-18- verzorgd door de gemeenten Bergen op Zoom en Roosendaal. Bij verplaatsing naar het streekgewest geschiedt geen vermindering van de formatie in Bergen op Zoom, terwijl we dan nog eens een keertje de extra kosten aan het streekgewest zouden moeten gaan betalen. Het is daarom voorzitter, dat wij aan het besluit zouden willen toevoegen dat de bestuurscommissie eerst dient te onderzoeken of de gemeenten het huidige systeem van werken met gesloten beurzen kunnen voortzetten. Blijkt dit niet mogelijk te zijn, dan zouden we de kosten van het streekgewest willen beperken tot maximaal een halve formatieplaats, en ik zeg maximaal. Wij hebben de door ons gewenste toevoeging in een amendement vastgelegd, dat ik u thans zal overhandigen. Het amendement is ondertekend door het CDA, de VVD, de PvdA, GB/S en de fraktie Linssen. De VOORZITTER: Dank u wel. U had net zo goed kunnen opnoemen door wie het niet ondertekend is, want ik geloof dat dit vrijwel de hele raad is. Het amendement heeft de volgende inhoud: De gemeenteraad van Bergen op Zoom, in vergadering bijeen, besluit aan de besluitvorming bij het voorstel tot regionale samenwerking van gemeenten op het terrein van de volwasseneneducatie toe te voegen: 5. De bestuurscommissie dient te onderzoeken of de gemeenten het huidige systeem van werken met "gesloten beurzen" kunnen voortzetten. Indien dit niet mogelijk blijkt te zijn, dan mogen de kosten voor het streekgewest maximaal een halve formatieplaats zijn. Het amendement is ondertekend door de heer Franken, de indiener van dit amendement, door de heer Van de Water van GB/S, door de heer Linssen, door de heer Van den Kieboom van de PvdA alsmede door mevrouw Ambagts van die partij en door de heer Janssen van de VVD, in voldoende mate en maakt deel uit van uw beraadslagingen. Mevrouw DEMMERS: Voorzitter, de regionale samenwerking van gemeenten staat D66 op velerlei gebied voor. In onze bijdrage voor de voorjaarsnota pleiten wij ook voor samenwerking op het terrein van de volwasseneneducatie. Wij zijn dan ook blij met een groot gedeelte van het voor ons liggende voorstel. Ten aanzien van het voorstel heb ik in eerste termijn een tweetal vragen. Ten eerste. Of u als voorzitter van de raad van Bergen op Zoom verrast was door het antwoord van de voorzitter van het streekgewest, wat ik bij de stukken zag liggen. En ten tweede, wat de reaktie van het college daarop zal zijn. D66 is namelijk van mening, en wij zijn het dan ook met het gestelde van het streekgewest eens, dat een orgaan wat taken overgedragen krijgt, zelf mag besluiten hoe die taken uitgevoerd gaan worden. De enige plicht en taak die de raad c.q. college rest, is er op toe te zien dat de uitgangspunten van beleid goed uitgevoerd worden. Hoe? Dat is de ander zijn verantwoordelijk heid. We hebben dan ook absoluut geen behoefte aan het amendement, want ik vind dit meer een regionale bevoogding dan een regionale samenwerking. Derhalve terugkomend op het voorliggende voorstel gaan wij akkoord met besluit 1). Daar hebben we geen enkel probleem mee. Wij willen eigenlijk in tweede termijn, afhankelijk van uw antwoord, een amendement indienen ten aanzien van het gestelde uitdrukkelijke voorwaarden, want we hebben absoluut geen behoefte aan uitdrukkelijke voorwaarden. Het amendement gaat dan meer in de lijn dat we het voorstel willen doen aan het streekgewest tot instellen van het artikel en verder het voorstel hand haven zoals het er staat. De VOORZITTER: Dank u wel, mevrouw. Voor de goede orde maak ik u erop attent dat dit een brief is van het dagelijks bestuur van het streekgewest. Dat zijn er 8 meer dan de voorzitter in zijn eentje. -19- De heer VAN DER KALLEN: Voorzitter, ik heb weliswaar het amendement van de heer Franken niet ondertekend, maar ik onderschrijf het amendement wel. Ik vind dat er wel degelijk, en dit richting D66, voorwaarden mogen worden gesteld, als een gemeenteraad als die van Bergen op Zoom besluit om bepaalde taken en bevoegdheden aan het streekgewest over te dragen. Dan is het stellen van voorwaarden daaraan volstrekt legitiem. Gezien de positie van onze raad en onze zorg voor onze financiën is dat nog een vereiste ook. De VOORZITTER: Ik zou denken dat onderschrijven een germanisme is voor unterschreiben en dat betekent ondertekenen. Het woord is aan de wethouder. De heer DEKKERS, wethouder: Dank u wel, voorzitter. De heer Franken heeft namens de CDA-fraktie gezegd, wij kunnen ons in principe in dit voorstel vinden. Hij heeft nog eens nadrukkelijk aangestipt dat daaraan verbonden is de instelling van de bestuurscommissie ex artikel 25 van de Wet Gemeenschap pelijke Regelingen. Hij zegt vervolgens iets over de doorberekening. In het raadsvoorstel staat op pagina 3 dat de eventuele kosten zullen worden doorberekend naar rato van het aantal inwoners. Inderdaad is dat in streek- gewestelijk verband een veel gebruikt systeem. Maar er zijn ook discussies geweest binnen de stuurgroep, waarvan ik deel heb uitgemaakt, om in over weging te nemen een andere verdeelsleutel te bezien. Uiteindelijk is gekozen voor deze veel gebruikte methode als zodanig de meest acceptabele te vinden. Dan zegt de heer Franken, maar dat blijkt niet uit het amendement en ik denk dat dat ook moeilijk kan, voorzitter, het zou budgettair neutraal moeten verlopen. Dat is toch wat anders dan wat het amendement zegt. Dat zegt, de bestuurs commissie dient te onderzoeken of de gemeenten het huidige systeem van werken met gesloten beurzen kunnen voortzetten. Indien het niet mogelijk blijkt te zijn, dan mogen de kosten voor het streekgewest maximaal een halve formatieplaats zijn. Budgettair neutraal en het werken met gesloten beurzen betekent dat het voor een aantal gemeenten als het ware zo zou kunnen lopen. Althans op zicht. Op dit moment doen in het kader van de basiseducatie een aantal gemeenten daar wat werkzaamheden voor. Bergen op Zoom voor de 16 gemeenten meer in het bijzonder, omdat wij centrumgemeente zijn. Alle aktiviteitendie wij daarvoor verrichten, worden niet doorberekend naar de omliggende gemeenten. Als we dat in de toekomst ook niet zouden doen, verloopt het. Dan zou je kunnen zeggen, zo op papier gezien, budgettair neutraal voor iedereen. Maar het is voorstelbaar dat, hoewel de ruimte die er dan, gezien het vele werk wat er op de afdeling educatie in de gemeente Bergen op Zoom maar ook bij andere gemeenten, aanwezig is, niet direkt vertaald zal kunnen worden, dat daar een aantal uren vrij zouden vallen al een formatieplaats op het streekgewest wordt ingesteld om deze zaak te gaan behartigen in bijvoor beeld de gemeente Bergen op Zoom. Dat leidt er wel toe dat er bij de doorberekening van kosten, ook al zouden de samenwerkende gemeenten de globale planontwikkeling en de rest wat daarbij hoort tot hun taak rekenen, overwogen zou kunnen worden om die kosten door te berekenen, waardoor de gemeente Bergen op Zoom in ieder geval iets terugkrijgt van de inzet van hun anmbtenaren. Dat zou kunnen gelden voor de centrumgemeente Roosendaal en Nispen, maar ook nog andere gemeenten zijn op dat terrein aktief. Dus budgettair neutraal is niet helemaal in overeenstemming met de kwestie van gesloten beurzen. Hoewel het op zich in de gemeentebegroting zo zal uitkomen. De vraag is dan, als je het zo opschrijft, of de raad tevens van mening is -maar er komt best nog een moment om daar met elkaar over te discussiëren- dat wij zouden willen afzien als gemeente Bergen op Zoom om ooit de inspan ning, die wij voor de 18 gemeenten leveren, ook zouden moeten willen blijven

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1992 | | pagina 57