- 14 - tot een privatisering van de horeca in De Maagd te komen. De BSD pleit dan ook voor een totale privatisering van De Maagd, dan behoeven we ook geen maatregelen te nemen die het CDA voorstelt om ongewenste concurrentie te voorkomen. Dan de Stoelemat en wat daarmee moet gebeuren. Het zal duidelijk zijn dat de BSD af wil van de Stoelemat als evenementenhal.Wij vinden dat de Stoelemat die in ons bezit is op een andere manier gebruikt zou kunnen worden. Dat zou ook onder handelingen over een ander gebouw waar we een stadskantoor willen zetten mls- schien ook versoepelen, zo niet overbodig maken. De BSD pleit ervoor om de Stoe lemat te onderzoeken op de mogelijkheid om als basis te dienen voor een stads kantoor. Niet als stadskantoor maar op basis, op dezelfde manier zoals men nu het PTT-gebouw onderzoekt. Met betrekking tot de portefeuillehouder dit. Sommige collega; partijen zeggen dat als hij zegt ik ben verantwoordelijk dat hem dat siert. Ik vind het van zelfsprekend dat hij politiek verantwoordelijk is. Maar het rare is hij zegt e en als ie zegt dat je politiek verantwoordelijk bent is daarmee de kous klaar bliikeliik af.In dit land heerste een zekere mentaliteit in het verleden dat a s ie als politicus-bestuurder heel duidelijk gefaald had, je daaruit de consequenties trok. Wat doet deze portefeuillehouder. Hij houdt een verhaal waarbij m wezen allerlei verzachtende omstandigheden worden aangevoerd waardoor toch heel dui e li ik bliikt dat noch hij noch het collegehet geweten heeft en daarna zeg, hij, zonder dat voor de rest uit de doeken te doen, dat hij geconcludeerd heeft da hij onvoldoende alert heeft gereageerd en dat is het. 7. olf Daarmee sluit ik af. Ik had gehoopt dat de portefeuillehouder de eer aan zichzelf had gehouden. Ik had gehoopt dat het CDA en de P.v.d.A. de politieke moed had gehad om, ook al zou dat tot een breuk in het college hebben geleid, deze porte feuillehouder de hand niet langer bovenhet hoofd te houden Ik had Sloopt da de P.v.d.A. en het CDA de moed hadden gehad om vertrouwen te hebben m de rest van de raad om desnoods met zijn tweeën, die twee partijen, als rompco ege ge woon voort te gaan voor de komende periode. Van de BSD hadden ze een heel con- structieve bijdrage daarin mogen verwachten. Dat toont politieke verantwoorde ij heid Ik betreur het dat de VVD niet de politieke moed heeft gehad om het woord politieke verantwoordelijkheid werkelijk te wegen en met een andere ^houders- kandidaat naar voren te komen, zodat dit dan op een manier was opgelost dat d burger had begrepen wat wij hier doen, dat de burger met het idee krijgt dat zij wederom het kind ven de rekening zijn en dat dehenen politie! blijven cioen wat ze graag doen in de ogen van de burgers en dat is op het p u zitten. Tot zover. De heer VAN DEN OUDEN: Wij bevinden ons in een periode waarin bezuinigen hoog on de politieke agenda staat. Instellingen, organisaties en de inwoners van deze stad worden keer op keer geconfronteerd met kortingen en hogere lasten. van de instellingen en orgn1^ ies politiek kiimaat is nu aan de orde de be- orgamsatie worden verwacht. In P tefeuillehouder cultuur in het kader van^d^exploita tie tekort en van de stadsschouwburg - ;oI,ecar,e3ultaten, zijn dan geschat Het gevolg een overso hrijdingvanf Dit slechte bericht kwam voor het col g svsteem faalde en niet alert In één jaar tijd kon dit tekort on s onwetend over de financiële ramp die werd gereageerd. Intussen bleef e hi uitgebreid over gesproken, zich voltrok. In de gecombineerde commissie is hier uiige - 15 - De kern van de discussie was dat de wethouder en met hem het college niet op 'de hoogte waren van de problemen die zich voordeden. Toch zijn er het afgelopen jaar signalen geweest waaruit de wethouder had kunnen opmaken dat het niet he lemaal liep zoals de bedoeling was. Op een vraag van de heer A. Franken is het duidelijk geworden dat de financiële unit signalen heeft gegeven dat er geen zicht bestond op de gemaakte personeelskosten, dit omdat de salarisadministra tie geteisterd werd door een slecht computersysteem. Waarom zijn toen niet de nodige maatregelen getroffen ?0f zijn de signalen verloren gegaan In dat laatste geval is er sprake van een ernstige tekortkoming in de communicatie. Ik heb dit een blinde vlek genoemd tijdens de commissievergadering en verzocht te onderzoeken waarom en hoe deze blinde vlek kon ontstaan. Wat dat betreft steun ik de vraag naar het totaalonderzoek naar de organisatie van D Maagd waar ook de communicatiefactoren bij bekeken moeten worden. Hoe kon deze blinde vlek ontstaan. Dat is, ongeacht de uitslag van dit debat, een interessante vraag. Juist omdat de managementrapportage één van de middelen is om de financiële verrassingen uit te sluiten. Het blijkt dat die management rapportage niet optimaal functioneert. Maar er zijn vele communicatiemiddelen om een vinger aan de pols te houden. Juist bij het reilen en zeilen van de stadsschouwburg die in een opstart- en experimentele fase verkeert mag men ver wachten dat het college als een bok op de haverkist zou zitten. Wij zijn dan ook niet tevredenmet de stelling dat de wethouder niet tijdig op de hoogte was van de problemen van de exploitatie. Zo kon het gebeuren dat op enig moment per soneel is aangetrokken zonder kennis van het college, waarbij het onduidelijk is of dit gebeurd is binnen het daartoe vrijgemaakte budget. Falende systemen, zeer gebrekkige communicatie of misschien wel het ontbreken van communicatie, daardoor een organisatie die tekort is geschoten. Een college dat de signalen niet heeft ontvangen of verkeerd heeft begrepen. Een college dat daardoor tekort is geschoten en daarvoor de politieke verantwoording draagt. Vreemd is het dan ook dat B W haar notulen niet ter inzage wil geven aan de raad, een verzoek van D'66 en de heer Linssen dat wij ondersteunen. Bij poli tieke verantwoordelijkheid past alleen volledige opening van zaken wat het functioneren van het college betreft. Eerder heb ik gesteld wat de politiek verwacht van de organisatie van instellingen die subsidie ontvangen toch zeker van de gemeentelijke organisaties verwacht mag worden. In de afgelopen tijd hebben wij gesproken over het vertrouwen van de bur gers in de politiek, een vertrouwen dat wat deuken vertoont. Los van het feit dat alle inwoners van Bergen op Zoom het ontstane tekort zullen moeten opbrengen heeft het imago van de politiek er weer een deuk bijgekregen. Herstel van deze deuk kan alleen door politieke duidelijkheid. Tijdens de gecombineerde commissievergadering zei de portefeuillehouder dat hij de politieke verantwoordelijkheid draagt. Dat is duidelijk en dat is juist. Op zijn politieke verantwoordelijkheid willen wij hem beoordelen. De wethouder moet er rekenschap van geven hoe het allemaal zo heeft kunnen lopen, waarbij de kern van deze rekenschap, wat ons betreft, ligt bij het feit dat hij ook anders had kunnen handelen dan hij nu gedaan heeft. Politiek gezien wordt hij geacht te weten wat er gebeurd is. Wij vinden dat de wethouder goed moet overwegen wat zijn positie is. Hij heeft zojuist zijn conclusies getrokken door middel van deze verklaring, maar zijn basis blijft wankel. Waarom blijft die basis wankel Als we de collegepartijen horen die de wethouder willen laten zitten om het compromis, zoals de heer Van der Kallen al zei, nog twee jaar door te kunnen la ten gaan, kan ik me toch eigenlijk niet aan de indruk onttrekken door alle voor stellen die gedaan zijn, een commissie die alle ontwikkelingen nauwgezet gaa volgen regelmatig en op zo korte termijnen rapportages dat de wethouder mag - ittenmaar dat hij wel zeer beschadigd mag blijven zitten. Mijns inziens wordt hij onder curatele gezet. Mijns inziens kan hij geen zonder dat hij moet gaan rapporteren aan de commissie e ci.bewegi«^vrijheid van deze wethouder is miniem geworden. Ik vraag me af of dat in het kader politieke verantwoording en politieke duidelijkheid goed is. Het ou veelweter Pijn voor de duidelijkheid Hot de wethouder zijlcont1trk politiek verantwoordelijk, ik heb gefaald waar de orgamsat

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1992 | | pagina 91