-24-
Zonder beraadslagingen en zonder hoofdelijke stemming worden de voorstellen
10 en 11 aangenomen.
De VOORZITTER: Dames en heren, mij heeft het verzoek bereikt om de punten 12
en 13 te vernummeren en eerst punt 13 aan de orde te stellen. Daarna de
punten 12 en 14, waar lang niet altijd de scheidingen zo duidelijk te
trekken zijn. Als u het allemaal binnen de tijd weet te regelen, en we
hebben nog een uur en een kwartier, heb ik tegen enige grensverlegging geen
overwegende bezwaren. Dan vraag ik nu uw aandacht voor punt 13.
13. Voorstel tot herinrichting van de Antwerpsestraat-Antwerpsestraatweg.
Nr. SOB/14.
De VOORZITTER: Bij dit voorstel mag ik u ook verwijzen naar de nadere memo
rie, die is binnengekomen. Wie van u mag ik het woord geven?
De heer VAN DE WATER: De herinrichting van de Antwerpsestraatweg is uiter
aard een heel goede zaak. In de commissie RO is er uitgebreid bij stilge
staan. Dan ook een compliment voor de wijze waarop de vragen, die daar
gesteld zijn, aan de raad ter beschikking gesteld zijn.
Een opmerking heb ik nog. Het is altijd moeilijk als dat niet in de
commissie gemeld is, maar na de commissie. Heel de situatie met betrekking
tot de Burg. de Roocklaan en de ontsluiting langs de B-weg. Daar zijn toch
grote financiële kosten aan verbonden. Het nut daarvan ziet onze fraktie op
dit moment niet zo zeer in. Ik heb voor de vergadering met de wethouder
gesproken. We stemmen in met het ontwerp, maar we willen nog een keer over
leg plegen met de dienst of er nog alternatieven zijn. Dan puur in het kader
van de financiën die daar tegenover staan en om te kijken of we een gelijk
waardige oplossing zouden kunnen kiezen met minder financiële consequenties.
De heer AERTSSEN: De PvdA is vandaag uiteraard zeer gelukkig met het voor
stel om van de Antwerpsestraatweg-Antwerpsestraat een veilige en daarbij
hopelijk ook een minder drukke verkeersroute te maken.
Ruim een jaar geleden heeft mijn fraktie, om dit doel te bereiken, nog een
motie in stelling gebracht. Vandaag kunnen we constateren dat ook een
slechts in stelling gebrachte maar niet afgevuurde motie zeer snel effect
kan sorteren. Wij willen onze complimenten daarvoor aan het college richten.
Voorzitter, ten aanzien van het plan zijn er een aantal opmerkingen
geplaatst. Met name het realiseren van een zebrapad bij de Zuidsingel heeft
onze instemming. Wij denken dat dat toch een goede oplossing zal zijn.
Eigenlijk zou dit toch wat meer uitgeprobeerd moeten worden in de stad.
Tot slot, voorzitter, nog een opmerking over het aanhoudende en doorgaande
vrachtverkeer.
Naar onze mening is het thans nog onnodig dat er vrachtverkeer via de cen
trumwegen de stad verlaat of binnenkomt. Er is een prima route via de
Randweg Noord en de Randweg Oost. Tot op heden leidt dat nog steeds tot
letterlijk levensgevaarlijke situaties. Ik ben er overigens zelf een keer
getuige van geweest.
De portefeuillehouder heeft toegezegd middels goed overleg tot een oplossing
te willen komen. Ik en met mij vele anderen kunnen constateren dat dat tot
op heden niet veel heeft opgeleverd. Onze fraktie vraagt het college
nogmaals nadrukkelijk aandacht voor dit probleem. Zeker na de reconstructie
van de Antwerpsestraatweg moet het gewoon afgelopen zijn met het doorgaande
vrachtverkeer. De Markiezaatsweg mag vervolgens niet een redelijk
alternatief blijken te zijn. Een dringend overleg met de plaatselijke
transporteurs lijkt ons derhalve nog steeds een harde noodzaak.
De heer BOLSIUS: Het plan, zoals het nu voor ons ligt, heeft wel degelijk
-25-
alle kenmerken van de hoofdopzet, te weten, meer aandacht voor het langzaam
verkeer en een verkeersafwikkelingsniveau, dat meer afgestemd is op het be
stemmingsverkeer en de bereikbaarheid van het centrum.
Tijdens de commissievergadering zijn een fors aantal zaken aan de orde
gekomen. Ook ik wil, evenals de heer Van de Water, mijn waardering uitspre
ken voor de afwerking van de punten tijdens de commissievergadering, zoals
die nu in een memovorm voor ons ligt. Daardoor is uitstekend te zien wat wel
en nog niet tot vervolgakties leidt. Met name ook het verhaal rond de
riolering en datgene wat er op dat gebied nog gaat gebeuren, heeft mijn
fraktie gerustgesteld ten aanzien van de vrees, dat we straks een pracht van
een plan weer open moeten breken, omdat de riolering plaatselijk vervangen
moet gaan worden. De uitstekende beantwoording van de tijdens de commissie
gestelde vragen heeft dus de waardering opgeroepen. Wat de PvdA-fraktie
betreft. Wij zijn blij dat dit plan, waar jaren aan gewerkt en gedacht is,
mede gedragen is door een door die fraktie 1 jaar geleden ingediende motie.
Voor de rest kan het alleen maar de instemming van de D66-fraktie hebben.
De heer STUART, wethouder: Voorzitter, de vraag van de heer Van de Water kan
natuurlijk positief benaderd worden. Ik mag erop wijzen dat ten opzichte van
het oorspronkelijke plan, na de hoorzitting in overleg met betrokkenen daar
in de buurt, al een wijziging is aangebracht. Als er verder tot verbetering
en minder kosten gekomen kan worden in overleg, is dat altijd welkom natuur
lijk. Maar het moet dan allemaal wel besproken worden voordat we met de
uitvoering beginnen.
Voor wat betreft het vrachtverkeer, denk ik toch dat ik moet verwijzen naar
de afspraken, die we hier in de raad gemaakt hebben, bij de besluitvorming
over de Markiezaatsweg. Waarbij wij de raad hebben toegezegd, terug te komen
in de raad met een samenstel aan beheersmaatregelen, wanneer het randwegen
stelsel geheel zou zijn voltooid.
Een van de negatieve aspekten aan dit voorstel is dat het omwille van de
subsidie thans moet worden uitgevoerd, vooruitlopend op het gereedkomen van
die Markiezaatsweg. Het valt te voorspellen dat er een ongelukkige periode
aankomt, namelijk de tijd gedurende welke de Antwerpsestraatweg heringericht
is al en de Markiezaatsweg nog niet gereed. Dat geeft gegarandeerd proble
men. Als de Markiezaatsweg gereed is, dan dienen wij hier terug te komen met
een samenhangend pakket aan maatregelen, waarover overleg gepleegd zal
moeten zijn met de ondernemerskringen in Bergen op Zoom. Ik denk dat dat het
moment is waarop we weer met elkaar over die zaken moeten praten.
De verwachting is overigens, en dat kunt u ook uit de stukken lezen, dat de
heringerichte Antwerpsestraat-Antwerpsestraatweg absoluut niet aantrekkelijk
meer zijn voor vrachtverkeer.
De heer BOLSIUS: Nee, dat niet, maar ik meen toch op te moeten merken dat de
aandacht gevraagd werd voor het feit dat het niet de Antwerpsestraatweg
mocht zijn, maar ook niet de Markiezaatsweg wat vrachtverkeer betreft. Dus
het is alleen maar op te lossen, als je naar de kilometers kijkt, met een
echte randweg Zuid, waar wij al vele jaren om vragen.
De heer STUART, wethouder: Wat dat betreft, zullen we ons, denk ik, maar aan
de besluitvorming houden over de Markiezaatsweg. De raad heeft niet besloten
dat er geen vrachtverkeer op die weg mag komen.
De VOORZITTER: Wie van u in tweede termijn?
De heer AERTSSEN: Een korte reaktie naar de wethouder toe ten aanzien van
het vrachtverkeer. U heeft inderdaad toegezegd, toen wij met, ik dacht, het
voorstel over de Markiezaatsweg bezig waren, dat u met een samenhangend
pakket zou komen. Wij hebben daar een wat meer uitgesproken opvatting over,