- 62 -
De VOORZITTER: De moties van de zijde van de VVD-fractie hebben de volgende
inhoud en zij krijgen de nrs. 3 en t
De gemeenteraad van Bergen op Zoom in vergadering bijeen op 25 juni 1992
overwegende dat
-de financiering van het schoolzwemmen niet tot de kerntaken van de gemeen
telijke overheid behoort
-de huidige lesperiode van twee jaar per leerling als zeer ruim wordt ervaren
-het profijtbeginsel in deze materie kan worden gehanteerd»
draagt het college op te onderzoeken of:
a) de duur van schoolzwemmen per leerling van de basisscholen kan worden ver
minderd met de helft.
b) de ouders van de leerlingen een bijdrage kunnen leveren in de kosten van
het schoolzwemmen
c) een combinatie van a en b (zoals hierboven vermeld)
d) de resultaten van de onderzoeken a, b en c aan de raad te berichten voor
de begrotingsbehandeling in dit najaar.
De motie is ondertekend door mevrouw Noorman, de heren Van Kemenade, Smits en
Janssen in voldoende mate en maakt deel uit van uw beraadslagingen.
Motie nr. 4 heeft de volgende inhoud:
De gemeenteraad van Bergen op Zoom in vergadering bijeen op 25 juni 1992
overwegende dat
- de consulent AMBV het nieuwe muzieksysteem voor de basisscholen heeft opgezet
- een blijvende begeleiding van het onderwijspersoneel op de basisscholen niet
noodzakelijk wordt geacht,
draag het college van burgemeester en wethouder op
a) te onderzoeken of het mogelijk is dat het aantal uren dat de conculent AMBV
werkzaam is voor het basisonderwijs kan worden teruggedrongen.
b) het resultaat van het onderzoek onder a. voor de behandeling van de begroting
in het najaar aan de raad bekend te maken.
De motie is ondertekend door alle leden van de fractie van de VVD.
De heer VAN ES: Ik denk dat wij met zijn allen behoorlijk tevreden kunnen zijn
met de inhoud van deze voorjaarsnota. De inbreng van de verschillende fracties
op een rijtje gezet en waar nodig van commentaar voorzien door het ambtelijk
apparaat, samen met het werk van de verschillende werkgroepen geeft een rede
lijk inzicht in de mogelijkheden en onmogelijkheden bezuinigingen op bepaalde
sectoren van de gemeentelijke uitgaven los te laten. De commissie Financiën
is tot de conclusie gekomen dat een dergelijke exercitie niet ieder jaar kan
plaatsvinden, tenminste niet in deze vorm. Het beslag op menskracht dat het uit
werken en samenstellen van de nota in deze vorm en detail vereist kan niet ieder
jaar plaatsvinden. Wel lijkt het zinvol de inbreng van de diverse fracties jaar
lijks in een vergelijkbare vorm bij het begrotingsproces te betrekken. Dit zal
dan in maart/april moeten plaatsvinden om nog een zinvolle bijdrage te kunnen
leveren in het proces.
Een onderdeel van de bij de voorjaarsnota gepresenteerde stukken dat in de toe
komst nog zeker zinvol gebruikt kan worden en nog goede diensten zou kunnen be
wijzen is de opstelling van de gemeentelijke taken. In samenhang met het werk
stuk van de werkgroep Tarieven zal regelmatig gekeken moeten worden of bepaalde
taken zo uitgevoerd moeten worden en tegen welke contraprestatie.
Ten aanzien van de rapporten van de verschillende werkgroepen kan in het alge
meen gesteld worden dat behoorlijk gedetailleerde en bruikbare informatie is ge
leverd, met uitzondering van het rapport over wegen en dergelijke.
Met name waar het hier gaat om heel forse bedragen zou je toch verwachten dat de
beheersplannen in vérder stadium zouden verkeren als nu kennelijk het geval is.
- 63 -
Hier moet snel iets aan gedaan worden.
Ten aanzien van de besluitvorming wil Gemeentebelangen/Stadspartij in het alge
meen stellen dat als werprioriteiten moetenraangeven onze voorkeur er naar uit
gaat een zo groot mogelijke groep Bergenaren een financieel steuntje in de rug-
te geven tegenover een geldelijke bijdrage te leveren aan een kleinere selecte
groep. Bijv. als u ons voorstelt de jeugsportsubsidie met 25.000 gulden te korten
zijn wij geneigd te zeggen waarom haalt u dit niet bij het Creatief Centrum.
Nu naar het besluit.
Wij onderschrijven de algemene lijnen zoals verwoord onder nr. 1 en de uitgangs
punten onder nr. 2. Wij stemmen in met toewijzing van de post nieuw beleid
zoals gegevenonder nr. 3, met dien verstande dat wij de f. 50.000,- ten behoeve
van de Turkse en Marokkaanse jongeren alleen voor specifiek goed omschreven.pro
jecten wensen te bestemmen.
Meer specifiek komen wij tot de volgende stellingname, waarbij in principe geen
nieuws is goed nieuws geldt, dus accoord met het voorstel.
4-7 jeugsportsübsidiesDaar zijn wij tegen. De reden hiervoor ligt, zoals ik
feeds heb aangegeven in de algemene en grotere spreiding.
4.10 de Streek VVV
Tegen. Zeker tegen de achtergrond van ons streven een recreatief speerpunt te
worden zou Bergen op Zoom de laatste moeten zijn om op deze post te beknibbelen.
Overigens is het ons volkomen onduidelijk waarom een groot deel van de gemeente
tegen streekgewestelijke financiering is. Door het omslagstelsel worden de kos
ten immers ook over de deelnemers verdeeld.
4.11 Eigen Haard. Tegen. Zo'n goedkoop wijkcentrum hebben wij nog nooit gehad
en zullen we waarschijnlijk ook nooit meer krijgen.
4.12 De Botte Hommel. Hier zeggen wij iets over, ondanks het feit dat wij het
eens zijn met de korting, maar ons gaat het voorstel nog niet ver genoeg
Omdat dit echter een onderdeel van de totale herstructurering van het Sociaal
Kulturele Werk is beperken wij ons tot het afgeven van een signaal.
4.15 de onderdelen die nog in discussie zijn, daar spreekt dit signaal ook
uit, met name uit het totale herstructureringsgebeuren.
Het kan toch niet zo zijn dat een reorganisatie in principe altijd zal leiden tot
een kostenverlaging, in dit geval tot een uitzending van kosten zal leiden.^
In de hoorzitting van afgelopen dinsdag heb ik de portefeuillehouder duidelijk
aangegeven dat dit voor Gemeentebelangen/Stadspartij volkomen onacceptabel is,
afgezien van eventuele problemen op organisatorisch gebied waar we nog niet
helemaal uit zijn. Reorganisatie zal door economischer gebruik van menskracht
en faciliteiten tot besparing moeten leiden. Met name wijzen we hier op de naar
onze mening sterke overbezetting van de centrale eenheid. Overigens waren wij
in eerste instantie niet erg p ukkig met het uitstel van de behandeling van de
nota, dit opent echter wel de mogelijkheden voor SKW, de Peperbus en diverse
werkeenheden er zorg voor te dragen dat de 1991 jaarverslagen ruimschoots voor
He behandeling in september ter beschikking zijn. We wachten die discussie af.
Ten aanzien van het bureau Sociale Raadslieden hoeven we de discussie niet af
te wachten. Wij zijn tegen korting. Het betreft hier een goed werkende organi
satie die door de inzet van vrijwilligers natuurlijk veel goedkoper kan werken
dan een gemeentelijke of semi-gemeentelijke organisatie.
Overigens ware te overwegen,gezien het klantenbestand, deze subsidie ui e mm-
derhedenbelèid te financieren.
Ten aanzien van punt 6 de zelfwerkzaamheid. De verlaging van f. 50.000,- op kosten
van onderhoud van sportaccommodaties is niet realistisch. Normaal gesproken worden
sportverenigingen draaiende gehouden door een beperkte groep mensen. Te eisen
dat nu de kosten van pakweg driekwart mensjaar worden overgenomen via zelfwerk
zaamheid getuigt niet vaninzicht in de werkelijke situatie bij de vereniginge
Overigens zou ik graag van de wethouder Sportzaken horen of ik hem goed heb
verstaan toen hij mededeelde dat tegenover de zelfwerkzaamheid wel iets zou
boeten staan. Omdat ik dat alleen maar financieel kan vertalen denk ik dat hij
al iets van die f. 50.000,- heeft weggegeven.