AJ - 48 - De heer FRANKEN: De CDA-fractie kan accoord gaan als op dit moment de uit breiding van de taken en de instelling van het regionaal volkshuisvestings commissie alleen maar bestaat uit de onderdelen 7 en 8 in het besluit en als daar t.z.t. 'verdere taakuitbreidingen aan vast zitten dan willen wij dat eerst hier vaststellen en dus op dit moment gaan wij alleen maar accoord met de besluiten 1 t/m 8 en die ruime omschrijving als "desgewenst ondersteunen" daarvan willen wij zeggen dat wij ondersteuning wel zien zitten, maar dat dit niet mag leiden tot het schaden van de belangen van Bergen op Zoom en dus be tekent dat dat de wethouder daar de vinger aan de pols moet houden. De heer BAKX, wethouder: Natuurlijk moet je bij verdere taakoverdrachten eerst je eigen raad raadplegen voordat je daar richting streekgewest uiteindelijk toe besluit. Het vinger aan de pols houden, daarvan weet u dat wij dat als centrumgemeente duidelijk hebben willen doen, door de zeggen als centrumge meenten we maken gebruik van onze bevoegdheden daar waar het gaat over het hele budgetsysteem. Daar hebben wij ons nadrukkelijk aan gehouden. Andere stappen worden natuurlijk via de normale besluitvormingskanalen ook aan de raad' voorgelegd. De VOORZITTER: Het lijkt mij dat we de meningsvorming hiermee kunnen afsluiten. Wenst u stemming over dit onderwerp Aantekening Zo niet dan is aldus besloten. 17. Voorstel tot het beschikbaar stellen van een aanvullend krediet van f. 751.000,- ten behoeve van het realiseren van een stortgasonttrekkingsinstallatie op Kragge 1 (Nr. SOB/38 De heer M.J.M. FRANKEN: In de commissie is dit voorstel ook naar voren gebracht en ik denk dat het toch goed is om nog een paar punten hier in de raad te her halen. Op het eerste gezicht is het natuurlijk een goede zaak dat de gemeente Bergen Op Zoom extra middelen ter beschikking stelt om een milieuvriendelijke op lossing teweeg te brengen voor eigenlijk het biogas, stortgas dat zich in de komende tijd gaat ontwikkelen. Als je erover nadenkt dan zeg je, is dat eigen lijk niet het verschuiven van problemen, want we kunnen het nu centraal af- fakkelen op de Kragge, maar als we het nu alleen maar opvangen en distribueren naar de gebruikers dan zal het ter plekke van de gebruikers t.z.t. omgezet moeten worden in warmte c.q. energie. Mijn vraag is dan ook waarom er eigen lijk niet onderzocht is of het niet beter was geweest om het ter plekke om te zetten in energie en electriciteit en die vorm van energie te transporteren. Dan heb je namelijk één centraal punt en als de regelgeving over de uitstoot in de eerstkomende tijd verandert,dan heb je ;maar bij één centrale maatregelen te treffen en dadelijk wordt je opgezadeld met zeg maar beperkende maat regelen op de diverselocaties van de gebruikers. De vraag is a. is dat onder zocht en als dat niet onderzocht is waarom is dat dan niet gedaan. Dat lijkt mij toch een veel milieuvriendelijker oplossing. Het tweede bezwaar dat het CDA ook in de commissie had was de financiële onder bouwing. Allereerst is het een deal tussen de gemeente en het streekgewest. Y Ook dat is eigenlijk niet volledig in kaart gebracht door het besluit. Er lopen een aantal zaken doorheen als een eerder genomen besluit, daarna een verdeling die op voor mij althans onduidelijke reden fifty-fifty is en daarna komt eigenlijk de vergoeding van de PNEM die in feite op dit moment in een brief wordt vastgesteld op grond van aannames maar waar geen contract aan ten grond slag ligt. Ik denk, omdat het een aangelegenheid is van enkele jaren op Kragge 1 en een vervolg op Kragge 2 dat het goed is om wel degelijk contractueel vast te leggen welke verplichtingen het streekgewest heeft en welke verplich tingen de PNEM heeft en heel duidelijk hier stellen, als dit voorstel aangenomen wordt, dat dan in feite de verantwoordelijkheid van de gemeente Bergen op Zoom voor deze installatie tot 0 is teruggebracht. - 49 - De heer BAKX, wethouder: Ja het klopt, mijnheer Franken, wij hebben inderdaad gekozen voor de toch meest milieuvriendelijke oplossing. U bent het met ons eens dat affakkelen in deze tijd een slechte oplossing zou zijn geweest. In de onderliggende stukken heeft u als het goed is een drietal opties gezien. Dat is het affakkelen, het opwekken in feite en aan het net toeleveren van de energie en het daar brengen zodat het als stortgas gebruikt kan worden bij de tuinders. De meest milieuvriendelijke en dat illustreert zich dan het han digst aan de CO„reductie is optie 3. Optie 2 zorgt ervoor dat er 10.200.000 kg C02 wordt verminderd en in optie 3 heeft het een milieueffect van 15.800.000 kg dus zeg maar een 50% meer besparing op de CODat even vooraf. Ten tweede en daar raak ik de financiën doen wij de investering en ik geef toe dat wij de berekening met name op pag. 1, de heer Van Es had er ook nadrukkelijk naar gevraagd in de commissie, is wat ongelukkig want er zit een BTW-bijdrage In die alleen voor de bijna-insiders terug te rekenen is. Daar zat het verschil in. Bergen op Zoom en het streekgewest zijn eigenlijk tot de opstelling gekomea dat zij zeggen, nou wij willen de kosten die met betrekking tot de Kragge 1 en 2 geïnvesteerd moeten worden voor onze rekening nemen en de PNEM heeft gezegd we doen alles buiten de poort en buiten de poort moet u dan zien als een in vestering van f. 4.500.000,- dat heb ik ook van de PNEM bevestigd gekregen, dus om na de poort alles richting tuinders de brengen, daar ook de installatie ie verzorgen enz. De PNEM doet daar, behalve de investering die het streek gewest en de gemeente moeten doen, ook aan mee door een behoorlijke cent bij de leggen bij het totaal. Dat heeft u in het voorstel terug kunnen vinden. Wij krijgen natuurlijk een bepaalde vergoeding in het net en wij hebben gezegd, als we nu van het hele onderhoud en beheer af kunnen komen en dat kunnen brengen naar het streekgewest dan willen wij afzien van de bijdrage via het net. Dan zou je dat helemaal voor de Gemeente Bergen op Zoom terug kunnen brengen Naar het is natuurlijk duidelijk dat in de onderhandelingen het streekgewest zal zeggen als jullie van het net willenprofiteren accoord, maar dan zult u toch dat beheer, zeker de eerste jaren, in eigen beheer moeten doen omdat logischerwijs van de Kragge 2 op dit moment qua stortgas nog weinig te verwachten is. We hebben gezegd dat ons dat alleszins aanvaardbaar lijkt, zeker door de in dit geval denk ik zeer als je kijkt naar de kostendekking van het beheer en de installatie die gesteld is vanuit het streekgewest, men rekent daar met per soneelskosten van f. 50.000,- gemiddeld, aanvaardbaar. We hebben het bij milieu n°g eens een voorbeeld gehad dat je er echt met f. 50.000,- niet komt. Dis overeenkomst zouden wij u toch willen voorleggen. Het voordeel, behalve dan dathet een milieuvriendelijke oplossing is, is dat de gemeente Bergen op Zoom er qua beheer, onderhoud en exploitatie er gewoon van af is. Overigens zijn ook de commissarissen van de PNEM ermee accoord gegaan. Het voorstel als zodanig kan wat alle partijen betreft het groene licht worden gegeven. Als u zegt u moet terug want het moet budgettair eigenlijk neutraal voor de ge beente verlopen en we moeten daar een modus voor zien te vinden, dan zeg ik dat heeft op dit moment geen zin want het is financieel en economisch gesproken geen slechte zaak zoals wij die gedaan hebben met het gewest en met de PNEM. De VOORZITTER: De heer Van de Water wordt aan de rij van sprekers toegevoegd. De heer FRANKEN: De wethouder heeft enige toelichting gegeven. In het stuk staat inderdaad dat variant b alleen maar electriciteit opwekken ter plaatse van de Kragge, er staat ook alleen maar Kragge 2, dan die 10 miljoen kubieke meter be sparing op en als we electriciteit- en warmtekrachtkoppeling ter plekke van tuinbouwbedrijven hebben dan zou dat 1,5 miljoen betekenen. We nebben nog niet gehoord waarom die warmtekrachtkoppeling niet op de Kragge zelf zou kunnen Plaatsvinden, want dan heb je nog steeds één verbrandingsoven waar je als er inderdaad verplichtende uitstroombeperkende maatregelen getroffen moeten worden baar één bron waar dat moet gebeuren en als je dat decentraal doet dan heb je hnie, vier bronnen.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1992 | | pagina 174