-18-
verzorgd door de gemeenten Bergen op Zoom en Roosendaal. Bij verplaatsing
naar het streekgewest geschiedt geen vermindering van de formatie in Bergen
op Zoom, terwijl we dan nog eens een keertje de extra kosten aan het
streekgewest zouden moeten gaan betalen.
Het is daarom voorzitter, dat wij aan het besluit zouden willen toevoegen
dat de bestuurscommissie eerst dient te onderzoeken of de gemeenten het
huidige systeem van werken met gesloten beurzen kunnen voortzetten. Blijkt
dit niet mogelijk te zijn, dan zouden we de kosten van het streekgewest
willen beperken tot maximaal een halve formatieplaats, en ik zeg maximaal.
Wij hebben de door ons gewenste toevoeging in een amendement vastgelegd, dat
ik u thans zal overhandigen. Het amendement is ondertekend door het CDA, de
VVD, de PvdA, GB/S en de fraktie Linssen.
De VOORZITTER: Dank u wel. U had net zo goed kunnen opnoemen door wie het
niet ondertekend is, want ik geloof dat dit vrijwel de hele raad is.
Het amendement heeft de volgende inhoud:
De gemeenteraad van Bergen op Zoom, in vergadering bijeen, besluit aan de
besluitvorming bij het voorstel tot regionale samenwerking van gemeenten op
het terrein van de volwasseneneducatie toe te voegen:
5. De bestuurscommissie dient te onderzoeken of de gemeenten het huidige
systeem van werken met "gesloten beurzen" kunnen voortzetten.
Indien dit niet mogelijk blijkt te zijn, dan mogen de kosten voor het
streekgewest maximaal een halve formatieplaats zijn.
Het amendement is ondertekend door de heer Franken, de indiener van dit
amendement, door de heer Van de Water van GB/S, door de heer Linssen, door
de heer Van den Kieboom van de PvdA alsmede door mevrouw Ambagts van die
partij en door de heer Janssen van de VVD, in voldoende mate en maakt deel
uit van uw beraadslagingen.
Mevrouw DEMMERS: Voorzitter, de regionale samenwerking van gemeenten staat
D66 op velerlei gebied voor. In onze bijdrage voor de voorjaarsnota pleiten
wij ook voor samenwerking op het terrein van de volwasseneneducatie. Wij
zijn dan ook blij met een groot gedeelte van het voor ons liggende voorstel.
Ten aanzien van het voorstel heb ik in eerste termijn een tweetal vragen.
Ten eerste. Of u als voorzitter van de raad van Bergen op Zoom verrast was
door het antwoord van de voorzitter van het streekgewest, wat ik bij de
stukken zag liggen. En ten tweede, wat de reaktie van het college daarop zal
zijn.
D66 is namelijk van mening, en wij zijn het dan ook met het gestelde van het
streekgewest eens, dat een orgaan wat taken overgedragen krijgt, zelf mag
besluiten hoe die taken uitgevoerd gaan worden. De enige plicht en taak die
de raad c.q. college rest, is er op toe te zien dat de uitgangspunten van
beleid goed uitgevoerd worden. Hoe? Dat is de ander zijn verantwoordelijk
heid. We hebben dan ook absoluut geen behoefte aan het amendement, want ik
vind dit meer een regionale bevoogding dan een regionale samenwerking.
Derhalve terugkomend op het voorliggende voorstel gaan wij akkoord met
besluit 1). Daar hebben we geen enkel probleem mee. Wij willen eigenlijk in
tweede termijn, afhankelijk van uw antwoord, een amendement indienen ten
aanzien van het gestelde uitdrukkelijke voorwaarden, want we hebben absoluut
geen behoefte aan uitdrukkelijke voorwaarden.
Het amendement gaat dan meer in de lijn dat we het voorstel willen doen aan
het streekgewest tot instellen van het artikel en verder het voorstel hand
haven zoals het er staat.
De VOORZITTER: Dank u wel, mevrouw. Voor de goede orde maak ik u erop attent
dat dit een brief is van het dagelijks bestuur van het streekgewest. Dat
zijn er 8 meer dan de voorzitter in zijn eentje.
-19-
De heer VAN DER KALLEN: Voorzitter, ik heb weliswaar het amendement van de
heer Franken niet ondertekend, maar ik onderschrijf het amendement wel. Ik
vind dat er wel degelijk, en dit richting D66, voorwaarden mogen worden
gesteld, als een gemeenteraad als die van Bergen op Zoom besluit om bepaalde
taken en bevoegdheden aan het streekgewest over te dragen. Dan is het
stellen van voorwaarden daaraan volstrekt legitiem. Gezien de positie van
onze raad en onze zorg voor onze financiën is dat nog een vereiste ook.
De VOORZITTER: Ik zou denken dat onderschrijven een germanisme is voor
unterschreiben en dat betekent ondertekenen. Het woord is aan de wethouder.
De heer DEKKERS, wethouder: Dank u wel, voorzitter. De heer Franken heeft
namens de CDA-fraktie gezegd, wij kunnen ons in principe in dit voorstel
vinden. Hij heeft nog eens nadrukkelijk aangestipt dat daaraan verbonden is
de instelling van de bestuurscommissie ex artikel 25 van de Wet Gemeenschap
pelijke Regelingen. Hij zegt vervolgens iets over de doorberekening. In het
raadsvoorstel staat op pagina 3 dat de eventuele kosten zullen worden
doorberekend naar rato van het aantal inwoners. Inderdaad is dat in streek-
gewestelijk verband een veel gebruikt systeem. Maar er zijn ook discussies
geweest binnen de stuurgroep, waarvan ik deel heb uitgemaakt, om in over
weging te nemen een andere verdeelsleutel te bezien. Uiteindelijk is gekozen
voor deze veel gebruikte methode als zodanig de meest acceptabele te vinden.
Dan zegt de heer Franken, maar dat blijkt niet uit het amendement en ik
denk dat dat ook moeilijk kan, voorzitter, het zou budgettair neutraal
moeten verlopen.
Dat is toch wat anders dan wat het amendement zegt. Dat zegt, de bestuurs
commissie dient te onderzoeken of de gemeenten het huidige systeem van
werken met gesloten beurzen kunnen voortzetten. Indien het niet mogelijk
blijkt te zijn, dan mogen de kosten voor het streekgewest maximaal een halve
formatieplaats zijn.
Budgettair neutraal en het werken met gesloten beurzen betekent dat het voor
een aantal gemeenten als het ware zo zou kunnen lopen. Althans op zicht. Op
dit moment doen in het kader van de basiseducatie een aantal gemeenten daar
wat werkzaamheden voor. Bergen op Zoom voor de 16 gemeenten meer in het
bijzonder, omdat wij centrumgemeente zijn. Alle aktiviteitendie wij
daarvoor verrichten, worden niet doorberekend naar de omliggende gemeenten.
Als we dat in de toekomst ook niet zouden doen, verloopt het. Dan zou je
kunnen zeggen, zo op papier gezien, budgettair neutraal voor iedereen. Maar
het is voorstelbaar dat, hoewel de ruimte die er dan, gezien het vele werk
wat er op de afdeling educatie in de gemeente Bergen op Zoom maar ook bij
andere gemeenten, aanwezig is, niet direkt vertaald zal kunnen worden, dat
daar een aantal uren vrij zouden vallen al een formatieplaats op het
streekgewest wordt ingesteld om deze zaak te gaan behartigen in bijvoor
beeld de gemeente Bergen op Zoom. Dat leidt er wel toe dat er bij de
doorberekening van kosten, ook al zouden de samenwerkende gemeenten de
globale planontwikkeling en de rest wat daarbij hoort tot hun taak rekenen,
overwogen zou kunnen worden om die kosten door te berekenen, waardoor de
gemeente Bergen op Zoom in ieder geval iets terugkrijgt van de inzet van hun
anmbtenaren. Dat zou kunnen gelden voor de centrumgemeente Roosendaal en
Nispen, maar ook nog andere gemeenten zijn op dat terrein aktief.
Dus budgettair neutraal is niet helemaal in overeenstemming met de kwestie
van gesloten beurzen. Hoewel het op zich in de gemeentebegroting zo zal
uitkomen.
De vraag is dan, als je het zo opschrijft, of de raad tevens van mening is
-maar er komt best nog een moment om daar met elkaar over te discussiëren-
dat wij zouden willen afzien als gemeente Bergen op Zoom om ooit de inspan
ning, die wij voor de 18 gemeenten leveren, ook zouden moeten willen blijven