-44-
Wat is dan de reden dat het college voorstelt te kiezen voor model B in
plaats van model C. Voor de duidelijkheid:
Model B: centrale uitvoering van technische beheerstaken milieu. Model C:
centrale uitvoering van alle beheerstaken milieu, dus zowel de technische
als de administratieve en juridische beheerstaken. De wethouder spreekt in
de commissie van model B-plus.
Voorzitter, dat veroorzaakt alleen maar onduidelijkheid. Want vervolgens
wordt C C-min en dan praten we aldus de direkteur van de dienst ineens over
dezelfde modellen. Onzin, of je kiest voor B, of je kiest voor C.
Maar waarom durft het college en het overgrote deel van deze raad model C
niet aan, want als extra voordelen staan vermeld:
- door bundeling van alle uitvoerende capaciteit maximale efficiencywinst
in kwaliteit en kwantiteit,
- optimale benutting van "harde" en "zachte" hulpmiddelen, zoals automati
sering en standaardisatie.
Gezien de bijdragen van alle frakties in de voorjaarsnota, waarin efficien
cy, doelmatigheid enz. genoemd worden, mag D66 dit toch bevreemden. Voorlo
pig wilde ik het hierbij laten.
De heer VAN DER KALLEN: Voorzitter, hoewel ik liever een ander verdergaand
samenwerkingsmodel zou zien, kan ik toch met dit voorstel instemmen onder
het motto, de eerste stap wordt gezet. Mogelijk volgen er nog meer als de
eerste eenmaal gezet is. Wel spijt het mij dat ons gewest op dit punt zo
achterloopt bij de andere. Terwijl ik tevens moet constateren dat de
specifieke Bergse milieuproblematiek wordt gebruikt om toch vooral maar niet
volledig de zaak over te dragen.
De BSD is ervan overtuigd dat een totale samenvoeging van alle milieu
inspanningen binnen ons gewest geen belemmering zou zijn voor een goede
aanpak van die zogenaamde Bergse milieuproblematiek.
De heer SMITS: Voorzitter, als ik goed ben ingelicht, dan stond er gister
avond op de agenda van de raad van Roosendaal een voorstel om te kiezen voor
model C-min. In deze raad stelt het college B-plus voor. In de commissie
hebben we die twee naast elkaar gelegd en kwamen we al gauw tot de conclusie
dat daar niet zo bijster veel verschil in zit en dat de toekomst alle kansen
biedt om te groeien naar een hoger niveau, als we eenmaal gestart zijn. De
start is in deze het belangrijkste. De VVD vindt dan ook dat we zo weinig
mogelijk belemmeringen moeten opwerpen om het streekgewest tot een voorstel
te kunnen laten komen.
Als dat voorstel er eenmaal ligt, dan pas kunnen we het inhoudelijk beoor
delen en zullen we kijken naar de taakinhoud, de oplossingen voor het
personeel, de financiën, naar de restcapaciteit die eventueel bij de
gemeente moet blijven en naar de desintegratie-effekten. Dat 20% efficiency-
voordeel, wat Berenschot genoemd heeft, daar zijn we ook in geïnteresseerd.
Maar dat zijn allemaal punten die pas ter beoordeling naar ons toekomen, op
het moment dat het voorstel van het streekgewest voor ons ligt.
Wij kunnen ons dus vinden in het voorstel wat u ons aanbiedt.
De heer VAN ES: Voorzitter, het voorstel haakt in op een reeds jarenlang
door ons gekoesterde wens, vandaar dat we het van harte ondersteunen. Ik
meen ook dat het voorstel voldoende waarborgen biedt op allerlei gebied,
zoals op het gebied van personeel, de ideeën over de budgettaire neutrali
teit, om tot een weloverwogen samenwerking te komen.
De heer MULLER: Voorzitter, het zou aardig zijn in de duostadgedachte als
wij het alfabet eens op elkaar laten aansluiten. Want B-plus en C-min, als
dat gelijktijdig zou kunnen oplopen, dan worden onze gedachten wat gelijk
matiger. Want tussen de B-plus en de C-min variant, die hier gepresenteerd
-45-
zijn tussen Bergen op Zoom en Roosendaal, zit naar mijn smaak weinig
verschil. Het grootste gedeelte van de discussie is eigenlijk gisteren al
gevoerd, met betrekking tot de personele toestand, het MUP en het evenueel
toekomstige model. Ik denk dat ik daar niet verder op in hoef te gaan.
Het gaat in model B met name over de efficiencyverbetering, die wij kunnen
bereiken om tot samenwerking over te gaan. Ik denk dat dat een goede zaak
is. Daarnaast blijft er een eigen beleidsvrijheid voor de gemeente, in dit
geval voor de gemeente Bergen op Zoom. Vandaar dat wij zeggen, de B-plus
variant is congruent aan C-min en kan, wat ons betreft, onderzocht worden.
Voor de rest sluit ik mij aan bij de woorden die de heer Van Es gesproken
heeft
De heer BAKX, wethouder: Voorzitter, er is in feite geen enkele vraag
gesteld. De raad is unaniem akkoord met het voorstel wat er nu ligt. Ik denk
dat gisteravond daar ook een stuk debet aan is.
We zetten nu het licht op groen om onder een aantal condities de zaken te
laten onderzoeken, zodat u over ongeveer een half tot driekwart jaar een
afgerond geheel hier krijgt voorgelegd. U weet nu de condities waaronder we
dat doen. Inderdaad hebben we gesproken over B-plus en is dat nu hetzelfde
als C-min. Daar zal ongetwijfeld de komende maanden nog naar gekeken worden
van, wat willen we van C afnemen en wat willen we per se niet.
We hebben hier grosso modo willen aangeven welke taken willen we in ieder
geval overdragen. Dan blijven er natuurlijk nog een aantal taken over. De
taken, die we over willen houden, kunnen nader ingevuld worden. Zij het dat
één ding duidelijk is en dat is het beleidsgedeelteDus het uiteindelijke
model D wordt niet verkozen, daar wordt hier vanavond niet verder voor
gepleit. Dus het zal zich op het niveau van de B en C varianten blijven
bevinden. De voorwaarden, die we eraan gesteld hebben, zijn, denk ik, ook
duidelijk.
Verwoord onder besluit 4., ziet u dat er in het streekgewest een projekt-
groep gestart is, die nu de consequenties op een rijtje moet gaan zetten.
De heer Smits wijst nog eens nadrukkelijk op het 20% efficiencyvoordeel wat
Berenschot indertijd heeft gelanceerd. Ik denk ook dat dat inderdaad zaken
zijn die dan uit die nadere rapportage allemaal zullen moeten blijken.
Voorzitter, de raad is akkoord. Ik heb er verder weinig meer aan toe te
voegen.
De VOORZITTER: Dank u zeer. Mevrouw Van Male vraagt het woord in de tweede
termijn.
Mevrouw VAN MALE: Ik moet de wethouder even een ding in herinnering roepen.
Hij zegt, de raad is unaniem akkoord. Maar wij hebben expliciet gekozen voor
de C variant, dus niet voor de B variant. Ik heb net al uitgelegd waarom.
De VOORZITTER: Dank u wel, mevrouw. Mag ik er van uitgaan dat u wilt vol
staan met aantekening? Akkoord. Andere leden van de raad wensen dat niet,
dan is aldus besloten.
Dames en heren, aan het begin van de raad van deze avond had ik tenminste
willen opmerken dat 11 leden van uw raad de mededeling, in de tweede zin
vervat op de uitnodiging van deze vergadering, namelijk dat een vervolg op
vrijdag 27 maart, des namiddags om 19.30 uur zou kunnen zijn, niet dusdanig
tot zich hebben laten doordringen dat zij ter vergadering zijn gekomen.
Aanvankelijk behoorde ik onder hen, want ik had u reeds om 7 uur willen
laten komen. Van degenen, die kennelijk verhinderd zijn, hebben sommigen
mij daar mededelingen van gedaan, anderen weer niet. Terwijl ook enkelen
meegedeeld hebben alsnog ter vergadering te zullen komen.