i
- 78 -
D66 zegt, maar daar.$>lijven we denk ik over van mening verschillen, dat wij
min of meer bij de beoordeling toch weer hebben gehanteerd een kaasschaaf
methode. Ik denk dat wij hier en daar keuzes hebben gemaakt. Je kunt dat voort
durend de kaasschaafmethode blijven noemen. De kaasschaafmethode voor mij be
staat daarin dat we zeggen we bepalen een bepaald percentage en vervolgens moet
iedereen die een bijdrage krijgt hetzelfde percentage inleveren. Dat is naar
mijn begrip de kaasschaafmethode en niet als wij hier zeggen we denken daar dat
bedrag te halen en daar dat bedrag en het overige laten we ongemoeid.
Overigens komt de D'66 fractie dan verder niet met een veel andere methode dan
ook te kijken naar wat wij in deze voorjaarsnota en de daarbijbehorende stukken
hebben opgeschreven.
Ten aanzien van de Botte Hommel dient de D'66-fractie een amendement in, waarvan
het besluit is met ingang van 1-1-1993 te stoppen met subsidieverlening aan de
Botte Hommel in de huidige vorm en draagt het college op in het kader van de ver
nieuwing van het sociaal cultureel werk met voorstellen tot verbetering te komen.
Ik weet niet hoe ik dat besluit precies moet lezen.
Mevrouw DEMMERS: Zoals u het nu leest kan ik mij voorstellen dat het onduidelijk
is. Het gaat met name om het jeugd- en jongerenwerk. Aan de ene kant zeggen wij
dat het jeugd- en jongerenwerk zoals het op dit moment gebeurt in de Botte Hommel
duidelijk onze instemming niet heeft en als het zo verder gaat dat de subsidie
dan volledig gestopt moet worden. Wij erkennen met u dat jeugd- en jongerenwerk
zeker ook gezien andere prioriteiten een belangrijk gegeven kan zijn. Wij ver
zoeken u dan ook het jeugd- en jongerenwerk en de middelen die er zijn om daar
mee bezig te zijn mee te nemen in.het totaal van sociaal cultureel werk wat de
laatste keer al in de hoorzitting is aangegeven.
De heer DEKKERS, wethouder: Betekent dat dat u thans afziet van dit amendement
en de discussie over sociaal cultureel werk afwacht en instemt met de door het
college voorgestelde f. 60.000,-
Mevrouw DEMMERSNee, ik wil er wat meer vaart achter hebben en dat wij zeker
zoals het nu gebeurt er niet mee eens zijn. De f. 60.000,- zijn we het sowieso
al mee eens, laat dat duidelijk zijn, maar dat we het niet eens zijn met het
jeugd- en jongerenwerk in de Botte Hommel, dat we ons voor kunnen stellen dat
er inhet kader van het sociaal cultureel werk een oplossing komt voor het jeugd-
en jongerenwerk in andere mate, integratie in eventueel andere wijkhuizen,
misschien denk ik aan het Swaentje. We willen er op dat moment opnieuw over
nadenken. De huidige constructie, daar gaan wij niet meer mee accoord.
De heer DEKKERS, wethouder: Dat betekent tegelijkertijd dat D'66 hier voorstelt
ook het gebouw de Botte Hommel niet langer te laten functioneren als gebouw voor
het jeugd- en jongerenwerk
Mevrouw DEMMERS: Nee, dat is niet waar. Ik bedoel niet dat als een activiteit
stopt dat ik dan gelijk het gebouw buiten zet. Ik kan beslissen tot het stoppen
van een activiteit in een gebouw en vervolgens nadenken over een andere invul
ling van het gebouw de Botte Hommel, waarbij ik me heel goed van realiseer, als
ik daar de lasten an zie, dat het heel moeilijk is om daar een andere gebruiks
waarde aan toe te kennen maar dat is een andere discussie.
De heer DEKKERS, wethouder: D'66 heeft dus niet de behoefte om de discussie van
het sociaal cultureel werk af te wachten en eventueel te bezien of de Stichting
SKW in samenhang'met de Botte Hommel tot een adequaat voorstel kan komen binnen
het raam van de financiële middelen die in de herstructurering van het sociaal
cultureel werk aanwezig zullen zijn of men tot een voor de raad en wellicht dan
ook voor D'66 acceptabel functioneren, kan komen van het jeugd- en jongerenwerk
in het gebouw. Want de activiteit daar stopzetten en het gebouw openhouden, dat
lijkt mij een weinig aantrekkelijke operatie. Ik weet niet wat er dan op korte
termijn met dat gebouw gaat gebeuren. Ik denk dat het dan verstandig is de dis
cussie af te wachten en dan te bezien en eventueel als de raad dat wil finale
- 79 -
besluiten te nemen, maar thans niet een soort tussenstap van het jeugd en
jongerenwerk zoals het daar functioneert daar zetten we een streep onder het
gebouw laten we gewoon staan en wat er dan gebeurt wachten we dan maa
Ik denk dat we daar niet mee uit de voeten kunnen.
Mevrouw DEMMERS: Voorzitter, het moge duidelijk zijn dat wij het daar niet mee
eens zijn. Ik vind een discussie door elkaar halen van aan de ene kant het
ieugd- en jongerenwerk en aan de andere kant invulling van een gebouw op dit
moment nieJ duidelijk. We kiezen voor het stopzetten van het jeugd- en jongeren
werk in de Botte Hommel. Vervolgens moeten we m een andere discussie pra en
over een eventuele andere invulling van het gebouw. Ik denk dat deze dingen niet
door elkaar gehaald mogen worden en dat u nooit en te nimmer mag zeggen we moe
ten het jeugd- en jongerenwerk daar laten zitten anders staat de Botte Hommel
leeg. Dan denk ik dat u op een heel rare manier aan,het manipuleren ben
De heer DEKKERS, wethouder: Ik wacht dan maar de stemming over de motie van D'66
Met de D'66 fractie te beantwoorden,maar ik heb in de commissie begrepen dat de
Hommel af te wachten als reactie op de voorgenomen bezuiniging.
Ten aanzien van de heer Linssen denk ik dat ik dan ook voldoende antwoord heb
Dat6geldt denk ik ook voor de overige zaken door de heer Linsssn gen°emhd' Want
die heeft met name wat mijn portefeuille betreft ook de Botte Hommel, het
schoolzwemmen en de AMBV genoemd.
hppr BAKX wethouder: Ik heb maar twee opmerkingen te maken. Allereerst naar
Se heer Sr die Sn zijn bijdrage spreekt over het uitstroombeleid en beleid
tlttZtélln «rdrn. "d«TPu»l een -"tal notities kunnen voorleggen^
alleen wilden wij er ook een integrale visie bij l^n lender leggen. Dat vergt
uit verschillende hoeken bekeken maar wel een totaalvisie onder leggen u s
„iet alleen daar voorbereiding maar ook J*- eÏLÏr
r^n^^r^aftet op dif moment niet tot onze beschikking
We zullen er nog even op moeten "échten. aandacht voor
systeem. Eigenlijk stelde hij, d opbrengen> Natuurlijk
ïïaLteLnatot S best stimuleren. Wij hebben daar ook voorbeelden
flifn kiikt naar de voorbereiding van de IMZ, daar werken juist alle
partijen, het bedrijfsleven werkt daar intensief met de gemeente, aan^
Dat kan leiden tot een aanpak waarbij alle paruijen
denk dat die aanpak u toch ook de^Sd moe hefc kader van de woningver-
De heer Franken heeft nog twee za e s x collega Stuart nader op
betering en het verspreid wonmgbezit maa. daar zal con g
Verder*hoef ik nu verder nergens meer op in te gaan op dit moment voorzitter.
De heer VAN DER STOEL, wethouder: Iets meer vragen dus ook iets meer antwoorden,
en 7 moties