gesmeerd loopt, is heel vervelend. Zonder aan de goede bedoelingen van de
frakties, die nadrukkelijk aan de wieg van de sociale vernieuwing hebben
gestaan, te willen twijfelen, heeft de VVD-fraktie zich altijd kritisch
opgesteld ten aanzien van de sociale vernieuwing als zodanig.
Het belangrijkste bezwaar dat door de VVD-fraktie naar voren is gebracht, is
dat sociale vernieuwing de kans liep te verzanden in een enorme vergaarbak
van op zichzelf belangrijke ideeën en reeds bestaande initiatieven, waardoor
de belangrijkste en leidende doelstelling dreigt verloren te gaan.
In de 2e voortgangsrapportage wordt naar onze mening terecht de algemene
doelstelling van het besluit sociale vernieuwing aangehaald. Hierin wordt
gesteld dat -en ik citeer- de gezamenlijke inspanning van het rijk, de
lokale overheden, maatschappelijke organisaties en individuen gericht dient
te zijn op de verbetering van de positie van mensen die een maatschappelijke
achterstand hebben opgelopen of dreigen op te lopen.
De VVD-fraktie hecht eraan de centrale doelstelling nadrukkelijker dan nu
het geval is in de 2e rapportage sociale vernieuwing naar voren te laten
komen. Wij willen dat niet alleen om meer helderheid in deze materie te
brengen, maar ook omdat wat het zwaarst is het zwaarst moet wegen.
Alvorens te komen met een concreet voorstel in deze, wensen wij nog op het
volgende in te gaan.
Tijdens de algemene beschouwingen van november jl. heeft de VVD-fraktie zich
uitgesproken tegen het voorstel om te komen tot het oprichten van buurtbe-
heerplatforms. Het belangrijkste bezwaar wat wij tegen deze platforms
hadden en hebben, is dat er naar onze mening een democratisch onkontroleer-
bare groep bij komt. De heer Dekkers zei tijdens de laatste commissieverga
dering over dit onderwerp, dat kontrole èn aanpak van het buurtbeheer via
deze buurtbeheerplatforms zal moeten lopen. De VVD-fraktie kan zich in deze
gedachte niet vinden. Tussen haakjes kan worden opgemerkt dat het laten
plaatsvinden van gerichte buurtenquêtes onze instemming wèl heeft.
Tijdens de commissie financiën heeft de VVD-fraktie kritische geluiden laten
horen met betrekking tot de manier waarop gekomen is tot vormen van het
fonds Sociale Vernieuwing. De kreativiteit waarmee dit gebeurd is, is te
bewonderen, maar de fraktie wil wel gewezen hebben op een mogelijk afglijden
naar misfinanciering wanneer deze methode vaker wordt gebruikt. Wat de VVD-
fraktie betreft, is deze vorm van fondsvorming de eerste en de laatste keer.
Voorzitter, terugkomend op wat wij eerder opmerkten over de centrale doel
stelling, namelijk de nadruk leggen op groepen die in achterstandssituaties
verkeren, willen wij het volgende voorstellen. Omdat de VVD-fraktie zwaar
hecht aan die centrale doelstelling, willen wij dat minimaal tot uitdrukking
laten komen in de criteria die gelden voor het mogen aanwenden van gelden
uit het fonds Sociale Vernieuwing. Tevens zijn wij van mening dat daar waar
de middelen schaars zijn, deze met name voor hoofdzaken moeten worden aan
gewend.
Op bladzijde 23 en 24 van de rapportage worden de criteria aangehaald waar
aan moet worden voldaan, wil het fonds worden aangesproken. Gesteld wordt op
bladzijde 24 dat -en ik citeer- projektvoorstellen in ieder geval aan twee
van de genoemde criteria dienen te voldoen om voor financiële ondersteuning
in aanmerking te komen. De VVD-fraktie stelt voor dit te wijzigen in:
Projektvoorstellen dienen te voldoen aan het criterium a, en dat gaat dan
met name over die achterstandsgroepen en tevens aan minimaal een van de
andere criteria b t/m g om voor financiële ondersteuning in aanmerking te
komen.
Dit voorstel, voorzitter, hebben wij verwoord in een amendement.
De VOORZITTER: Het amendement heeft de volgende inhoud:
De gemeenteraad van Bergen op Zoom in vergadering bijeen op 26 maart 1992,
overwegende dat:
- de algemene doelstelling van het Besluit Sociale Vernieuwing een centrale
-3-
plaats dient in te nemen in het geheel van de sociale vernieuwing,
- de schaarse middelen in het fonds sociale vernieuwing met name aangewend
dienen te worden voor de bovengenoemde centrale doelstelling,
amendeert in de tweede voortgangsrapportage sociale vernieuwing op bladzijde
24 de zin: "Projektvoorstellen te komen" in: "Projektvoorstellen dienen
te voldoen aan het criterium a. en tevens aan minimaal een van de andere
criteria b. t/m g. om voor financiële ondersteuning in aanmerking te komen".
Het amendement is ondertekend door de leden van uw raad Van Kemenade,
Janssen en Smits en maakt deel uit van uw beraadslagingen.
De heer VAN DER KALLEN: In grote lijnen heb ik waardering voor de in dit
stuk aangegeven beleidsontwikkelingen. Ik hoop dat de gemeentelijke organi
satie in toenemende mate dit beleid in daden weet te vertalen.
In de commissie APPZ heb ik reeds het nodige over het onderzoek in het kader
van maatwerk op wijkniveau gezegd. Hier wil ik slechts herhalen dat ik het
eigenlijk een taak vind van de raadsleden de wensen van de bevolking te
inventariseren en te vertalen naar beleid en prioriteiten.
Verder verzoek ik het college dringend er zorg voor te dragen dat dit onder
zoek uiteindelijk niet als een boemerang werkt, doordat bij de bevolking
verwachtingen ontstaan die de politiek niet kan of wil inlossen.
Ten aanzien van het amendement van de VVD, dat ondersteun ik.
Mevrouw AMBAGTS: In de commissie hebben wij gezegd dat wij ons konden vinden
in deze voortgangsrapportage. Dat blijft ook zo, maar dat het wel hoog tijd
wordt dat de bevolking van Bergen op Zoom daadwerkelijk iets gaat merken van
die sociale vernieuwing. Dus dat in feite met deze voortgangsrapportage de
fase van praten beëindigd moet worden en dat er een fase van doen aanbreekt.
Dan zou ik willen ingaan op het amendement van de VVD.
Het is logisch voor mijn fraktie dat, zeker waar de middelen die beschikbaar
zijn voor sociale vernieuwing beperkt zijn, punt a. een heel belangrijk punt
is in het kader van de criteria. Echter sociale vernieuwing kenmerkt zich
ook door het weghalen van blokkades tussen allerlei geldstromen enz.. Mijn
fraktie voelt er weinig voor om nu weer een nieuwe blokkade op te roepen.
Dus samenvattend, punt a. is wel een heel belangrijk criterium, waar moge
lijk ook prioriteit aan gegeven dient te worden, maar wij voelen er niets
voor om het zo belangrijk te maken dat je andere zaken helemaal zou gaan
blokkeren.
De heer LINSSEN: Voorzitter, zoals uit de bespreking in de commissie welzijn
is gebleken, vindt een groot deel van deze raad nu de tijd aangebroken om
het fenomeen sociale vernieuwing daadwerkelijk op te starten. Met andere
woorden, geen woorden meer maar daden.
Hoewel deze 2e voortgangsrapportage duidelijk weer een stap verder in de
goede richting is, vinden wij toch dat het nu tijd wordt om daadwerkelijk
aan de slag te gaan met bijvoorbeeld het geplande buurtonderzoek. Dit onder
zoek komt volgens onze fraktie niet in plaats van het wijkbezoek, maar dient
het tot het aandragen van bouwstenen voor een verdergaande discussie tijdens
de bezoeken aan de wijken, zoals in de commissie lokale democratie
voorgesteld is. Vanuit die discussie denken wij veel bruikbare informatie te
kunnen verkrijgen, die ons bij de voortgang van het projekt sociale ver
nieuwing zeker tot hulp kan zijn.
Ik zou het op prijs stellen, voorzitter, als het totale gebeuren rondom
sociale vernieuwing, waar mogelijk, veel meer voorzien zou kunnen worden van
een tijdsplanning, zodat wij als raad een betere leidraad hebben om een en
ander te begeleiden en te vervolgen. Ik kan u mededelen dat deze visie ook
gesteund wordt door GB/S.