- 36 - van de remise naar de papierindustrie. Je zou natuurlijk ook een contract kunnen aanbieden om m die overgangsperiode voor 7 ct. die zaken op te halen, liggen dj.e prijzen ook in de tussenliggende fase vast. hïJl'jn ook andere dande-'-aren- Ik denk dat als die weten dat de ene het op aalt voor 7 ct.dan zal de ander dat beslist niet voor 8 ct. doen want dan prijst hij zichzelf ook uit de markt. Laat daar dus ook maar het markt mechanisme maar op los. Dan de voorlichtingnaar de verenigingen en de scholen. Ik denk dat het de bedoeling van het college is om deze tijdelijke maatregelen per 1 april m te laten gaan en dan hebben we dus nog bijna een week om alle geregistreerde ophalers m ieder geval tijdig te informeren hoe de financiële afwikkeling za p aatsvinden vanaf 1 april en dan kunt u ook aangeven dat vermoedelijk op 1 juli de nieuwe regeling van kracht zal zijn en wat dan de financiële gevolgen zijn. Als u dat doet in de vorm van een goed briefje, duidelijk leesbaar voor iedereen, dan weet iedereen voordat de nieuwe regeling ingaat hoe de financiële afwikkeling zal plaatsvinden. Dan naar de heer Van der Kallen en de heer Smits. Men kan natuurlijk wel zeggen wij hebben een hoop bezwaren tegen dit voorstel. Die zitten er beslist, ook in financiële zin. Ik hoor echter heel weinig hoe het dan wel moet. De heer VAN DER KALLEN: Eerst afspraken in gewestelijk verband en dan die afspraken voorleggen aan de raad. De heer BOLSIUS: Naar aanleiding vanhet antwoord van de portefeuillehouder kan de reactie van D'66 in de tweede termijn beperkt blijven tot de vol gende opmerking. Als wij een investering als gemeente plegen krijgen wij integraal de kosten over ons heen. Of de wagen stilstaat of rijdt maakt to taal niet uit, ze blijven voor je kiezen komen. Op het moment dat je een particuliere ondernemer inschakelt betaal je per uur. Valt de opbrengst van het papier tegen dan rijdt die ondernemer minder. Het uurtarief zal iets ho ger worden, maar niet zoveel hoger als bij de gemeente want dan krijg je de volle 100% iedere keer voor de kiezen. Dat maakt dat wij de inschatting van de opbrengsten en de inzet van de rijtijden ietwat optimistisch vinden en die prijsrisicos zien wij liever niet voor rekening van de gemeente komen omdat we namelijk een ophaalapparaat in de particuliere sector constateren en wij zijn van mening dat je als gemeeente wat je als niet hoeft uit te voeren ook niet uit moet voeren. Dat is ons standpunt ten aanzien van de rol van de gemeente. Wij kunnen dit voorstel dus op dit terrein niet steunen. De heer SMITS: Ik heb wat losse opmerkingen. Eerst nog een keer over het feit dat ik van mening ben dat we hier spreken over een half voorstel. Uitvoerig wordt hierin verhaald over het vergroten van de opbrengst van het oud-papier. Over de afzet wordt wel het nodige gezegd, maar niets vast gelegd. Ik wil de collega's in de raad er nog eens op wijzen dat de VAOP waar we steeds over gediscussieerd hebben niet voor niets ontstaan is. Die coöperatieve vereniging is ontstaan uit de onvrede1 met de situatie van heden. Dat houdt in dat als we ons daarbij aansluiten en het overgrote deel van de commissie had die neiging, dat we dan pas resultaten van deze actie kunnen verwachten na enige maanden. Als we voor die tijd dus al een appa raat opzetten dan ondergraven we het verhaal dat we ons aansluiten bij de VAOP. Dat is gewoon tegenstrijdig. Ik heb iets gezegd over de verenigingen en de inschakeling daarvan. Daar is geen overleg geweest.De situatie schetsend die we straks gaan krijgen: we willen 50 bakken uit gaan zetten, die worden door de stad verspreid weggezet. U weet dat nu regelmatig op roepen in de krant staan om oud-papier in te leveren bij Borgvliet, bij MOC bij allerlei scholen, de soutingclubs e.d. Mijn stellige overtuigingis dat als straks die 50 bakken in de stad verspreid staan het overgrote deel van de papierstroom die vakken ingaat. Ik denk dat de neiging om vanuit de binnenstad naar Borgvliet te rijden om daar het pa pier af televeren beperkt zal zijn tot enkelemensen die zeer betrokken zijn bij de club. Dat houdt in dat ik vrees voor een veel lager aantal kilo's - 37 - die de verenigingen binnenhalen. Het gevolg daarvan is dat je allemaal heel vriendelijk kunt roepen we geven ze 5 ct. of we geven zo zoveel of zoveel, maar dat de uiteindelijke optelling voor de verenigingen minder zal zijn. Ik durf het niet te garanderen, maar als ik de opzet van de nieuwe structuur zie dan geloof ik daar heilig in dat het voor de vereni gingen de verkeerde kant op gaat. Daarom heb ik dat accent in mijn eerste termijn zo gelegd of dat overleg dat er niet is geweest. Het derde punt over de Kragge dat we daar het depot niet zullen toelaten. Dat is eenlate mededeling, want daar zijn we in het verleden altijd van uitgegaan. Dat komt ervan als je zo laat zulke zaken op de rol zet. We gaan het depot dus kennelijk zelf inrichten. Ik ben bang dat dat, zoals regelmatig gaat, waardoor het aantal formatieplaatsen weer dreigt toe te nemen.In de commissie is ook een keer opgemerkt dat de apparatuur die we aanschaffen ook zo leuk inzetbaar is voor andere zaken.Dan zeg ik, ja maar daar zijn we toch niet mee bezig. We hebben het nu over het ophalen van het oud-papier. Als daar geargumenteerd wordt we schaffen een chassiswagen aan om die containers op te pakken en die kunnen we leuk op andere plaatsen ook inzetten, dan wil ik beweren dat we over een andere zaak bezig zijn dan over het ophalen van oud papier alleen. Nog een opmerking. Er worden regelmatig in deze materie de subsidieprijzen en allerlei andereprijzen die uitgeloot worden, want zo moet ik het bijna noemen, vergelèken met de storttarieven. Als de storttarieven omhoog gaan dan raken we in paniek, maar als u de onderlinge verhouding eens bekijkt dan is er een leuke overeenkomst op te merken tussen het verhogen van de storttarieven en vervolgens de mededeling dat de papierprijs weer gezakt is. Die spiraal zou ik graag willen doorbreken en de discussie en de verantwoor ding nooit leggen in de verhouding van de stortprijzen zijn zo hoog, we kunnen het nog wel betalen anders moeten we het storten. Als je uitgaat van papier is geen afval, heeft een handelswaarde, dan dient die discussie niet plaats te vinden. Ik kom tot de conclusie dat voor omstreeks f. 18000,- we een eigen bedrijf opstarten. Dat vind ik een prijs die het opstarten van een eigen milieubedrijf waar we ons met handen en voeten aan binden, niet waard. De heer VAN DEN KIEBOOM: Wij gaan van harte accoord met het voorstel zoals het nu voor ons ligt, zeker met de intentie die daarachter ligt. Ik ben ook blij dat een aantal van de fracties er ook zo over denkt. We moeten blijven streven naar vermindering van de afvalstoffen in casu het oud papier en daarnaast het hergebruik stimuleren. Dat u daarbij kiest voor de VAOP is denk ik een logischekeuze. We hebben in de discussie nogal eens een keer gehoord de prijs die voor het papier ontvangen wordt die nogal eens kan fluctueren. Ik denk dat je juist via de VAOP op met name de tussenhandel wat extra invloed uit kan oefenen om de prijs wat stabiel te houda"* Dan heb ik het over de prijs en kom ik ook op het amendement van Gemeente belangen/Stadspartij. Ik heb in de commissie ook gezegd dat. het belangrijk is om de scholen en andere ophalers in de particuliere sfeer, laat ik het zo maar zeggen, blijvend te motiveren. In die zin denk ik dat wij als dat de bedoeling is van het amendement en zo vertaal ik het ook, ons kunnen vinden in het amendement voor de periode die wordt voorgesteld. Sus samengevat: accoord met uw voorstel, blij met de aanvulling en wij kunnen ons vinden in het voorgestelde amendement. De heer BAKX, wethouder: Om met de heer Van der Kallen te beginnen het e neer eerder over draaien en dat soort zaken vanavond. "ik denk'dat hij nu ook behoorlijk gedraaid is door zijn conclusie dat hij nu tegen dit voorstel is. De heer VAN DER KALLEN: Ik heb gezegd, ik ben geneigd tegen dit voors e te stemmen.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1993 | | pagina 100