-24- Zonder beraadslagingen en zonder hoofdelijke stemming worden de voorstellen 10 en 11 aangenomen. De VOORZITTER: Dames en heren, mij heeft het verzoek bereikt om de punten 12 en 13 te vernummeren en eerst punt 13 aan de orde te stellen. Daarna de punten 12 en 14, waar lang niet altijd de scheidingen zo duidelijk te trekken zijn. Als u het allemaal binnen de tijd weet te regelen, en we hebben nog een uur en een kwartier, heb ik tegen enige grensverlegging geen overwegende bezwaren. Dan vraag ik nu uw aandacht voor punt 13. 13. Voorstel tot herinrichting van de Antwerpsestraat-Antwerpsestraatweg. Nr. SOB/14. De VOORZITTER: Bij dit voorstel mag ik u ook verwijzen naar de nadere memo rie, die is binnengekomen. Wie van u mag ik het woord geven? De heer VAN DE WATER: De herinrichting van de Antwerpsestraatweg is uiter aard een heel goede zaak. In de commissie RO is er uitgebreid bij stilge staan. Dan ook een compliment voor de wijze waarop de vragen, die daar gesteld zijn, aan de raad ter beschikking gesteld zijn. Een opmerking heb ik nog. Het is altijd moeilijk als dat niet in de commissie gemeld is, maar na de commissie. Heel de situatie met betrekking tot de Burg. de Roocklaan en de ontsluiting langs de B-weg. Daar zijn toch grote financiële kosten aan verbonden. Het nut daarvan ziet onze fraktie op dit moment niet zo zeer in. Ik heb voor de vergadering met de wethouder gesproken. We stemmen in met het ontwerp, maar we willen nog een keer over leg plegen met de dienst of er nog alternatieven zijn. Dan puur in het kader van de financiën die daar tegenover staan en om te kijken of we een gelijk waardige oplossing zouden kunnen kiezen met minder financiële consequenties. De heer AERTSSEN: De PvdA is vandaag uiteraard zeer gelukkig met het voor stel om van de Antwerpsestraatweg-Antwerpsestraat een veilige en daarbij hopelijk ook een minder drukke verkeersroute te maken. Ruim een jaar geleden heeft mijn fraktie, om dit doel te bereiken, nog een motie in stelling gebracht. Vandaag kunnen we constateren dat ook een slechts in stelling gebrachte maar niet afgevuurde motie zeer snel effect kan sorteren. Wij willen onze complimenten daarvoor aan het college richten. Voorzitter, ten aanzien van het plan zijn er een aantal opmerkingen geplaatst. Met name het realiseren van een zebrapad bij de Zuidsingel heeft onze instemming. Wij denken dat dat toch een goede oplossing zal zijn. Eigenlijk zou dit toch wat meer uitgeprobeerd moeten worden in de stad. Tot slot, voorzitter, nog een opmerking over het aanhoudende en doorgaande vrachtverkeer. Naar onze mening is het thans nog onnodig dat er vrachtverkeer via de cen trumwegen de stad verlaat of binnenkomt. Er is een prima route via de Randweg Noord en de Randweg Oost. Tot op heden leidt dat nog steeds tot letterlijk levensgevaarlijke situaties. Ik ben er overigens zelf een keer getuige van geweest. De portefeuillehouder heeft toegezegd middels goed overleg tot een oplossing te willen komen. Ik en met mij vele anderen kunnen constateren dat dat tot op heden niet veel heeft opgeleverd. Onze fraktie vraagt het college nogmaals nadrukkelijk aandacht voor dit probleem. Zeker na de reconstructie van de Antwerpsestraatweg moet het gewoon afgelopen zijn met het doorgaande vrachtverkeer. De Markiezaatsweg mag vervolgens niet een redelijk alternatief blijken te zijn. Een dringend overleg met de plaatselijke transporteurs lijkt ons derhalve nog steeds een harde noodzaak. De heer BOLSIUS: Het plan, zoals het nu voor ons ligt, heeft wel degelijk -25- alle kenmerken van de hoofdopzet, te weten, meer aandacht voor het langzaam verkeer en een verkeersafwikkelingsniveau, dat meer afgestemd is op het be stemmingsverkeer en de bereikbaarheid van het centrum. Tijdens de commissievergadering zijn een fors aantal zaken aan de orde gekomen. Ook ik wil, evenals de heer Van de Water, mijn waardering uitspre ken voor de afwerking van de punten tijdens de commissievergadering, zoals die nu in een memovorm voor ons ligt. Daardoor is uitstekend te zien wat wel en nog niet tot vervolgakties leidt. Met name ook het verhaal rond de riolering en datgene wat er op dat gebied nog gaat gebeuren, heeft mijn fraktie gerustgesteld ten aanzien van de vrees, dat we straks een pracht van een plan weer open moeten breken, omdat de riolering plaatselijk vervangen moet gaan worden. De uitstekende beantwoording van de tijdens de commissie gestelde vragen heeft dus de waardering opgeroepen. Wat de PvdA-fraktie betreft. Wij zijn blij dat dit plan, waar jaren aan gewerkt en gedacht is, mede gedragen is door een door die fraktie 1 jaar geleden ingediende motie. Voor de rest kan het alleen maar de instemming van de D66-fraktie hebben. De heer STUART, wethouder: Voorzitter, de vraag van de heer Van de Water kan natuurlijk positief benaderd worden. Ik mag erop wijzen dat ten opzichte van het oorspronkelijke plan, na de hoorzitting in overleg met betrokkenen daar in de buurt, al een wijziging is aangebracht. Als er verder tot verbetering en minder kosten gekomen kan worden in overleg, is dat altijd welkom natuur lijk. Maar het moet dan allemaal wel besproken worden voordat we met de uitvoering beginnen. Voor wat betreft het vrachtverkeer, denk ik toch dat ik moet verwijzen naar de afspraken, die we hier in de raad gemaakt hebben, bij de besluitvorming over de Markiezaatsweg. Waarbij wij de raad hebben toegezegd, terug te komen in de raad met een samenstel aan beheersmaatregelen, wanneer het randwegen stelsel geheel zou zijn voltooid. Een van de negatieve aspekten aan dit voorstel is dat het omwille van de subsidie thans moet worden uitgevoerd, vooruitlopend op het gereedkomen van die Markiezaatsweg. Het valt te voorspellen dat er een ongelukkige periode aankomt, namelijk de tijd gedurende welke de Antwerpsestraatweg heringericht is al en de Markiezaatsweg nog niet gereed. Dat geeft gegarandeerd proble men. Als de Markiezaatsweg gereed is, dan dienen wij hier terug te komen met een samenhangend pakket aan maatregelen, waarover overleg gepleegd zal moeten zijn met de ondernemerskringen in Bergen op Zoom. Ik denk dat dat het moment is waarop we weer met elkaar over die zaken moeten praten. De verwachting is overigens, en dat kunt u ook uit de stukken lezen, dat de heringerichte Antwerpsestraat-Antwerpsestraatweg absoluut niet aantrekkelijk meer zijn voor vrachtverkeer. De heer BOLSIUS: Nee, dat niet, maar ik meen toch op te moeten merken dat de aandacht gevraagd werd voor het feit dat het niet de Antwerpsestraatweg mocht zijn, maar ook niet de Markiezaatsweg wat vrachtverkeer betreft. Dus het is alleen maar op te lossen, als je naar de kilometers kijkt, met een echte randweg Zuid, waar wij al vele jaren om vragen. De heer STUART, wethouder: Wat dat betreft, zullen we ons, denk ik, maar aan de besluitvorming houden over de Markiezaatsweg. De raad heeft niet besloten dat er geen vrachtverkeer op die weg mag komen. De VOORZITTER: Wie van u in tweede termijn? De heer AERTSSEN: Een korte reaktie naar de wethouder toe ten aanzien van het vrachtverkeer. U heeft inderdaad toegezegd, toen wij met, ik dacht, het voorstel over de Markiezaatsweg bezig waren, dat u met een samenhangend pakket zou komen. Wij hebben daar een wat meer uitgesproken opvatting over,

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1992 | | pagina 60