- 64 - Punt 7. Onderhoud van..wegen en beplantingen Het het inachtnemen van het eerder gestelde over de noodzaak van een versneld opstellen van beheerplannen gaan wij accoord met handhaving op huidig niveau. Ter afsluiting het volgende. In alle commissie is veel tijd besteed aan de voorjaarsnota.Het ambtelijk apparaat heeft een belangrijke inbreng gehad in de samenstelling van de rapporten en de nota. Ik ben van mening dat deze tijd goed is besteed. Mevrouw DEMMERS: U heeft op een door ons beiden bezochte forumavond, voorzitter, waar u de vijfde spreker was en in welke positie ik mij nu ook bevind gezegd dat het eigenlijk niet'te doen was om het gehoor nog te kunnen boeien. Aange zien ik de reacties van iedereen om mij heen zie denk ik dat u redelijk hebt, want wetenschappelijk was aangetoond, aldus uw woorden, dat reeds na 20 minuten de aandacht van velen niet meer bij de les was maar dat men zich overgaf aan, laat ik nu maar zeggen allerlei heerlijke, u preciseerde dat overigens, fanta sieën. Nu kunnen fantasieën zeer inspirerend werken en wij als fractie van D'66 zijn van mening dat'u als college na enige positieve vanuit de raad tijdens de laatste Algemene Beschouwingen deze fantasieën op goede wijze in daden heeft om gezet. Want hoewel in de tijd gezien het voorjaar reeds enkele dagen voorbij is, is de voor ons liggende voorjaarsnota dat allerminst. Het voorjaar is waar het begint en de voorjaarsnota, die naar de mening van D'66 het begin kan en wij maken ons sterk voor moét inluiden van een ander gemeentelijk tijdperk ligt nu voor ons. Een duidelijke herbezinning op de gemeentelijke, taken. Een andere wijze waarop de gemeente daar invulling aan moet geven, dus anders en minder zoals de bijdrage van D'66 voor deze discussie getiteld was. Anders en minder omdat anno 1992 financiën en ruimte vrijgemaakt moeten worden om de op ons afkomende ontwikkelingen in goede banen te kunnen leiden en vernieuwingen tot stand te kun nen brengen. Om die middelen vrij te maken dient op bestaande taken fors bezui nigd te worden en niet volgens de beproefde kaasschaafmethode, maar bezuinigen door naar taken te kijken. De vraag is nu of wij, zoals wij hier bijelkaar zitten de politieke moed hebben consequent uit te willen gaan van de vraag wat behoren wij te doen en niet te kiezen voor de veel makkelijker weg veel taken handhaven maar financieel op de uitvoering beknibbelen. D'66 ervaart als geen ander hoe moeilijk het is om burgers duidelijk te maken waar subsidie voor leuke dingen als muziekconcoursen, concours hippique maar ook Eigen Haard moeten verdwijnen terwijl tegelijkertijd miljoenen worden gestoken in realisatie nieuwbouw stad huis, stadsvernieuwing, ontwikkeling Bergse Plaat rioolbeheer en ga zo maar door. Het is natuurlijk niet leukom maar even een eufemisme te gebruiken om op een ge geven moment te moeten beslissen dat een al jaren geldend subsidiebeleid niet meer van deze tijd is, omdat de betreffende activiteit geen kerntaak meer is en dus moet worden doorbroken, ook al betekent dit dat de vigerende subsidie verordening moet worden gewijzigd. Voor een nadere onderbouwing van de noodzaa om de subsidieverordening drastisch te herzien wijzen wij u naar de opmerking met betrekking tot consumentisme in de concept voorjaarsnota. Wij verzoeken u dan ook en ondersteunen daarin het CDA om een duidelijke garantie vanachter de collegetafel dat deze wijziging op zo kort mogelijk tijdstip gerea ïseer ^a worden. De voor ons liggende voorjaarsnota met de kerntakendiscussie daa sloten vereist behoorlijk zelfonderzoek binnen je politieke partij, maarzal ook een zelfonderzoek binnen het totale gemeentelijke apparaa vergen, er zal ook tot een bestuurlijke vernieuwing gekomen moeten worden als je p over kerntaken. De andere taken met andere specifieke kenmerken zullen doo kleiner, efficiënter en dus goedkoper gemeentelijk apparaat ^en worden ui eevoerd Teru£ naar de voor ons ter besluitvorming liggende stukken. Een groot compliment wil D'66 maken aan de ambtenaren die kans hebben gezien naast hun n^guSe taaX een dergelijk onderzoek op een overnegend adequate wijze te presenteren. Aan de politiek is nu het woord en zoals al aanga ven is het onze plicht, "met name gericht op de toekomst, daar iets mee te doen. - 65 - In onze bijdrage voor de voorjaarsnota hebben wij destijds een vijftal nieuwe taken genoemd, of zoals u ze in de nota noemt trends, te weten ouderen gehandi capten, milieu, ruimtelijke ordening en gemeentelijke organisatie en ik vat cu maar even wat samen. Tot onze vreugde hebben wij op blz. 9 van uw nota ge formuleerde beleidskeuzes vijf centrale thema's teruggevonden die overeenkomen roet onze genoemde accenten. In de trends voor de jaren 90 zoals geformuleerd °P blz. 10 t/m 16 kunnen wij ons dan ook volledig vinden. Ook de door u gefor muleerde uitgangspunten, te weten geen verhoging van de belasting, profijt beginsel en prioriteit voor de trends hebben onze instemming, hoewel wij van mening zijn, maar daar kom ik in de loop van mijn betoog nog verder op terug bat een vierde gedachtenstreepje ten aanzien van het personeelsbeleid onder deel had moeten uitmaken van de geformuleerde uitgangspunten. Maar dan, waar in de nota echter vinden wij de financiële vertaling van deze algemene uitgangs punten terug. Wat bedoelen wij daarmee. Misschien met een zeker voor mij alle daags voorbeeld is dat heel goed duidelijk te maken. Vergelijk het gemeentelijk aPparaat nu eens met een degelijk gebouwde wat verouderde woning. Mensen die wonen in een dergelijke woning, waar het overigens nog zeer goed vertoeven'is, 2ullen op een gegeven moment vinden :dat moderniseren van 'de"woning noodzakelijk is, zowel voor het prettiger wonen op korte termijn als het behoud van het huis °P langere termijn. De keuze daarvoor betekent financieel nogal iets. Zeker als men, net als de gemeente Bergen op Zoom, geen oude sok met inhoud heeft. Men zal dus bijvoorbeeld moeten stoppen met sporten of de o zo leuke lidmaatschappen ®n abonnementen moeten opzeggen om zo de benodigde hoeveelheid geld vrij te ma- hen voor de geplande verbouwing. Dat missen wij in uw nota. Er wordt wel gezegd dat moeten we oppakken, maar wat dat financieel kost en wat er allemaal voor moet Worden gelaten en wat we daarvoor willen laten staat slechts summier tot niet aangegeven. Als we nu eens kijken naar de trends, milieu, extra punt rioolbe heer en regionalisering en de af te lossen milieuhypotheek gaat ons dat de ko- roende jaren structurele tonnen kosten. Ruimtelijke en economische ontwikkelingen cn daarbij het behorenderegionale denken zal niet tot denken beperkt kunnen blijven, want met name de ombuigingen zoals aangegeven in het masterplan, die wij overigens van harte ondersteunen, zullen een financiële startinjectie be hoeven. Infrastructuur. U stelt in de nota dat er sprake is van achterstallig onderhoud. De noodzaak bestaat tot nieuwe investeringen. Ook daar zal dus in de financiële planningssfeer geld voor vrijgemaakt moeten worden. Zo ook bij openbare orde en veiligheid. In verband met de naar onze mening te- nechte opstelling dat geïnvesteerd moet worden in buurtbeheer, zeker gezien inhet licht van bestrijding van kleine criminaliteit. Bovendien heeft het onderzoek van de commissie Financiën van De Maagd en Stoele- mat, wat verderop op de agenda staat, ondubbelzinnig uitgewezen dat we zeker voor grote investeringen onvoldoende reserveren voor afschrijving van deze in vestering en toekomstig onderhoud. Ook al is een reservering gedaan vanuit de neserve, voor een toekomstige vervanging moeten nu de lasten reeds worden ge lagen. °f deze, als we dat zo eens optellen miljoenen kostende beleidsombuigingen mo gelijk zijn, daarvoor kijken we eens naar het hoofdstukje Nieuw beleid. Nieuw beleid is immers, zoals u zelf formuleert, niet alleen het starten van nieuwe taken maar ook het uitbreiden van bestaande taken en dan citeer ik: beschikbaar voor 1992 f. 58.000,— beschikbaar voor 1993 bij ongewijzigd be leid f. 280.000,- beschikbaar voor 199A bij ongewijzigd beleid niets meer. Hoewel voor 199Z wij ons niet kunnen herinneren dat de uitgave van f. 85.000,- Voor een gsmeentekantine en exploitatie door de raad reeds gedragen is. Ik herinner me een veto van het CDA. Misschien kan de heer Muller mij bij inter- ruptie of in tweede termijn hier verder over inlichten. Uit de vervolgens door u in de voorjaarsnota aangekondigde bezuinigingen op subsidies, tariefswijzigingen, sporttarieven en zelfwerkzaamheid zijn te enen roale onvoldoende middelen te genereren om aan de vermelde beleidsombuigingen gestalte te geven. De-door u aangekondigde onderzoeken op het terrein van al ban niet uitbesteden,gemeentelijke organisatie en efficiency zullen zoals nu geformuleerd veel te globaal en zonder specifieke doelstelling teveel tijd en geld vergen. Derhalve stellen wij u voor deze onderzoeken te doen op basis van concrete gedachten gericht op taakstellende bezuinigingen.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1992 | | pagina 182