- 6 -
Datzelfde zal ook met de Raad van Toezicht het geval moeten zijn.
Ik denk dat ik alle aspecten hierbij behandeld heb.
Wenst een Uwer nog in tweede termijn het woord te voeren
U wenst geen stemming, geen aantekening
Dan is aldus besloten.
De secretaris vraagt mij nog of u, misschien is het toch goed om u dat met
zoveel woorden te vragen, tevens afziet van schriftelijke stemming.
Ik heb stembriefjes klaargemaakt. Ik ben gaarne bereid om die te distri
bueren. Maar ik begrijp dat u daarvan afziet, gegeven deze enkelvoudige
voordracht
Dan is aldus besloten.
9. Voorstel tot het beschikbaar stellen van een krediet ad. f. 23.800,- inclusief
de B.T.W. ten behoeve van de aanleg van een bushalte aan de Erasmuslaan.
(Nr. S0B/5
Zonder beraadslagingen en zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel
aangenomen
10. Voorstel tot het nemen van een verdeelbesluit ingevolge het Besluit Woning
gebonden Subsidies.
(Nr. S0B/7)
De heer M.J.M. FRANKEN: De CDA-fractie heeft na de behandeling in de commissie
nog een paar opmerkingen en vragen. Via het volkshuisvestingsplan en plannings-
lijsten heeft de gemeenteraad een belangrijke rol bij de aanvraag van de diverse
budgetten voor de volkshuisvesting. Als we nu een grote rol hebben bij de aan
vraag van die budgetten lijkt het mij ook goed om die rol te spelen bij de be
waking van die budgetten. Daarom willen wij ook voorstellen om de raad en in
ieder geval de commissie volkshuisvesting te betrekken bij het op de hoogte
houden van hoe het staat met de contingenten, hoe staat het met de bouwplannen,
want als wij aan het eind van het jaar een bepaald budget niet hebben gebruikt
kunnen we dat gaan sparen, we zouden het ook voor andere doeleinden kunnen ge
bruiken en we zouden ook kunnen reageren op signalen die uit de markt komen
Om die flexibele rol eigenlijk te kunnen spelen willen wij voorstellen om drie
a vier keer per jaar de commissie volkshuisvesting in te lichten over de stand
van zaken betreffende het volkshuisvestingsplan, zodanig dat de raad zelf actief
mee kan denken in de herbesteding van de diverse budgetten.
Mevrouw DEMMERS: Het besluit woninggebonden subsidies is uiteraard iets wat in
grote lijnen in dit voorstel gevolgd wordt. Dat is op zich ook vrij logisch.
Ten eerste ten aanzien van het betoog van de heer Franken ten aanzien van de
positie van de raad wil ik zeggen dat ik me daar gaarne bij aansluit.
De andere vraag die wij hadden was naar aanleiding van punt 2, waar ik het hele
mooie Nederlandse woord doordecentralisatie tegenkwam. Het moet mij van het hart
dat ik dat een woord vind dat een beetje moeilijk te interpreteren is, omdat
in feite decentralisatie al is het verlenen van meer zelfstandigheid aan de
onderdelen van een staatkundig lichaam, en het woordje "door" voegt hier echt
niet veel aan toe. Het besluit zelf spreekt van regionalisatie en ik denk dat
het in dit kader een wat betere term is. Om ook de duidelijkheid ten goede te
komen is het denk ik beter in ieder geval de terminologie te volgen in het voor
stel wat de raad krijgt. Daar wil ik alsnog om vragen. Uiteraard weet ik dat
het'hèle regionale budgethoudersschap een heel kwetsbaar gegeven is in het Be
sluit Woninggebonden Subsidies. De vele vragen ten aanzien van juridische sta
tussen, de omvang van de regio's en de voorgenomen intensiteit van de samen
werking staat allemaal nog wat op lossen schroeven, maar ik denk om daar al op
voort te borduren, wat ook het besluit doet door punt 2 op te nemen, wil ik
u toch vragen om nog eens naar dat woord te kijken.
De heer VAN DER KALLEN: De- BSD gaat accoord met dit voorstel. In tegenstelling
tot Groen Links, D'66 en de VVD in de commissie Volkshuisvesting, hecht ik er
aan te stellen dat ik de besluiten 8 t/m 11 een goede zaak vind. Naar de mening
- 7 -
van de BSD is de raad er voor het beleid en het college dient zo flexibel
mogelijk dat beleid uit de kunnen voeren, zonder dat'voor ieder wissewasje
de raad zich bemoeit met de uitvoering. Besluit 8 t/m 11 passen uitstekend
in de B3D~filisofieEven, aan het begin van dit debat, kreeg ik de indruk dat
het CDA toch eigenlijk ook vond dat die delegatie aan het college van die be
voegdheden eigenlijk niet zou moeten.Zë brengen ;het wat zachter, de raad actief
mee laten blijven denken. Nu heb ik niet het idee dat deze raad ooit door het
college belemmerd zou worden in actief mee blijven denken, maar als dat mee
denken zou resulteren in vertraging in de uitvoering, in belemmering van de
flexibiliteit van het college om binnen de door de raad gegeven opdracht
die middels die stuk toch zeker als taakstellend mag worden beschouwd, dat be
lemmering op zou leveren, dan ben ik daar geen voorstander van. Ik vind in
formatie aan de raad okee, als de raad suggesties wil doen aan het college fan
tastisch, maar de flexibiliteit is juist bij de uitvoering van dit soort voor
stellen met een heel beperkte looptijd van zo'n voorstel toch heel belangrijk.
Als een voorstel een looptijd heeft van een jaar dan kun je wel vier ijkpunten
erin leggen, maar die ijkpunten mogen niet tot vertragingen leiden, want dan
is de vertraging al gauw desastreus voor de uitvoering van het programma.
De heer SMITS: Het stuk dat voor ons ligt bestaat eigenlijk uit twee delen.
Het eerste deel gaat overwegend over de informatie over het Besluit Woning
gebonden Subsidies en dat is nogal wat. Het tweede deel daar is het sleutel
woord flexibiliteit. Flexibiliteit die gaat over het uitwisselen van de di
verse financieringscategorieën. Nu gaat dat uitwisselen slechts tussen de ca
tegorieën onder hetzelfde budget. Landelijk wordt er al stevig gediscussieerd
om de budgetvoering uit te kunnen wisselen. Dus waar dat in de toekomst naar
toegaat is nog lang niet duidelijk.
Punt 4 van het besluit dat voor ons ligt overlapt eigenlijk de periode van
nu tot januari 1993. We zitten nu al in maart, dus dat is nog maar een korte
spanne tijds. Eigenlijk een beetje te laat,' maar dat komt nu eenmaal door
het invoeren van nieuwe regelgeving dat we wat later opstarten wat dit betreft.
De VVD ziet voor dit jaar voor het uitwisselen wat tot de mogelijkheden behoort
er geen heil meer in. Daar is de tijd te kort voor. Maar als u aan de VVD vraagt
of zij een visie hebben op het uitwisselen van contingenten, vooral in de sociale
sector, dan heeft de VVD die natuurlijk wel. Wij vinden dat als wij gaan bouwen,
dat in de situatie waarin wij nu verkeren een bijdrage moet leveren aan de door
stroming. Een onderwerp wat erg in de belangstelling staat. Een tweede punt dat
voor de sociale sector vooral geldt is dat we moeten bouwen op veelgevraagde
locaties, waardoor een meerwaarde ontstaat.
Als we zonder meer hele rijen woningen in de sociale huursector bijv. op de
Bergse Plaat gaan neerzetten, dan denk ik dat we kans hebben dat we voor leeg
stand aan het bouwen zijn. Een van de corporaties bouwt daar nu al woningen
die al ruim f. 600,- of f. 630,- per maand moeten gaan opbrengen, daar komt nog
een serie verhogingen bij van 5,5% die aangekondigd zijn. Dan raken we al erg
dicht bij het maximum dat er staat van f. 690,- Ik denk dat de meerwaarde van
sociale huisvesting, sociale volkshuisvesting is als we die woningen voor een
belangrijk deel zouden kunnen gebruiken voor het bouwen in de stad. Dan is de
meerwaarde dat ze in de stad liggen, omdat dat een veelgevraagde locatie is en
vooral voor ouderen ideaal. We kunnen het gebruiken voor het opkrikken van de
buurten. Als we dat op een rij zetten dan is het uitwisselen koop voor de VVD
e-n belaneri ik item-om ook mensen met een smallere beurs de kans te geven een
eigen woning te verwerven. Ik het heit al eerder gezegd, flexibiliteit is_dus
het nieuwe sleutelwoord. De VVD-f :tie wil graag op dit onderdeel het zicht
houden op wat er gebeurt, zeker h eerste jaar. Het Besluit Woninggebonden
Subsidie is voor ons allemaal nieu,. De subsidie-methodiek is heel anders^dan
zoals we die eerder kenden.We moetenihet ook allemaal nog lere
om de overtuiging toegedaan dat we voorlopig daar zelf zicht op moeten houden
en de raad niet tot machtiging moet overgaan. Ik heb derhalve een ^ndament
dat gericht is op punt 10 om dat voorlopig te laten vervallen. Punt
dus over die machtiging.