- 54 -
Dan begin je geld toe te leggen op eenonrendabele lijn terwijl je dat geld
veel beter in een rendabele lijn kunt stoppen want hoe rendabeler je de
lijnen maakt, hoe meer geld je genereert om andere dingen te doen in het
openbaar vervoer. Het verhaal van niet-kostendekkend willen werken heeft
het buitengewoon grote gevaar in zich in een neergaande spiraal terecht
te komen, minder opbrengsten, minder mogelijkheden ook voor wel rendabele
lijnen en dan krimp je steeds verder in. Het is veel verstandiger om je
beleid te richten op het rendabel maken respectievelijk laten blijven
van lijnen die een duidelijke functie hebben want daar verdien je meer
geld: mee dan met de achterzak opentrekken en daar onrendabele lijnen van
subsidiëren.
De heer AERTSSEN: Ik blijf nog met een onduidelijkhedi zitten. Ik meen
gehoord te hebben in de commissie, maar ik druk me voorzichtig uit, dat
de wethouder heeft toegezegd het probleem voor ziekenhuis Lievensberg nog
eens nader te bekijken en terug te komen naar de commissie met nadere
voorstellen, nadere uitwerking moet ik zeggen van de diensten. Met andere
woorden, hij gaf aan dat er wellicht voor die lijn een mogelijkheid blijft
om ook 's avonds tot 8 uur bediend te blijven.
De heer STUART, wethouder: De stukken gaan uit van een situatie zoals die
bestond op het moment dat Goudappel en Coffeng de opdracht kreeg. Dat is
een scenario wat op dit moment door nadere maatregelen van.het rijk niet
tot uitvoering wordt gebracht. De minister is met de gedachte gekomen
dat het toch eigenlijk inderdaad niet goed was dat randstadscenario, met
name voor gebieden buiten de randsteden en is overgegaan tot het alsnog
leveren van een bijdrage per inwoner van f. IA,- zeg ik uit het hoofd,
waardoor de noodzaak om tot dat scenario wat in het rapport van Goudappel
en Coffeng geschetst is niet aanwezig is.Geen 14% terug maar slechts 8%.
Dat geeft aan dat niet de dienstregeling wordt bereikt die in dat stuk staat,
maar dat er wat meer ruimte is en over die ruimte, als de raad de richting
uitzet, valt nog te praten. Dan ligt het voor de hand om de verzoeken met
de BBA te bestuderen. Financieel gezien zou er ruimte zijn om in dat ene
jaar in ieder geval nog 30 mille in te vullen. Dat zou voor de korte termijn
nog soulaas moeten kunnen bieden. Ik zou veel meer geïnteresseerd zijn
in het welslagen van een deeltaxi-project met name op dat soort trajecten.
De VOORZITTER: Dames en heren, u bent voldoende beantwoord. U kunt zich met
het besluit verenigen. Dan'is aldus besloten.
28. Wijzigingen gemeentebegroting
Begrotingswij
zigingsnummer Bedrag
Algemene Dienst
Begroting 1993
049 Aanschaf software en printer bureau R&A afd POI 11.796
050 Vervangen pc bij bureau R&A afd POI 3.525
051 Afsluiten computeruitwijkcontract 9.556
052 Aansluiten Gem. Muziek- en balletschool op AS-400 8.210
053 Klachtenregistratie bij DSOB 24.468
054 Vervangen scheepvaartseinen bij sluis 12.275
055 Tijdelijke personele maatregelen 24.241
056 Aanschaf module "Burgerlijke stand" 78.802
057 Vervangen boot strandwacht Binnenschelde 15.000
058 Individuele trajectbegeleiding woonwagenbewoners 16.400
- 55 -
058
De heer VAN DE WATER: Alleen de opmerking dat de fractie van Gemeentebelangen/
Stadspartij aantekening vraagt tegen deze begrotingswijziging.
De neer JANSSEN: In de commissie hebben wij over dit onderwerp even van
gedachten gewisseld en wij hebben hierin gemist het getal van het aantal te
begeleiden woonwagenbewoners. De VVD-fractie heeft zich in het verleden
altijd voorstander getoond van richtgetallen, zaken waarop je je kunt
toetsen achteraf. Die staan er nu niet in en als de wethouder niet van
plan is die erin te zetten, dan zijn we tegen deze begrotingswijziging.
De heer BAKX, wethouder: Ik heb het in de commissie gezegd dat het in zijn
totaliteit om 214 woonwagenbewoners in de regio gaat. Met dit voorstel
hopen we er een 30 tot 40 hiermee op pad te helpen. Ik herhaal dat nu nog
maar een keer en dan bent u nu voor het voorstel dan.
De VOORZITTER: Waarover de heer Janssen zich thans uitlaat.
De heer JANSSEN: 30 tot 40 is een getal waar wij vrede mee kunnen hebben
omdat er een getal genoemd wordt. Ik meen me te herinneren dat de wet
houder in de commissie over 50 tot 60 sprak, maar goed. In dit geval
stellen wij jhet vast op 30 tot 40.
De VOORZITTER: Dank u zeer. Dan wordt de fractie van Gemeentebelangen/Stads
partij aantekening verleend dat zij tegen de 58e begrotingswijziging
geacht willen worden te hebben gestemd.
29. Voorgesteld wordt de volgende stukken voor kennisgeving aan te nemen
a. Door G.S. goedgekeurde begrotingswijzigingen
b. Goedgekeurde raadsbesluiten en besluiten van burgemeester en wethouder.
c. Diverse zaken betreffende het Streekgewest Westelijk Noord-Brabant.
d. Besluiten van burgemeester en wethouder inzake het stellen van zekerheid
voorhypothecaire leningen voor financiering van te kopen woningen
voor zelfbewoning.
e. besluiten van burgemeester en wethouders inzake het stellen van zekerheid
voor hypothecaire leningen voor financiering van te kopen bestaande
woningen voor zelfbewoning.
f. Krachtens delegatie door of namens burgemeester en wethouders genomen
besluiten.
g. 1. Brief van de BSD d.d. 22 januari 1993 inzake ambtshalve verleende
lozingsvergunning
2. Antwoord van BenW op de onder 1. genoemde brief.
h. 1. Brief van Vereniging van Eigenaren Luxor d.d. 4 februari 1993
inzake fietsenoverlast Lievevrouwestraat.
2. Antwoord van BenW op de onder 1. genoemde brief.
i. Brief vanhet KVEOG d.d. 18 januari 1993 inzake Smuig 4.
j. Brief van Heeren Vuilverbranding Roosendaal B.V. d.d. 8 februari 1993
inzake brief van de Socialistiese Partij d.d. 26 november 1992 (betref
fende garantiestelling)
k. Brief van de VVD d.d. 11 februari 1993 inzake winterterrassen.
1. Vaststelling tarieven gemeentelijke muziek- en balletschool voor het
schooljaar 1993/1994.
m. Motie gemeente Den Helder met betrekking tot het wetsontwerp "Wet op de
verbruiksbelastingen op milieugrondslag".