- 36 -
van de remise naar de papierindustrie. Je zou natuurlijk ook een contract
kunnen aanbieden om m die overgangsperiode voor 7 ct. die zaken op te halen,
liggen dj.e prijzen ook in de tussenliggende fase vast.
hïJl'jn ook andere dande-'-aren- Ik denk dat als die weten dat de ene het op
aalt voor 7 ct.dan zal de ander dat beslist niet voor 8 ct. doen want
dan prijst hij zichzelf ook uit de markt. Laat daar dus ook maar het markt
mechanisme maar op los.
Dan de voorlichtingnaar de verenigingen en de scholen. Ik denk dat het de
bedoeling van het college is om deze tijdelijke maatregelen per 1 april
m te laten gaan en dan hebben we dus nog bijna een week om alle geregistreerde
ophalers m ieder geval tijdig te informeren hoe de financiële afwikkeling
za p aatsvinden vanaf 1 april en dan kunt u ook aangeven dat vermoedelijk
op 1 juli de nieuwe regeling van kracht zal zijn en wat dan de financiële
gevolgen zijn. Als u dat doet in de vorm van een goed briefje, duidelijk
leesbaar voor iedereen, dan weet iedereen voordat de nieuwe regeling ingaat
hoe de financiële afwikkeling zal plaatsvinden.
Dan naar de heer Van der Kallen en de heer Smits. Men kan natuurlijk wel
zeggen wij hebben een hoop bezwaren tegen dit voorstel. Die zitten er beslist,
ook in financiële zin. Ik hoor echter heel weinig hoe het dan wel moet.
De heer VAN DER KALLEN: Eerst afspraken in gewestelijk verband en dan die
afspraken voorleggen aan de raad.
De heer BOLSIUS: Naar aanleiding vanhet antwoord van de portefeuillehouder
kan de reactie van D'66 in de tweede termijn beperkt blijven tot de vol
gende opmerking. Als wij een investering als gemeente plegen krijgen wij
integraal de kosten over ons heen. Of de wagen stilstaat of rijdt maakt to
taal niet uit, ze blijven voor je kiezen komen. Op het moment dat je een
particuliere ondernemer inschakelt betaal je per uur. Valt de opbrengst van
het papier tegen dan rijdt die ondernemer minder. Het uurtarief zal iets ho
ger worden, maar niet zoveel hoger als bij de gemeente want dan krijg je de
volle 100% iedere keer voor de kiezen. Dat maakt dat wij de inschatting van
de opbrengsten en de inzet van de rijtijden ietwat optimistisch vinden en
die prijsrisicos zien wij liever niet voor rekening van de gemeente komen
omdat we namelijk een ophaalapparaat in de particuliere sector constateren
en wij zijn van mening dat je als gemeeente wat je als niet hoeft uit te
voeren ook niet uit moet voeren. Dat is ons standpunt ten aanzien van de rol
van de gemeente. Wij kunnen dit voorstel dus op dit terrein niet steunen.
De heer SMITS: Ik heb wat losse opmerkingen. Eerst nog een keer over het
feit dat ik van mening ben dat we hier spreken over een half voorstel.
Uitvoerig wordt hierin verhaald over het vergroten van de opbrengst van
het oud-papier. Over de afzet wordt wel het nodige gezegd, maar niets vast
gelegd. Ik wil de collega's in de raad er nog eens op wijzen dat de VAOP
waar we steeds over gediscussieerd hebben niet voor niets ontstaan is.
Die coöperatieve vereniging is ontstaan uit de onvrede1 met de situatie van
heden. Dat houdt in dat als we ons daarbij aansluiten en het overgrote deel
van de commissie had die neiging, dat we dan pas resultaten van deze actie
kunnen verwachten na enige maanden. Als we voor die tijd dus al een appa
raat opzetten dan ondergraven we het verhaal dat we ons aansluiten bij de
VAOP. Dat is gewoon tegenstrijdig. Ik heb iets gezegd over de verenigingen
en de inschakeling daarvan. Daar is geen overleg geweest.De situatie
schetsend die we straks gaan krijgen: we willen 50 bakken uit gaan zetten,
die worden door de stad verspreid weggezet. U weet dat nu regelmatig op
roepen in de krant staan om oud-papier in te leveren bij Borgvliet, bij MOC
bij allerlei scholen, de soutingclubs e.d.
Mijn stellige overtuigingis dat als straks die 50 bakken in de stad verspreid
staan het overgrote deel van de papierstroom die vakken ingaat. Ik denk dat
de neiging om vanuit de binnenstad naar Borgvliet te rijden om daar het pa
pier af televeren beperkt zal zijn tot enkelemensen die zeer betrokken zijn
bij de club. Dat houdt in dat ik vrees voor een veel lager aantal kilo's
- 37 -
die de verenigingen binnenhalen. Het gevolg daarvan is dat je allemaal
heel vriendelijk kunt roepen we geven ze 5 ct. of we geven zo zoveel of
zoveel, maar dat de uiteindelijke optelling voor de verenigingen minder
zal zijn. Ik durf het niet te garanderen, maar als ik de opzet van de
nieuwe structuur zie dan geloof ik daar heilig in dat het voor de vereni
gingen de verkeerde kant op gaat. Daarom heb ik dat accent in mijn eerste
termijn zo gelegd of dat overleg dat er niet is geweest.
Het derde punt over de Kragge dat we daar het depot niet zullen toelaten.
Dat is eenlate mededeling, want daar zijn we in het verleden altijd van
uitgegaan. Dat komt ervan als je zo laat zulke zaken op de rol zet.
We gaan het depot dus kennelijk zelf inrichten. Ik ben bang dat dat, zoals
regelmatig gaat, waardoor het aantal formatieplaatsen weer dreigt toe te
nemen.In de commissie is ook een keer opgemerkt dat de apparatuur die we
aanschaffen ook zo leuk inzetbaar is voor andere zaken.Dan zeg ik, ja maar
daar zijn we toch niet mee bezig. We hebben het nu over het ophalen van
het oud-papier. Als daar geargumenteerd wordt we schaffen een chassiswagen
aan om die containers op te pakken en die kunnen we leuk op andere plaatsen
ook inzetten, dan wil ik beweren dat we over een andere zaak bezig zijn
dan over het ophalen van oud papier alleen.
Nog een opmerking. Er worden regelmatig in deze materie de subsidieprijzen
en allerlei andereprijzen die uitgeloot worden, want zo moet ik het bijna
noemen, vergelèken met de storttarieven. Als de storttarieven omhoog gaan
dan raken we in paniek, maar als u de onderlinge verhouding eens bekijkt
dan is er een leuke overeenkomst op te merken tussen het verhogen van de
storttarieven en vervolgens de mededeling dat de papierprijs weer gezakt is.
Die spiraal zou ik graag willen doorbreken en de discussie en de verantwoor
ding nooit leggen in de verhouding van de stortprijzen zijn zo hoog, we
kunnen het nog wel betalen anders moeten we het storten. Als je uitgaat van
papier is geen afval, heeft een handelswaarde, dan dient die discussie
niet plaats te vinden.
Ik kom tot de conclusie dat voor omstreeks f. 18000,- we een eigen bedrijf
opstarten. Dat vind ik een prijs die het opstarten van een eigen milieubedrijf
waar we ons met handen en voeten aan binden, niet waard.
De heer VAN DEN KIEBOOM: Wij gaan van harte accoord met het voorstel zoals
het nu voor ons ligt, zeker met de intentie die daarachter ligt. Ik ben ook
blij dat een aantal van de fracties er ook zo over denkt. We moeten blijven
streven naar vermindering van de afvalstoffen in casu het oud papier en
daarnaast het hergebruik stimuleren. Dat u daarbij kiest voor de VAOP is
denk ik een logischekeuze. We hebben in de discussie nogal eens een keer
gehoord de prijs die voor het papier ontvangen wordt die nogal eens kan
fluctueren. Ik denk dat je juist via de VAOP op met name de tussenhandel
wat extra invloed uit kan oefenen om de prijs wat stabiel te houda"*
Dan heb ik het over de prijs en kom ik ook op het amendement van Gemeente
belangen/Stadspartij. Ik heb in de commissie ook gezegd dat. het belangrijk
is om de scholen en andere ophalers in de particuliere sfeer, laat ik het
zo maar zeggen, blijvend te motiveren. In die zin denk ik dat wij
als dat de bedoeling is van het amendement en zo vertaal ik het ook,
ons kunnen vinden in het amendement voor de periode die wordt voorgesteld.
Sus samengevat: accoord met uw voorstel, blij met de aanvulling en wij
kunnen ons vinden in het voorgestelde amendement.
De heer BAKX, wethouder: Om met de heer Van der Kallen te beginnen het
e neer eerder over draaien en dat soort zaken vanavond.
"ik denk'dat hij nu ook behoorlijk gedraaid is door zijn conclusie dat hij
nu tegen dit voorstel is.
De heer VAN DER KALLEN: Ik heb gezegd, ik ben geneigd tegen dit voors e
te stemmen.