-fraktie zou graag zien dat dit voornemen binnen afzien
bare tijd politiek gedekt wordt door een gekozen bestuursorgaan.
De achtergrond van dit voornemen, om te komen tot een bestuursregio, onder
schrijft de CDA-fraktie ten volle. De manier, waarop wij ervan hebben kennis
kunnen nemen, vinden wij jammer, ook voor het belang van een eensgezind
Streekgewest.
Voorzitter, in het jaarverslag van het Streekgewest over 1992 staat o.a. dat
de brede regiovorming pas na de gemeentelijke herindeling moet plaatsvinden.
Ook dit uitgangspunt wil de CDA-fraktie nogmaals onderstrepen.
Om tot werkbare afspraken te komen, moet er eerst een gemeentelijke herin
deling plaatsvinden om met levensvatbare, vitale gemeenten de regio verder
in te kleuren.
De oproep van de gemeente Halsteren, om deel te nemen aan akties om Halste
ren zelfstandig te laten blijven, vinden wij ingegeven door een beetje
chauvinisme. Ik denk dat chauvinisme in de geschiedenis niet vaak de juiste
raadgever is geweest voor een gezonde toekomst.
De heer VAN DEN OUDEN: Voorzitter, het advies van de commissie Schampers
over de gemeentelijke herindeling van West-Brabant is uitgebracht in een
tijd, waarin niet alleen de bestuurlijke vernieuwing volop ter discussie
staat, maar ook de positie van onze regio. Vele nota's zijn hierover al