u voor de vergadering een moment te schorsen, zodat de leden van de com missie met de gemeentesecretaris in staat zijn de ingezonden bescheiden te onderzoeken. Aldus schorst de VOORZITTER de vergadering om 19.35 uur. De VOORZITTER heropent de vergadering om 19.40 uur. De VOORTZITTER: Dames en heren, de vergadering is heropend. Het woord is aan mevrouw Van Dort-van IJsseldijk. Mevrouw VAN DORT: Voorzitter, de commissie heeft de geloofsbrieven onder zocht. Gebleken is dat door de heer Boogaart aan alle in de gemeentewet gestelde eisen wordt voldaan. De commissie adviseert dan ook tot toelating als lid van deze gemeenteraad. De VOORZITTER: Mag ik de raad in overweging geven dat advies over te nemen? Waartoe u wilt besluiten, dan is aldus besloten, onder dankzegging aan de commissie voor het verrichte werk. 3. Aanwijzing tot duo-burgerlid ter vervanging raadslid. Nr. BD-BeZ/21. De VOORZITTER: Het zal u opgevallen zijn dat daar de naam van mevrouw Van Dort niet goed is geschreven. Daar ontbreekt het woord van. Als u dat wilt aanvullen, mag ik aannemen dat u met de inhoud van het voorstel geen pro blemen hebt. Zo is aldus besloten. 4- Notitie inzake gemeentelijke herindeling in Westelijk Noord-Brabant. Nr. BD-BeZ/17. De heer M. FRANKEN: Voorzitter, de CDA-fraktie wil als eerste opmerken bij dit agendapunt dat het een duidelijk en helder stuk is en dat het een conse quente lijn vertoont met de brief van 15 oktober 1992, die gericht was aan het Adviescollege Gemeentelijke Herindeling. In die brief geeft u de economische planologische positie weer van Bergen op Zoom en geeft u nadere toelichting op de centrumfunktie van deze stad. De Contourennota, die daaraan vooraf ging, geeft ook duidelijk aan wat de uitgangspunten van het rijk zijn bij de gemeentelijke herindeling, namelijk het oplossen van knelpunten op basis van objektieve gegevens. Deze knel punten kunnen van bestuurlijke, sociaal-geografische, financiële of ruimtelijke aard zijn. Deze overwegingen van algemene aard zijn ook van toepassing op de lokatie Bergen op Zoom. De voornaamste punten, die hierbij genoemd worden, wil ik hier nog eens herhalen, omdat die de kern vormen van het antwoord op de vraag, waarom gemeentelijke herindeling. Bergen op Zoom heeft een centrumfunktie met tal van hoogwaardige maar vaak ook dure voorzieningen, zoals het Markiezenhof, de stadsschouwburg, een historische kern en een winkelvoorziening op niveau. Deze voorzieningen kosten geld en daarvoor moet er een solide draagvlak zijn. Bergen op Zoom heeft ook volgens het streekgewest van Noord-Brabant een centrumpositie met de hoogst mogelijke groeiklasse, namelijk 5. Daarbij geeft het bestuur van de provincie duidelijk aan dat Bergen op Zoom een regionale taak heeft. Een regionale taak op het gebied van de woningbouw, het realiseren van voldoende werkgelegenheid en op het gebied van toerisme en rekreatie. Bergen op Zoom moet op haar eigen grondgebied voldoende ruimte hebben om haar taken als centrumgemeente naar behoren uit te voeren. -3- Deze taak, om de trekkersrol als regionaal centrum te vervullen, kan alleen ingevuld worden als de gemeente beschikt over voldoende ruimte om woningen en bedrijven en andere aktiviteiten te kunnen invullen naast voldoende financiële middelen. De CDA-fraktie hecht eraan om hier nog eens duidelijk te onderstrepen dat de woningbouw geconcentreerd moet worden in de steden van deze regio, ten einde het landelijk gebied intact te houden en het landschap te beschermen. Deze scheiding in taken voor de diverse lokaties in het mooie West-Brabant is naar onze mening de kern om te komen tot uitbreiding van het grondgebied van Bergen op Zoom. Ook het Masterplan onderschrijft de rol van Bergen op Zoom als een kwalitatief hoogwaardig wooncentrum, waarbij de stad een even wichtig voorzieningenniveau moet hebben, dat een voldoende financieel draag vlak moet hebben. Deze funktie kan Bergen op Zoom alleen maar vervullen, voorlopig de eerst komende 25 jaar, als haar gebied wordt uitgebreid. Gezien de economische maar ook maatschappelijke verwevenheid met Halsteren lijkt de aanbeveling van de commissie Schampers even duidelijk als voor de hand liggend. De CDA-fraktie ondersteunt dan ook volledig het standpunt van uw college, verwoord onder VII op blz. 8 van dit agendapunt, waarbij zij opmerkt dat het wellicht beter is om het aantal gemeenten in West-Brabant nog verder terug te dringen dan in het advies is vermeld. Deze herindeling moet namelijk op de toekomst gericht zijn en minstens weer voor 25 jaar een oplossing bie den. Toch hecht de CDA-fraktie eraan om een paar kritische kanttekeningen te plaatsen bij nr. 3 op blz. 7: de harmonisatie van de funktionele gebieds indelingen, ofte wel gaat het streekgewest al of niet een vrijage aan met het stadsgewest Breda, en zo ja, hoe innig wordt deze relatie en wat wordt het eindplaatje? De CDA-fraktie vindt dat het wereldkundig maken van het voornemen van de aanmelding als mogelijk proefprojekt (ik formuleer het, denk ik, heel voor zichtig in deze zaak) nu wel op een vreemd tijdstip is gebeurd en in een vreemde omgeving. Een dergelijk verstrekkend voornemen zou toch eigenlijk in een commissie of in het streekgewest zelf geopenbaard moeten worden? Een gecombineerde vergadering van APPZ van Bergen op Zoom en Roosendaal is toch eigenlijk niet het geëigende politieke platform voor een kwestie die het hele gewest aangaat? Voorzitter, de CDA-fraktie zou graag zien dat dit voornemen binnen afzien bare tijd politiek gedekt wordt door een gekozen bestuursorgaan. De achtergrond van dit voornemen, om te komen tot een bestuursregio, onder schrijft de CDA-fraktie ten volle. De manier, waarop wij ervan hebben kennis kunnen nemen, vinden wij jammer, ook voor het belang van een eensgezind Streekgewest. Voorzitter, in het jaarverslag van het Streekgewest over 1992 staat o.a. dat de brede regiovorming pas na de gemeentelijke herindeling moet plaatsvinden. Ook dit uitgangspunt wil de CDA-fraktie nogmaals onderstrepen. Om tot werkbare afspraken te komen, moet er eerst een gemeentelijke herin deling plaatsvinden om met levensvatbare, vitale gemeenten de regio verder in te kleuren. De oproep van de gemeente Halsteren, om deel te nemen aan akties om Halste ren zelfstandig te laten blijven, vinden wij ingegeven door een beetje chauvinisme. Ik denk dat chauvinisme in de geschiedenis niet vaak de juiste raadgever is geweest voor een gezonde toekomst. De heer VAN DEN OUDEN: Voorzitter, het advies van de commissie Schampers over de gemeentelijke herindeling van West-Brabant is uitgebracht in een tijd, waarin niet alleen de bestuurlijke vernieuwing volop ter discussie staat, maar ook de positie van onze regio. Vele nota's zijn hierover al

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1993 | | pagina 116