-6- passing op dit voorstel? Is het toch mogelijk om segmentering toe te passen en tegen welke kosten? In de commissievergadering hebben wij positief gereageerd op de instelling van een regionaal overlegplatform. Wij beseffen dat willen wij regionaal samenwerken, zelfs bij de programmatische invulling, uitbreiding en doorgifte, toch een bevoegdheid van de raad, een zekere regionale afstemming gevraagd wordt. De VVD-fraktie wil, alvorens een besluit te nemen, graag antwoord van het college op de volgende vragen. Is de uitbreiding van de netcapaciteit een kwestie van aanpassing van de apparatuur of vergt dat ook aanpassing van de infrastruktuurMet andere woorden, moet er gegraven worden? Is die nieuwe apparatuur te gebruiken als de glasvezel ingevoerd wordt, of is die dan volledig afgeschreven? Zijn de investering en de kosten verantwoord voor een tussenperiode van circa 10 jaar? Met de komst van de glasvezel zou dat dan helemaal veranderd moeten worden. Kunt u bij benadering zeggen hoeveel het per aansluiting kost als met een decoderingsapparaat gewerkt wordt? Welke extra kosten, behalve het decode- ringsapparaat van zeker 400, komen dan voor rekening van die bepaalde burger? Kunt u garanderen dat de in het voorstel genoemde prijs, 4,50 excl. BTW, een maximum prijs is per maand? Of kunt u door middel van onderhandelingen de prijs voor de burgers van Bergen op Zoom drukken? Wanneer verwacht u de resultaten van het kijk- en luisteronderzoek te kunnen bespreken? Wat zijn de gevolgen als wij de beslissing tot uitbreiding van de netcapaciteit nu uitstellen tot na de uitslag van het kijk- en luisteronder zoek? De heer VAN DER KALLEN: De BSD is tegen punt 3 van dit voorstel. Niet omdat we onwelwillend tegenover een uitbreiding zouden staan, hoewel we die niet nodig achten. Maar omdat de bijkomende kosten in geen verhouding staan tot de toegevoegde waarde van de bijkomende zenders. Onderzoeken elders hebben uitgewezen dat als je de 10 meest bekeken zenders pakt, alle andere zenders, hoeveel dat er ook bij zouden zijn, 9, 20 of 30, zoals in het buitenland, hebben aangetoond dat de kijkdichtheid van dié andere zenders, dus die boven die 10 uitgaan, beneden de 10% blijft. Wij hebben 19 zenders. Dus het is duidelijk dat, ook al komen er zenders bij, je eigenlijk voor een kijkdichtheid van het totaal wat je erbij doet, hooguit die 10% klaarblijkelijk niet zult halen, er toch 45% meer kosten worden gemaakt. Als je dat afweegt, zeg je bij jezelf, voor zo weinig zo veel geld. Mogen wij dat onze burgers aandoen? Ten aanzien van besluit 4. Dat besluit is ook heel reëel. Als je kijkt naar de kosten die je moet maken om de segmentatie inderdaad af te dwingen, dan kom je tot dermate kosten. En als je dan gaat kijken naar, wie moet dat gaan betalen, dan is dat niet realistisch. Dus in die zin ondersteun ik besluit 4. Ik ben absoluut tegen besluit 3, omdat het nuttige rendement van zo'n toevoeging totaal niet opweegt tegen de kosten. Aangezien we toch niet lichtvaardig moeten besluiten over kostenstijgingen in dit tijdsgewricht, denk ik dat we hier gewoon nee tegen moeten zeggen. Ook in die zin zou ik dé VVD er op willen wijzen dat je in wat je ook produceert, en daar moet ze voor openstaan als economisch gerichte partij, dat je dan aanloopt tegen de aflopende meeropbrengst. Ik denk dat dat juist bij dit soort T.V.-doorzend- mogelijkheden heel duidelijk is. Mevrouw NOORMAN: Krijgen we nu ook al een les economie van de heer Van der Kallen? -7- De heer JOUVENAZ: Voorzitter, wij als GB/S kunnen ons niet helemaal verenigen met het door u gedane voorstel. Wij zijn van mening dat zender uitbreiding nu niet direkt een urgentieverlangen is onder een zeer groot aantal van de kabelgebruikers in Bergen op Zoom. Mede daardoor zijn de punten 3 en 4 voor ons in het huidige voorstel niet acceptabel, daar de door u gewenste zenderuitbreiding ons inziens niet of te weinig met steekhoudende argumenten wordt gemotiveerd. Er wordt wel gesuggereerd dat er veel voor standers zijn van nieuwe toegevoegde programma's, waaronder een aantal buitenlandse zenders. Toch is er ooit een onderzoek gedaan -vragen wij ons af- naar tegenstanders aangaande deze uitbreidingen. Een meer aanvaardbaar gedeeld aanbod, d.w.z. een eigen keuzepakket door de gemeente samengesteld, is praktisch onmogelijk, gezien de zeer hoge kosten die hiervoor worden berekend. Aanvaarding van het collegevoorstel, zoals het nu voor ons ligt, brengt moeilijk te aanvaarden financiële consequenties voor de minder draagkrachti- gen. Volgens dit voorstel komen deze kosten op 4,50 plus BTW, dat is ongeveer 64,per jaar. Samen met de huidige kosten van 140,worden deze dan 205,-- per gebruiker. Overigens zullen de uitbreidingen, indien deze worden doorgevoerd, hooguit zo'n 10 jaar effektief zijn. Daarna zal de glasvezelkabel geleidelijk worden toegepast. Gezien de vele funkties die via deze glasvezelkabel moeten worden verwezenlijkt, is dit een onafwendbare ingreep. Is het reëel, indien nu uw voorstel wordt aanvaard, de vervangingskosten dan door gebruik van de glasvezelkabel eventueel weer te gaan verhalen op de kabelgebruikers? Wij zullen onze verantwoording beslist niet uit de weg gaan. Doch alvorens onze akkoordbevinding aan uw voorstel te willen geven, willen we eerst de resultaten afwachten van een, mede door ons gewenst, luister- en kijk onderzoek. Daarom delen wij u nu mede dat wij het amendement van de PvdA ondersteunen De heer VAN DEN OUDEN: Voorzitter, het is een feit dat de ontwikkelingen op het terrein van de telecommunicatie stormachtig verlopen. Zo is het aanbod van de zenders nu al enorm en het eind is nog niet in zicht. Dat de kwantiteit van de zenders niet gelijk is aan de kwaliteit laat ik graag ter beoordeling aan de kritische consument over. Wij zijn een voorstander van een zo groot mogelijke pluriformiteit van de Bergse kabel. Tevens vinden wij dat de consument zelf de keuze moet hebben om te bepalen welke zenders hij nu wel of niet op zijn kabel wil hebben. Er moet de mogelijkheid zijn om een abonnement te nemen op een pakket zenders. Hoe groter het pakket, hoe groter het abonnementsgeld. In het voorstel wordt segmentatie afgewezen. Een belangrijk argument is dat het alleen gerealiseerd kan worden met extra hoge kosten, die dan over alle abonnees moeten worden verdeeld. Voorzitter, wij hebben bij de gemeente Rijswijk, waar in 1988 segmentering werd ingevoerd, informatie ingewonnen. De segmentering, bestaande uit een basispakket en een pluspakket, werd destijds ingevoerd na een haalbaarheids onderzoek. Met name om na te gaan hoeveel abonnees er op een beperkt pakket binnen zouden worden gehaald. Een dergelijk onderzoek zou in Bergen op Zoom via een kijk- en luisteronderzoek gerealiseerd kunnen worden. Het basis pakket is vrij omvangrijk, omdat de gemeente Rijswijk destijds heeft besloten om het kabelnet uit te breiden, maar de uitbreiding niet financieel ten laste te brengen van alle inwoners. De nieuwe zenders werden in het pluspakket gezet. 60% Van de abonnees kozen voor het pluspakket en 40% voor het basispakket. De segmentering werd gerealiseerd door middel van een scheidingsfilter. Deze kostte rond de 30,-- a 35,Hetgeen inclusief arbeidsloon op 80,87,uitkomt. De kosten van segmentering worden verdeeld over de abonnees van het pluspakket. In Rijswijk vindt men de seg-

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1992 | | pagina 8