- 60 - aandacht vragen van de gemeentelijke overheid en waarmee in het beleid rekening gehouden moet wordend Echter de zogenaamde trends verheffen tot de belangrijkste speerpunten van het komende beleid acht de VVD-fractie te voorbarig en kan tevens een groot gevaar inhouden. Het eigene van trends is immers dat ze zich aandienen en ook weer veranderen en misschien zelfs weer binnen niet al te lange tijd verdwijnen. Nadrukkelijk vasthouden aan trends zou tot een fout beleid kunnen leiden met alle ergernis en financiële gevolgen van dien. Een aardig voorbeeld in deze is misschien wel het volgende. Was het niet de trend van de overwinningen van het Oranje-elftal die tot de beslissingheeft geleid dat de raad vandaag op deze dag zou vergaderen Nu is deze mislukte calculatie voor de raad niet zo erg, maar je zult als ondernemer maar deze trend hebben aangegrepen en alle in kopen hebben afgestemd op de oranje kleur. De VVD-fractie wil er maar op gewezen hebben dat we behalve een aantal kantteke ningen het wel eens kunnen zijn met de genoemde trends, maar dat de waarde van de verschillende trends verschillend is en dat wij ons de vrijheid voorbe houden andere trends te constateren en in te brengen in de discussie van de toe komst. Bij een aantal trends wenst de VVD-fractie een en ander op te merken. Ten eerste betreft dit een aantal opmerkingen bij het milieu. Ook de VVD-fractie erkent dat het milieu een belangrijk beleidsitem is voor de komende"jaren. In de beschouwingen missen wij echter een tweetal zaken. Ten eerste gaat dat om het milieu-zorgsysteem. De VVD-fractie is vanmening dat dit niet het exclusieve recht is van de overheid. Nadrukkelijk wensen wij opgemerkt te hebben dat uit sluitend een samenwerking met het bedrijfsleven tot goede en snelle resultaten kan leiden. Verder zijn wij van mening dat er op het terrein van de milieuzorg een moment komt dat omzet en investeringen niet meer in verhouding staan tot het resultaat en dat deze vaak beter aangewend kunnen worden in bijv. gebieden waar ze snel zichtbaar en merkbaar kunnen worden. Onder de kop Trends jaren 90, openbare orde en veiligheid, spreekt het college over de maatschappelijke ontkokering, vrij vertaald misschien wel ontzuiling, als dè oorzaak voor de vele problemen bij o.a. de openbare orde en veiligheid. De VVD-fractie steunt deze redenering niet en zeker niet met het gewicht dat er aan gegeven wordt. Voor ons is het veeleer overmatige overneidsbemoeienis nu en in het verleden die daaraan debet is. De burger is door deze overmatige bemoeienis gaan steunen en leunen tegen die overheid die alles wel even zal op lossen. De eigen dus individuele verantwoordelijkheid is ingeslapen, wordt vaak niet meer herkend en soms zelfs op bepaalde zaken ontkend. Om de ontstane problematiek op te lossen komt het college met een tovermiddel nl. het buurtbeheer. Dit onderwerp wordt overigens ook bij de trend van de sociale vernieuwing als witmaker gebruikt. De reden waarom het college dit buurtbeheer introduceert is dat er weer een nieuw sociaal netwerk moet worden opgezet door de overheid dus. Fout, voorzitter, helemaal fout. Als je deze redenering blijft volgen dan bezondig je je weer aan fouten in het verleden. Dan ga je terug naar af, dan ga je als overheid weer de moralist uithangen of de pastoor of dominee spelen. Dat is de dood voor de individuele verant woordelijkheid. Buurtbeheer, best, maar niet vanwege de dieperliggende motivatie die het college eraan geeft. Wij hebben geen heimwee naar overmatige overheids bemoeienis of naar iets wat op verzuiling lijkt. Ook bij de praktische uitwerking van het buurtbeheer zetten wij vraagtekens. Voor de VVD-fractie is dit een typisch voorbeeld van een trend die snel een eind zal vinden. Volgen we verder het besluit, dan maken we nog de volgende opmerkingen en doen we enkele voorstellen. Met betrekking tot punt 4.7 sportsubsidies stelt mijn fractie voor, evenals het CDA, deze bezuiniging niet te laten plaatsvinden. De VVD-fractie is van me ning dat wanneer de overheid zich iets aan sport gelegen moet laten liggen zij dat in ieder geval dient te does op het vlak van de jeugdsport. Het te be zuinigen bedrag dient in een algemene, tariefsverhoging te worden gevonden. Met betrekking tot punt 4.10 De bezuinigingen op de Streek VW._ De VVD-fractie is van mening dat dit een verkeerde bezuiniging is. Een bezuini ging die onherroepelijk zal leiden tot het verhogen van andere budgetten. - 61 - Immers de naambekendheid die de Streek WV aan Bergen op Zoom geeft is onont beerlijk. Zeker nu wij ons op willen werpen als toeristisch recreatieve trek pleister. Het onderwerp sport en zelfwerkzaamheid is uitgebreid in de VVD-fractie besproken. Wij zijn van mening dat niét alleen het vergroten van de zelfwerkzaamheid bij met name de veldsporten tot bezuiniging kan leiden, maar dat tevens het mes aan de andere kant snijdt, nl. dat de verenigingen hiermee ook financiële voordelen kunnen en zouden mogen behalen. De bezuinigingen van f. 50.000,- die met dit voorstelbereikt worden voor het jaar 1993 is voor ons gevoel slechts het begin van nog veel meer zelfwerkzaamheid in de toekomst. Wat de VVD-fractie betreft heeft het college de vrije hand de eerste schreden op het pad van de zelfwerk zaamheid te zetten. Het uiteindelijk te bezuinigen bedrag zoals dat vermeld is onder punt 6 als geheel dient echter in zijn totaliteit behaald te worden. Het bëtrëkking tot onderhoud wegen, beplanting en gebouwen wordt voorgesteld af te wachten wat het zog. objectennormatieve nieuwe beheers- en onderhouds- systeem, een hele mond vol, oplevert. De VVD-fractie is het met dit voorstel eens, maar wenst nadrukkelijk een stappenplan of tijdsplanning. Zoals het voor stel nu is geformuleerd kan het wel tot St. Juttemis duren. - Voorts heeft de VVD-fractie en met haar meerdere fracties nadrukkelijk aandacht gevraagd voor het fenomeen uitbesteden van werkzaamheden en met name bij de dienst SOB. In de voorjaarsnota vinden we van dit onderwerp weinig tot niets terug. In de commissie R0S0W is ons echter toegezegd dat een en ander mede aan de orde zou komen in het zog. ontwikkelingstraject van de dienst S0B. Ook bij dit onderwerp ontbreekt een nadrukkelijke tijdsplanning of stappenplan. Wij verwachten hierover van het college nadere toezeggingen. Rest de VVD nog een tweetal opmerkingen te maken, te weten over het onderwerp schoolzwemmen en de consulent AMBV Herhaalde malen is het schoolzwemmen door de VVD-fractie op de rol geplaatst als mogelijke bezuiniging. Telkenmale heeft het college echter dit voorstel afgewezen. Wij proberen het vandaag maar weer eens, maar dan in iets andere vorm. Zoals bleek uit opmerkingen vanuit het college zelf is schoolzwemmen als een door de overheid gesubsidieerd item in vele gemeenten afgeschaft. Niet alleen om deze reden maar ook vanuit het oogpunt van profijtbeginsel stelt de VVD-fractie middels een motie voor te onderzoeken of a. de duur van het schoo zwemmen valt te verminderen met de helft. Op dit moment hebben deleerlingen van de basisschool gedurende 2 jaar schoolzwemmen hetgeen ons zeer ruim overkomt b. een ouderbijdrage mogelijk is in de kosten van het schoolzwemmen, dat m het kader van het profijtbeginsel. ón Omdat mogelijke maatregelen voor het schooljaar 1993/1994 financieel moeten z j geregeld dienen de bevindingen van deze onderzoeken uiterlijk voor de begro g behandeling in dit najaar bekend te zijn. Ook de consulent AMBV is reeds eerder door de VVD-fractie als mogelijk bezuini gingsobject voorgesteld. Wij zijn en blijven van mening dat de "^gven in kaden kunnen worden verminderd, zonder dat het niveau van de taerdoor wordt nodig te blijven. discussiëren over de noodzaak van blijvende begelei- Zonder nu direct te willen discussie chQlen wQrden onderwezen gebeurt dit ding voor de andere vakken die op frartie middels een motie ook ket middels gelden uit de gemeente steltje VVD-fractie -ddel^ee^ voor te onderzoeken of het mogelijk zaam is te verminderen. We hebben niet over alle voorstellen gesproken, voorzitter, hetgeen inhoud wij het met de rest eens kunnen zijn.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1992 | | pagina 180