-10- zich heeft, denk ik, alles te maken met het hele sociale maatschappelijke gebeuren. Het fonds sociale vernieuwing. Ik heb daar al over gesproken in relatie met opmerkingen van de zijde van andere woordvoerders. De kwestie van de 1,4 miljoen en de ruimte. Ik denk dat de heer Franken gelijk heeft, dat er aanvankelijk, toen wij ons aanmeldden voor de sociale vernieuwing en het convenant zijn aangegaan, een bedrag is uitgekomen van 1,4 miljoen. Ik heb dat niet paraat. Daar zaten toen de volgende uitkeringen in wat Bergen op Zoom betreft. De bijzondere controle art. 36 WWV, start- gelden banenpools, uitvoeringskosten JWG, stimuleringsbijdragen minderheden, woonconsumenten en de basiseducatie. De basiseducatie hebben wij daar op enig moment, eind vorig jaar, uitgehaald, omdat heel nadrukkelijk van de zijde van het ministerie van onderwijs was gebleken, dat dat in ieder geval iets was wat zodanig was geoormerkt dat dat nergens anders aan besteed mocht worden. En wanneer wij dat zouden laten zitten in de uitkering sociale vernieuwing, dat, gezien ons samenwerkingsverband met 15 andere gemeenten op het terrein van de basiseducatie, alleen maar ingewikkelde afrekenings procedures zou opleveren. Zodoende zal, denk ik, het bedrag van 1,4 miljoen voor het jaar 1992 wel wat lager zijn. Maar het gaat de heer Franken dan om de ruimte. De bijzondere controle, die zullen we moeten uitvoeren, want anders lopen we op een andere wijze tegen zaken aan, omdat we dan wellicht onvoldoende aandacht hebben besteed aan mensen met een uitkering om te kijken of die uitkeringen terecht zijn. Dus een beperkte vrijheidsruimte en nauwelijks overschotten te boeken die vrijelijk besteedbaar zijn. Artikel 36 WWV. Er zijn middelen die in Bergen op Zoom reeds royaal worden ingezet in het kader van arbeidsmarktaangelegenheden en anderszins. En hebben derhalve, hoewel thans onder het woord sociale vernieuwing, binnen komend in de gemeentekas al duidelijk een bestemming. Startgelden banenpools zijn geoormerkt en dienen daarvoor besteed te worden. De uitvoeringskosten JWG komen via de sociale vernieuwing, maar moeten de JWG uitvoeren. Dus we zullen die middelen ook daarvoor nodig hebben. De stimuleringsbijdragen minderheden zijn geoormerkt en dienen in dat kader te worden uitgegeven. Met de woonconsumenten kunnen we wat vrijelijker om springen. Maar ook woonconsumenten zullen wellicht ook in de toekomst een beroep doen op middelen. Ook daar zal dan een marginale vrijheid ontstaan. Anders gezegd, voorzitter, we krijgen weliswaar binnen één geldstroom een aantal zaken, maar de beleidsvrijheden zijn marginaal. Want van een aantal zaken kun je niet zeggen dat je daar geen aandacht meer aan moet besteden. De heer Franken brengt dat vervolgens in verbinding met te zeggen van, sinds medio vorig jaar is ook het minimabeleid en het ouderenbeleid onderdeel van de sociale vernieuwing geworden. En verdient het geen aanbeveling om alles van de sociale vernieuwing als één hoofdfunktie in de aanstaande begroting te brengen. Het gaat mij al te snel als ik daar vanavond een uitspraak over zou moeten doen. Het lijkt mij een onderwerp wat uitstekend in de commissie financiën aan de orde zou kunnen komen. Maar mijn eerste reaktie zou zijn dat daar waar de uitkeringen, die ik straks heb genoemd, al een aantal geoormerkte situaties zijn, dat dat nog eens heel specifiek de aandacht verdient, of dat tot de mogelijkheden behoort. En of dat de duidelijkheid, die de raad maar ook de burgers evenzeer nastreven, wel ten goede komt. Want de reikwijdte, en dat zijn de beleidsterreinen waaraan je eventuele overschotten mag besteden van die ene doeluitkering, is aanzienlijk groter dan de uitkering die we krijgen. Ik vind de vraag moeilijk te beantwoorden. Ik zou hem open willen laten en hem willen aanbevelen om daar binnen de commissie financiën de nodige aandacht aan te besteden. Ik heb, denk ik, al in voldoende mate over de kwestie gezegd dat wij trach- -11- ten met elkaar aan de slag te gaan en te trachten mensen te aktiveren en te stimuleren om van de sociale vernieuwing in Bergen op Zoom echt iets te gaan maken in de toekomst. Dan kom ik terug bij mevrouw Demmers. Wij zijn zeker niet van plan om nog vele vellen papier als het ware vol te schrijven en die regelmatig aan de raad en de commissies te presenteren. Nee, we zullen nu met elkaar trachten een aantal zaken concreet uit te werken. Als commissies en raad stukken aangeboden krijgen, zal het om die concrete zaken gaan. Het zal voorbij zijn dat wij, zeg maar, nog een derde voortgangsrapportage maken. Wel mag van ons verwacht worden dat de zaken, die in de nota zijn genoemd, successievelijk de aandacht gaan krijgen. Maatwerk op niveau. Daar heb ik al het een en ander over gezegd. Het projekt merkkoffers kan van start. De banenpoolers, daar zijn wij volop mee aan de slag. Ingeschat wordt thans dat wij per 1 juli 1992 ongeveer 10 banenpoolers zullen hebben geplaatst. Wij zijn volop bezig om het projekt nieuwkomers, wat in de 2e voortgangs rapportage wordt genoemd, te onderzoeken. We verwachten dat we daaromtrent de raad in oktober wat nader zullen kunnen informeren. In relatie tot maatwerk op niveau stellen wij ons voor dat, gelijktijdig met de behandeling als het ware in de commissie en raad van de rapportage, wij ook wat meer kunnen zeggen over de buurtbeheerplatforms. Niet onvermeld mag blijven dat, en ik heb er al op gewezen dat hier en daar het maatschappelijk middenveld nadrukkelijk aan de slag is, er een projekt arbeidsrehabilitatie is gestart door het maatschappelijk middenveld. Daar komt, voor zover ons bekend, in juni nog een studiedag over. De raad zal daar nadrukkelijker in september ons inziens kennis van kunnen nemen. De vacaturebank voor bestuurders en vrijwilligers op de wijze waarop wij hem hadden gedacht, is niet doorgegaan. Wel heeft het Bureau Sociale Raadslieden dit initiatief overgenomen en wil kijken of het via dit bureau op de een of andere manier toch nog zijn nut kan afwerpen. Het platform voor de burenoverlastgestart door de Stichting Maatschappe lijk Werk die daartoe een platform heeft opgericht. In het kader van de arbeidsmarktaangelegenheid ligt het in de lijn der verwachtingen dat de raad in april/mei nader zal worden bericht. Het staat feitelijk ook nog verder op de agenda, in het kader van een brief die in handen wordt gesteld van ons college, dat de raad in april/mei daaromtrent meer verneemt. Het uitstroombeleid, ook in de nota genoemd, zal eveneens in mei, zoals we thans kunnen inschatten, de raad bereiken. Voorzitter, daarmee mag zijn aangetoond dat het college, met steun van de raad en met steun van het maatschappelijk middenveld, in ieder geval wil trachten de sociale vernieuwing in Bergen op Zoom geen dode letter te laten zijn, niet op een doodlopende weg te stationeren, maar op een goede en adequate manier aan te pakken. De VOORZITTER: Dank u wel. Wie van u in tweede termijn? De heer JANSSEN: Even reagerend op de opmerking van de heer Dekkers met betrekking tot de buurtbeheerplatforms. Wij hebben nu weer herhaald dat wij dat niet zagen zitten. Maar, zoals de wethouder al zei, als er voorstellen in onze richting komen, zullen wij die natuurlijk beoordelen op datgene wat dan voor ons ligt. Wij zullen dan kijken wat concreet op dat moment onder die buurtbeheerplatforms zal worden verstaan. Met betrekking tot de opmerking van de heer Franken over de hoofdfunkties van de begroting. De wethouder zei het al. Het is lang niet gemakkelijk om een aantal zaken bij elkaar te voegen. Zeker niet als ze geoormerkt zijn. Het is de vraag of je daarmee de begroting duidelijker maakt. Je moet er, zeker wanneer je daar een echte hoofdfunktie van maakt, een heleboel zaken

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1992 | | pagina 53