-20- leveren zonder doorberekening. De aanduiding, indien dit niet mogelijk blijkt te zijn dan mogen de kosten voor het streekgewest maximaal een halve formatieplaats zijn. In de discus sie en in de bijeenkomst op 5 februari te Roosendaal is aangegeven dat de inschatting was dat, wanneer bij aanhaking van het streekgewest, er voor lopig zou worden ingeschat dat dat zou zijn een halve formatieplaats Ik denk dat derhalve het signaal afgeven, mede in het kader dat wij vinden dat ook op streekgewestelijk niveau de kosten binnen de perken gehouden moeten worden, een signaal is wat best passend is om daarvoor de aandacht te vragen. Overigens denk ik ook dat het eerste signaal best afgegeven kan worden als er gevraagd wordt, onderzoek dat eens. Maar ik weet niet of alle gemeenten, die daarbij betrokken zijn, dat inderdaad zo zullen beantwoorden. Misschien zijn er wel gemeenten bij die zeggen, we stoppen daar toch wel wat tijd in en dan moet iedereen maar naar rato daaraan bijdragen. Dan is het weliswaar toch een ander verhaal, maar het komt ongetwijfeld terug bij de verdere uitwerking als alle gemeenten een besluit hebben genomen ten aanzien van de volwasseneneducatie Mevrouw Demmers zegt, wij neigen er naar wel akkoord te gaan met besluit 1) maar bij het tweede, daar zetten we wat vraagtekens bij. Uiteraard heeft het college kennis genomen van de brief van het dagelijks bestuur van het streekgewest. Die zegt, wij zijn bereid de taak te aanvaar den, maar we hebben wat problemen als de gemeenteraden zouden uitspreken dat daar nadrukkelijk voorwaarden aan zijn gekoppeld. Als u het mij vraagt, denk ik dat het toch een hoogst merkwaardig gebeuren is, om de doodeenvoudige reden dat wij in de raad van de gemeente Bergen op Zoom thans in alle vrijheid discussiëren, hoe wij vinden dat de volwassenen educatie in de toekomst uitgevoerd zal moeten worden. Vervolgens zijn er leden van deze gemeenteraad lid van de gewestraad. Dat daar vervolgens die materie ook nog eens een keer aan de orde komt, laat onverlet dat u vanavond in alle vrijheid als raad, die een afvaardiging naar de gewestraad stuurt, kunt discussiëren. De gemeenteraad is van mening dat het zo moet gebeuren. U zegt wel eens, dat u vaak betrokken wilt worden ten aanzien van voorberei ding en aanpak van zaken in de gewestraad. U hebt hier een optimale kans om nu uit te spreken van, hoe u denkt dat de gewestraad het zou moeten oppak ken. Waarom is de stuurgroep gekomen tot de ex artikel 25 WGR-commissie? Om de doodeenvoudige reden dat alle gemeentebesturen, die aan de discussie hebben deelgenomen, vonden dat de volwasseneneducatie een zaak is die zich dicht bij de burgers afspeelt. Zij zochten derhalve naar een mogelijkheid om daar dichtbij betrokken te blijven. Maar er waren ook een aantal andere zaken aan de orde. In het kader van de volwasseneneducatie, waarin 4 werkterreinen zijn te onderscheiden, moet voor de basiseducatie en voor het vormings- en ont wikkelingswerk in samenhang met elkaar een globaal plan ontwikkeld worden. Voor de onderdelen vootgezet algemeen vormend onderwijs en het deeltijd MBO moet men te zamen een plan ontwikkelen. Dus één in samenhang, het ander te zamen. Discussies in de stuurgroep hebben uitgewezen dat je dan het best maar het hele gebeuren samen kunt aanpakken. Het meest efficiënt leek ons daarbij dan alle portefeuillehouders te betrekken. Dat leidt dan tot de commissie ex artikel 25 WGR. Als je dat niet nadrukkelijk aangeeft, kan daar misverstand over bestaan. Dus het duidelijkst is om als gemeenteraad te zeggen, als we dat vinden, dat maar duidelijk aan het streekgewest te laten weten. Vervolgens staat het de gewestraad uiteraard vrij daar ook een discussie over te voeren. Maar van de uitslag zou je dan kunnen zeggen, als alle gemeenteraden conform de gemeente Bergen op Zoom besluiten, mag de uitslag -21- in de gewestraad al duidelijk bekend zijn. Ik weet niet, voorzitter, of ik daarmee de D66-fraktie voldoende informatie heb verstrekt. Maar dat is de reden waarom de stuurgroep het zo heeft aan gegeven en ook de reden waarom het college van b en w vindt dat het zo doorgesluisd zou moeten worden, als de mening van de raad van Bergen op Zoom naar het streekgewest. Ten aanzien van het amendement, denk ik dat u hebt kunnen beluisteren dat wij ons daartegen niet verzetten, omdat het aangeeft dat het heel nadruk kelijk voor een aantal zaken ook nog eens expliciet voor de verdere uit werking de aandacht vraagt van het dagelijks bestuur van het streekgewest in eerste instantie, maar ook van de bestuurscommissie, als die er komt, in het bijzonder. Overigens wil ik er wel bij zeggen, voorzitter, dat uit de stukken gelezen kan worden dat, wanneer die bestuurscommissie er niet komt, er in feite geen sprake is van taakoverdrachtwant het een zit met die voorwaarden aan het andere gekoppeld. De VOORZITTER: Dames en heren, wie van u in tweede termijn? Mevrouw DEMMERS: Voorzitter, aan het eind van mijn betoog gaf u aan dat u bij het dagelijks bestuur namens 8 sprak en bij het college namens 4. Dus ik weet niet of de wet van de grote getallen in dit geval opgaat, maar ik zal u daar niet aan vastbinden. Ik heb alleen maar aangegeven dat ik bij de stukken een brief aantrof van 17 maart, die derhalve niet meer in de commis soriale behandeling heeft plaatsgevonden, omdat het ongeveer dezelfde dag was dat die daar binnenkwam. Wat mij nogal verbaasde, maar wat mij ont zettend aansprak, omdat ik ook van mening ben -wat ik al in eerste termijn heb aangegeven, en dat ben ik niet met de heer Dekkers eens- dat je op het moment dat je beslist dat je een taak overdraagt, dat je dan bij degene aan wie je de taak overdraagt best een aantal wensen mag neerleggen, zoals je graag zou willen dat je die taak zou zien vervuld. Ik heb op zich niets tegen die artikel 25 WGR-commissie. Uitstekend. Ik denk dat je dat best aan mag geven als stuurgroep. Maar ik vind, als je de taak overdraagt, dat je degene die je de taak overdraagt vrijheid moet geven om het op zodanige wijze uit te voeren als dat orgaan dat goed acht. Ik vind dat je anders bezig bent met bevoogding en het dan beter zelf kunt blijven doen, want dat ben je dan aan het proberen. Daar ben ik faliekant op tegen. Nogmaals, vandaar dat ik blij ben, eerlijk gezegd, met die brief van het streekgewest, omdat dat heel erg in de lijn zit van zoals wij vinden dat politiek in feite bedreven moet worden. Uitbesteden, prima. Voorwaarden leggen, uitstekend. Maar dan je even niet bemoeien met hoe het aan de andere kant gebeurt, want dat is de verantwoor delijkheid van de ander en niet de onze meer op dat moment. De heer A. FRANKEN: Ik heb de wethouder horen zeggen, wij zullen ons niet verzetten tegen het amendement. Dat houdt niet in dat hij ermee instemt. Mag ik dat nog eens heel duidelijk horen. Dan het tweede punt. Hij heeft gezegd, onze inspanningen die wij hier in Bergen op Zoom voor de volwasseneneducatie doen, om die eventueel te zijner tijd door te berekenen. Voorzitter, ik hou hem daar graag aan. Ik ben dat ook nog eens een keertje met hem eens. De VOORZITTER: Dank u wel. Andere leden van uw raad in tweede termijn? Dan is het woord aan wethouder Dekkers. De heer DEKKERS, wethouder: Ik constateer dat ik de D66-fraktie niet heb kunnen overtuigen van het feit dat wij gezamenlijk, als gemeenteraden samen-

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1992 | | pagina 58