- 60 -
aandacht vragen van de gemeentelijke overheid en waarmee in het beleid rekening
gehouden moet wordend Echter de zogenaamde trends verheffen tot de belangrijkste
speerpunten van het komende beleid acht de VVD-fractie te voorbarig en kan tevens
een groot gevaar inhouden. Het eigene van trends is immers dat ze zich aandienen
en ook weer veranderen en misschien zelfs weer binnen niet al te lange tijd
verdwijnen. Nadrukkelijk vasthouden aan trends zou tot een fout beleid kunnen
leiden met alle ergernis en financiële gevolgen van dien. Een aardig voorbeeld
in deze is misschien wel het volgende. Was het niet de trend van de overwinningen
van het Oranje-elftal die tot de beslissingheeft geleid dat de raad vandaag op
deze dag zou vergaderen Nu is deze mislukte calculatie voor de raad niet zo
erg, maar je zult als ondernemer maar deze trend hebben aangegrepen en alle in
kopen hebben afgestemd op de oranje kleur.
De VVD-fractie wil er maar op gewezen hebben dat we behalve een aantal kantteke
ningen het wel eens kunnen zijn met de genoemde trends, maar dat de waarde
van de verschillende trends verschillend is en dat wij ons de vrijheid voorbe
houden andere trends te constateren en in te brengen in de discussie van de toe
komst. Bij een aantal trends wenst de VVD-fractie een en ander op te merken.
Ten eerste betreft dit een aantal opmerkingen bij het milieu. Ook de VVD-fractie
erkent dat het milieu een belangrijk beleidsitem is voor de komende"jaren.
In de beschouwingen missen wij echter een tweetal zaken. Ten eerste gaat dat
om het milieu-zorgsysteem. De VVD-fractie is vanmening dat dit niet het exclusieve
recht is van de overheid. Nadrukkelijk wensen wij opgemerkt te hebben dat uit
sluitend een samenwerking met het bedrijfsleven tot goede en snelle resultaten
kan leiden. Verder zijn wij van mening dat er op het terrein van de milieuzorg
een moment komt dat omzet en investeringen niet meer in verhouding staan tot
het resultaat en dat deze vaak beter aangewend kunnen worden in bijv. gebieden
waar ze snel zichtbaar en merkbaar kunnen worden.
Onder de kop Trends jaren 90, openbare orde en veiligheid, spreekt het college
over de maatschappelijke ontkokering, vrij vertaald misschien wel ontzuiling,
als dè oorzaak voor de vele problemen bij o.a. de openbare orde en veiligheid.
De VVD-fractie steunt deze redenering niet en zeker niet met het gewicht dat er
aan gegeven wordt. Voor ons is het veeleer overmatige overneidsbemoeienis nu
en in het verleden die daaraan debet is. De burger is door deze overmatige
bemoeienis gaan steunen en leunen tegen die overheid die alles wel even zal op
lossen. De eigen dus individuele verantwoordelijkheid is ingeslapen, wordt
vaak niet meer herkend en soms zelfs op bepaalde zaken ontkend.
Om de ontstane problematiek op te lossen komt het college met een tovermiddel
nl. het buurtbeheer. Dit onderwerp wordt overigens ook bij de trend van de
sociale vernieuwing als witmaker gebruikt. De reden waarom het college dit
buurtbeheer introduceert is dat er weer een nieuw sociaal netwerk moet worden
opgezet door de overheid dus. Fout, voorzitter, helemaal fout. Als je deze
redenering blijft volgen dan bezondig je je weer aan fouten in het verleden.
Dan ga je terug naar af, dan ga je als overheid weer de moralist uithangen
of de pastoor of dominee spelen. Dat is de dood voor de individuele verant
woordelijkheid. Buurtbeheer, best, maar niet vanwege de dieperliggende motivatie
die het college eraan geeft. Wij hebben geen heimwee naar overmatige overheids
bemoeienis of naar iets wat op verzuiling lijkt. Ook bij de praktische uitwerking
van het buurtbeheer zetten wij vraagtekens. Voor de VVD-fractie is dit een typisch
voorbeeld van een trend die snel een eind zal vinden.
Volgen we verder het besluit, dan maken we nog de volgende opmerkingen en doen
we enkele voorstellen.
Met betrekking tot punt 4.7 sportsubsidies stelt mijn fractie voor, evenals
het CDA, deze bezuiniging niet te laten plaatsvinden. De VVD-fractie is van me
ning dat wanneer de overheid zich iets aan sport gelegen moet laten liggen
zij dat in ieder geval dient te does op het vlak van de jeugdsport. Het te be
zuinigen bedrag dient in een algemene, tariefsverhoging te worden gevonden.
Met betrekking tot punt 4.10 De bezuinigingen op de Streek VW._
De VVD-fractie is van mening dat dit een verkeerde bezuiniging is. Een bezuini
ging die onherroepelijk zal leiden tot het verhogen van andere budgetten.
- 61 -
Immers de naambekendheid die de Streek WV aan Bergen op Zoom geeft is onont
beerlijk. Zeker nu wij ons op willen werpen als toeristisch recreatieve trek
pleister.
Het onderwerp sport en zelfwerkzaamheid is uitgebreid in de VVD-fractie besproken.
Wij zijn van mening dat niét alleen het vergroten van de zelfwerkzaamheid bij
met name de veldsporten tot bezuiniging kan leiden, maar dat tevens het mes aan
de andere kant snijdt, nl. dat de verenigingen hiermee ook financiële voordelen
kunnen en zouden mogen behalen. De bezuinigingen van f. 50.000,- die met dit
voorstelbereikt worden voor het jaar 1993 is voor ons gevoel slechts het begin
van nog veel meer zelfwerkzaamheid in de toekomst. Wat de VVD-fractie betreft
heeft het college de vrije hand de eerste schreden op het pad van de zelfwerk
zaamheid te zetten. Het uiteindelijk te bezuinigen bedrag zoals dat vermeld is
onder punt 6 als geheel dient echter in zijn totaliteit behaald te worden.
Het bëtrëkking tot onderhoud wegen, beplanting en gebouwen wordt voorgesteld
af te wachten wat het zog. objectennormatieve nieuwe beheers- en onderhouds-
systeem, een hele mond vol, oplevert. De VVD-fractie is het met dit voorstel
eens, maar wenst nadrukkelijk een stappenplan of tijdsplanning. Zoals het voor
stel nu is geformuleerd kan het wel tot St. Juttemis duren. -
Voorts heeft de VVD-fractie en met haar meerdere fracties nadrukkelijk aandacht
gevraagd voor het fenomeen uitbesteden van werkzaamheden en met name bij de
dienst SOB. In de voorjaarsnota vinden we van dit onderwerp weinig tot niets
terug. In de commissie R0S0W is ons echter toegezegd dat een en ander mede aan
de orde zou komen in het zog. ontwikkelingstraject van de dienst S0B. Ook bij
dit onderwerp ontbreekt een nadrukkelijke tijdsplanning of stappenplan.
Wij verwachten hierover van het college nadere toezeggingen.
Rest de VVD nog een tweetal opmerkingen te maken, te weten over het onderwerp
schoolzwemmen en de consulent AMBV
Herhaalde malen is het schoolzwemmen door de VVD-fractie op de rol geplaatst
als mogelijke bezuiniging. Telkenmale heeft het college echter dit voorstel
afgewezen. Wij proberen het vandaag maar weer eens, maar dan in iets andere
vorm. Zoals bleek uit opmerkingen vanuit het college zelf is schoolzwemmen
als een door de overheid gesubsidieerd item in vele gemeenten afgeschaft.
Niet alleen om deze reden maar ook vanuit het oogpunt van profijtbeginsel stelt
de VVD-fractie middels een motie voor te onderzoeken of a. de duur van het schoo
zwemmen valt te verminderen met de helft. Op dit moment hebben deleerlingen van
de basisschool gedurende 2 jaar schoolzwemmen hetgeen ons zeer ruim overkomt
b. een ouderbijdrage mogelijk is in de kosten van het schoolzwemmen, dat m het
kader van het profijtbeginsel. ón
Omdat mogelijke maatregelen voor het schooljaar 1993/1994 financieel moeten z j
geregeld dienen de bevindingen van deze onderzoeken uiterlijk voor de begro g
behandeling in dit najaar bekend te zijn.
Ook de consulent AMBV is reeds eerder door de VVD-fractie als mogelijk bezuini
gingsobject voorgesteld. Wij zijn en blijven van mening dat de "^gven in
kaden kunnen worden verminderd, zonder dat het niveau van de taerdoor wordt
nodig te blijven. discussiëren over de noodzaak van blijvende begelei-
Zonder nu direct te willen discussie chQlen wQrden onderwezen gebeurt dit
ding voor de andere vakken die op frartie middels een motie
ook ket middels gelden uit de gemeente steltje VVD-fractie -ddel^ee^
voor te onderzoeken of het mogelijk
zaam is te verminderen.
We hebben niet over alle voorstellen gesproken, voorzitter, hetgeen inhoud
wij het met de rest eens kunnen zijn.