- 70 - ter discussie staan.. De eerste zorg is dus dat het keuzeproces helder, door zichtig en voor iedéheen controleerbaar verloopt. In dit proces is van groot belang dat de overheid zorgt voor voldoende mogelijkheden voor de burgers om hun behoeften te ventileren, maar ook dat er voldoende mogelijkheden zijn voor de overheid om de behoefte te peilen. Wij vinden dat dit, het dichterbij brengen van het bestuursvlak bij de burgers,de versterking van de locale democratie ook een zeer belangrijke kerntaak. Tijdens het debat over het rapport van de commissie versterking locale democratie in mei hebben wij gepleit voor het omdraaien van de beleidscyclus, waarmee de raad in een heel vroeg stadium reeds debatteert over nieuwe initiatieven. Het effect van omdraaiing is dat de besturende positie,het openbaar forum van de politieke besluitvorming wordt versterkt. Kortom, het primaat van de raad wordt versterkt. Voorzitter, u kon zich goed vinden in deze omkering met betrekking tot het beleid. Het doet mij dan ook genoegen dat tijdens de discussie in de commissie Financien duidelijk werd dat er meer partijen zijn die dit idee ondersteunen. Een goed voorbeeld van zo'n omdraaiing is de voorjaarsnota. Wat ons betreft wordt dit ëen goede traditie en wordt het een onderdeel van de beleidscyclus, waarbij rekening wordt gehouden met de werkdruk binnen het gemeentelijk apparaat. De bijdragen van de partijen kunnen in eerste instantie tijdens een debat be sproken worden. De uitkomst van dit debat kan dan in de begroting van het komende jaar teruggevonden worden. Het moge duidelijk zijn dat wij vinden dat het begrip kerntaak verder gaat dan een taak die bij of krachtens de wet aan de gemeentelijke overheid ter invulling en uitvoering is opgedragen. Wij zijn het eens met de inrichting van de procedure rond de kerntakendiscussie en de invalshoeken die daarvoor gekozen zijn, evenals de werkdefinitie. In de voorjaarsnota worden vijf centrale thema's besproken. Thema's waarbij evenwicht gevonden moet worden tussen ontwikkeling en :>béheer tussen vernieuwing en continuïteit. Tevens wordt bij deze thema's rekening gehoudenmet de trends van de jaren 90. Wij kunnen ons vinden in deze vijf thema's. Onder één van deze thema's, de samenleving, sociale vernieuwing en minderheden beleid vallen de basisvoorzieningen. In onze bijdrage aan de voorjaarsnota heb ben wij aangegeven wat wij verstaan onder basisvoorzieningen. Basisvoorzieningen zijn die voorzieningen zonder welk een aanzet tot een evenwichtige verdeling van de welvaart, welzijn, kennis en zeggenschap niet mogelijk is. In de voorjaarsnota wordt ten aanzien van de subsidies aangegeven dat het belang rijk .is te zorgen voor een adequaat stelsel van zorg en ondersteuning voor men sen die in ernstige problemen zijn geraakt. Het uitsluitend fungeren als vang net is niet genoeg. Nog belangrijker wordt geoordeeld het voorkomen dat mensen in een dergelijke situatie geraken, waardoor zij langs de zijlijn komen te staan en onvermijdelijk een zwaar beroep op zorg en ondersteuning gaan doen. Preventie is dus erg belangrijk. Voorkomen dat er nieuwe groepen ontstaan van mensen die afhankelijk zijn van zorg. De eigen verantwoordelijkheid van de in dividuele burger inclusief zijn sociale omgeving is het uitgangspunt. De verantwoordelijke burger kan zelf op zoek gaan naar zorg of dienstverlening. Wij kunnen ons in grote lijnen hierin goed vinden. Groen Links vindt echter wel dat de overheid hiervoor voorwaarden moet creëren. Volgens ons spelen de basisvoorzieningen daarbij een belangrijke rol. Evident is dat wij van mening zijn dat de noodzakelijke subsidie voor de basisvoorzieningen op zijn minst gehandhaafd dienen te worden. Wij zijn dan ook tegen de bezuinigingen op de basisvoorzieningen. In de voorjaarsnota wordt uitgebreid ingegaan op die sub sidies. Logisch, omdat een herziening van de subsidies één der redenen was om een voorjaarsnota op te stellen. Ook Groen Links is van mening dat er kritisch gekeken moet worden naar de huidige wijze van subsidiëren. Wij pleiten ervoor dat er gekeken wordt naar de kwaliteit van het product van de subsidie-ontvanger, waarbij tevens doelmatigheid en kostenbeheersing van de organisatie belangrijke aandachtspunten zijn. - 71 - In het rapport van de werkgroep Evaluatie Subsidies wordt geconstateerd dat, gezien de diversiteit van'de"doelstellingen, het brede scala van activiteiten in de per subsidie aanwezige specifieke omstandigheden en eigenheden het niet mogelijk "is om voor het hele subsidiebestand geldende algemene en objectieve criteria op te stellen die een zinvolle onderlinge vergelijkingmogelijk maken. Dit is nu juist de kern waar het allemaal om draait. Wij hebben nu juist wel criteria nodig om duidelijke afwegingen te kunnen maken. Wij hebben alle be grip voor de complexiteit van de materie en het feit, vanwege de rechtszeker heid dat er pas vanaf 1994 een nieuwe subsidieverordening kan komen. Maar er moet nu wel zo snel mogelijk een aanzet komen tot die nieuwe subsidieverorde ning. We hebben wel grote moeite methet feit dat voor.. 1993 bezuinigingen op diverse organisaties worden voorgesteld, organisaties die buiten de subsidie verordening vallen en niet op die rechtszekerheid terug kunnen vallen, zonder dat er gekeken wordt naar de kwaliteit vanhet produkt, de doelmatigheid en de kostenbeheersing van de organisatie. Nu wordt er over het algemeen gekozen om te bezuinigen alleen om het financiële plaatje rond te krijgen. Dat vinden wij, gezien ons eerdere pleidooi voor heldere politieke keuzes, een gemiste kans. Groen Links is het eens met het streven om ten aanzien van de Tarieven uit te gaan van de volledige kostendekkendheid. Daarbij is het logisch dat de klant ook de kwaliteit krijgt evenredig met de prijs die ervoor betaald moet worden. Tevens is het van belang in de gaten te houden of een en ander niet te duur wordt. Iedereen moet namelijk gebruik kunnen maken van de gemeentelijke dienst verlening. Wij vinden de prijs die voor de raads- en commissiestukken betaald moet worden aan de hoge kant, wil je de burgers meer bij de politiek betrekken dan zullen deze stukken scherper geprijsd moeten worden. Wat de sporttarieven en de zelfwerkzaamheid betreft zit er een addertje onder het kunstgras. Aan de ene kant wordt het voordeel van de zelfwerkzaamheid gepropageerd aan de andere kant hangt de dreiging van verhoging van de ta rieven van de veldsportaccomodaties boven de vereniging. Met de zelfwerkzaam heid is eventuele tariefsverhoging niet afgewenteld. Groen Links vindt dat zelfwerkzaamheid beloond moet worden door positieve prik kels in te bouwen in de tarieven. Goede resultaten met de zelfwerkzaamheid, dan minder of geen verhoging van de tarieven. Wel belangrijk is om rekening te hou den met de minder draagkrachtige verenigingen ook wat ledental betreft. Uiteraard moet dit alles uitgevoerd worden in goed overleg met de betrokken v In onze bijdrage hebben wij aandacht besteed aanhet afstoten van taken door de gemeente. Wij vinden dat de gemeente meer uit moet gaan van de geemancipeer e burger en waar mogelijk meer taken aan die burger over moet laten. Minder afhan - li ikheid van de gemeente betekent ook een grotere stimulans voor de burger ze om activiteiten te ontplooien. Voor minder weerbare groepen m de ^enleving zal van terugtreden wat ons betreft absoluut geen sprake zijn. Wij zijn in pr cipe echter niet afwijzend tegenover afstoting, mits de democratische contro op de afgestoten taken gehandhaafd blijft. Wij kunnen ons vinden m de geformu leerde criteria in de voorjaarsnota. Als wij kritisch als gemeente naar de kwaliteit en effectiviteit van andere organisaties kijken dan moeten wij dat toch ook zeker doen naar de eigen gemeentelijke organisatie. Het is goed dat daar ruime aandacht aan wordt gegeven. In grote lijnen zijn wij het dan ook eens met upt in dp vooriaarsnota dssrovor wordt goschrovon* Zn dë ëëoëteëSëëëë en aan de rapporten ten behoeve van deze nota is hard ge werkt? ëëTSë eëëan bewust Sat dit de nodige energie en werk heeft gekost van dieeenen die zich daarvoor hebben ingezet. Dit naast de reguliere taak. Daarvoor onze complimenten. De voorjaarsnota is een aanzet voor verdere discu waarbij de rapporten mede aan de basis van deze discussie staa Nu kom ik tot de vaststelling van de voorjaarsnota. Met punt 1 stemmen wij in met de algemene zin het unent gezegd zitten er waardevolle elementen m die wij van harte onderste 0ni.££in££0n«

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1992 | | pagina 185