- 46 - Stemming over het amendement van de heer Bolsius en de zijnen. U had gevraagd om door middel van het uitspreken van voor of tegen van uw mening te doen blijken. Voor het voorstel stemmen: de heer Hagenaars, mevrouw Veraart, de heren Van den Ouden, Linssen, van der Kallen, Van Opdorp, Van Es, Van de Water, Jouvenaz, Balcx, mevrouw Van Male, de heer Bolsius, mevrouw Demmers, de heer Van den Kieboom, de heer Aertssen en mevrouw Ambagts. Tegen het voorstel stemmen: de heren Muller, P.M.L. Franken, mevrouw Van Dort, de heren A.J. Franken, Withagen, M.J.M. Franken, Stuart, Dekkers, Van der Stoel Smits, mevrouw Noorman, de heren Van Kemenade en Janssen. De uitslag van de stemming is dat er voorgestemd hebben 16 leden van uw raad, daartegen 13 leden zodat het amendement is aangenomen. 15. Voorstel tot het nemen van een voorbereidingsbesluit voor een tweetal percelen aan de Dumontsdreef (Nr. SOB/36 Zonder beraadslagingen en zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aange nomen. 16- Voorstel tot instemming met taakuitbreiding en instelling voor onbepaalde tijd van de regionale volkshuisvestingscommissie. (Nr. SOB/37) De heer SMITS: Punt 16, een voorstel tot instemming met taakuitbreiding en instel ling voor onbepaalde tijd van de regionale volkshuisvestingscommissie. Ik heb in die zin taakuitbreiding onderstreept en instelling voor onbepaalde tijd. In het verleden, toen wij over de start van die regionale volkshuisves tingscommissie gediscussieerd hebben, hebben wij gekeken naar de taken die daar verwoord werden en hebben toendertijd nogal bezwaren gehad tegen de lichte taakstelling die de regionale volkshuisvestingscommissie zou moeten krijgen. Wat wij graag doen bij het uitbreiden van de taken, wat hier duidelijk staat, is kijken of dat een vervanging is van een taak die elders gedaan wordt of dat het een extra taak wordt. Wij hebben uw stuk gelezen en vinden daar nergens in terug dat het een vervanging van een taak wordt. Conclusie, het is dus weer wat extra's bij volkshuisvesting. Als wij bij volkshuivesting nagaan wie en wat er allemaal regelt dan hebben we zoveel regelaars, vanaf een mini sterie waar je de koppen niet kunt tellen tot de provincie die er zich mee be moeit, tot de Nationale Woningraad, tot corporaties, de gemeente heeft een af deling volkshuisvesting, woonconsumenten en nu moet er weer een commissie bij komen. Allemaal regelen, regelen voor de volkshuisvesting. We krijgen zo lang zamerhand de indruk dat het een beetje overregeld wordt. Kijken we naar de 8 punten die u dan opvoert om dat besluit inhoud te geven, dan spijt dat ons, maar dan kunnen we daar niet erg warm voor lopen. Bij punt 2 staat bijvoorbeeld het behartigen van de gezamenlijke gemeentelijke belangen op het terrein van de volkshuisvesting. Dat is zo'n ruime kreet, daar kan ieder groepje dat zich verenigt zich achter scharen want daar val je je nooit een bult aan. Bij punt 3 het plegen van overleg over het realiseren van gemeentelijke nieuwbouw en verbeteringsprogramma's. Moet daar dan nog overleg gepleegd worden Wij heb ben onze eigen ambtenaren die dat in de loop der tijden, dacht ik, naar tevreden- hied hebben gedaan. Moet dat in het streekgewest nog eens een keer doorgepraat worden Dan staat er onderlinge uitruil van betreffende contingenten. Dat deden we in eerder tijden via de telefoon en dat heeft altijd florissant gewerkt. Zo staan er nog een aantal punten, bij 4 het opstellen van advies over de gemeen telijke woningbouwprogramma's. Ik dacht dat we een eigen volkshuisvestingsplan hadden, waar die zaken in stonden en waar we uitvoerig over discussieerden. - 47 - Wij komen eigenlijk tot de conclusie dat er maar één argument i's' dat er niet in staat' en dat is het argument dat de provincie wil hebben dat er een regionale volkshuisvestingscommissie komt, want de provincie heeft niet zoveel zin om met die gemeenten apart overleg te plegen. Die ziet daar liever een commissie. Alleen staat dat argument er niet in. De totale conclusie is en die hebben we in de volkshuisvestingscommissie ook verteld dat de Wet van Parkinson nog niets aan waarde heeft ingeboet. De heer M.J.M. FRANKEN: Die regionale volkshuisvestingscommissie was in mijn ogen al in werking, want als ik het goed begrepen had dan waren de punten die nu opgesomd zijn in besluit 1 t/m 8 alleen verschillend op de onderdelen 7 ®n 8. Mijn vraag is dus aan de wethouder of dat klopt en dus als we het hebben over dit besluit dat we eigenlijk aan een bestaande commissie de besluitonder- delen 7 en 8 toevoegen. De heer VAN DE WATER: De fractie van Gemeentebelangen/Stadspartij deelt de mening van de heer Smits niet. Wij zijn ook in de streekgewest bij het eerder genomen besluit voorstander geweest van de regionale volkshuisvestingscommissie. Wij vinden dus gewoon dat de steeds verdergaande samenwerking tussen de gemeentes onderling over het soort dingen als het indelen van ruimte dat deze regionale volkshuisvestingscommissie een goede taak kan vervullen bij jnet beleid op volks- huisvestingsgebied De heer BAKX, wethouder: De argumenten die wij ook in de commissie met name heb ben uitgewisseld, met name die van de heer Smits, daar heb ik op zich natuurlijk weinig aan toe te voegen, zij het dat inderdaad door BWS, Besluit Woninggebonden Subsidies de zaak eerder naar voren is gehaald, namelijk een jaar eerder dan eigenlijk het plan van het streekgewest was. Dat betekende dat toch de proef tot nu toe heeft bewezen dat het toch een nuttig effect heeft gehad, al was het alleen maar het punt dat dè planningslijsten nu een stuk reëler zijn geworden wet name van alle gemeenten doordat daar toch overleg van de portefeuillehouders tussen zat, zodat je in ieder geval daar als gewest daar toch een behoorlijke afstemming kon plegen en dan ook richting provincie je vaak eenduidig kon op stellen. BWS heeft inderdaad de zaak wat versneld. De punten 7 en 8 zijn ieder- daad toegevoegd, dat is de meerwaarde op dit moment. Maar, dat leest u ook eigenlijk al verder in het stuk, we sluiten verdere samenwerking op wat voor front dan ook niet uit. Dat is ook eigenlijk de opdracht geweest. We gaan nu ook al zover met instelling van deze commissie dat we zeggen het is nu voor onbepaalde tijd, dus de proefperiode is als het ware afgesloten. Een ander winstpunt is natuurlijk, al gold dat voor de twee centrumgemeentes wat minder, dat de 16 andere gemeentes onder regie van het streekgewest gaan vallen wat betreft het budgetsysteem. Dat zijn toch voorwaar niet mis te ver stane stappen. Ik kan er verder ook niet meer aan toevoegen, u heeft gezien dat we het financieel met het budget kunnen doen zoals we dat daarvoor hebben ingezet. Ik zou het liefst ook nog een paar stappen erbij willen doen, maar dit is dan toch om zover te gaan dat we dadelijk tot taakoverdrachten zouden kunnen komen. Wij kunnen van harte instemmen met hetgene waar het streekge west mee gekomen is. Het is niet alleen de provincie die een aanspreekpunt is, want het zal duidelijk zijn dat, de belangen afwegende van een aantal gemeentes, het natuurlijk volkomen terecht is dat de provincie in ons streek gewest niet met 16, 17 of 18 gemeentes rond de tafel hoeft te zitten. Ik hoop toch dat ik de heer Smits uiteindelijk kan overtuigen en dat hij zegt Okay we zouden nog veel meer willen of hij moet zeggen we willen het helemaal niet, maar het college stelt toch maar voor om dit over te nemen. De heer SMITS: Heel kort. Ik heb u in eerste termijn geschetst de zorg die wij hebben over de overmatige regelgeving die er in volkshuisvesting gaat plaats vinden. Die gram die daaruit spreekt richt zich niet alleen naar deze regionale v°lkshuisvestingscommissiedat is op veel meer terreinen. Dat zou zo langzamer hand wel eens wat mogen minderen. Daarom hebben wij dat op tafel gebracht. Het is in dit specifieke geval weer niet van dermate grote importantie dat de VVD dwars zal gaan liggen. We zullen ons dus achter dit voorstel scharen, hoewel We daar wat commentaar op hebben.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1992 | | pagina 173